vysvětlí specifika proměn fungování ekonomiky a obchodu od pravěku po současnost (OVU CAS-DEJ-001-ZV9-003, po revizi bude mít zřejmě jiný kód) Ekonomika, směna a cirkulace (nejen) zboží a s nimi související socioekonomické nerovnosti či konflikty provázejí lidské společnosti celé dějiny. Zatímco ekonomie analyzuje současné fungování ekonomik a obchodu, dějepis nabízí důležitou perspektivu jejich proměn a dopadů na společnost v minulosti. Například projevy velké hospodářské krize 30. let 20. století vedly k hledání alternativ k liberálnímu kapitalismu, tedy nacistické či stalinistické ekonomice na straně jedné a sociálnímu státu na straně druhé. Žák se tedy nezabývá dějinami ekonomických modelů ani celým vývojem ekonomických systémů a teorií od pravěku po současnost. Poznává příklady toho, jak společnosti reagovaly na nové výzvy a jak bylo v minulosti možné od základu měnit instituce a způsoby života spojené s výrobou a hospodařením. Díky tomu dokáže lépe promýšlet a posoudit možné alternativy budoucího vývoje naší společnosti. Varianta 1 6. ročník 7. ročník 8. ročník 9. ročník popíše různé druhy hospodářství a směny (např. tržní, centrálně státem řízené, feudální, antické); rozumí pojmům jako ne-tržní směna, trh, (krypto)měna, banka, inflace, kapitalismus (liberální, regulovaný), státní socialismus trh Hospodářství/ ekonomika Co vypovídají nálezy antické keramiky a mincí v severní Evropě? středomořský obchod baltský obchod pacifický obchod atlantický obchod panství a jeho struktury místní trhy kapitalismus liberalismus, liberální kapitalismus komunismus a centrálně řízené hospodářství regulovaný kapitalismus odůvodní potřebu vzniku a používání platidel, na konkrétních příkladech vysvětlí zvyšování nároků na obchod, a tím i na konkrétní platidla (např. mušle, mince z drahých kovů, papírové bankovky kryté zlatem) velká řecká kolonizace - obchod místní a obchod dálkový významné komodity: cukr, káva, čaj, obilí, zlato, otroci popíše na vybraných příkladech socioekonomických konfliktů (např. stávky) i spolupráce mezi různými vrstvami obyvatel či státními útvary (např. evropská integrace) základní rysy a proměny fungování hospodářství a obchodu v minulosti; využije např. časovou osu, na které ukáže zlomové okamžiky ekonomického vývoje v různých oblastech světa otroctví a vzpoury otroků, vliv otroctví na pracovní etos a kulturu panství, poddanství, nevolnictví, sociální a dělnická otázka regulace pracovních podmínek státem postavení pracujících v komunistických státech a ve státech západních nucená práce (kolektivizace, holokaust) vysvětlí příčiny a důsledky rozvoje a krizí hospodářství v konkrétní dějinné epoše (např. dopad válek, neúrody či nadvýroby) obchod s obilím v Římské říši a jeho vliv na politiku klimatické krize a migrace - stěhování národů spotřeba morová epidemie a její dopady spotřeba průmyslová revoluce spotřeba Velká krize Válka a inovace sociální stát spotřeba vysvětlí etické aspekty hospodaření a obchodu, např. bohatství a chudoba, vylučování některých skupin obyvatel z ekonomických systémů v minulosti (např. Židé, Romové), těžba přírodních zdrojů, konzumerismus “Práce” v loveckých skupinách a “práce” v zemědělských společnostech exploatace (římská velkostatek) Co je luxus? Proč luxusní zboží? Hedvábná stezka etos práce a křesťanství raný kolonialismus exploatace (plantáže) dělnictvo, sociální otázka, socialismus pozdní kolonialismus exploatace (továrna) exploatace (globální jih) Varianta 2 6. ročník 7. ročník 8. ročník 9. ročník ideologie a práce otroctví a étos práce křesťanství a étos práce liberalismus, kapitalismus, socialismus komunismus, nacismus, sociálně tržní