Týden 5
Hudební teorie
1.instituce (zahraničí, viz předchozí přednáška)
2.České země po roce 1850
Jakub Jan Ryba (1765–1815)
• Počáteční a všeobecné základové ke všemu umění hudebnému, 1817
Josef Förster (Foerster) (1804–1892)
• Navedení k generálnímu basu (1835)
Jan Nepomuk Škroup (1811–1892)
• Počátkové hudební, 1850
František Blažek (1815–1900)
• Theoreticko-praktická nauka o harmonii pro školu a dům, 1866, 1878
Slovníky
Riegrův slovník naučný
(1860 – 1874)
• Josef Leopold Zvonař (160 hesel)
Karlo-Ferdinandova univerzita
August Wilhelm Ambros (1816 – 1876)
Guido Adler (působil 1885 – 1888)
Ernst Mach (1838 – 1916, působil 1867 – 1895)
• Einleitung in die Helmholtz'sche Theorie, populär für Musiker dargestellt (Graz 1866)
Carl Stumpf (působil 1879 – 1884)
• přednášky Prinzipien der Aesthetik a (1883) Tonpsychologie
Otakar Hostinský (1847 – 1910)
• Die Lehre von den musikalischen Klängen. Ein Beitrag zur aesthetischen Begründung der Harmonielehre(1879)
• Nové dráhy vědecké nauky o harmonii (1887)
Varhanická škola v Praze, zal. 1830 (součásí konzervatoře od 1890)
Fr. Blažek
F. Z. Skuherský (1830 – 1892)
• O formách hudebních, Praha 1873, 21884, též německy.
• Nauka o skladbě hudební, 4 sv., Praha 1880–84
• Varhany, jejich zařízení a zachování, Praha 1884
• Velká theoreticko-praktická škola na varhany (Orgelschule), Praha 1884, 21949
• Nauka o harmonii hudební na vědeckém základě (též německy), 1885
• Staročeské chorály, 1887
Pražská konzervatoř (od 1811)
Ředitelé Dionys Weber, Johann Friedrich Kittl, Josef Krejčí (1865)
Reforma studia 1889/1890
Karel Knittl (1853 – 1907)
• Nauka o skladbě homofonní (1897)
F.Z. Skuherský (viz výše)
Karel Stecker (1861 – 1918)
• Všeobecné dějiny hudby ve dvou svazcích (1892, 1903)
• Hudební formy (1905)
Varhanická škola v Brně (1881)
...