VIZUALIZACE Komenský: “Vysvětli, ukaž, nech vyzkoušet.” V současnosti: „Ukaž a nalákej, vysvětli, nech vyzkoušet.“ Při výběru vizuálních prostředků vycházíme z analýzy cílové skupiny, z analýzy a ze zpracování svého tématu a z technických podmínek (velikost prostoru, technické zázemí atd.). Kladné působení vizualizace: ✓ zaujme posluchače ✓ působí na smysly posluchačů ✓ názorná ukázka - zkonkrétnění abstraktního ✓ dynamika prezentace ✓ humor, odlehčení ✓ držení se tématu 1. Vizualizace prostřednictvím těla a projevu - spjato s nonverbální komunikací a storytellingem 2. Vizualizace prostřednictvím kreslení na flipchart, na tabuli + aktuální reakce na diváky (praktické např. při vysvětlování složitější problematiky, u které je potřeba, aby ji diváci pochopili) + kresba rukou je pro lidské oko atraktivní a lehce zapamatovatelná + aktuální reakce na jakékoli změny a specifika situace Základní pravidla: • pokud jste praváci, je pohodlnější (z pohledu diváků) vpravo od flipchartu, abyste se neuzavírali během kreslení/psaní • nejde o to, zda umíte či neumíte kreslit • náčrty velké, symbolické (nemusíte vykreslovat každý detail) • umístění (doprostřed papíru, zleva doprava…) • snažte se nemluvit, když jste otočení směrem k flipchartu • nekreslete přes sebe 3. Vizualizace prostřednictvím promítané prezentace + jasně daná pevná struktura dodávající jistotu řečníkovi + možnost efektů podporujících sdělení + v projevu zabere méně času než kreslení Základní pravidla: • uvědomit si všechny možnosti, které mám, a nesáhnout slepě po Powerpointu – například Prezi • minimum textu, dostatečně velké písmo, kontrast písma a pozadí • barevné ladění • hesla na levé straně (čteme zleva doprava) • text se snažit nahrazovat obrázky, ikonami, znaky • zásadně nepapouškovat to, co je na plátně (to jsou body a já je komentuji) • pokud možno nedotýkat se plátna, používat laserové ukazovátko • nehledět do plátna při mluvení - zásadně mluvím k divákům a když se potřebuji na plátno podívat, tak to udělám přiznaně a bez mluvení • méně je někdy více - nepřeplácat prezentaci efekty, barvami, hýbajícími se předměty atd. (pozor i na Prezi - pokud mi to nekoresponduje s tématem a používám ho jen pro efekt, může působit lacině či dokonce přebíjet myšlenku) 4. Vizualizace prostřednictvím pomůcek + hmotná věc vždy diváka zaujme + zaměstná ruce + je originální, bude vyčnívat mezi ostatními prezentacemi + je dobře zapamatovatelná Základní pravidla: Rozhodneme-li se využít pro svou prezentaci předmět, je nutné si předem vyzkoušet, jak předmět funguje a pečlivě si práci s ním nazkoušet. • Používejte velký předmět • Držte jej pevně a jasně • Nekoukejte na předmět, ale do posluchačů • Používejte předmět – pouze jej nedržte, ale využívejte všechny jeho vlastnosti • Nedržte jej po celou dobu, ale ukažte jej ve chvíli, kdy jej skutečně potřebujete • Použijte odpovídající předmět – metafora s předmětem by měla být výstižná, nikoliv vynucená Na co ještě pozor: ! logistika (držím ho a překáží mi, pořád ho odkládám a zase beru do ruky apod.) ! budu se dívat vice na předmět než na posluchače ! zvýrazním třesoucí se ruce ! předmět má omezené funkce (žárovka nemůže na místě prasknout a vzápětí se slepit) ! posílání pomůcek Na závěr k vizualizaci Zásadní je myšlenka, nikoli forma. Pokud nejste přesvědčeni o tom, co chcete sdělit, tak to vynikající vizuál nezachrání. Příklady zajímavé vizualizace Příklad zajímavých vizualizačních prostředků, práce s předmětem a jasné struktury – Hans Rosling http://www.ted.com/talks/hans_rosling_on_global_population_growth Inspirace Mike Rohde – Příručka skečnoutingu Dan Roam – Nápady na ubrousku www.prezi.com www.ted.com Cvičení: • Vizualizace předmětem Přirovnej svoje povolání či svůj koníček k jednomu předmětu, které leží na stole. A zapoj ho do prezentace. (Zároveň cvičení sleduje cíl tvorby analogie či metafory.) • Vizualizace kreslením Zpracuj zvolené témata jako komix/storyboard. (Pomůže to i při zpracovávání obsahu prezentace.) • Vizualizace tělem Popiš pracovní postup (na kurzu v rámci nonverbální komunikace).