Antiutopie v první polovině 20. století Tereza Dědinová Ideální Zákony pro nově vznikající obec. Všechno společné. Zákony ošetřující většinu aspektů života 2 Karl Popper - Otevřená společnost a její nepřátelé Nejdůležitější jest, aby nikdo nikdy nebyl nepodroben nadvládě, ani muž ani žena, a aby ničí duše nebyla trvale zvyklá, ani při vážném jednání ani při hrách, aby člověk něco dělal samostatně sám o sobě, nýbrž aby i ve válce i v míru ustavičně hleděl na nadřízeného, poslouchal ho a tak žil, dávaje se od něho i v nejmenších podrobnostech řídit, jako je na příklad stát, kdykoli se to přikazuje, jít, cvičit, mýt se, jíst… jedním slovem je třeba zvykáním naučit duši, aby nepomýšlela, ba aby vůbec nebyla schopna dělat něco odloučeně od ostatních… Individualismus X Král-filozof – pozdvižen nad prosté lidi Plótínos - Platonopolis Jednotnost - Společnost nad jedincem Kolektivně – prožívat společně dobré i zlé Spravedlivá společnost a její strážci Společenské třídy - filozofové, strážci, pracující, podle přirozenosti Omezení soukromého vlastnictví, pohybu... Eugenika – sexuální styk jen mezi nejsilnějšími představiteli tříd strážců, obcí určené pěstounky. Postižené usmrtit. Ženy neustále rodit mezi 20-40 let. Vzdělání podle tříd – být užiteční obci Ú s t a v a Utopie • (z řec. ου τόπος ú-topos, žádné místo, „nikde“) • Platón: Zákony, Ústava • Apokalypsa – očekávání Nového Jeruzaléma, sv. Augustin: Boží obec (kol. 420 n.l.) • 1516 Thomas More: O nejlepším stavu obce a o ostrově Utopie • 1623 Tommaso Campanella: O slunečním státě • 1627 Francis Bacon: Nová Atlantis • 1784 Michail Ščerbatov – Cesta do země Ofiru • Renesance – obrat ke skutečnosti tohoto světa, poznání, rozvoj vědy, racionality, zámořské cesty → ostrov (jiný časoprostor, ne VÝMYSL) • Od napětí mezi aktuálním a duchovním světem k napětí mezi poznaným a nepoznaným • Napětí fiktivního a reálného X oslabené exponování nadpřirozena • Fillozofie a umění, kritika soudobé společnosti, úsilí o platnost vědeckého poznání. Fantastické přebírá, hyperbolizuje a zevšeobecňuje jevy aktuálního světa. Žádoucí a nedosažitelné Atlantida (Timaios a Kritias) Eutopie – dobré místo 3 "Our education is our government." L'An 2440, rêve s'il en fut jamais Memoirs of the Year Two Thousand Five Hundred 1770 – extrémně populární, překlad do aj a nj, 25 vydání Bez mnichů a prostitutek, žebráků, cukrářů… ani káva ani čaj Neužitečná a nemorální literatura zničena Paralelní vesmír, 3000 let po zmateném věku „V Utopii nemají ani parlament, ani politiku, ani soukromé bohatství, ani obchodní konkurenci, ani policii nebo vězení, žádné duševně nemocné, žádné méněcenné nebo mrzáky, a nemají nic takového proto, že mají jenom takové školy a učitele, jací mají být.“ Louis-Sébastien Mercier 5 principů svobody: soukromí, svoboda pohybu, neomezené znalosti, pravdivost, svoboda slova 1923 5 1951, 53 1952 1879 1882 1888 1899 Uniformita Jednotnost Kolektivnost • Institucionalizovaný život bez nároku na osobnost, na soukromí • Člověk jako číslo KONFLIKT touha po prožití vlastního příběhu • Daniela Hodrová: „V románech s kolektivní postavou, tj. s postavou „bez příběhu“ či s neosobním příběhem diktovaným ideologií, spočívá vzpoura postavy právě v útěku k vlastnímu příběhu, v pokusu jej realizovat [...].“ Vzpoura Čin Naděje Neúspěch 6 1984 1949 Zfilmováno 1954, 56, 84 Brazil (Terry Gilliam) Equilibrium Válka je mír Svoboda je otroctví Nevědomost je síla • Doublethink • Rozporné informace si neodporují • Newspeak • Nemožnost vyjádřit ideologicky • závadné názory, zužování slovní • zásoby • Vaporizace • Vapor – pára - vymazání • Ideozločin • Myšlenkový zločin, zločin proti Straně • Udržovací válka • Udržuje společnost v ideálním stavu • 4 nohy dobré, 2 nohy špatné • 4 nohy dobré, 2 lepší • Všechna zvířata jsou si rovna, ale některá jsou si rovnější Bez možnosti přemýšlet 7 Jevgenij Ivanovič Zamjatin – My 1884 – 1937 1921, česky 1927 Příběh inženýra D-503 Jednotný stát – nejvyšší činitel Dobrotitel Prosklené domy, nalinkovaný život, povolenky pro sex ve vyhrazených hodinách, předepsaných 50 kousnutí u každého sousta. Triumfující člověk davový Operace mozku odstraňující představivost 8 Entropie X Energie automatičnost, strojovost tvořivost dehumanizace, pasivita svobodomyslnost poslušnost, sterilita hledání alternativ https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/136769 Jakub Jarina: Převychovat člověka: role lidské přirozenosti v negativních utopiích 9 Za 120 dní skončí stavba INTEGRÁLU Blíží se veliká historická chvíle, kdy se první INTEGRÁL vznese do kosmického prostoru. Před tisíciletím podřídili vaši hrdinní předkové moci Jednotného státu celou zeměkouli. Na vás je dosáhnout ještě slavnějšího vítězství: zintegrovat skleněným, elektrickým, ohňodechým INTEGRÁLEM nekonečnou rovnici vesmíru. Na vás je vložit blahodárné jařmo rozumu na nevědomé bytosti sídlící na jiných planetách – snad ještě v divošském stavu svobody. Nepochopí-li, že jim přinášíme matematicky neomylné štěstí, jsme povinni jim je vnutit. Ale dříve než zbraně vyzkoušíme slovo. Jménem Dobroditele oznamuje se všem číslům Jednotného státu: Každý, komu nechybějí vlohy, je zavázán sepisovat traktáty, tendenční poezii, manifesty, ódy nebo jiná díla o kráse a vznešenosti Jednotného státu. To bude první náklad, který ponese INTEGRÁL. Ať žije Jednotný stát, ať žijí čísla, ať žije Dobroditel! Já, D-503, Hlavní konstruktér Integrálu, jsem jen jedním z matematiků Jednotného státu. Mé pero navyklé číslicím není schopno vytvořit hudbu asonancí a rýmů. Pokusím se pouze zaznamenat to, co vidím, co si myslím – přesněji, co si myslíme MY (ba právě – MY, a toto MY nechť stojí v titulu mých záznamů). Ale bude to derivát našeho života, matematicky dokonalého života Jednotného státu, a co jiného by tedy mohlo vzniknout než veliká báseň? Vznikne sama od sebe, mimo moji vůli – věřím tomu a vím to. Aldouse Leonard Huxley Konec civilizace aneb báječný nový svět • Predestinace v zárodečném stádiu • Náboženstvím je zvyšování spotřeby • Náplň života – práce a plytká zábava, sex jako sport, • soma jako uvolnění • Nedospělá populace – až do 60. let, kdy umírají X ušlechtilý divoch Ó, Forde! 10 *(1894 – 1963) 1932, česky 1932, 1970 * Pacifista a humanista, intelektuál, filozofický mysticismus, zkušenost s it. fašizmem * Londýn 2054 * odpověď na utopická díla H. G. Wellse: Lidé jako bozi (1923) * 11 „Když včas půlku gramu sníš, devět dalších ušetříš,“ pravila Lenina, předvádějíc kapku ze zářného pokladu hypnopedických moudrostí. Bernard netrpělivě odstrčil nabízený pohárek. „Nemusíš se hned rozčilovat,“ uklidňovala ho. „Nezapomeň, jeden kubík stačí, když tě můra tlačí.“ „Pro Forda, buď zticha!“ vykřikl. „Lenina pokrčila rameny. „jeden gram vzít – lépe než klít,“ uzavřela důstojně a snědla zmrzlinu sama. „(…) Poslyšte Lenino, i v Malpaisu se lidé žení.“ „Cože se lidé?“ Do jejího hlasu se opět počala vkládat podrážděnost. O čem to jen mluví? „Navždy. Slibují, že budou spolu žít navždy.“ „To je ale hrozný nápad!“ Lenina byla upřímně pohoršena. „Přežití jest odměnou krásy a duch se obnovuje rychleji, než krev se rozkládá.“ „Cože?“ „A Shakespeare ještě říká: ‚Leč odejmeš-li její dívčí pás, než svatý obřad řádně posvětí váš řádný sňatek…‘“ „Pro Forda, Johne, mluv přece rozumně. Vůbec nic z toho nechápu (…)“ Orwell: bez informací, pálení knih x Huxley: zahlcení informacemi, povrchnost 12 Franz Kafka • 1883-1924, posmrtná vydání - nj • „Když se Řehoř Samsa jednou ráno probudil z nepokojných snů, shledal, že se v posteli proměnil v jakýsi nestvůrný hmyz.“ • „Pojďte se podívat, ono to chcíplo; leží to tam dočista chcíplé!