Heterogenní skupina (v aktivitách knihovny) ISKM45 Pedagogická psychologie pro informační specialisty RITUÁLY pocit sounáležitosti se svými spolužáky i díky společným, opakujícím se postupům a činnostem Rutina, předvídatelná událost vyvolává v žácích pocit jistoty a bezpečí („vím, na čem jsem“) RITUÁLY - náměty •1 / Rámování časové a obsahové •POZDRAV •SPOLEČNÝ ÚVOD •SPOLEČNÝ ZÁVĚR programu/lekce RITUÁLY - náměty •2 / SIGNÁLY •KNIHOVNÍK PŘERUŠUJE PRÁCI TŘÍDY •ŽÁK ŽÁDÁ O POMOC PŘI SAMOSTATNÉ PRÁCI •Smluvený signál mezi učitelem a žáky pro přerušení výkladu •SEMAFOR – kartička pro každého žáka •2-3 barvy RITUÁLY - náměty •3 / PORTFOLIO •Výstupy z knihovního programu také do portfolia •Verbalizovat význam každého výstupu, jeho hodnotu •Žák se učí vážit si vlastní práce RITUÁLY - náměty •4 / Reflexe a zpětná vazba •posiluje sounáležitost třídy •Otázky pro reflexi individuální aktivity: •Co vás bavilo? ▶ Co se Vám dařilo a proč? ▶ V čem se můžete příště pokusit zlepšit? ▶ Jak se vám pracovalo samostatně? • •Otázky pro reflexi skupinové práce: •Jak se nám dařilo jako skupině a proč? ▶ Co bych (příště) potřeboval/a? ▶ Co můžu udělat pro to, aby skupina fungovala ještě lépe? ▶ Kdo ve skupině přispěl svým nápadem k vyřešení úkolu? RITUÁLY - náměty •Jak provádět reflexi – větší skupina žáků • •RUKA – PALEC + komentáře, je-li na ně čas •PAPÍROVÝ KRUH V BARVÁCH SEMAFORU •Zvedání na konci lekce •(výrazem tváře odlišené smajlíky) • • • RITUÁLY - náměty •5 / SDÍLENÍ EMOCÍ •Proč se tomu věnovat jako rituálu? • •KARTY z MOŘE EMOCÍ •Otázky knihovníka: •Jakou máš dnes náladu? •Jak se nyní cítíš? •Jak jsi dnes motivovaný k práci? • https://www.b-creative.cz/lektorske-a-terapeuticke-pomucky/ RITUÁLY - náměty •6 / USPOŘÁDÁNÍ ČASOPROSTORU • • v knihovně? •zařazení činností podle toho, který máme den •konkrétní místo určené pro … •stálé místo určené pro … • JEDNODUCHÝ JAZYK, VIZUÁLNÍ OPORA Všichni žáci rozumí jednoduchému a srozumitelnému projevu učícího knihovníka. ▶ Používání jednoduchého jazyka ▶ Neverbální komunikace ▶ Využívání symbolů a obrázků JEDNODUCHÝ JAZYK, VIZUÁLNÍ OPORA •Pro začátek stačí sledovat vlastní projev, jeho funkčnost • •Klást si otázky: •Jak žáci na mé instrukce / pokyny zpravidla reagují? •Neptají se opakovaně na zadání? JEDNODUCHÝ JAZYK •Odpovídající věku a SVP žáků •Žák musí mít jasno, kdy na/poslouchá a KDY a JAK má pracovat •Konzistentní výrazy (ne synonyma) pro pomůcky nebo typ práce • • JEDNODUCHÝ JAZYK •Jak to může vypadat? JEDNODUCHÝ JAZYK •Slovní zásoba přiměřená věkové skupině • •Příklad použití nesrozumitelného jazyka u žáků na prvním stupni: • „Jaká je podle vás adekvátní reakce přítele na počin Kamila, o kterém jsme nyní četli? Pojďme debatovat.“ • •Jak to formulovat lépe? •Srozumitelné komentování aktuálního dění • •Především u skupinových aktivit nebo jinak řešené aktivní výuky • • NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE •Pouze malé procento (7–10 %) z toho, co je řečeno, je sděleno mluveným slovem •Nejméně 85 % mezilidské komunikace je paraverbální nebo neverbální • •PROXEMIKA (NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE POMOCÍ PROSTOROVÝCH VZTAHŮ) -Prostor učícího knihovníka -Osobní prostor žáků VIZUÁLNÍ NÁSTROJE: SYMBOLY, OBRÁZKY A PŘEDMĚTY • •PODPORA, bezpečí, jistota •Nástroje v rámci lekce / prostředí knihovny dostanou jednoznačný význam • (když se objeví plyšák lenochoda, je čas na odpočinek apod.) J • •Ve kterých situacích také v podmínkách knihovních lekcí? • •Riziko přehlcení obrázky a výzdobou (soustředěnost žáků) VIZUALIZACE PRAVIDEL •Zvědomování •Ukotvení v přítomnosti a v aktivitách, které nastávají • •Vizualizace průběhu a aktivit celé lekce •Vizualizace konkrétní činnosti v rámci lekce / rozfázování •Proč? •pomáhá strukturovat žákům práci na zadané činnosti •Nástroj žákovy kontroly postupného plnění činnosti dle zadání (pohyb na mapě učebního pokroku) VIZUALIZACE PRAVIDEL •KOMUNIKAČNÍ KARTIČKY • •Žáci s PAS •Žáci s odlišným mateřským jazykem •Heterogennost různorodá GRADOVANÉ ÚLOHY dle