Designové myšlení pro informační služby Na příště: Arkangel (S04E02) K čemu to? 4 Služby „The difference between products and services is more than semantic. Products are tangible objects that exist in both time and space; services consist solely of acts or process(es) and exist in time only.“ G. Lynn Shostack, How to design a Service, 1982 Služba = Výměna hodnoty (tu určuje uživatel) V některých případech výměna probíhá nepřímo (veřejné služby, sdílená ekonomika) V některých případech neprobíhá nebo se zrcadlí v širších sociálních interakcích 6 Design (informačních) služeb v kontextu „Designér má sen, který jde daleko za to, co dnes existuje. Snaží se vytvořit takové řešení, v němž se odráží hluboké porozumění zákazníkovy situace a širšího společenského kontextu.“ David Kelley, IDEO 7 Design služeb 1. na uživatele zaměřené (user-centred), 2. společně vytvářené (co-creative), 3. sekvencované (sequencing), 4. založené na důkazech (evidencing), 5. holistické (holistic). [This is Service Design Thinking, Schneider a Stickdorn, 2011] Designové myšlení je 1.Bohatí úspěšní  A: Bohatí šéfové  B: Stárnoucí v hojnosti  C: Vzkvétající rodiny 2. Prosperující obyvatelé měst  D: Prosperující odborníci  E: Vzdělaní obyvatelé měst  F: Ctižádostiví singles 3. Zabezpečený život  G: Na začátku  H: Zajištěné rodiny  I: Usazeni na předměstí  J: Obezřetní důchodci 4. Skromné prostředky K: Asijské komunity L: Postindustriální rodiny M: Dělnické dědictví 5. V tísni N: Rodiny v tísni O: Singles se závazky P: Těžký život na sídlišti Q: Nepřízeň osudu v centru města ACORN pro geodemografickou segmentaci obyvatel DESIGN služeb design symbolické a vizuální komunikace, design hmotných objektů, design aktivit a služeb, design komplexních systémů nebo prostředí pro život, práci, odpočinek a vzdělávání 13 Zaměření na uživatele/člověka „Velmi záleží na slovech, která používáme. Mění totiž způsob, kterým o věcech přemýšlíme. Například slovo ‚uživatel‘ je hrozné. Za každou cenu se ho snažím vymýtit z našeho slovníku. Myslím, že to správné slovo je ‚lidé‘ “ Donald Norman 14 15 Služby jako proces 16 RtD: Research through design  Designové myšlení v akademickém kontextu  Frayling (1993) 1.Výzkum designu (research into design) je přístup, kterým zkoumáme estetiku, percepci díla či historii designu jako takového. 2.Výzkum pro design (research for design) odpovídá modelu, ve kterém jsou výsledky výzkumu použity jako podklad pro návrh díla či produktu. 3.Výzkum skrze design (research through design) předpokládá, že samotné dílo či produkt je nástrojem experimentování a výzkumu, přičemž zkoumáme nějakou změnu (behaviorální, společenskou atd.). • úvod do service designu • budoucnost service designu • kompetence designera/ky • metody a metodiky: výzkum, analýza, návrh, testování • nástroje pro service design • design v organizacích, designová vyspělost • design a agilní vývoj • sociální inovace • design for good • kritické přístupy k designu O čem by to také mohlo být? "transformace existujících podmínek do preferovaných„ (Simon, H. A. (1996). The sciences of the artificial (Vol. 136). MIT press.) Designové myšlení je Zápatí prezentace 19 Designové myšlení jako základna https://dschool.stanford.edu/resource s/getting-started-with-design-thinking 20 21 https://kisk.phil.muni.cz/100metod 22 Model vyspělosti v designu služeb 23 It’s complicated… 24 Design pro sociální inovace Kdo je designér/ka služeb? UX report 2021 Institucionální design Co je to instituce? Je to ustálená struktura jednání lidí a jejich očekávání. Taková instituce může být například byt, kde bydlí několik spolubydlících. Instituce jsou nepsaná (a případně i psaná) pravidla vzájemného chování a očekávání od ostatních (aby se např. v noci všichni vyspali, příp. aby byl pořád čistý záchod).  ustálená rutina interakcí mezi lidmi + očekávání lidí  To, jak skutečně vypadá interakce, záleží na spoustě faktorů: ◦ čas a prostor, hodnoty, motivace, komunikace, řízení a role, odpovědnost Institucionální design tedy nelze vnímat jako sepsání pravidel, vytvoření nástrojů a předání obojího lidem — jde o komplikovaný management změny. Sociální instituce Metody  Metody návrhového myšlení jsou způsoby, jak rychle najít problémy (bolavá místa produktu či služby), najít jejich řešení a otestovat, zda jde o řešení správná Hodnoty  Hodnoty jsou základní stavební kameny, od nichž se odvíjí povaha problémů a způsoby řešení. Jsou to odpovědi na otázku „proč něco děláme tak, jak to děláme“. Design thinking Hodnoty  Implicitní: co chci?  Explicitní: proč to chci? Důležité je, že hodnoty je potřeba „odhalit“ a explicitně definovat, abychom s nimi mohli pracovat. Mnoho produktů a služeb pracuje s implicitními hodnotami, intuitivně — a často to může stačit. Návrhové myšlení se však snaží najít proč něco děláme, tak jak to děláme — a díky tomu zjistit, jak to dělat lépe. SERVQUAL je metoda pro měření kvality služeb, kterou vyvinul Zeithaml, Parasuraman & Berry v osmdesátých letech. Ustanovili pět rozdílů mezi tím, co zákazníci očekávají a mezi tím, co dostávají.  Rozdíl mezi tím, co zákazník očekává a tím, co si instituce myslí, že zákazník očekává.  Rozdíl mezi tím, jak management instituce vidí to, co zákazník dostává, a jak to vidí samotný zákazník.  Rozdíl mezi navržením služby a tím, jak služba doopravdy funguje.  Rozdíl mezi reklamními sliby a tím, jak služba funguje.  Rozdíl mezi tím, co zákazník očekává a tím, co instituce poskytuje. Vztahy a průniky Zjednodušení užitečnost použitelnost potřebnost nalezitelnost spolehlivost hodnota přístupnost HUMAN CENTERED DESIGN Kompetenční model design thinker (Razzouk a Shute, 2012) K testu  Projděte se náš kurz Lepší služby (nemusíte plnit úkoly)