Kateřina H. Chalupníková Narativnost Prezentátor v roli vypravěče Všichni jsme od dětství zvyklí vnímat podněty a informace za pomoci příběhu. Příběh nám pomáhá informace pozorněji sledovat, lépe si je zapamatovat a především vstřebat a utřídit. Ve světě zahlceném daty a nepropojenými fakty pro nás představuje příběh lano, kterého se můžeme chytit. A zároveň je to lano, které při sdělování informací můžeme posluchačům nabídnout, takže se ve změti informací neutopí. Proč vyprávět příběhy? ✓ Historické doklady (jeskynní malby, lidová kultura, úloha divadla napříč staletími – např. Antika, Jan Amos Komenský) ✓ Psychologické hledisko (typy paměti, pozornost, narativní učení – šuplíkování) Co je to příběh? Prezidentka firmy Group Process Consulting Annette Simmons jakožto výrazná osobnost storytellingu příběh definuje takto: “Příběh je znovu vybavený zážitek vyprávěný s dostatečným citem a smyslem pro detail tak, aby byl schopen v posluchačích navodit pocit, že si jej sami prožili.” (SIMMONS, A. Přesvědčujte a ovlivňujte pomocí příběhů. Computer Press, 2008, s. 20. ISBN 978-80-251-2112-2) ● Vlastní zážitek ● Známý příběh (film, kniha...) ● Představa fiktivní situace ● Konkrétní příklad ● Analogie k prezentované informaci ● Leitmotivy, refrén ● Narativní prvky: přirovnání, humorná vsuvka, osobní vsuvka, zapojení publika (otázka, aktivní spolupráce), kontrasty, emoce apod. 1 Kateřina H. Chalupníková Jak příběh vyprávět? Zjednodušená příběhová struktura (základní stavba situace): ● Expozice ● Konflikt ● Katastrofa Kompletní příběhová struktura: ● Nastínění smyslu ● Expozice (úvod do situace, představení postav) ● Kolize (nastolení problému) ● Krize (problém vrcholí) ● Peripetie (komplikace) ● Katastrofa (rozuzlení) ● Dokončení smyslu – sdělení 4 elementy dobré struktury ● Příběhové jádro ● Dramatický oblouk ● Postavy ● Jazykové prostředky 2 Kateřina H. Chalupníková Shrnutí 1. jasné vztahy a souvislosti mezi jednotlivými informacemi → divák se orientuje 2. zastřešení příběhu: hrdina → divák se emočně zapojí 3. zvrat a humor → divák udržuje pozornost 4. vizualizace → divák si představuje 5. detaily a konkrétnost → divák vám věří Cvičení: Jak jsem to zbabral (jak jsem udělal pořádný průšvih, fuck up) Jak jsem to dokázal (jak jsem udělal dobrou věc) Jak jsem šel proti proudu (jak jsem byl rebel) Video - https://www.ted.com/talks/tyler_dewitt_hey_science_teachers_make_it_fun 3