Dějiny světové kinematografie I

Nástup stálých kin a celovečerních filmů; Studiové systémy (1907-1. pol. 20. let)


Obsah kapitoly:

  • budování stálých kin
  • Francie - Pathé, Gaumont, Film d'art
  • Itálie - historické spektákly, melodramata
  • Německo - rozvoj v 10. letech - Paul Davidson, Oskar Messter
  • Dánsko - Nordisk
  • kinematografie carského Ruska - do roku 1917
  • kinematografie malého národa

Otázky, které byste měli být schopni zodpovědět v závěrečném testu:

Jak se vyvíjela délka natáčených filmů v Evropských kinematografiích? 

V průběhu prvního desetiletí se natáčené filmy postupně prodlužovaly z délky necelé minuty na 1-2 dílné snímky. Na přelomu prvního a druhého desetiletí už se objevovaly i snímky třídílné, V 10. letech se objevovaly i delší tituly - dokázali byste uvést příklad ze seznamu zadaných filmů?

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/podzim2024/FAVBPa060/161700096/Prodluzovani_filmu_a_nastup_stalych_kin.video5
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/podzim2024/FAVBPa060/161700096/Prodluzovani_filmu_a_nastup_stalych_kin.ppsx

Jak se vyvíjel evropský filmový průmysl za první světové války?

Většina dříve dominantních kinematografií ztratila své původní postavení. Francouzské společnosti Pathé a Gaumont se stáhly z oblasti produkce. Dánský Nordisk ztratil své výsadní postavení za války se vznikem společnosti UFA. Italská kinematografie se dostala do úpadku za první světové války. V Rusku zastavily slibný vývoj filmové produkce dvě revoluce v roce 1917,

Co to byla kinematografie malého národa?

Kinematografie malého národa je definovaná velikostí trhu, přičemž "malost" kinematografie vychází ze srovnání s jinou kinematografií. Francouzská kinematografie je malá ve srovnání s kinematografií ve Spojených státech amerických, při srovnání s jinými státy jako například Belgie se tato situace mění. Kinematografií podobných belgické bylo a je ve světě relativně velký počet vzhledem k tomu, že velký počet států má jen několik málo milionů obyvatel, silnějších průmyslů s většími trhy je kvantitativně menší počet. Taková situace je to velké míry daná i geopolitickými proměnami světového uspořádání - dekolonizací a rozpadem velký státních celků (např. Rakousko-Uhersko nebo SSSR).

Co to byl tzv. ruský konec?

Pro distribuci filmů v Rusku byly natáčeny alternativní konce, které byly většinou tragické. Ruské obecenstvo by obvykle nepřijalo kladně filmy, které by končily happy endem. Konce mohly vznikat jak na ruském území, v rukách ruských dovozců, tak i zahraničních studií jako u Pathé nebo Nordisku.




Pro které země byly typické následující žánry - 1) Historický spektákl, 2) počátky expresionismu, 3) filmové seriály

1) Itálie, 2) Německo, 3) Francie, později Německo

Proč skončil zlatý věk švédské kinematografie v 10. letech?

Kvůli odchodu nejaktivnějších a nejschopnějších filmařů do zahraničí - jednalo se především o režiséry Victora Sjöströma a Mauritze Stillera. Do zahraničí odešla ve 20. letech i herečka Greta Garbo.

Doplňující materiály:

Dokumentární série Cinema Europe - 2. díl Art's Promised Land

Dánský němý film (on-line databáze)

Klimeš, Ivan (2008): Narativ optikou projektoru. Iluminace, 20, č. 4, s. 5-18.
Otázky ke zodpovězení:

  • Jaká změna v distribuci umožnila budování stálých kin?
  • Jaké byly typické žánry dobových evropských kinematografií?
  • Jaká byla struktura jednotlivých kinematografických průmyslů (počet a relativní velikost firem)?
  • Jak vypadal film, který byl na začátku 10. let považovaný za dlouhometrážní?
  • Jaké filmy natáčela francouzská společnost Film d'Art? Pokuste se je porovnat s tzv. Autorenfilmem.
  • Co to byla kinematografie malého národa? Jakým problémům čelily kinematografie malého národa. Uveďte příklad.
  • Popište okolnosti vzniku společnosti UFA.

Odpovědník: