FILOZOFICKÁ FAKULTA, MASARYKOVA UNIVERZITA, BRNO Katedra informačních studií a knihovnictví Akademický rok: 2020/2021 PROJEKT BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno a příjmením Tereza Kořínková UČO 488821 Imatrikulační ročník 2018 E-mail 488821@mail.muni.cz Název projektu: Digitální kompetence učitelů v kontextu vzdělávacích potřeb informační společnosti: případová studie ZŠ Lanžhot Název projektu anglicky: Digital competence of teachers in the context of the educational needs of the information society: a case study of the Lanžhot elementary school Rozpracovaná osnova 1. Popis problému, který bude v práci řešen 2. Rešerše zpracovaných diplomových prací v rámci celé MU včetně anotací 3. Cíl diplomové práce 4. Metody zpracování diplomové práce 5. Základní odborná literatura s ohledem na současný stav řešené problematiky Vedoucí diplomové práce (jméno a příjmení, tituly): Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D Pracoviště, pozice a kontaktní e-mail vedoucí/vedoucího diplomové práce: Katedra Informačních studií a knihovnictví, zástupkyně vedoucího katedry, 6795@mail.muni.cz Vyjádření vedoucí/vedoucího práce: Souhlasím s vedením diplomové práce. Podpis: Datum: Podpis diplomanta: Podpis: Datum: 2 Popis řešeného problému Tato bakalářská práce ve formě případové studie řeší digitální kompetence učitelů v souvislostech. Souvislosti jsou zde chápány v teoretickém ukotvení pojmu jako takového, představení rámců týkajících se digitálních kompetencí, přičemž bude kladen důraz na rámec DigCompEdu, a to z důvodu popsaných níže. Jak bylo uvedeno, jedná se o případovou studii, která bude prováděna na základní škole ve městě Lanžhot. Digitální kompetence budou tedy zkoumány z různých úhlů pohledu a různými metodami, přičemž bude výzkum reflektovat primárně rámec DigCompEdu. Ovšem nebudou zkoumáni jenom učitelé, ale i celkové vnímání technologií ve škole, a to i v kontextu současného distančního vzdělávání. Podněty k tématu Podnětem pro toto šetření se stala tematická zpráva ČŠI o informační gramotnosti žáků ZŠ a SŠ, kde je současně řešena i digitální a informační gramotnost učitelů. Z těchto výsledků vyplývá, že „Učitelé v základních školách využívají ve vysoké míře digitální technologie pro prezentaci učiva a mnohem méně jako nástroj, se kterým žáci pracují.“, „Většina učitelů vnímá využití informačních technologií především jako doplnění klasické výuky, jen méně než polovina si uvědomuje vliv informačních technologií na proměnu výuky ve svém předmětu.“1 Ukotvení v literatuře Tyto výsledky jsou v rozporu s národními strategiemi (Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 (dále jen SDV), Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+2 (dále jen Strategie 2030+)), které uvádějí, že by učitelé měli být nejen sami digitálně gramotní, ale měli by tyto kompetence umět rozvíjet i u žáků a uplatňovat technologie ve výuce.3 Především na těchto dokumentech je důležitost řešeného fenoménu představována, jelikož potřebu digitální gramotnosti jako klíčové schopnosti učitele ukotvuje, a její řešení si klade za cíl. Podstatným faktem je, že zmiňovaná strategie vznikající pod MŠMT uznala jako dobrý referenční rámec pro vzdělávání učitelů 1 Tematická zpráva - Rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2018. Čj.: ČŠIG-2492/18-G2. Dostupné také z: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Tematicka-zprava- Rozvoj-informacni-gramotnosti-na 2 Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. Dostupné také z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 3 Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2014. Dostupné také z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020 (str. 15) 3 Evropský rámec digitálních kompetencí učitelů.45 Právě dle něho budou kompetence spolupracujících učitelů základní školy zkoumány v bakalářské práci. Závažnost tohoto problému (nízké úrovně digitálních kompetencí učitelů) se zobrazila také v současné době distanční výuky.6 I tento aspekt fungování informační společnosti bakalářská práce bude brát v potaz a zabývat se fungováním distanční výuky jak z pohledu ředitelky školy, tak samotných učitelů. Rešerše zpracovaných diplomových prací na MUNI Co se týká závěrečných prací, tak ačkoliv je téma informačních a digitálních gramotností poměrně dlouhodobě diskutované, prací na toto téma na univerzitě nevzniká mnoho. Obzvlášť co se týká aktuálního tématu distančního vzdělávání na ZŠ. Proto jsem vybrala takové, kde probíhá alespoň částečná syntéza některého z témat. 1) Digitální kompetence v empirickém nahlédnutí: vícečetná případová studie7 • Autor: Vojtěch Hamerský, DiS. • Datum obhajoby: 2019 • Obor: KISK • Typ práce: bakalářská • Anotace: Bakalářská práce Vojtěcha Hamerského se taktéž zabývá digitálními kompetencemi, rozebírá různé problémy spojené s technologiemi a rámce s tímto fenoménem spojeným. Zaměřil se taktéž na rámec DigComp, stejně jako bych se ho chtěla držet ve své práci já, s tím rozdílem, že zde jsou v empirické část zkoumáni žáci 8. a 9. tříd, tudíž je využíván obecný rámec pro občany. I když je v případové studii řešena konkrétní ZŠ, jedná se kvantitativní výzkum, který je zkoumán pomocí jednoho dotazníku. Z práce si odnáším další pohledy na uchopení teoretické části a zpracování koncepcí. 4 Rámec digitálních kompetencí učitele. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. Praha: MŠMT, 2020 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/ramec-digitalnich-kompetenci- ucitele 5 Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů: DigCompEdu [online]. Praha: Národní ústav vzdělávání, 2018. ISBN 978-80-7481-214-9. 978-80-7481-214-9. Dostupné také z: https://clanky.rvp.cz/wp- content/upload/prilohy/21855/digitalni_kompetence_pedagogu_digcompedu.pdf 6 Tematická zpráva - Zkušenosti žáků a učitelů ZŠ s distanční výukou ve 2. pololetí 2019/2020: Shrnutí vybraných zjištění a doporučení pro následující období [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2020. Dostupné také z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Zkusenosti-zaku-a-ucitelu-ZS-s-di 7 HAMERSKÝ, Vojtěch. Digitální kompetence v empirickém nahlédnutí: vícečetná případová studie [online]. Brno, 2019 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/anw4o/ . Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Michal Černý. 4 2) Perspektivy výzkumu informační gramotnosti v edukačním kontextu: případová studie ZŠ Chotěboř8 • Autor: Bc. Martina Peškeová • Datum obhajoby: 2018 • Obor: KISK • Typ práce: diplomová • Anotace: Diplomová práce je mému pojetí zkoumání velmi blízká, ovšem zaměřuje se primárně na informační gramotnost žáků, ale z pohledu učitele, takže se zabývá spíše jeho pojetím výuky. V teoretické části řeší důležitost informační gramotnosti, koncepty a rámce jak v českém, tak zahraničním prostředí. V empirické se zaměřila na konkrétní základní školu, kde různými metodami problematiku zkoumala. Jednou z metod byla obsahovaná analýza kurikulárních dokumentů, jež mi zde slouží jako možný příklad zpracování. Dále pak dotazníkové šetření. Zde bych využila zkonstruovaných otázek do vlastního dotazníku, jelikož témata, které jsou zde dotazována se dotýkají i digitálních kompetencí. Poslední metodou pak byly polostrukturované rozhovory. Velkým přínosem mi zde je i množství zdrojů, které je v mé práci relevantní použít. 3) Rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi základní školy uplatňující Montessori pedagogiku: případová studie9 • Autor: Mgr. Marija Šupicová • Datum obhajoby: 2020 • Obor: KISK • Typ práce: bakalářská • Anotace: Zde lze vidět podobnost s předchozí diplomovou prací. V teoretické části řeší pojem informační gramotnost, jeho zakotvení v kurikulárních dokumentech, ovšem zabývá se i vývojem informační gramotnosti. Jedná se rovněž o případovou studii, zaměřila se na základní školu využívající Montessori pedagogiku. Metody výzkumu s mými příliš nekorespondují, jelikož využila nezúčastněné pozorování a řízené rozhovory s učiteli. Následně byla využita metodika NIQES pro zkoumání 8 PEŠKEOVÁ, Martina. Perspektivy výzkumu informační gramotnosti v edukačním kontextu: případová studie ZŠ Chotěboř [online]. Brno, 2018 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/cermv/ . Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Pavlína Mazáčová. 9 ŠUPICOVÁ, Marija. Rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi základní školy uplatňující Montessori pedagogiku: případová studie [online]. Brno, 2020 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/xm8mv/ . Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Pavlína Mazáčová. 5 informační gramotnosti žáků 6. ročníku. Z této práce lze znova využít množství relevantních zdrojů a také další pohled na analýzu kurikulárních dokumentů. 4) Práce s digitálními vzdělávacími zdroji během distanční výuky: reflexe zkušeností učitelů druhého stupně základních škol10 • Autor: Bc. Lenka Malá • Datum obhajoby: 2020 • Obor: KISK • Typ práce: diplomová • Anotace: Velmi aktuální práce řeší práci s digitálními zdroji učiteli 2. stupně základních škol. V teoretické části rozebírá k mému výzkumu velmi blízká, možná až totožná témata jako je pojem digitální gramotnost (zde pečlivěji pak distanční vzdělávání), různé rámce digitálních gramotností (MENTEMP, ISTE, DigCompEdu) a přestaveny byly také národní strategie, které zde mám zmíněny i já. Naše práce se pak částečně rozchází ve způsobu a předmětu zkoumání. Zde byly prováděny rozhovory s 6 přihlášenými účastníky výzkumu a řešili pouze vyhledávání, hodnocení, úpravu a tvorbu digitálních zdrojů, a následně měli sami posoudit, jestli se jejich digitální kompetence v průběhu distanční výuky změnily. Z práce si odnáším utvrzení i ujištění v tématu, jeho složkách i odborných zdrojích. 5) Mediální gramotnost středoškolských učitelů11 • Autor: Bc. Kateřina Šafářová • Datum obhajoby: 2019 • Obor: Pedagogika • Typ práce: diplomová • Anotace: Práce se zabývá kvantitativním výzkumem mediální gramotnosti učitelů. Dělí se na teoretickou, kde rozebírá pojmy, koncepty, hledá zasazení tématu v kurikulárních dokumentech, řeší důležitost a faktory ovlivňující gramotnost učitelů, a empirickou, kde je nejprve rozebrána metodologie, následně analýza výsledků a jejich diskuze. Podobnost s mou prací vidím ve zkoumání gramotností učitelů, tudíž mi může být 10 MALÁ, Lenka. Práce s digitálními vzdělávacími zdroji během distanční výuky: reflexe zkušeností učitelů druhého stupně základních škol [online]. Brno, 2020 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/fb7ue/ . Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Pavlína Mazáčová. 11 ŠAFÁŘOVÁ, Kateřina. Mediální gramotnost středoškolských učitelů [online]. Brno, 2019 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/baeog/ . Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Martin Sedláček. 6 nápomocna při tvorbě struktury a jako zdroj obecných dokumentů týkající se jak gramotností, tak výzkumů. Cíle práce Hlavním cílem bakalářské práce je popis a analýza stavu, ve kterém se digitální kompetence učitelů, a zároveň celé případové školy, nachází. Tento cíl je úzce provázán s potřebou otevřít téma digitálních kompetencí v dané škole, neboť se zde dosud v oblasti digitálních kompetencí systematicky nepracuje (jak vyplývá z pilotních rozhovorů s ředitelkou školy a učiteli). Výzkum by se měl stát odrazovým můstkem jak pro vedení školy, kdy jim budou poskytnuta jasná fakta o mezerách v kompetencích a s tím související pedagogické práci učitelů, tak pro samotné učitele, kterým bude v průběhu výzkumu představen koncept digitálně gramotného učitele 21. století a budou si moct vyhodnotit, kde se sami s tvrzeními odborných zdrojů rozcházejí. Úmyslem celého projektu, který bude mít pravděpodobně přesah nad rámec bakalářské práce, je také učitele motivovat k osobnímu růstu tím, že bude