Ukázka 4.03.2 Likvescence – komentář k tabulce 4.03.1 (lat. liquare = činiti tekutým, rozpouštěti, taviti, měknouti) Likvescence je definována jako interpretační postup (nebo technika) zajišťující zvukově a barevně nepřerušený hudební tok v určitých fonetických situacích – převážně při přechodu mezi dvěma slabikami. Neumae (notae) liquescentes jsou znaky, které tyto situace nejen naznačují, ale také podávají „návod“ k jejich řešení-jak mají být správně interpretovány. Pro likvescenci byl ve středověkém hudebním písemnictví používán termín semivocales („polovokály“), což bylo označení pro skupinu konzonant (souhlásek), které měly silný vokální charakter a mezi těmito polovokály zaujímala zvláštní postavení skupina tzv. likvid, (l,m,n,r), které měly schopnost plynulého a měkkého přechodu od konzonant k vokálům (od souhlásek k samohláskám). Smyslem likvescence tedy bylo zabránit deformaci zvukové podoby latinských hlásek, ke které by mohlo při zpěvní interpretaci snadno dojít. Např. zabránit nahrazení sledu dvou konzonant „g – n“ jedinou hláskou „ň“ (magnus  maňus“). Šlo tedy o kroky, které měly zabránit tomu, aby se do latinského textu nedostaly hlásky latině cizí, jako jsou „č-ž-ň“. Likvescenci proto vyžadovaly následující fonetické konstelace vznikající při střídání slabik: 1) Sled dvou nebo tří konzonant, z nichž první je likvida (l, m, n, r); 2) Sled dvou konzonant, z nichž první je tvořena dentální explozivní hláskou (d,t); (dens-zub, dentatus – mající zuby, ozubený) 3) Sled dvou konzonant, z nichž první je sykavka (s); 4) Spojení konzonant „gn“ (např. magnus); 5) Spojení dvou konzonant z nichž druhá je „j“ (adjutor); 6) Situace, kdy se konzonanty „m“ a „g“ nacházejí mezi dvěma vokály (regina); 7) V případě diftongů „au, ei, eu“ (gaudete, eleison) 8) V případě, že se nachází „j“ mezi dvěma vokály (ejus, alleluja“). Likvescentní neumy (notae liquescentes) jsou doplňkové znaky neumové notace, které se nacházejí při přechodech z jedné slabiky na druhou, a pouze za určitých (výše uvedených) fonetických situací. Jejich smysl není doposud jednoznačně určen, o některých se však na základě řady znaků předpokládá, že jsou pozůstatkem 1/4tónové melodiky a důkazem nediatonického původu chorálu a jeho závislosti na orientálních předlohách. Tyto znaky se udržují v běžné reprodukční praxi chorálu až do reformy Guidona z Arreza. Zavedením linkové osnovy v průběhu 12. století postupně mizí a s nimi mizí i znalost jejich přesného výkladu a interpretace, protože jsou přepisovány do diatonického systému. Likvescentní znaky nacházíme ve všech neumových systémech (viz následující podkapitolu 4.3) a jejich grafika je velmi pestrá. Přiložená tabulka 4.03.1 prezentuje ad informandum jenom ty nejběžnější, které se vyskytují v neumových zápisech svatohavelského typu.