2. tematický okruh: Písmo a hudba 1. Písmo – vznik a druhy (vývoj od piktografických systémů k systémům hláskovým – piktogramy- determinativy- fonetizace- fonogramy) 2. Cheironomie - muzikologické a ikonografické výklady egyptských výtvarných památek 3. Písmenné notace – 1. fáze diastematizace (vymezení pojmu – typy písmenného záznamu hudby - vývoj od syntetického záznamu k záznamům analytickým – komparační tabulka vývojových fází záznamu literárního a hudebního) 4. Řecká písmenná notace (teoretické předpoklady aplikace hláskového písma pro záznam hudby – prameny teoretické – prameny praktické – notace instrumentální – notace vokální – přepis ukázky 2.08) 5. Písmenné notace středověkých traktátů 6. Písmenné notace středověké hudební praxe (dazijská notace – diastematický systém Hermanna Contracta – litterae significative – boethiovská notace I – boethiovská notace II – princip oktávové identity - typy aplikace písma pro hudební záznam: samostatně – ve spojení s notací neumovou) Terminologie: piktogram, determinativy, fonetizace, fonogram, cheironomie, diastematizace, tetrachord, synafické spojení, diazeuktické spojení, systema teleion ametabolon, pyknon, notace instrumentální, notace vokální, dazijská notace, diastemataický systém Hermanna Contracta, litterae significative, notace boethiovská I+II, Codex Montpellier H159, notace oktávová, princip oktávové identity, notace guidonská Literatura: Alypios: „Εἰσαγωγὴ Μουσική“ [eisagogé moisiké - Úvod do hudby], asi 3.stol. po Kr. Belermann,Friedrich: Tonleitern und Musiknoten der Griechen, Berlin 1847 Anonymi scriptio de musica, Berlin 1841 Boethius, Anicius: De institutione musica (5 knih, okolo r. 500) Contractus, Hermannus: Opuscula musica (GS II, s. 125n) Černý, Miroslav Karel: Hudba antických kultur, Academia, Praha ^22006 Fortlage, Karl: Das musikalische System der Griechen in seiner Urgestalt, Leipzig 1847 Guido z Arezza: Micrologus (GS II,s. 2n ) Epistola de ignoto cantu (GS II, s.43n) Correctorius multorum errorum qui fiunt in cantu gregoriano in multis locis (GS II,s.) Hickmann, Hans: Ägypten, Musikgeschichte in Bildern, Band II: Musik des Altertums, Lieferung 1, Deutsche Verlag für Musik, Leipzig 1961 Hucbald: Liber de harmonica institutione (GS I, s.104n) Morawski, Jerzy:Teorie hudby ve středověku, Refugium Velehrad – Olomouc 2012 Notker Labeo: De musica (GS I, s. 95n) Oddo de Cluny: Dialogus de musica (GS I, s. 237n) Pseudohucbald: Musica enchiriadis ( GS I, s. 152) Commemoratio brevis de tonis et psalmis modulandis (GS I, s. 213n) Scholia enchiriadis (GS I, s. 173) Quintilianus Aristidus: „Peri mousicns“ [peri mouzikus] (O hudbě - De musica) Stäblein, Bruno: Schriftbild der einstimmigen Musik, Musikgeschichte in Bildern, Band 3, Lieferung 4, Leipzig 1975 Wegner, Max: Griechenland, Musikgeschichte in Bildern, Band 2: Musik des Altertums, Lieferung 4, Leipzig 1963