téma aktivně diskutováno. Výzkumné otázky Hlavní výzkumnou otázkou je, jaká je úroveň digitálních kompetencí učitelů ZŠ Lanžhot podle rámce DigCompEdu. Vedlejší otázky jsou koncipovány jako: Jaké je praktické využití technologií učiteli. Jaký je stav digitalizace školy z pohledu ředitelky. Jak zde probíhá distanční výuka - jaký charakter (znaky) má distanční výuka na případové škole v kontextu digitálních kompetencí učitelů? Metody výzkumu Jedná se o design případové studie s využitím vhodných kvalitativních i kvantitativních metod výzkumu. Podmínky školy z hlediska technologií ve vzdělávání (technické vybavení, zakotvení technologií a vzdělávání učitelů v klíčových dokumentech školy, překážky a problémy ve využívání technologií a vnímání digitální gramotnost na škole vůbec) budou zjišťovány pomocí rozhovorů a dotazníku s ředitelkou školy Mgr. Evou Klvaňovou a také obsahovou analýzou 7 školních materiálů, jako jsou školní vzdělávací programy12 a zařazení průřezových témat13 , školní řád14 nebo 15,16 . Spolupráci na výzkumu, v pilotní prezentaci práce, potvrdilo 15 učitelů z celkového počtu 22. Zkoumání digitální gramotnosti učitelů bude probíhat třemi metodami. První z nich je dotazník s uzavřenými odpověďmi, kdy po inspiraci v již zmiňovaných výzkumech ČŠI17 18 19 , jsou připraveny otázky týkající se využívání technologií ve výuce, ale i všech činností s profesí učitele spojených. Dotazy budou směřovat také ke komunikaci, sdílení zdrojů a informací, ale také jejich vzdělávání se. Stejně jako u stavu školy budou zjišťovány překážky ve využívání technologií, a to po vzoru SDV. Otázky budou reflektovat jak prezenční, tak distanční formu výuky. Druhou metodou bude autoevaluace, která je podle odborníku zatím nejvhodnější metodou zkoumání digitálních kompetencí.20 Bude probíhat na portálu Profil Učitel2121 , který vznikl při SDV, přesněji v projektu Podpora práce učitele22 , jehož výsledkem byl jak český překlad DigCompEdu, tak právě portál na autoevaluaci digitálních kompetencí učitelů. Poslední metodou, která bude v rámci práce využita v triangulaci, je analýza reflektivního dotazníku k vyučovaným hodinám. Zde učitelé obdrží taktéž dotazník, kde jsou vytvořeny 12 PLÁTENÍKOVÁ, Helena. Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání Masarykovy základní školy v Lanžhotě [online]. Lanžhot: Masarykova základní škola Lanžhot, okres Břeclav, příspěvková organizace, 2016. Dostupné také z: https://www.zslanzhot.cz/wp-content/uploads/2016/09/Charakteristika-skoly.pdf 13 Tabulka začlenění průřezového tématu do vyučovacích osnov. Lanžhot: Masarykova základní škola Lanžhot, okres Břeclav, příspěvková organizace. Dostupné také z: https://www.zslanzhot.cz/wp- content/uploads/2016/09/Zacleneni-prurezovych-temat.pdf 14 KLVAŇOVÁ, Eva. Školní řád: školní rok 2018/2019 [online]. Lanžhot: Masarykova základní škola Lanžhot, okres Břeclav, příspěvková organizace, 2019. Dostupné také z: https://zslanzhot.cz/images/dokumenty/skolni_rad__13_10_2020_zslanzhot.pdf 15 KLVAŇOVÁ, Eva. Výroční zpráva: školní rok 2018/2019 [online]. Lanžhot: Masarykova základní škola Lanžhot, okres Břeclav, příspěvková organizace, 2019. Dostupné také z: https://www.zslanzhot.cz/images/dokumenty/Vyrocni_zprava_2018-2019_zslanzhot.pdf 16 KLVAŇOVÁ, Eva. Výroční zpráva: školní rok 2019/2020 [online]. Lanžhot: Masarykova základní škola Lanžhot, okres Břeclav, příspěvková organizace, 2020. Dostupné také z: https://www.zslanzhot.cz/images/dokumenty/Vyrocni_zprava_2019_2020_zslanzhot.pdf 17 Tematická zpráva - Rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2018. Čj.: ČŠIG-2492/18-G2. Dostupné také z: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Tematicka-zprava- Rozvoj-informacni-gramotnosti-na 18 Tematická zpráva - Využívání digitálních technologiích v mateřských, základní, středních a vyšších odborných školách [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2017. Čj.: ČŠIG-3719/17-G2. Dostupné také z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Vyuzivani-digitalnich-technologii 19 Tematická zpráva - Zkušenosti žáků a učitelů ZŠ s distanční výukou ve 2. pololetí 2019/2020: Shrnutí vybraných zjištění a doporučení pro následující období [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2020. Dostupné také z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Zkusenosti-zaku-a-ucitelu-ZS-s-di 20 NEUMAJER, Ondřej a Daniela RŮŽIČKOVÁ. Webinář Digitální kompetence učitelů dle DigCompEdu [online]. Odbor řízení a rozvoje vzdělávací soustavy MŠMT, 1.6. 