Od údivu k poznání: srovnání výzkumu přírody a společnosti

Úvodní informace k obsahu předmětu

Úvodní informace k obsahu předmětu

Cílem kurzu je pochopit základní mechanismy výzkumu v přírodních, společenských, humanitních vědách a dalších oblastech výzkumu. Díky tomu byste měli být připraveni pro práci v knihovně, ale také mít základní předpoklady pro podporu interdisciplinární a transdisciplinární výzkumné činnosti. Měli byste získat kladný, ale kritický vztah k četbě odborného textu a osvojit si metody práce s ním a jeho případné interpretace. Předmět vás provede zajímavými texty významných osobností napříč vědními disciplínami. Na základě četby probíhá vzájemná diskuse nad textem i vybranou osobností, nad problémy, které text přináší i komparace jednotlivých čtenářských zkušeností. Důraz je kladen na vlastní zážitek z četby i společné diskusní hledání na seminářích.

Po absolvování předmětu budete:

  • Umět číst odborné a populárně odborné texty z různých vědních disciplín.
  • Dovedete kriticky pracovat s textem.
  • Budete znát základní metody práce s odborným textem a umět je aplikovat.
  • Dokážete kriticky argumentovat a interpretovat odborné texty.
  • Zvládnete pracovat se základními koncepty teorie vědy.
  • Získáte schopnost lepší věcné katalogizace.

Informace k organizaci studia předmětu

Výuka probíhá formou diskusního semináře. Každý týden čtete jeden text (typicky 20-40 stran z knihy), kriticky ho posoudíte a na semináři interpretujete a diskutujete problematická či zajímavá místa. Důraz je kladen na pravidelnost četby a její reflexi. Studující kombinovaného studia mohou místo účasti na seminářích využít psaní kritických reflexí na přečtené texty tak, aby pro obě formy studia byla časová zátěž podobná.

Texty jsou zadávány pravidelně každý týden – jejich pořadí a výběr je do značné míry dán potřebami vaší konkrétní skupiny. Každý týden v úterý vám dojde e-mail se specifikovanou četbou nebo můžete využít této studijní opory. Online jsou dostupné základní texty, které se v semináři vyskytují pravidelně, ale mohou být ad hoc doplněny dalšími materiály.

Seminář se snaží rozvíjet schopnosti práce s textem ve třech rovinách:

  • Rovina vlastního čtení: čtete texty z různých oblastí lidského poznání, výběr textů se snaží nabídnout rozmanitost v interpretaci, ale i užitém slovníku, formálních náležitostech atp.
  • Rovina individuální reflexe: ke každé četbě vyplníte do pondělní půlnoci před daným seminářem formulář, v němž reflektujete vlastní percepci četby, pojmenováváte svoji názorovou schodu s autory textu, identifikujete otázky a nové informace.
  • Rovina společné kritické reflexe: formou účasti na seminářích (probíhají každé úterý do 14:00-15:40) nebo písemnou reflexí vnímáte text v určitém detailu nebo aktualizaci pro svoji vlastní potřebu. Důraz je v této části kladen na adresnou práci s texty, s nejasnými místy atp. Je do značné míry řízený vyučujícím semináře, který klade otázky a pomáhá vám s reflexí. Kombinovaní studenti mohou presenční účast nahradit vypracováním kritické eseje, na kterou dostávají pravidelnou zpětnou vazbu v písemné podobě. Třikrát za semestr pak absolvujíete (pokud jste kombinovaní) individuálně domluvená setkání (ideálně po cca třetích semestru, s ohledem na vaše časové možnosti), která probíhají v MS Teams.


První setkání a další důležité termíny

První setkání probíhá 24. 9. 2024 v čase 14:00 - 15:40 v hybridní formě (připojení skrze MS Teams, jste přidaní do společného kanálu k předmětu). Další setkání probíhají vždy po týdnu, případně po týdnu probíhá četba s reflexí a psaní esejů.

Předběžný program semináře:

24. 9.

Michal Černý

Úvodní seminář

8. 10.

Tomáš Sedláček

Ekonomie dobra a zla

15. 10.

Jan Sokol

Člověk jako osoba

22.10.

John Dewey

O pramenech vychovatelské vědy

29.10.

Jaques le Goff

Encyklopedie středověku

5. 11.

Thomas Kuhn

Struktura vědeckých revolucí

12. 11.

Karl Feyerabend

Tři dialogy o vědění

26. 11.

Martin Heidegger

Básnicky bydlí člověk

3. 12.

Zygmunt Bauman

Tekutá modernost

10. 12.

Hannah Arendt

Původ totalitarismu

17. 12.

Závěrečná reflexe; Lukášovo evangelium

 Termíny konzultací závěrečné recenze budou zveřejněny. Ideální termíny pro konzultace jsou: po 29. 10., po 26. 11. a po 10. 12., což odpovídá myšlenkovým celkům v kurzu.


Podmínky ukončení

Musíte se zúčastnit alespoň osmi seminářů spojených s reflexí četby nebo (v kombinované formě) odevzdáte alespoň osm kritických esejů. Rozsah kritického eseje je cca 3 600 znaků včetně mezer. Účast i psaní esejů lze libovolně kombinovat. K eseji i účasti je třeba vyplnit reflektivní formulář z četby.

Po 10. 12. si vybíráte jednu knihu, kterou čtete celou. Z ní následně zpracováte kritickou recenzi (prosím, nesoustřeďte se na obsah textu, ale na argumenty a východiska autorů). Kritickou recenzi nahrajte do odevzdávárny nejméně tři dny před zkouškovým termínem. Doporučený rozsah recenze je 10 000 znaků včetně mezer, ale není pro úspěšné ukončení kurzu rozhodující. Recenze slouží primárně jako podklad pro kritickou diskusi nad knihou a její percepcí vámi.

Kurz je ukončen rozpravou nad recenzí, kterou na vybranou knihu vypracováváte.

Každý z čtecích týdnů má následující schéma:


Celý kurz je pak strukturován následovně:


Kontaktní osoba

Michal Černý (mcerny@phil.muni.cz) / MS Teams. Osobní konzultace je možná po předchozí domluvě (skoro kdykoliv) nebo v pátek dopoledne (8:15-11:00) v pracovně C 01022.

 

Klíčové pojmy

Po absolvování kurzu budete schopni provést vlastní konceptualizaci následujících pojmů: člověk, osoba, věda, mýtus, poznání, vzdělávání, výchova, učitel, univerzita, město, paradigma, revoluce, Pobyt, fenomenologie, modernita, tekutá modernita. Vymezení pojmů odpovídá četbě, společné reflexi i vaší názorové pozici.

Následující