Multimédia a XR I
Základní materiály - multimédia
- Presentace v Prezi popisuje jednotlivé klíčové body tématu.
- Video je k dispozici.
- Otestujte si základní přehled v Quizletu.
Základní materiály - AR:
- Presentace v Prezi popisuje jednotlivé klíčové body tématu.
- Video se shrnutím problematiky.
- Otestujte si základní přehled v Quizlettu.
- Studenti se seznámí se základními principi designového přístupu k vývoji vzdělávacích modelů
- Studenti dokáží využít ADDIE model
- Studenti mají základní přehled o různých multimediálních komponentách pro edukační využití.
Co číst a vyzkoušet?
- Tónový generátor, kde si můžete vyzkoušet, jaké tóny slyšíte.
- SVG v HTML5.
- Web od DivX.
- Kapitoly 5 a 6 v kurzu Počítačové gramotnosti.
- Jak zpracování videa ovlivňuje studentskou angažovanost.
- Zajímavý krátký článek o xStreamer, který trochu odkrývá jak o kontejnerech vlastně přemýšlet.
- Kompetenční učení prostřednictvím online technologií: případová studie z výuky vaření
- Technology and applications for collaborative learning in virtual reality - pěkný článek o spolupráci ve VR
- Effectiveness of virtual reality-based instruction on students' learning outcomes in K-12 and higher education: A meta-analysis - efektivita VR ve vzdělávání.
- Virtual Reality Astronomy Education Using AAS WorldWide Telescope and Oculus Rift - využití VR a astronomii
- A literature review on immersive virtual reality in education: state of the art and perspectives - pěkný přehled literatury od VR ve vzdělávání. Velice užitečný text pro získání edu kontextu.
- Ochutnávka VR a psychologie.
- Facebook Spaces Beta - pokus Facebooku o sociálních síť ve VR.
- Pěkný přehled toho, co Google plánoval (v roce 2015) v oblasti rozšířené reality.
- Rozšířená realita v knihovnách.
- Flipboard o rozšířené realitě.
- 6 Exciting AR Apps for Student Learning je pěkný zdroj inspirace, jaké aplikace se dají ve vzdělávání používat.
- The Pedagogical Potential of Augmented Reality Apps je základní pedagogickou reflexí AR. Zajímavě strukturovaný a ne moc dlouhý článek.
- Augmented Reality in K-12 Education ukazuje aplikace AR do prostředí základní školy.
Výběr zdrojů od Petera Mička:
Využitie multimédií vo vzdelávaní
https://physedu.science.upjs.sk/vmv/moduly.php
Starší kurz určený pro studenty a učitele základních a středních škol. Učí pracovat s multimediálními nástroji a představuje možnosti jejich využití ve vzdělávacím procesu. K jednotlivým modulům jsou PDF dokumenty se základním teoretickým přehledem problematiky.
Online škola mladých autorů
https://www.aldebaran.cz/onlineskola/
Online kurz, který učí studenty zpracovat vědecké informace do "stravitelné" podoby. V kurzu se postupně přechází moduly pro typografii, grafiku, video a zvuk. Každá etapa obsahuje teorii, vysvětluje formáty a používání konkrétních nástrojů.
Developing multimedia collaboratively: Practical approaches for large-scale online curriculum development
https://eric.ed.gov/?q=multimedia+online+education&id=EJ1213941
Přetváření vysokoškolského vzdělávání do digitálního prostředí charakterizuje využívání multimédií při tvorbě vzdělávacího obsahu. Existuje množství literatury o dostupnosti různých technologií, ale málo příkladů, jak se rozhodovat při výběru a samotném vývoji multimediálního obsahu. Článek je o kolaborativním přístupu k návrhu multimédií, o používání metod a praktik v designovém týmu, který je tvořen odborníky z různých oblastí.
“To Be, or Not to Be”: Modernizing Shakespeare With Multimodal Learning Stations
https://ila.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jaal.1023
Článek o používání IT, virtuální a augmentované reality při zpřístupnění Shakespearova života a práce moderním způsobem. Učitelé použili různé mediální formáty, které měli pomoci studentům navázat vztah s náročnými texty.
Learning via Video in Higher Education: An Exploration of Instructor and Student Perceptions
https://ro.uow.edu.au/jutlp/vol15/iss2/2/
Studie o rozdílech mezi tím, jak vnímají použití videa v lekcích studenti a profesoři. Cílem je poskytnout cenné informace pro tvůrce vzdělávacího obsahu ve vysokoškolském prostředí.
Immersive Virtual Reality Field Trips Facilitate Learning About Climate Change
https://vhil.stanford.edu/mm/2018/11/markowitz-fpsyg-IVR-field-trips.pdf
Vědci na Stanfordově univerzitě zkoumali virtuální exkurzi o důsledcích klimatických změn (okyselování oceánů) a zjistili, že účastníci získali prostřednictvím virtuálního zážitku hlubší znalosti a pozitivnější přístup k environmentálním problémům.
Top 10 Augmented Reality Tools for the Classroom
https://www.ebsco.com/blogs/ebscopost/top-10-augmented-reality-tools-classroom
Na webu najdete množství AR nástrojů a aplikací pro téměř všechny vyučované předměty. Rozvíjejí schopnosti jako kreativitu, kritické myšlení nebo kódování. Článek představuje výběr 10 zajímavých aplikací.
Augmented Reality in Education
https://www.apple.com/education/docs/ar-in-edu-lesson-ideas.pdf
Prezentace od Apple o využití augmentované reality ve vzdělávání na zařízení Ipad. Apple představuje AR aplikace jako mocný nástroj nových zážitků z učení a objevování.
Edshelf
Hledáte ty správné nástroje pro vzdělávání? Edshelf je katalog webových stránek, mobilních aplikací a programů, jejichž kvalita je ohodnocena učiteli a rodiči.
Exploring the Future of Extended Reality in Higher Education
https://er.educause.edu/articles/2020/6/exploring-the-future-of-extended-reality-in-higher-education
Článek je reakcí na epidemii Covidu-19 a hledáním odpovědí na to, jak by mohla být rozšířená realita (XR) včleněna do příštího vysokoškolského vzdělávání.
Discovery Education
https://www.youtube.com/user/DiscoveryEducation
Youtubový kanál společnosti Discovery education, která vytváří digitální exkurze v oblasti vesmírného výzkumu, zdraví a technologií. Patří mezi lídry produkujících vzdělávací VR obsah.