Dějiny světové kinematografie I
Časová osa dějin kinematografie
Rok | Událost v kinematografie | Velké dějiny |
1824 | Peter Mark Roget píše text popisující stroboskopickou iluzi | |
1832 | Joseph Plateau představuje Phenakistiscope | |
1878 | Eadweard Muybridge zaznamenává rozfázovaný pohyb koně | |
1888 | Louis Aimé Augustin Le Prince natáčí Roundhay Garden Scene | |
1891 | Edison představuje prototyp kinetoskopu/kinetografu | |
1893 | Edison buduje ateliér Černá Mary | |
1895 | První veřejná projekce Kinematografu bratrů Lumièrových | |
1899 | Jeden z prvních vícezáběrových filmů - Kiss in the Tunnel | |
1902 | Cesta na měsíc - Georges Melies | |
1905 | Distribuce - přechod z prodeje na půjčování | |
Vznik prvních stálých kin - Itálie; USA nickelodeony | ||
1907 | Film d'Art - Zavraždění vévody de Guise - snaha o zvýšení umělecké úrovně kinematografie | |
První evropský dlouhometrážní film - L'Enfant prodigue | ||
1910 | Od stupně ke stupni, r. Urban Gad - jeden z prvních filmů považovaný za dlouhometrážní | |
1914 | Charles Pathé opouští produkci dlouhometrážních hraných filmů | začátek 1. světové války |
1915 | Konec MPPC a Edisonových snah o ovládnutí US kinematografie | |
1917 | rok, který je díky rozvoji narativních a stylistických postupů považovaný za počátek klasického Hollywoodu | revoluce v Rusku a následná občanská válka |
na konci roku v Německu vzniká studio UFA | ||
1918 | Změny v evropských kinematografiích napojených na konec války vyvolaný rozpadem Rakousko-Uherska a územími, které Německo ztratilo (např. vznik Polska) | konec 1. světové války |
1919 | Vznik filmu Kabinet dr. Caligariho jako jednoho z prvních filmů řazených do expresionistického avantgardního hnutí | |
Vznik prvních impresionistických filmů ve ve Francii | ||
1920 | Konec ruské občanské války | |
1921 | otevření německé distribuce pro dovoz filmů ze zahraničí | |
1921 | Kammerspiel - film Zadními schody (1921) - konec uměleckého směru roku 1924 | |
1922 | USA - vznik Motion Picture Producers and Distributors of America (MPPDA) | |
1923 | Konec hyperinflace v Německu | |
1924 | Iniciativa Film Europe | |
1925 | První sovětské montážní avantgardní filmy - Stávka (1925) | |
1927 | Reorganizace společnosti UFA - na vedoucí pozici Alfred Hugenberg | |
Nástup celovečerních zvukových filmů v kinech - premiéra filmu Jazzový zpěvák (1927) | ||
1928 | Počátek obratu k socialistickému realismu v SSSR, požadavek na zvyšování úrovně nezávislosti sovětské kinematografie na zahraničí | Velká kulturní revoluce v SSSR - Stalin u moci |
1930 | Rozšiřování zvukové kinematografie v Evropě - první zvukové filmy natočené ve Francii, Německu | |
1932 | První zvukový celovečerní film v SSSR | |
1933 | Ovládnutí německé kinematografie novou politickou reprezentací, vedení společnosti UFA je v rukách vedení NSDAP | NSDAP se dostává k moci v Německu |
Začíná vlna emigrace motivovaná politickými změnami, odchod řady význačných filmařů | ||
1934 | Čapajev (1934) SSSR - emblematický film socialistického realismu | |
1935 | V druhé polovině 30. let ve Francii rezonuje poetický realismus | |
První celovečerní barevný film natočený systémem Technicolor (USA) | ||
1939 | První celovečerní barevný film natočený na systém Agfacolor (Německo) | Začátek druhé světové války |
1941 | Přesun sovětských výrobních kapacit do Kazachstánu, obnovená distribuce protiněmeckých filmů (Alexandr Něvský /1941/), | Německý útok na SSSR |
1944 | Řím, otevřené město - Roberto Rosselini - počátky neorealismu v kinematografii | |
1945 | V Německu následuje o konci války proces denacifikace a očištění kinematografie od dřívějších vlivů | Konec 2. světové války |
po 1945 | širší společenskoekonomické změny a nástup televize měly vliv na proměnu způsobů diváctví | |
po 1945 | V USA Výbor pro vyšetřování neamerické činnosti pronásleduje levicově smýšlející osoby. Vznik "Hollywood Ten" | |
1948 | Paramount Act - konec vertikální integrace hollywoodských studií, který následně vyústil ve změnu systému produkce | |
1952 | Premiéra filmu Roucho - první film natočený na širokoúhlý systém cinemascope | |
Soudní prohlášení Haysova kodexu protiústavním vyústilo v uvolňování autocenzury | ||
1953 | Stalinova Smrt se stala předpokladem pro budoucí uvolnění kontroly nad kinematografií v rámci zemí východního bloku | Smrt J. V. Stalina |
Následující