OER a Universal design
- Podívejte se na kurz Otevřený přístup k vědeckým informacím, který jsme s Týnou připravili.
- Základním studijním materiálem je presentace.
- A také přednáška z OpenAltu.
Cíle:
- Studenti se seznámí se základními koncepty horizontálních principů vývoje vzdělávacích objektů.
- Studenti chápou význam a základní pravidal universal designu.
- Studenti kriticky uvažují o tématu OER a jeho zajištění.
Klíčová slova: OER, Universal design, horizontální přístupy, přístupnost, asistivní technologie.
Úkol
Zkuste se zamyselet nad tím, jak byste otevřený kurz, jako je třeba CORE053 nebo KPI55 mohli udržet otevřený, ale současně k němu našli nějaký funkční ekonomický model. Zkuste ho popsat, zdůvodnit, uvést jeho výhody a nevýhody a komparovat ho s podobným funkčním řešením užitým jinde.
Výběr zdrojů od Petera Mička
Definice konceptu univerzálního designu na Wikipedii. Koncept byl vytvořen v prostředí navrhování budov pro zajištění přístupu lidem s různým druhem postižení.
Krátký článek teoreticky popisující základní definici UDL, jeho principy a podněty pro jejich aplikaci do návrhu kurzů.
Terence Brad- Universal Design for Learning—A Paradigm for Maximum Inclusion
Na Youtube je množství videí vysvětlujících koncept UDL, vybral jsem však TED-ovou prezentaci učitele a výzkumníka, který vidí UDL jako ideální vzdělávací teorii pro personalizované učení.
About Universal Design for Learning
Webová stránka neziskové organizace pro výzkum a rozvoj vzdělávání CAST, která vytvořila rámec UDL pro inkluzivní vzdělávání. Na stránce najdete popis konceptu doplněn vysvětlujícími videi a odkazy na rozšiřující materiály.
Infografika s principy UDL, které vycházejí z objevů neurovědců o tom, jak se lidé učí.
Open Educational Resources (OER)
Jedním z principů UDL je poskytovat několik možností reprezentace vzdělávacího obsahu. V online vzdělávání jsou jedním ze současných trendů otevřené vzdělávací zdroje, které korespondují s myšlenkami UDL.
Open Educational Resources (OER): Tools for Affordable Learning
Online průvodce jako úvod do problematiky otevřených vzdělávacích zdrojů na stránkách Washington State University. Průvodce obsahuje definice OER, jejich výhody, zdroje OER a návody na tvorbu.
Faculty guide to Open Educational Resources (OER)
Otevřené vzdělávací zdroje jsou rozšířeným konceptem ve vzdělávání. Dalším příkladem instituce, která pracuje s problematikou OER a poskytuje průvodce pro implementaci OER do vzdělávání, je Tacoma Community College.
V České republice vznikla na podporu otevřeného vzdělávání Aliance pro otevřené vzdělávání. Prosazuje používání otevřených vzdělávacích zdrojů v českém školství, tvoří příručky a brožury, čímž zvyšuje povědomí o otevřenosti jako inovativním přístupu ke vzdělání.
Accessibility Toolkit – 2nd Edition
OER jsou specifické vzdělávací materiály, pro jejich tvorbu je třeba dodržovat určité zásady. Po celém světě vznikají návody a příručky pro jejich vytváření. Jedním z pomocníků je tato příručka pro tvorbu otevřených textových učebnic. Vychází z principů univerzálního designu.
Diskuse o otevřených vzdělávacích zdrojích s odbornicí na tvorbu otevřených učebnic. Diskuse je také o tom, proč by měli vysoké školy uvažovat o vytváření a používání otevřených vzdělávacích zdrojů.
Učitel jako kurátor digitálního obsahu
Pro výběr vhodných OER, které budou pomáhat dosahovat cíle vzdělávání, je nutná orientace v jejich obrovském množství a identifikace těch správných. Nadbytek informačních zdrojů vedl k novým přístupům k tvorbě vzdělávacího obsahu, jedním z nich je digitální informační kurátorství.
European Framework for the Digital Competence of Educators (str. 43-49)
Práce s digitálními informačními zdroji, jejich vyhledání, výběr, zhodnocení a sdílení je jednou z kompetencí evropského rámce pro rozvoj digitálních kompetencí učitelů DigCompEdu. Správné digitální zdroje sledují vzdělávací cíle, cílovou skupinu studentů a vzdělávací přístup.
Open Educational Resources (OER)
Kolekce repozitářů pro vysokoškolské vzdělávání od EDUCAUSE.
Kolekce audionahrávek o otevřeném vzdělávání na platformě Teaching in Higher Ed, která prostřednictvím blogu, podcastů a doporučení pomáhá učitelům zlepšovat a usnadňovat učení.