Adobe Systems Prof. PhDr. Martin Wihoda, PhD. Faculty of Arts Masaryk University Czech Republic Christianizace Polanů a Uhrů Adobe Systems Kde se vzali Polané? (Descriptio ciuitatum et regionum ad septentrionalem plagam Danubii) Geograf bavorský Soupis národů za severním břehem Dunaje. Vznikl v 9. století, před koncem 10 století byl doplněn o vzdálenější kmeny a etnika Severu a Východu. Dle tohoto přípisku Vislu ovládali Vislané, Lendicové (Lendzané) a Goplané (Glopeani) a kolem Odry sídlili Holasici, Opolané, Slezané, Lužičané, Dědošané, Milčané a možná i tajemní „Lupiglaa“ (Hlupčané?). Widukind z Corvey: Měšek stál roku 963 v čele Slovanů zvaných „Lestkové“ (Sclavi qui dicuntur Licicaviki). Ibrahim Ibn Jakúb: Měšek měl být králem Severu . V legendě o svatém Oldřichovi se Měšek objevuje jako kníže Vandalů (dux Wandalorum). Dagome iudex: Měškova država byla označena jako Hnězdno s příslušenstvím (civitas Schinesghe cum pertinentiis). Adobe Systems Gervasius z Tilbury se na počátku 13. století domníval, že název souvisí s polnostmi (Polonia si dicta in eorum idiomate, quasi Campania) Johannes Fried: - „Polané“ se objevili kolem roku 1000. - Proto by jejich jméno mohlo souviset s hnězdenským aktem. - Císař Ota III. se stylizoval do role Kristova služebníka (servus Jesu Christi) a zřídil nad tělem svatého Vojtěcha církevní metropoli. - Podle Frieda se řídil Izajášovým proroctvím, podle něhož se Hospodinem požehnaná země stane úrodným „polem“, které Bůh svěří lidu nové smlouvy a nového jména. - Friedova teze odmítnuta. - Dnes je kladen důraz na Měškovy válečné a diplomatické úspěchy, které provázaly do jednoho celku (državy) rozdílné světy. - „Polané“ začali suplovat vyšší politickou identitu, která měla spojit vítěze i poražené a měla odlišit piastovskou državu od hodnotově spřízněných sousedů v Polabí nebo Pomořanech. - O knížeti Polanů (Palaniorum dux), Polanech/Polácích (Polani) a zemi Polanů (terra Polanorum) rozepsaly nejstarší svatovojtěšské legendy i Thietmar z Merseburku. - Po roce 1000 Boleslav Chrabrý nechal razit denáry, které nesly orlici (?) a titul knížete Polska (PRINCES POLONIE). Vstup Polanů do dějina jejich křest - Gallus Anonymus zachytil mýtickou část příběhu piastovských knížat. - Důraz na christianizaci napovídá, že mýtus mohl vzniknout snad až v 11. století, kdy se zhroutilo první polské království a venkovský (?) lid se vrátil k víře předků. - Měškovy državy mohly být pokládány za křesťanské jen podle volných měřítek. - Kolem roku 990 sice ovládal Krakovsko, kde mělký otisk zanechala česká správa, které krakovská tradice vložila do vínku legendární biskupy Prohora a Prokulfa. - Jádro piastovských držav zasáhla christianizace nejdříve po roce 960. - Od roku 968 měl v Polsku úřadovat biskup Jordan (Jordanus primus episcopus in Polonia ordinatus est). - O Jordanovi se rozepsal i Thietmar z Merseburku, který jej označil za poznaňského biskupa (episcopus Posnaniensis). Jordanův episkopát se uzavřel mezi léty 982 a 984. Adobe Systems Dagome iudex: Patrocininium svatého Petra? Soudce Dagome (Dagome iudex) a senátorka Oda (Ote senatrix) se syny Měškem a Lambertem svěřili stolci svatého Petra město zvané „Schignesne“ (civitatem in integro que vocatur Schignesne) s veškerým příslušenstvím (cum omnibus suis pertinentiis). Příslušenství sahalo do Pomořan, možná až k Baltu, sousedilo s Prusy, (Kyjevskou) Rusí, Krakovem (Craccoa), Odrou, místem „Alemure“ (patrně Moravou?) a zemí Milčanů. Regest je datován do pontifikátu papeže Jana XV. (985–992), opis pořízen za pontifikátu papeže Řehoře VII. (1073–1085). Adobe Systems 972?–997 - Vláda velkoknížete Gezy 972 (?) - Působení misionáře Bruna (Prunkwarta) vyslán císařem Otou I., snad benediktin ze St. Gallen sídlo ve Veszprému (?) - Jih země pod vlivem Byzance (Kalocza) 973 - Dvorský sjezd v Quedlinburgu poselstvo velkoknížete Gezy 997–1038 - Vláda knížete, od 1000/1001 krále Štěpána - 1000 propůjčení královského titulu Podle Thietmara z Merseburgu zásluhou Oty III., podle Větší štěpánské legendy měl Štěpánovi přivézt od korunu od papaeže panonhalmský opat Astrik - Zasloužil se o založení osmi biskupství a dvou arcibiskupství Ostřihom Kalocza - Země byla uspořádána podle karolínského vzoru - Vydání zákoníků Od Maďarů k Uhrům Adobe Systems Střední Evropa kolem roku 1000 Hnězdenský akt - Povýšení Hnězdna na metropoli, které měla podléhat biskupství v Kolobřehu, Vratislavi a Krakově. - Thietmar upozornil, že vše neproběhlo podle práva (ut spero legitime): - Císař měl jednat bez požehnání biskupa Ungera, jakkoliv kanonické právo striktně vylučovalo, že by nová církevní provincie mohla být ustavena proti vůli úřadujícího biskupa. Uherský rok 1000 - Štěpán I. se měl zasloužit o založení devíti (?!) biskupství a arcibiskupství (prvním biskupstvím bylo biskupství ve Veszprému a prvním biskupem se tu měl stát Astrik, snad žák sv. Vojtěcha a dle legendy ten, který Štěpánovi přivezl od papeže korunu. - Štěpán se posléze nechal touto korunou korunovat z rukou biskupa ostřihomského.