2020n. l. Dostupné také z: https://drive.google.com/file/d/1Nqa1PoH7VEjSlvDNREWJfOVjbSuvudhF/view 21 Profil Učitel21 [online]. Praha: MŠMT, 2019 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://ucitel21.rvp.cz/ 22 PODPORA BUDOVÁNÍ KAPACIT PRO ROZVOJ ZÁKLADNÍCH PRE/GRAMOTNOSTÍ V PŘEDŠKOLNÍM A ZÁKLADNÍM VZDĚLÁVÁNÍ - PODPORA PRÁCE UČITELŮ (PPUČ). Národní ústav pro vzdělávání [online]. Praha: NÚV, 2020 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/projekty/ppuc 8 otevřené otázky reflektující DigCompEdu a směřují k práci v konkrétní distančně vyučované hodině. Účelem této metody je zjištění aplikační praxe, tedy jak učitelé v hodině skutečně působí - jak využívají/uplatňují digitálních kompetencí. Všechna shromážděná data budou následně analyzována a vyhodnocena, bude využito srovnání s poznatky ČŠI, závěry SDV, Strategie 2030+ ostatních relevantních dokumentů a výzkumných textů. Základní odborná literatura Jelikož se jedná o teoreticko-empirickou práci, její teoretické ukotvení bude ve všech již zmiňovaných a popisovaných dokumentech (tematické zprávy ČŠI, SDV, Strategie 2030+, DigCompEdu, kutikulární dokumenty školy). K DigCompEdu se váže mnoho souvisejících dokumentů, a článků odborníků, které budou taktéž sloužit jako zdroje. Podobně u SDV. Portál RVP23 je jedním velkým zdrojem, obzvlášť pak blogové příspěvky odborníků na digitální oblast (např. O. Neumajer24 , D. Růžičková, B. Brdička25 ). I na naší katedře vznikají odborné práce v probírané oblasti, které budou reflektovány (např. M. Černý26 , P. Mazáčová27 , H. Tulinská28 ). Záměrně jsem uvedla pouze autory. A to ty, kteří se problematice věnují, a lze je v českém prostředí považovat za odborníky, a to na úkor konkrétních publikací a článků, jelikož je jejich seznam velmi obsáhlý. I když se práce primárně zabývá českým prostředím, je vhodné nejenom pojmy ukotvit i v zahraniční literatuře. Zahraničním odborníkem na digitální oblast je například Steve Wheeler29 . Z konkrétních článků pak výzkum digitálních kompetencí napříč EU (včetně ČR) provedený Evropskou komisí30 nebo rámec organizace UNESCO31 , který se tedy primárně 23 Metodický portál inspirace a zkušenosti učitelů [online]. Praha: Národní pedagogický institut České republiky [cit. 2020-11-08]. 1802-4785. Dostupné z: https://rvp.cz/ 24 Ondřej Neumajer – domovská stránka [online]. Ondřej Neumajer, 2019 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://ondrej.neumajer.cz/ 25 Bobrův Spomocník na podporu vzdělávacích technologií [online]. [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: http://www.spomocnik.net/ 26 Michal Černý [online]. [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://cernyedtech.wordpress.com/ 27 Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D: Publikace. Masarykova Univerzita [online]. Brno: MUNI, 2020 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://www.muni.cz/lide/6795-pavlina-mazacova/publikace?page=2 28 Hana Tulinská [online]. [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://hanatulinska.wordpress.com/publikace-a- vystoupeni/ 29 WHEELER, Steve. Learning with 'e's: My thoughts about learning technology and all things digital. [online]. [cit. 2020-11-09]. Dostupné z: http://www.steve-wheeler.co.uk/ 30 Measuring Digital Skills across the EU: EU wide indicators of Digital Competence [online]. 