Dějiny hudební teorie

Týden 5


Hudební teorie 

1.instituce (zahraničí, viz předchozí přednáška)

 V 18.století vzrůstal význam národní tradice a specificky zabarvených hudebních kultur té či oné země. Tyto inovace se nevyhýbali ani hudební teorii. Důležité jsou nadále instituce, na kterých se hudební teorie vyučovala. Za národní specifikum se vydávaly např. francouzský fundamentální bas, italský species countrepoint a německý thorough bass. Tyto tradice ovšem záhy splynuly. Po francouzské revoluci se proměňuje pohled na potřeby a účinek hudební teorie. Vznikají učiliště, která mají k hudbě vychovávat, novodobé hudební konzervatoře. V Itálii sice školy s podobnými názvy existovaly již dřív, nešlo však o učiliště určená potřebám vzmáhající se střední třídy.

 

2.České země po roce 1850


Jakub Jan Ryba (1765–1815)

•       Počáteční a všeobecné základové ke všemu umění hudebnému, 1817

Josef Förster (Foerster) (1804–1892)

•       Navedení k generálnímu basu (1835)

Jan Nepomuk Škroup (1811–1892)

•       Počátkové hudební, 1850

František Blažek (1815–1900) 

•       Theoreticko-praktická nauka o harmonii pro školu a dům, 1866, 1878

 

Slovníky

Riegrův slovník naučný
(1860 – 1874)

•       Josef Leopold Zvonař (160 hesel)

  

Karlo-Ferdinandova univerzita

August Wilhelm Ambros (1816 – 1876)

Guido Adler (působil 1885 – 1888)

Ernst Mach (1838 – 1916, působil 1867 – 1895)

•       Einleitung in die Helmholtz'sche Theorie, populär  für Musiker dargestellt (Graz 1866)

Carl Stumpf (působil 1879 – 1884)

•       přednášky Prinzipien der Aesthetik a (1883) Tonpsychologie

Otakar Hostinský (1847 – 1910)

•       Die Lehre von den musikalischen Klängen. Ein Beitrag zur aesthetischen Begründung der Harmonielehre(1879)

•       Nové dráhy vědecké nauky o harmonii (1887)

 

Varhanická škola v Praze, zal. 1830 (součásí konzervatoře od 1890)

Fr. Blažek

F. Z. Skuherský (1830 – 1892)

•       O formách hudebních, Praha 1873, 21884, též německy. 

•       Nauka o skladbě hudební, 4 sv., Praha 1880–84

•       Varhany, jejich zařízení a zachování, Praha 1884

•       Velká theoreticko-praktická škola na varhany (Orgelschule), Praha 1884, 21949

•       Nauka o harmonii hudební na vědeckém základě (též německy), 1885

•       Staročeské chorály, 1887


Pražská konzervatoř (od 1811)

Ředitelé Dionys Weber, Johann Friedrich Kittl, Josef Krejčí (1865)

Reforma studia 1889/1890

Karel Knittl (1853 – 1907)

•       Nauka o skladbě homofonní (1897)

F.Z. Skuherský (viz výše)

Karel Stecker (1861 – 1918)

•       Všeobecné dějiny hudby ve dvou svazcích (1892, 1903)

•       Hudební formy (1905)

 

Varhanická škola v Brně (1881)

...