Dějiny světové kinematografie I

Zkušební závěrečný test a informace vztahující se k látce pro celý předmět

V přiloženém odpovědníku si můžete projít některé typy otázek, které se mohou objevit v závěrečném testu. Jedná se pouze o vzorové otázky, jejich strukturování bude ovšem podobné. Pro orientaci v některých důležitých událostech Vám může pomoci časová osa vložená v následujícím pododdíle této kapitoly.

Samotný test bude rozdělený do 100 bodů, ze který je pro úspěšné absolvování zkoušky splnit 60 %. Rozdělení otázek bude z 60 % zacílené na znalosti kontextu, ze 40 % na znalost zadaných povinných filmů. Následující test nemá přesné parametry zkouškového testu, ale můžete se v něm seznámit s typem otázek, které se budou objevovat i v závěrečném testu.

Spojovačka:


Součástí testu bude i spojovačka následujícího typu

A. Kid1. 1952i. Carl Theodor Dreyer
B. Triumf vůle2. 1939ii. Christian-Jaque
C. Fanfán tulipán3. 1916iii. Georg Jacoby
D. Den začíná4. 1920iv. Frank Capra
E. Utrpení panny Orleánské5. 1944v. Vladimir Romaškov
F. Vozka smrti6. 1919vi. Charles Chaplin
G. Intolerance7. 1908vii. D. W. Griffith
H. Stěnka Razin8. 1946viii. Leni Riefenstahl
I. Žena mých snů9. 1928ix. Marcel Carné
J. Život je krásný10. 1935x. Victor Sjöström
Otázka na filmy:

Po spojovačce bude následovat otázka, kdy si budete vybírat film, který bude vztahovat ke konkrétní kinematografii, podmínkám vzniku, jeho specifikům nebo příslušnosti k uměleckému směru. Tyto rysy byste měli být schopni popsat na základě vlastní divácké zkušenosti získané v průběhu semestru. 

Modelové znění otázky:

Vyberte si jeden z následujících filmů napište k němu autora, dobu vzniku, původ, umělecký směr nebo žánr, který reprezentuje, uveďte 3 specifika směru/žánru a ke každému z nich 3 příklady ze zvoleného filmu: Boj o světovládu; Křižník Potěmkin; Desatero přikázání; Utrpení panny Orleánské; Zpívání v dešti

Upozornění na typ otázky:

V připraveném autokorekčním cvičení nejsou připraveny některé otevřené otázky. V testu se tak mohou objevit otázky vyžadující Vaši širší orientaci ve vývoji zadané kinematografie. Ukázkové zadání otázky je následující:

"Ruská/Sovětská kinematografie - na základě svých znalostí vytvořte chronologické členění kinematografie do několika základních vývojových období a odůvodněte svoje rozhodnutí"

Předpokládaná správná odpověď by vysvětlila, proč jste navrhli právě daný časový rozsah a mohla by vypadat následovně

do roku 1917 - období carského režimu, filmů využívající inscenování dlouhých záběrů s komplikovanou akcí uvnitř mizanscény

1917 - 1921 - doba po obou revolucích v roce 1917 a před nástupem Nové ekonomické politiky, odchod dříve aktivních filmařů a nástup nové generace, 

1921-1933 - vzestup sovětské kinematografie na počátku 20. let, od poloviny nástup montážní avantgardy (Stávka /1925/), doznívání na počátku 30. let

1934-1953 - dominance socialistického realismu, uplatňování restriktivních Ždanovových tezí, byrokratizace aparátu a výrobního systému

1953- po smrti Stalina postupné uvolňování a v 2. pol. 50. let doba tání a natáčení filmů odchylujících se od socialistického realismu


Jedná se o příklad odpovědi, vnitřní členění může být jiné a zahrnovat jiná hlediska - např. zohlednění druhé světové války nebo sjednocení období 1917-1921 a 1921-1933.

Doplňující materiály a otázky ke zkoušce:

Otázka ke zpracování

V návaznosti na encyklopedické heslo "Star system" umístěné v přiloženém odkaze, se zamyslete nad odpovědmi na následující otázky:

1) Byly první hvězdy označované vlastním jménem?

2) Kdy se staly osobnosti hvězd podstatné pro filmovou produkci? Z čeho plynula motivace pro tento krok?

3) Jak byste popsali pracovní vztah mezi hvězdou a studiem v období klasického Hollywoodu? 

4) Jak a proč se pozice hvězd proměnila po roce 1948?

5) Jak se lišil hollywoodský hvězdný systém od německého v otázce formy pracovních vztahů a kontroly herců nad vlastním obrazem?

U každé kinematografie se nabízí kvantifikační hledisko - jak velká byla tehdejší kinematografická produkce? Kolik bylo filmů zařazených do nejrůznějších avantgardních směrů vůči filmům populárním - žánrovým a založeným na hvězdách?

Filmů populárních bylo vždy více než avantgardních, přestože ve filmověhistorické literatuře se populárním filmům obvykle věnuje menší prostor. Často ale docházelo k prolínání norem avantgardních filmů s populární produkcí - postupy expresionismu, impresionismu nebo montáže lze v různé míře nalézt v populární kinematografii. 

Z hlediska objemu stačí v závěrečné zkoušce objem výroby přiblížit jen rámcově, zpravidla v porovnání s jinou kinematografií - nabízí se právě vůči Hollywoodu, kde mohla být produkce jednoho z Majors stejně obsáhlá jako u některé z menších kinematografií.