2014. [cit. 2020-11-09] 31 Global Media and Information Literacy Assessment Framework: country readiness and competencies [online]. France: UNESCO, 2013. ISBN 978-92-3-001221-2. Dostupné z: http://www.unesco.org/new/en/communication- and-information/resources/publications-and-communication-materials/publications/full-list/global-media-and- information-literacy-assessment-framework/ 9 zabývá informační a mediální gramotností, ale lze zde pozorovat důležitost učitele ve společnosti. Výzkum fungování distanční výuky se vedl i v zahraničí, obsáhlou zprávu o tom podalo například Irsko32 , kde praktický dopad koronaviru na základní školy zkoumali velmi široce. Od dopadu uzavření škol na žáky, technické vybavení škol až po zapojení učitelů. 32 BURKE, Jolanta a Majella DEMPSEY. Covid-19 Practice in Primary Schools in Ireland Report. Maynooth, Co. Kildare, Ireland: National University of Ireland Maynooth, 1. 4. 2020n. l. Dostupné také z: https://www.into.ie/app/uploads/2020/04/Covid-19-Practice-in-Primary-Schools-Report-1.pdf 10 Seznam zdrojů Klíčové dokumenty • Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2014. Dostupné také z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v- cr/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020 • Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. Dostupné také z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi- v-cr/strategie-2030 • Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů: DigCompEdu [online]. Praha: Národní ústav vzdělávání, 2018. ISBN 978-80-7481-214-9. 978-80-7481-214-9. Dostupné také z: https://clanky.rvp.cz/wp- content/upload/prilohy/21855/digitalni_kompetence_pedagogu_digcompedu.pdf • KLVAŇOVÁ, Eva. Výroční zpráva: školní rok 2019/2020 [online]. Lanžhot: Masarykova základní škola Lanžhot, okres Břeclav, příspěvková organizace, 2020. Dostupné také z: https://www.zslanzhot.cz/images/dokumenty/Vyrocni_zprava_2019_2020_zslanzhot.pdf • KLVAŇOVÁ, Eva. Výroční zpráva: školní rok 2018/2019 [online]. Lanžhot: Masarykova základní škola Lanžhot, okres Břeclav, příspěvková organizace, 2019. Dostupné také z: https://www.zslanzhot.cz/images/dokumenty/Vyrocni_zprava_2018-2019_zslanzhot.pdf • KLVAŇOVÁ, Eva. Školní řád [online]. Lanžhot: Masarykova základní škola Lanžhot, okres Břeclav, příspěvková organizace, 2019. Dostupné také z: https://zslanzhot.cz/images/dokumenty/skolni_rad__13_10_2020_zslanzhot.pdf • PLÁTENÍKOVÁ, Helena. Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání Masarykovy základní školy v Lanžhotě [online]. Lanžhot: Masarykova základní škola Lanžhot, okres Břeclav, příspěvková organizace, 2016. Dostupné také z: https://www.zslanzhot.cz/wp- content/uploads/2016/09/Charakteristika-skoly.pdf • Tabulka začlenění průřezového tématu do vyučovacích osnov. Lanžhot: Masarykova základní škola Lanžhot, okres Břeclav, příspěvková organizace. Dostupné také z: https://www.zslanzhot.cz/wp-content/uploads/2016/09/Zacleneni-prurezovych-temat.pdf Tematické zprávy ČŠI • Tematická zpráva - Rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2018. Čj.: ČŠIG-2492/18-G2. Dostupné také z: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Tematicka-zprava-Rozvoj-informacni- gramotnosti-na • Tematická zpráva - Využívání digitálních technologiích v mateřských, základní, středních a vyšších odborných školách [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2017. Čj.: ČŠIG- 3719/17-G2. Dostupné také z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke- zpravy/Tematicka-zprava-Vyuzivani-digitalnich-technologii 11 • Tematická zpráva - Zkušenosti žáků a učitelů ZŠ s distanční výukou ve 2. pololetí 2019/2020: Shrnutí vybraných zjištění a doporučení pro následující období [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2020. Dostupné také z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Zkusenosti- zaku-a-ucitelu-ZS-s-di Akademické práce • NEUMAJER, Ondřej a Daniela RŮŽIČKOVÁ. Webinář Digitální kompetence učitelů dle DigCompEdu [online]. Odbor řízení a rozvoje vzdělávací soustavy MŠMT, 1.6. 