systém hlavní ekonomické trendy “práce v loveckých a sběračských společnostech co je to zemědělství? inovace a jejich dopady (zemědělství, mořeplavba) zemědělská revoluce průmyslová revoluce (revoluce 2.0) Velká krize Druhá světová válka a inovace technologické inovace a jejich dopady na společnost po ww2 (revoluce 3.0 a 4.0) dálkový a místní obchod formování dálkového obchodu co je to luxus velká řecká kolonizace obchod s obilím hedvábná stezka místní trhy a dálkový obchod Středomořský obchod Baltský obchod Pacifický obchod Atlantický obchod revoluce v dopravě - globální obchod a jeho důsledky pro centrum a periferie globalizace a její dopady na ekonomiku spotřeba spotřeba privilegovaných a neprivilegovaných spotřeba privilegovaných a neprivilegovaných spotřeba privilegovaných a neprivilegovaných spotřeba privilegovaných a neprivilegovaných politický rozměr spotřeby sociální a právní konsekvence otroctví, polis, formy exploatace poddanství, nevolnictví, panství, formy exploatace městská práva, cechy dělnictvo a sociální otázka, formy exploatace počátky státní regulace sociální stát formy exploatace (globální jih) hlavní pojmy otrok/ otroctví nevolník/ poddaný, mešťan, městské právo banka dělník, kapitál, továrna · popíše různé druhy hospodářství a směny (např. tržní, centrálně státem řízené, feudální, antické); rozumí pojmům jako ne-tržní směna, trh, (krypto)měna, banka, inflace, kapitalismus (liberální, regulovaný), státní socialismus · odůvodní potřebu vzniku a používání platidel, na konkrétních příkladech vysvětlí zvyšování nároků na obchod, a tím i na konkrétní platidla (např. mušle, mince z drahých kovů, papírové bankovky kryté zlatem) · popíše na vybraných příkladech socioekonomických konfliktů (např. stávky) i spolupráce mezi různými vrstvami obyvatel či státními útvary (např. evropská integrace) základní rysy a proměny fungování hospodářství a obchodu v minulosti; využije např. časovou osu, na které ukáže zlomové okamžiky ekonomického vývoje v různých oblastech světa · vysvětlí příčiny a důsledky rozvoje a krizí hospodářství v konkrétní dějinné epoše (např. dopad válek, neúrody či nadvýroby) · vysvětlí etické aspekty hospodaření a obchodu, např. bohatství a chudoba, vylučování některých skupin obyvatel z ekonomických systémů v minulosti (např. Židé, Romové), těžba přírodních zdrojů, konzumerismus ● uvede konkrétní příklady vývoje obchodu (od směnného přes využití primitivních platidel a následně mincí, papírových bankovek až do současnosti, kdy je nutné vzít v potaz i finanční ústavy, karetní transakce a kryptoměny) ● odůvodní nutnost vzniku a používání platidla, na konkrétních příkladech vysvětlí zvyšování nároků na obchod, a tím i na konkrétní platidla (mušle – mince z drahých kovů – papírové bankovky kryté zlatem v bankovních institucích) ● společně s vyučujícím analyzuje příklady způsobů obchodování v konkrétním období a určí konkrétní ekonomické směry/změny; zvláštní pozornost věnuje příkladům hospodářských krizí; využije časovou osu, na které ukáže zlomové okamžiky ekonomického vývoje v různých oblastech světa ● na základě získaných informací zaujme stanovisko ke konkrétnímu historickému období a předloženým příkladům (např. dopad válek či neúrody na hospodářskou situaci, příčiny a důsledky hospodářských krizí); využívá k tomu příklady sociální, politické a hospodářské podmíněnosti konkrétní situace ● používá důležitou terminologii související s danou problematikou (krize z nadvýroby, inflace, banky, monopoly, státem řízené plánované ekonomiky apod.) ● určí a popíše zákonitosti ekonomických změn a příklady hospodářské spolupráce a soutěžení; uvede jejich výhody a nevýhody