“ • (Stanley Corngold: The Commentators' Despair: The Interpretation of Kafka's "Metamorphosis, 1973) Johanna Sinisalo: Weird and proud of it (2011) Pokud si spisovatel přeje prozkoumat problémy jinakosti, toho, co to znamená být outsiderem, může se rozhodnout napsat příběh, který věrně zobrazí každodenní zkušenost. Když však ten spisovatel osvětlí stejný příběh z úhlopříčného úhlu, jako to udělal Franz Kafka, napíše příběh, ve kterém se člověk změní v obrovského švába. Příběh sociálního vyloučení, jinakosti, nepřizpůsobivosti, nedostatku přijetí a sebeúcty bude strhující a šokující úplně jiným způsobem. Příběh zkoumá otázku toho, jak nás ostatní posuzují, z toho nejextrémnějšího úhlu: kdo by mohl milovat obrovský hmyz? Je těžké nacpat příběh Kafky do nějaké konkrétní žánrové škatulky: fantastika, surrealismus nebo prostě horor? Ale vlastně na tom nezáleží. • Proměna • Proces • Zámek • Amerika Jiří Haussmann (1898 – 1923) Epigramy – havlíčkovská tradice politické satiry – kritika raného kapitalismu, pravicové politiky, monarchie, mocichtivosti... „Interpretace” manifestu Mým národům Velkovýroba ctnosti (1922) Matador Chryzopras a Vampyr Argyropras Závody v lidumilství „SF“ prvek – ctnost jako elektřině podobná substance Z lidských mozků – opačný náboj (Leydenské lahve) Básník Haussmann, mlád jak kotě, umřel tady na souchotě. „Bylo vždy mým nejvroucnějším přáním, viděti milovanou moji zemi ozářenou sluncem věčného míru, a proto jsem se úzkostlivě varoval každé příležitosti, která by mohla klidný její vývoj porušiti a ve svých důsledcích snad i válku vyvolati… “ Bylo vždy mým nejvroucnějším přáním ... válku vyvolati. Satira Alegorie 13 Jan Weiss (1892 – 1972) Realistická i fantastická tvorba Barák smrti (1922): Poselství z hvězd (Apoštol) – nesnesitelný svět → horečnaté vidiny jako naděje Dům o 1000 patrech (1929) – Horečka Prolínání snu a skutečnosti – surrealismus, tyfus Tíživost, černý humor Metafora a alegorie, Antiutopický svět – diktátor, odraz chaosu a zasažení válkou, kapitalismus (levicový autor) Studie společnosti i podvědomí jedince – hledání ztracené identity, paměti, neviditelnost, iniciační román Zrcadlo, které se opožďuje (1927) - povídky, rozštěpení osobnosti Pokládán za jednoho ze zakladatelů české science fiction ALEGORIE, SEN, ROZDVOJENÍ OSOBNOSTI, HALUCINACE Sen? Skutečnost? 14 Dystopie, antiutopie, negutopie Fiktivní společnost, která se vyvinula špatným směrem filozofická a umělecká odpověď na utopické představy o možném dokonalém uspořádání společnosti. Zlatý věk dvacáté století, ve kterém se na mnoha místech světa dostávají k moci vizionáři s jasnými představami o tom, jak by měl svět vypadat. Zásadní inspirace – stalinský režim v Sovětském svazu Ústřední rysy Alegoričnost – Julij Kagarlickij „Ani Huxleyho Konec civilizace, ani Vonnegutovo Mechanické piano nebo Kolíbka, ani 451 stupňů Fahrenheita od Raye Bradburyho nebyly napsány pouze o tom, co se může stát. Jsou to knihy o tom, co je.“ Modelový časoprostor – vykreslen pouhý fragment světa, kde se příběh odehrává – město, ostrov, stát – zbytek neurčitý, nejasný Mizivé povědomí o minulosti, o zbytku světa 15 Politika – totalitní společnost, třída privilegovaných x většina žije v nedostatku a nedůstojných podmínkách Antiutopie komunistického vzoru x kapitalistického – volný trh a výroba nade vše Ekonomika – často řízená státem – plánování, bující černý trh s nedostatkovým zbožím Sociální stratifikace – vyšší a nižší třída Rodina – rozbití rodiny, institucionalizovaná „úlová“ výchova Sexualita – odemočnění – přidělení partneři x nevázanost, zábava Náboženství – role utlačovatele i utlačovaného Násilí, válka – uměle vyvolávaná nenávist vůči třídě lidí, jinému státu, válka jako zdůvodnění represí Příroda, životní prostředí – podřízená vrstva odtržena od kontaktu s přírodou, zničené životní prostředí, vše podřízeno výrobě x „zelené antiutopie“ (Russel Hoban – Riddley Walker) 16 Charakteristická témata