Informační služby a budouctnost 6.10.2023 Na příště • Černé zrcadlo: Celá tvá minulost (S01E03) Informační služby Informační služby se týkají činností, které spočívají v získávání, zpracování, skladování, distribuci a poskytování informací uživatelům. Mohou zahrnovat jak tradiční metody (jako jsou knihovny), tak moderní technologie (např. cloudové služby nebo databázové systémy). V kontextu informačních a komunikačních technologií (ICT) jsou informační služby často poskytovány prostřednictvím softwarových aplikací nebo online rozhraní Možná dělení Podle typu zprostředkovávané informace • Faktografické služby: Poskytují konkrétní fakta nebo údaje, např. statistiky, adresáře, databáze • Bibliografické služby: Nabízejí seznamy literatury nebo referencí na určité téma • Plnotextové služby: Poskytují přístup k celým dokumentům, např. elektronické knihy, články, zprávy • Analytické služby: Zahrnují analýzu a interpretaci informací, např. výzkumné zprávy, studie trhu Podle úrovně zpracování informací: • Primární služby: Poskytování nezpracovaných informací (např. půjčování knih). • Sekundární služby: Zpracování informací (např. rešerše, bibliografie). • Terciární služby: Syntéza a analýza informací (např. analýzy, studie). Podle uživatelů / cílové skupiny • Komerční subjekty: Zaměřené na podniky a organizace • Vzdělávací instituce: Pro studenty, vědce a výzkumné instituce • Veřejné služby: Pro širokou veřejnost • Speciální služby: Pro specifické skupiny, např. pro lékaře, právníky nebo inženýry Podle média či platformy • Digitální služby: Online databáze, cloudové služby, digitální knihovny • Fyzické služby: Tradiční knihovny, archivy, informační centra • Mobilní služby: Aplikace a platformy optimalizované pro mobilní zařízení Podle funkce • Akviziční služby: Shromažďování a nákup informačních zdrojů • Zpracovatelské služby: Katalogizace, indexace, abstrahování informací • Distribuční služby: Poskytování přístupu k informacím, např. výpůjční služby, online přístup. • Konzultační a vzdělávací služby: Pomoc uživatelům při vyhledávání informací, školení. Podle míry interaktivity: • Pasivní: Uživatel je pouze příjemcem informací (např. výstava). • Aktivní : Uživatel se aktivně podílí na procesu (např. workshop, diskuze). • Interaktivní: Využití moderních technologií pro interakci (např. online konzultace, virtuální prohlídky). … a další a další … 1. Podle frekvence aktualizace: 1. Statické služby: Informace se neaktualizují často; např. archivy, historické databáze 2. Dynamické služby: Informace se pravidelně aktualizují; např. zpravodajské portály, real-time databáze 2. Podle způsobu přístupu: 1. Otevřené služby: Volně přístupné všem; např. otevřené databáze, veřejné knihovny 2. Omezené služby: Přístupné pouze pro určité skupiny nebo na základě předplatného; např. akademické databáze, prémiové informační služby 3. Podle geografického pokrytí: 1. Lokální služby: Zaměřené na konkrétní oblast nebo město 2. Národní služby: Zaměřené na celou zemi 3. Mezinárodní služby: Poskytující informace napříč více zeměmi nebo globálně 4. Podle formátu informace: 1. Textové služby: Poskytují informace primárně v textové formě 2. Multimediální služby: Zahrnují obrázky, zvuk, video apod 3. Interaktivní služby: Umožňují uživatelům interakci, např. online nástroje, simulace 5. Podle oboru nebo disciplíny: 1. Technické vědy: Zaměřené na vědecké a technické disciplíny 2. Humanitní a společenské vědy:: Zaměřené na společenské vědy, umění, humanitní obory apod 3. Zdravotní a lékařské vědy Informace v oblasti medicíny a zdravotnictví 6. Podle ekonomického modelu: 1. Bezplatné služby: Financovány z externích zdrojů, sponzorství nebo dotací 2. Placené služby: Zpoplatněné na základě předplatného, jednorázové platby nebo iných ekonomických modelů 7….. Trendy? 