Úvodní informace k obsahu předmětu
Úvodní informace k obsahu předmětu
Cílem kurzu je pochopit
základní mechanismy výzkumu v přírodních, společenských, humanitních
vědách a dalších oblastech výzkumu. Díky tomu byste měli být připraveni pro
práci v knihovně, ale také mít základní předpoklady pro podporu
interdisciplinární a transdisciplinární výzkumné činnosti. Měli byste získat
kladný, ale kritický vztah k četbě odborného textu a osvojit si metody
práce s ním a jeho případné interpretace. Předmět vás provede zajímavými
texty významných osobností napříč vědními disciplínami. Na základě četby
probíhá vzájemná diskuse nad textem i vybranou osobností, nad problémy, které
text přináší i komparace jednotlivých čtenářských zkušeností. Důraz je kladen
na vlastní zážitek z četby i společné diskusní hledání na seminářích.
Po absolvování předmětu
budete:
- Umět číst odborné a populárně odborné texty z různých vědních disciplín.
- Dovedete kriticky pracovat s textem.
- Budete znát základní metody práce s odborným textem a umět je aplikovat.
- Dokážete kriticky argumentovat a interpretovat odborné texty.
- Zvládnete pracovat se základními koncepty teorie vědy.
- Získáte schopnost lepší věcné katalogizace.
Informace k organizaci studia předmětu
Výuka probíhá formou diskusního semináře.
Každý týden čtete jeden text (typicky 20-40 stran z knihy), kriticky
ho posoudíte a na semináři interpretujete a diskutujete problematická či zajímavá
místa. Důraz je kladen na pravidelnost četby a její reflexi. Studující
kombinovaného studia mohou místo účasti na seminářích využít psaní kritických
reflexí na přečtené texty tak, aby pro obě formy studia byla časová zátěž
podobná.
Texty jsou zadávány pravidelně
každý týden – jejich pořadí a výběr je do značné míry dán potřebami vaší konkrétní
skupiny. Každý týden v úterý vám dojde e-mail se specifikovanou
četbou nebo můžete využít této studijní opory. Online jsou dostupné základní texty, které se v semináři vyskytují
pravidelně, ale mohou být ad hoc doplněny dalšími materiály.
Seminář se snaží rozvíjet
schopnosti práce s textem ve třech rovinách:
- Rovina vlastního čtení: čtete texty z různých oblastí lidského poznání, výběr textů se snaží nabídnout rozmanitost v interpretaci, ale i užitém slovníku, formálních náležitostech atp.
- Rovina individuální reflexe: ke každé četbě vyplníte do pondělní půlnoci před daným seminářem formulář, v němž reflektujete vlastní percepci četby, pojmenováváte svoji názorovou schodu s autory textu, identifikujete otázky a nové informace.
- Rovina společné kritické reflexe: formou účasti na seminářích (probíhají každé úterý do 14:00-15:40) nebo písemnou reflexí vnímáte text v určitém detailu nebo aktualizaci pro svoji vlastní potřebu. Důraz je v této části kladen na adresnou práci s texty, s nejasnými místy atp. Je do značné míry řízený vyučujícím semináře, který klade otázky a pomáhá vám s reflexí. Kombinovaní studenti mohou presenční účast nahradit vypracováním kritické eseje, na kterou dostávají pravidelnou zpětnou vazbu v písemné podobě. Třikrát za semestr pak absolvujíete (pokud jste kombinovaní) individuálně domluvená setkání (ideálně po cca třetích semestru, s ohledem na vaše časové možnosti), která probíhají v MS Teams.
První setkání a další důležité termíny
První setkání probíhá 24. 9.
2024 v čase 14:00 - 15:40 v hybridní formě (připojení skrze MS
Teams, jste přidaní do společného kanálu k předmětu). Další setkání
probíhají vždy po týdnu, případně po týdnu probíhá četba s reflexí a psaní
esejů.
Předběžný program semináře:
24. 9. |
Michal Černý |
Úvodní seminář |
8. 10. |
Tomáš Sedláček |
Ekonomie dobra a zla |
15. 10. |
Jan Sokol |
Člověk jako osoba |
22.10. |
John Dewey |
O pramenech vychovatelské
vědy |
29.10. |
Jaques le Goff |
Encyklopedie středověku |
5. 11. |
Thomas Kuhn |
Struktura vědeckých revolucí |
12. 11. |
Karl Feyerabend |
Tři dialogy o vědění |
26. 11. |
Martin Heidegger |
Básnicky bydlí člověk |
3. 12. |
Zygmunt Bauman |
Tekutá modernost |
10. 12. |
Hannah Arendt |
Původ totalitarismu |
17. 12. |
Michal Černý |
Závěrečná reflexe; Lukášovo evangelium |
Podmínky ukončení
Musíte se zúčastnit alespoň
osmi seminářů spojených s reflexí četby nebo (v kombinované formě)
odevzdáte alespoň osm kritických esejů. Rozsah kritického eseje je cca
3 600 znaků včetně mezer. Účast i psaní esejů lze libovolně kombinovat.
K eseji i účasti je třeba vyplnit reflektivní formulář z četby.
Po 10. 12. si vybíráte jednu knihu, kterou čtete celou. Z ní následně zpracováte kritickou
recenzi (prosím, nesoustřeďte se na obsah textu, ale na argumenty a východiska
autorů). Kritickou recenzi nahrajte do odevzdávárny nejméně tři dny před
zkouškovým termínem. Doporučený rozsah recenze je 10 000 znaků včetně
mezer, ale není pro úspěšné ukončení kurzu rozhodující. Recenze slouží primárně
jako podklad pro kritickou diskusi nad knihou a její percepcí vámi.
Kurz je ukončen rozpravou nad
recenzí, kterou na vybranou knihu vypracováváte.
Každý z čtecích týdnů má
následující schéma:
Celý kurz je pak strukturován následovně:
Kontaktní osoba
Michal Černý (mcerny@phil.muni.cz) / MS Teams. Osobní
konzultace je možná po předchozí domluvě (skoro kdykoliv) nebo v pátek
dopoledne (8:15-11:00) v pracovně C 01022.
Klíčové pojmy
Po absolvování kurzu budete schopni provést vlastní konceptualizaci následujících pojmů: člověk,
osoba, věda, mýtus, poznání, vzdělávání, výchova, učitel, univerzita, město,
paradigma, revoluce, Pobyt, fenomenologie, modernita, tekutá modernita.
Vymezení pojmů odpovídá četbě, společné reflexi i vaší názorové pozici.