obtížnosti •Využití Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů POROZUMĚNÍ ZADÁNÍ, POMOC • •Žáci vědí, jak požádat o pomoc v případě, kdy ji při potřebují. •Nebojí se o ni říci. Jak srozumitelně zadávat žákům během výuky instrukce a ověřovat jejich porozumění • •▶ Způsob zadávání instrukcí žákům • •▶ Způsob ověřování porozumění • •▶ Možnosti podpory pro žáky v průběhu plnění samotného úkolu • žáci nevědí • žáci vědí, ale potřebují motivaci ZADÁNÍ INSTRUKCÍ •jednoduchý jazyk •explicitní pojmenování cíle dané aktivity •vizualizace nebo rozepsání dílčích kroků •jasnější představa o požadavcích i potřebě pomoci •informace o časovém plánu, pomůckách, pravidlech, kritériích hodnocení ZADÁNÍ INSTRUKCÍ •Námět pro postup učícího knihovníka •1. začne slovní instrukcí, kterou ještě jednou zopakuje •2. popíše podmínky nezbytné k práci žáka (např. čas, pravidla spolupráce, kritéria hodnocení) •3. uvede příklady výsledné práce •4. vyvěsí (na tabuli) nebo vizualizuje jinak dílčí kroky zadané práce •5. rozloží na (stůl, jiné místo) výsledky dílčích kroků zadané práce (volitelné) OVĚŘENÍ POROZUMĚNÍ •Vyhnout se uzavřeným otázkám •Je vám to jasné? Rozumíte všichni? • •Vhodné otázky (otevřené, vyšší hladina BT): •Jak jsi porozuměl/a zadání? •Co budeš dělat jako první? •Jak budeš postupovat? •Jak má podle tebe vypadat hotový úkol? •Jakou pomoc máš k dispozici? •Na co se potřebuješ ještě zeptat? • •Další možnosti ověření: •vyzvat jednoho nebo více žáků, aby shrnuli zadání svými slovy •používání kartiček, semaforů nebo gest • • ŽÁK ODMÍTÁ PRACOVAT, CO S TÍM? •Příčiny takové situace? •… • • •Neuplatňovat mocenské postaven •Nenálepkovat •Nevynucovat návrat žáka k činnostem ŽÁK ODMÍTÁ PRACOVAT, CO S TÍM? •Zásadnější žákovo nespolupracující chování •Řešením je pokračování v edukaci • •Drobnější projevy vzdoru (zlomení tužky, zmuchlání papíru) •Samotný projev ignorovat •Současně se pokusit nabídnout pomocnou ruku: Můžu ti nějak pomoc? Potřebuješ nový papír? apod. •„Ztratit“ jednoho žáka není důvodem pro zastavení celélekce a zdržování ostatních žáků, kteří jsou motivovaní a chtějí pracovat •Ocenit žádoucí chování •Žákovi, který odmítá pracovat, nabídnout time-out v podobě tiché přestávky ŽÁK ODMÍTÁ PRACOVAT, CO S TÍM? •Vhodná komunikace učícího knihovníka ve chvíli nespolupracujícího chování •A) •Vidím, že nejsi v pohodě. Co by ti teď pomohlo? •Vrátím se za dvě minuty a pokusíme se spolu něco vymyslet, co ty na to? •Nutný popis situace a časové ohraničení • •B) •Dobře, vidím, že tento úkol opravdu nyní nemůžeš splnit. •Napadá tě jiný úkol, ve kterém bys procvičil psaní i/y po vyjmenovaných slovech? • ŽÁK ODMÍTÁ PRACOVAT, CO S TÍM? •C) •Nabídnout žákovi jako řešení možnost vlastní volby dalšího postupu: Pokud opravdu teď nedokážeš na úkolu pracovat, můžeš pracovat na tomto pracovním listu… • •D) •Možnost redukování aktivity: •Vidím, že dnes nemáš svůj den. Je možné, abys vypracoval/a pouze otázky… 2 a 4. RELAXAČNÍ KOUTEK • •Dvojího typu s různou funkcí •jednoho pro účely akutního uklidnění •druhého na vybití vzteku či frustrace, kde může žák strávit jistý čas o samotě (izolovaněji od učebního prostoru knihovny •Různé formy a vizáže koutků •Na přední straně nápis „jeskyně pro malé čtenáře“ (kam se žák může uchýlit například s tabletem), „klidný přístav“ nebo „klidný koutek“ • • RELAXAČNÍ KOUTEK •Jak koutek vybavit? •Relaxační polštářek či košík s drobnými hračkami (snižují motorický neklid, plastový míček s ostny, měkký hadřík, jednodušší hlavolam, drobná manuální hra pro jednotlivce či panenka apod. •Zvenku může být koutek opatřen „návodem k použití“ •▶ Potřebuješ přestávku? •▶ Z košíku uvnitř domečku si vyber hračku. •▶ Nastav časomíru (může se jednat například o velké přesýpací hodiny či jinou časomíru). •▶ Po uběhnutí času se vrať zpět k aktivitám v knihovně • RELAXAČNÍ KOUTEK •Práce s emocemi v relaxačním koutku •Vizualizace pro orientaci v tom, jak se ten den cítí •Plakát s otázkou: Jak se dnes cítíš? •Pod otázku umístit vyobrazení různých emotikonů (výrazů tváře)