2020n. l. Dostupné také z: https://drive.google.com/file/d/1Nqa1PoH7VEjSlvDNREWJfOVjbSuvudhF/view • ŠAFÁŘOVÁ, Kateřina. Mediální gramotnost středoškolských učitelů [online]. Brno, 2019 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/baeog/ . Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Martin Sedláček. • MALÁ, Lenka. Práce s digitálními vzdělávacími zdroji během distanční výuky: reflexe zkušeností učitelů druhého stupně základních škol [online]. Brno, 2020 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/fb7ue/ . Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Pavlína Mazáčová. • HAMERSKÝ, Vojtěch. Digitální kompetence v empirickém nahlédnutí: vícečetná případová studie [online]. Brno, 2019 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/anw4o/ . Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Michal Černý. • PEŠKEOVÁ, Martina. Perspektivy výzkumu informační gramotnosti v edukačním kontextu: případová studie ZŠ Chotěboř [online]. Brno, 2018 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/cermv/ . Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Pavlína Mazáčová. • ŠUPICOVÁ, Marija. Rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi základní školy uplatňující Montessori pedagogiku: případová studie [online]. Brno, 2020 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/xm8mv/ . Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Pavlína Mazáčová. Weby a portály • PODPORA BUDOVÁNÍ KAPACIT PRO ROZVOJ ZÁKLADNÍCH PRE/GRAMOTNOSTÍ V PŘEDŠKOLNÍM A ZÁKLADNÍM VZDĚLÁVÁNÍ - PODPORA PRÁCE UČITELŮ (PPUČ). Národní ústav pro vzdělávání [online]. Praha: NÚV, 2020 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/projekty/ppuc • Metodický portál inspirace a zkušenosti učitelů [online]. Praha: Národní pedagogický institut České republiky [cit. 2020-11-08]. 1802-4785. Dostupné z: https://rvp.cz/ • Ondřej Neumajer – domovská stránka [online]. Ondřej Neumajer, 2019 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://ondrej.neumajer.cz/ • Profil Učitel21 [online]. Praha: MŠMT, 2019 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://ucitel21.rvp.cz/ 12 • Hana Tulinská [online]. [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://hanatulinska.wordpress.com/publikace-a-vystoupeni/ • Michal Černý [online]. [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://cernyedtech.wordpress.com/ • Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D: Publikace. Masarykova Univerzita [online]. Brno: MUNI, 2020 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://www.muni.cz/lide/6795-pavlina- mazacova/publikace?page=2 • Bobrův Spomocník na podporu vzdělávacích technologií [online]. [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: http://www.spomocnik.net/ • WHEELER, Steve. Learning with 'e's: My thoughts about learning technology and all things digital. [online]. [cit. 2020-11-09]. Dostupné z: http://www.steve-wheeler.co.uk/ Ostatní • Rámec digitálních kompetencí učitele. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. Praha: MŠMT, 2020 [cit. 2020-11-08]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/ramec-digitalnich-kompetenci-ucitele • Measuring Digital Skills across the EU: EU wide indicators of Digital Competence [online]. 2014. [cit. 2020-11-09] • Global Media and Information Literacy Assessment Framework: country readiness and competencies [online]. France: UNESCO, 2013. ISBN 978-92-3-001221-2. Dostupné z: http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/resources/publications- and-communication-materials/publications/full-list/global-media-and-information-literacy- assessment-framework/ • BURKE, Jolanta a Majella DEMPSEY. Covid-19 Practice in Primary Schools in Ireland Report. Maynooth, Co. Kildare, Ireland: National University of Ireland Maynooth, 1. 4. 2020n. l. Dostupné také z: https://www.into.ie/app/uploads/2020/04/Covid-19-Practice-in- Primary-Schools-Report-1.pdf