Prezentace výzkumných dat Výzkumný projekt a zpráva 2 Výzkumný projekt (Hendl 2004) I.Název projektu. ► 2.Abstrakt nebo souhrn. ► 3. Přehled dosažených výsledků a účel a cíle výzkumu. 4. Formulace cílů výzkumu a hypotéz. ► 5. Plán výzkumu. v f O 6. Řešení finančních a etických aspektu. ► Výzkumná zpráva ► Jasně stanovený cíl výzkumu ► Kdo výzkum financoval ► Kdo výzkum vedl, případně kdo se na něm podílel ► Shrnutí nejdůležitějších zjištění na začátku zprávy ► Prezentace vybraných výsledků formou grafů a tabulek ► Text výsledky komentuje a dává je do širšího kontextu ► Technické údaje: kdy byl proveden sběr dat, počet respondentů, jakým způsobem byl proveden výběr, metoda dotazování ► Příloha: kompletní výsledky v tabulkách a formulář dotazníku ► 4 Základní typy grafů Grafy a tabulky jsou nejčastější způsob souhrnného prezentování výzkumných dat 5 Histogram Na ose x jsou možné hodnoty Na ose y jsou počty/rel. četnosti Snadno z něj určíte modus (nejčetnější hodnota) = nejvyšší v r li „cara Přiklad histogramu :Z: * 8 ► 6 Sloupcový graf ► Vhodný pro skupinová (kategoriální) data ► Zobrazuje nějakou charakteristiku přes různé skupiny (tady např. součet za různé dny, % voličů podle věku apod.) Vanový profil voličů ČSSD a ODS (šramání räwn 2006, květ si 2009) 50 p- 1X23 3044 45-59 W* ■ ČSSD lOOS ► 7 Výsečový (koláčový) graf Zobrazuje poměrové rozdělení dat Poměrně přehledné a pochopitelné i pro nezkušeného statistika Celek musí dávat 100% !! Krabicový graf Často používaný graf, který v sobě obsahuje hodně charakteristik Tučná čára je medián, v krabici jsou hodnoty mezi I. kvartilem (25% všech hodnod) = spodní hrana krabice a 3. kvartilem (75% všech hodnot) = horní hrana krabice Vodorovné čárky nad a pod krabicemi značí extrémni hodnoty Dnes se používají i jiné hodnoty (např. průměr) proto je třeba si ověřit, jak autor zprávy tento typ grafu požil krabicový graf T Pondeli T" Streda den T Patek ► 9 Prezentace výsledků Několik poznámek k prezentačním dovednostem 10 Zásady prezentace ► Důležité věci v bodech - nerozepisujte celé odstavce. ► Každá stránka by měla obsahovat jednu hlavní myšlenku. ► Zvolte čitelný font - používejte malá písmena, avšak v dostatečné velikosti. ► Zvolte pro celou prezentaci jeden font. ► Velká písmena používejte jen v nadpisu. ► Dodržujte grafický formát - zvolte jednotný grafický formát pro celou prezentaci. Obecenstvo se lépe zorientuje. ► Barvy - používejte barvy. Maximálně však 4 barvy v doplňkových odstínech. I zde platí, že "někdy méně znamená více". ► Postupné odkrývání - při prezentaci používejte metodu postupného odkrývání. Udržíte tak pozornost posluchačů u aktuálního tématu. Typologie posluchačů ► Vizuální typ - preferuje vizuální příjem informací ► Např. studenti, kteří potřebují skripta a prezentaci, a výklad učitele je do jisté míry může i rušit ► Auditívni typ - preferuje příjem informací sluchem ► Např. pro tento typ studentů je přednáška zásadním učebním mediem, a učení se ze skript/knih je pro ně „mučením", a když už, tak si musí číst nahlas, nebo si hlavní věci nahlas přeříkat ► Kinestetický typ - tento typ posluchačů potřebuje podpořit příjem informací nějakou mechanickou/pohybovou aktivitou ► Např. hraje si s tužkou, chodí po místnosti apod. ► Činnost kterou takto vykonává často nemusí přímo souviste s přijímanými informacemi ► Snažte se, abyste při své prezentaci zohlednili, že budete mít posluchače různých typů [např. prezentace/tištěné podklady (pro vizuální typ) + ústní komentář (pro auditívni typ)](nejtěžší to bude s kinestetickým typem, ale ten jen v populaci nejméně zastoupen) ► 12 Technika projevu - několik rad ► Předem vyzkoušet funkčnost prezentace a techniky ► Mluvit nahlas ► Prezentaci nečteme a neučíme se nazpaměť ► Stojíme stranou prezentace a k publiku čelem, nepřešlapujeme ► Zvýšení pozornosti - prázdný snímek, odmlčení se, otázky, přestávka Sledujeme zbývající čas ► Nežvýkat, usmát se, zdvořilost ► Oční kontakt s publikem!!! ► Q&A (otázky a odpovědi odložte na konce prezentace) ► Parking lot (námitky a poznámky neignorovat, ale explicitně (aby o tom tazatel věděl) si je zapsat „zaparkovať4, pro závěrečnou diskuzi nebo pro zaslání dodatečných odpovědí) ► 13