1. Digitální transformace: Přesun od fyzických nosičů informací (knihy, časopisy atd.) k digitálním formátům je jedním z dominantních trendů posledních let 2. Umělá inteligence a automatizace: Využití AI v informačních službách pro zlepšení vyhledávání, analýzy a personalizace informací pro uživatele 3. Cloudové služby: Ukládání dat a informací v cloudových prostředích nabízí větší flexibilitu, škálovatelnost a přístupnost 4. Otevřený přístup (Open Access): Růst otevřeného přístupu k vědeckým publikacím a datům zvyšuje dostupnost výzkumu široké veřejnosti 5. Ochrana dat a soukromí: S narůstající digitalizací a shromažďováním dat je nezbytné zajistit, aby osobní údaje a informace byly chráněny a zpracovávány v souladu s právními předpisy 6. Interdisciplinárnost: Informační služby se stávají stále více propojené s různými obory, což vyžaduje širší spektrum znalostí a dovedností od profesionálů v oblasti 7. Interaktivita a vizualizace: Moderní nástroje a technologie umožňují vytvářet interaktivní a vizuálně bohaté prezentace informací 8. Vzdělávání a doškolování: Neustále se měnící technologie a potřeby uživatelů vyžadují, aby pracovníci v informačních službách pravidelně aktualizovali své dovednosti 9. Zahrnutí a diverzita: Důraz na poskytování služeb různým komunitám a podpora diverzity v informačních službách 10.Udržitelnost a enviromentální odpovědnost: Hledání způsobů, jak provozovat informační služby udržitelněji, např. snížení spotřeby energie v datových centrech 11.Sociální média a informační služby: Využití sociálních médií pro propagaci, komunikaci a interakci s uživateli 12.E-knihy a audioknihy: Růst popularitu e-knih a audioknih a jejich začlenění do tradičních knihovních sbírek 13.… Foresight – nástroje umožňující systematické uvažování o možných variantách budoucího vývoje. K pochopení klíčových faktorů budoucího vývoje a identifikaci jejich dopadů využívá řadu metod a umožňuje na základě současných rozhodnutí vytvářet efektivní budoucí strategie. Svým charakterem foresight představuje nástroj pro lepší pochopení komplexních vztahů, které se mohou výrazněji projevit za horizontem běžného plánování. Zdroj: https://www.tc.cz/cs/novinky/chcete-pochopit-co-je-foresight Forecasting – prognózování se zabývá předvídáním budoucího vývoje společnosti, ekonomiky, odvětví, životního prostředí apod. Cílem je získat představu o budoucím stavu, která je založená na racionálních způsobech předvídání. – snaha identifikovat trendy dříve, než se prosadí, a využít této příležitosti na trhu. A stejně dobře odhadnout, kdy trend odezní, a směr zase obrátit jinam. Takzvaný trendspotting neboli předvídání trendů je důležitou součástí každého podnikání, protože firmám umožňuje udržet si náskok před konkurencí [https://podcasty.hn.cz/trendspotting/] Trendspotting Forecasting: Vymezení: Forecasting je proces predikce nebo odhadu budoucích událostí na základě analýzy historických dat a současných trendů. Zaměření: Je primárně kvantitativní a založený na datech. Většina forecasting modelů využívá statistické metody a algoritmy k předpovědi budoucích výsledků. Použití: Běžně se používá v oblastech jako finance, ekonomika, počasí, doprava a mnoho dalších odvětví, kde je možné sledovat historická data a vytvořit na jejich základě predikce. Foresight: Vymezení: Foresight je systémový, participativní, budoucí orientovaný proces zkoumání středně až dlouhodobého budoucího vývoje ve vědě, technologii, ekonomice a společnosti s cílem identifikovat oblasti strategického výzkumu a budoucího působení. Zaměření: Je to více kvalitativní proces, který zahrnuje scénářovou analýzu, odborné diskuse, workshopy a jiné metody, aby se pochopily možné budoucí trajektorie a jejich důsledky. Použití: Foresight je často využíván vládními institucemi, vědeckými a výzkumnými organizacemi, neziskovými organizacemi a podniky k formulaci dlouhodobých strategií a politik. Megatrendy • je označení pro rozsáhlé vývojové tendence, jež započaly v minulosti, probíhají v současnosti a budou pokračovat do budoucnosti. Pokud probíhají v celosvětovém měřítku, používá se pro ně označení globální megatrendy. Koncepci megatrendů etabloval americký vědec John Naisbitt. • [https://www.megatrendy.cz/] “Vyberte přesně 6 oblastí, které budou mít podle vás největší vliv na kvalitu života v ČR v příštích dekádách, a proto by na jejich poznání a řešení měly být prioritně alokovány veřejné prostředky”. Účel & smysl v sledování megatrendů v informačních službách? 1) … 2) …. Do testu • Nastudovat karty oblastí 1,5,6,7,10,13,15,17 z https://www.megatrendy.cz/