JSB_SLAV55 #6 1. hovor., publ. vysoké, privilegované postavení, funkce 1: upevnit si svůj p. 2. sport. slang místo, umístění: nový hráč na postu levého obránce †post, -a m. (z něm. < lat.) slang. člen (vojenské, vězeňské aj.) stráže: stál tam p. (Haš.); post, -u v. půst post = příspěvek psaný na sociální síti (Napsat šest postů). ●paradoxně nezodpověditelná otázka ○vychází z podstaty postmodernismu “Postmodernism is a period in which we are too uncertain to say that one thing is a definitive break from what came before.” (Sara Upstone) ●postmodernismus se vymyká narativu “plynoucích dějin” Obyvkle mluvíme cca o přelomu 60. a 70. let 20. stol. 1)období PO modernismu v časovém smyslu 2)období PO modernismu s myšlenkovém smyslu Styčné body: -proud vědomí -nepřímá řeč -nelineární narativ -ZVIKLÁNÍ PRAVDY ●silnější spojení s kulturním kontextem ●přesahuje sebe sama Modernista hledá ztracené pravdy a řád zničený válkou/pokrokem etc. Postmodernista zpochybňuje, že jakákoliv pravda kdy existovala a oslavuje zničení starých pořádků. ROZDÍL je v PŘÍSTUPU k pravdě (attitude), ne ve stylu psaní. “postmoderna” = termín z konce 70. let 1984 = Jean-François Lyotard: Postmoderní situace “Neuvěřitelnost metanarativů.” KONEC VELKÝCH PŘÍBĚHŮ METANARATIV = rámcový “příběh”, prostřednictvím kterého promýšlíme svět. 1)smazání hranice mezi společností a kulturou 2)zdůraznění stylu před podstatou 3)smazání hranice mezi vysokou a populární kulturou 4)složitější chápání času a prostoru 5)konec velkých příběhů Nedůsledné dělení…. POSTMODERNA = kulturní epocha POSTMODERNISMUS = filozofický směr (Lyotard aj.) Neužívá se důsledně (zcela v duchu postm.) Jean Baudrillard: “Simulakrum je kopie kopie kopie kopie kopie kopie… bez originální předlohy.” ●narušení vztahu mezi originálem a kopií ●smazání hranice mezi skutečností a ne-skutečností ●“ztráta reality” = HYPERREALITA 1)Obraz reprezentuje skutečnost. 2)Obraz není reprezentací skutečnosti, ale jejím zkreslením. 3)Skutečnost je zamlžená, neviditelná, ale skrze obraz ji tušíme. 4)Je jasné, že za obrazem žádná skutečnost není. Obsah obrázku Módní doplňky, náhrdelník, Lidská tvář, portrét Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku oblečení, Kostýmy, panenky, Krinolína Popis byl vytvořen automaticky ●“ztráta reality” není vždy jen “oslavována” ●“ztráta reality” je také zdrojem problémů Thomas Pynchon Don DeLillo ANTROPICKÝ PRINCIP vs SIMULAČNÍ HYPOTÉZA = MODERNISMUS vs POSTMODERNISMUS Baudrillard: Válka v zálivu se nebude konat / se nekoná / se nekonala ●západní média “stvořila” válku, která nikdy “nebyla” ●podobně: Bosna, Rwanda, Kosovo, Ukrajina, Somálsko, Súdán, Chile, Venezuela… Frederic Jameson: Postmodernismus: Kultura pozdního kapitalismu “Picasso, Joyce a jiní, už nejsou hnusní… stali se mrtvými klasiky…” (a to vinou akademické institucionalizace) Podle Jamesona typický jev postmodernismu. “Vše se stává zbožím určeným k vydělávání peněz, to je poslední fáze kapitalismu.” “Jako individua jsme ztracení v síti vztahů, jimž nerozumíme, jsme otroci těchto sítí.” “Postmodernismus není fáze kultury, postmodernismus JE kultura, a je to kultura pozdního kapitalismu.” Je snazší žít v hotelu, než v ulicích kolem. ●zkreslený čas ○zmatení v časoprostoru ●metafikce ○autoreference ○sebereflexe ○nespolehlivé vyprávění (Wayne Booth, 1961) ●pastiš ○parodie ○anti-reference ○intertextualita ○metafikčnost ●hyperrealita ○nejistota skutečnosti ○umělost kultury ●ironie ○reakce na smrt metanarativů ●narušení reality ○magický realismus (s výhradami) ○absurdita v “normálním” světě Postmoderní literatura nemá jednotný postoj k současné kultuře, ale spojuje ji její nazírání. Linda Hutcheon: The Politics of Postmodernism (1989) ●zpochybnění role textu jako nositele “pravdy” ●nespolehlivost textu je uměleckým prostředkem (bez ohledu na pravdivost) Salman Rushdie: Děti půlnoci = text je nespolehlivý Don DeLillo: Libra = historie je nespolehlivá Julian Barnes: England, England = realita je nespolehlivá ●nic není jisté ●vše je dovoleno (až do extrému) ●interpretace jsou “hry” či “zboží na trhu”