SetkánísPU druhých cizíchjazyků NJ-RJ-ŠJ-FJ 23.10.2024,16:00-17:30 A31 Program setkání: Funkční využití písemné přípravy při práci s praktikantkami a praktikanty Práce se stávajícími plány hodin před výukou II PRVNÍ ZPĚTNÁ VAZBA Jakpracujetesprvnímdraftem písemnépřípravy? Práce se stávajícími plány hodin před výukou I ZAKÁZKA JakézadáníodVás praktikantiapraktikantky dostávají? POHLEDPROVÁZEJÍCÍCH VYUČUJÍCÍCH: Prácesestávajícímiplányhodin předvýukouI ZAKÁZKA JakézadáníodVáspraktikantia praktikantkydostávají? CÍL: Uvědomit si, co praktikantky a praktikanti skutečně potřebují před plánováním výuky a moje role jako PU v této fázi procesu: zakázka PU směrem ke STUD: Do jaké míry má být podrobná, detailní? Jak rozlišujeme přístup v jednotlivých fázích praxí? POHLEDOBOROVÉDIDAKTIKY: Jakstudujícípřipravujemena plánovánívýukyakdy? *návaznost14.11.2024 (obecnádidaktika) CÍL: Uvědomit si, co praktikantky a praktikanti skutečně potřebují před plánováním výuky a moje role jako OD v této fázi procesu. POHLEDOBOROVÉDIDAKTIKYNJ: Jakstudujícípřipravujemena plánovánívýukyakdy? CÍL: Uvědomit si, co praktikantky a praktikanti skutečně potřebují před plánováním výuky a moje role jako OD v této fázi procesu. Plánování výuky: (podzim/prosinec) Didaktika I (Renate Riedner a Martina Trombiková) nástroje pro pozorování a plánování výuky (jaro/únor-květen) Školní didaktika (ÚPV) stanovování cílů, příprava výuky pro microteaching a skupinová reflexe Reflexe I (Martina Trombiková) individuální reflexe plánu výuky v rámci hospitace/tripartity (podzim/září-prosinec) Reflexe II (Martina Trombiková) příprava výuky pro microteaching a skupinová reflexe (jaro/únor-květen) Reflexe III (Martina Trombiková) skupinová a peer reflexe vybraných jevů na základě přípravy výuky a její realizaci POHLEDOBOROVÉDIDAKTIKYRJ: Jakstudujícípřipravujemena plánovánívýukyakdy? CÍL: Uvědomit si, co praktikantky a praktikanti skutečně potřebují před plánováním výuky a moje role jako OD v této fázi procesu. DidaktikaRJI(TaťjanaZaňko) (prosinec,PS) Plánování výuky, průběh a hodnocení vyučovací jednotky. Typy vyučovacích hodin a mimoškolních aktivit a jejich charakteristiky. Možnosti aktivizace ve výuce s ohledem na specifika vyučovaného předmětu (ruský jazyk a literatury) DidaktikaRJII(TaťjanaZaňko) (únor,JS) Modelování vyučovací jednotky (vytváření plánu hodiny, realizace) a následná sebe- a společná reflexe. (Plán hodiny student/-ka posílá na posouzení OD 3-4 dny před realizaci mikrovyučování). POHLEDOBOROVÉDIDAKTIKYŠJ: Jakstudujícípřipravujemenaplánování výukyakdy? CÍL: Uvědomit si, co praktikantky a praktikanti skutečně potřebují před plánováním výuky a moje role jako OD v této fázi procesu. DidaktikašpanělštinyI-II (Milada Malá) ReflexeI-III (Milada Malá a Liudmyla Shuppe) POHLEDOBOROVÉDIDAKTIKYFJ: Jakstudujícípřipravujemena plánovánívýukyakdy? CÍL: Uvědomit si, co praktikantky a praktikanti skutečně potřebují před plánováním výuky a moje role jako OD v této fázi procesu. DidaktikaFJI(MartinaTinková) (PS) Význam plánování výuky, stanovení cílů a principy DidaktikaFJII(AlenaNěmcováPolická) (JS) Modelování vyučovací jednotky (vytváření plánu hodiny, realizace) a následná sebe- a společná reflexe. STANDARD KRAU Cíl: Rozdělení kompetencí PU a OD a STUD POHLEDPROVÁZEJÍCÍCH VYUČUJÍCÍCH: Prácesestávajícímiplányhodin předvýukouII PRVNÍ ZPĚTNÁVAZBA Jakvyhodnocujeteprvnídraft písemnépřípravy? Cíl: Uvědomit si, co praktikantky a praktikanti skutečně potřebují před realizací výuky a moje role jako PU v této fázi přípravy (zpětná vazba). Příklady písemných příprav Jak s nimi pracujeme před realizací výuky? POHLEDOBOROVÉDIDAKTIKY: Jakdálepracujemespísemnými přípravami sestudujícímimy? mikrovyučování individuálníreflexe hospitace videoreflexe Cíl: Uvědomit si, co praktikantky a praktikanti skutečně potřebují před realizací výuky a moje role jako OD. KRAU - Oblast 2 ... z pohledu odborné literatury: Brown, Dougles H. (2001): Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. Longman. S. 149. “Im Planungsgespräch mit der Mentorin und beim Grübeln am Arbeitsplatz wird diese kluge Idee [zum Unterrichtsdesign, MT] dann ausdifferenziert, mehrfach überarbeitet, manchmal auch ganz verworfen. Kein Problem - dann muss eben eine neue kluge Idee her. Ich empfehle Ihnen, dabei so konkret wie irgend möglich zu werden und die Handlungsstruktur im Detail auszumalen, also genau zu überlegen, wer was wann wie und womit im Klassenzimmer tun soll. Das ist nicht einfach [...].” „Na plánovací schůzce s mentorem a při přemýšlení v práci se pak tento chytrý nápad [na návrh hodiny, MT] diferencuje, několikrát přepracovává, někdy se dokonce úplně zavrhne. Žádný problém - pak stačí přijít s novým chytrým nápadem. Doporučuji být co nejkonkrétnější a podrobně si představit strukturu činností, tj. důkladně promyslet, kdo, kdy, jak a s čím má ve třídě co dělat. To není jednoduché [...].“ Translated with DeepL.com (free version) [MEYER, Hilbert (2021): Leitfaden Unterrichtsvorbereitung. Cornelsen. S. 31] https://www.cornelsen.de/produkte/praxisbuch-meyer-leitfaden-unterrichtsvorbereitung-10-auflage-buch-9783589224586 ... z pohledu odborné literatury: https://is.muni.cz/el/1421/jaro2008/UZB003/um/4429574/Priprava_na_vyuku.pdf https://geography.upol.cz/soubory/lide/hercik/DIG2/4_planovani%20vyuky.pdf ...tipy pro další samostudium: WORKOUTWORKOUTWORKOUT Děkujeme za spolupráci! ÚGNN & ÚR & ÚS FF MUNI