Příprava projektu a projektové dokumentace

Poučky místo závěru

Management v kultuře by měl být službou umělcům či umění, nikoliv pořadatelské instituci, i když i ta se musí nějak živit.

 

Neměli bychom zapomínat, že na prvním místě by mělo být umění, nikoliv finanční zisk či nekonvenční lezení do zadku.

 

Od projektů se očekává kreativita ve všech složkách, není vhodné jít cestou nejmenšího odporu, ačkoliv kompromisům se nikdy nevyhneme.

 

Měli bychom být schopni prokázat, proč danou věc děláme, tak jak ji děláme a stát si za svým, ale nebát se zeptat a nechat si poradit.

 

Jako dramaturg nesu za svoje rozhodnutí zodpovědnost, nejsem však zodpovědný za výkony interpretů či organizačního týmu.

 

Musíme počítat se všemi možnými i nemožnými problémy, nastalé problémy či chyby pak urychleně řešit a nenechat se jimi odstrašit.

 

Návštěvníky nesmí zajímat proces příprav, únava organizačního týmu či jakékoliv sebevětší problémy, nedávejte jim příležitost, aby řešili cokoliv jiného než co nejlépe realizovaný výsledek.

 

Přístup by měl být zcela profesionální, neměli bychom všechno nechávat na poslední chvíli, měli bychom se snažit vyhýbat zbytečným chybám a každého účastníka považovat za hlavní hvězdu.

 

Nesmíme rezignovat na úctu k „zákazníkům“, pro které to všechno děláme.  

 

Nikdy bychom neměli zapomínat, že každý projekt může být rozvíjen dlouhodobě a snad bude v budoucnu zopakován, nemělo by tedy nikdy docházet ke zneužívání kohokoliv, kdo bude do projektu zapojen, nikdy nevíme, kdy ho budeme v budoucnu potřebovat.

 

I přes zachování originality bychom měli stát nohama na zemi, což ovšem naznamená zastavit se u prvního problému, propadat skepsi či epigonsky přijímat cizí vzory.

 

Dramaturgie musí být „hrou s nulovým součtem“ ve vztahu k umělcům, posluchačům a pořádající organizaci. I ve vztahu k ostatním organizátorům bychom měli být opatrní, ačkoliv jsme neustále tlačeni do představ o konkurenčním boji volného trhu, neměli bychom zapomínat, že ve výsledku nám jde všem o co nejideálnější prezentaci umění a reálná konkurence se tak stává fikcí.

[1]Srov. NEUMANN, John von, MORGENSTERN, Oskar: Theory of Games and Economic Behavior, 60. aktualizované vydání, Princeton University Press, Princeton, 2004

Následující