PHUZKET Základy etiky

Týden 5

Deskriptivní etika – jak, co a k čemu 

Literatura: Brázda, R. Ethicum. Zlín: VeRBuM, 2010, Kap. Antropologové, Indiáni a deskriptivní relativismus, Religionisté se zajímají o morálku, Logický pozitivismus jako součást deskriptivního puzzle, Metriopatheia aneb Mnoho deskripcí a jedno morální stanovisko, Když Řek tančil kordax aneb Antické a novověké charaktery, Může mít to, co je, vliv na to, co být má? Je a má býti aneb Věda může odpovídat na morální otázky s. 42 – 61. Kap. Existuje-li bůh, pak je vše dovoleno, Má být, protože je - jak může věda determinovat hodnoty; s. 61 -72.

Kontrolní otázky a úkoly: Co lze získat studiem deskriptivní etiky? Jako mohou být podoby deskriptivní etiky? Čím se odlišují normativní a deskriptivní výroky? Může vést pestrost při popisu mravů a odlišných morálních systémů k etickému relativismu (pokud ano, proč)? Jakým způsobem a za jakých okolností může věda podmiňovat hodnoty? Jak se k faktu morální diverzity staví skeptikové? Může být ze skeptického postoje odvozen morální postoj (jaké morální stanovisko může zastávat skeptik)? Jaké lze uvést argumenty pro a proti náboženskému zdůvodnění morálky? V čem spočívá jádro kritiky náboženského zdůvodnění v dialogu Euthyfrón? Jaký etický problém reprezentuje podobenství o Abrahámově obětování Izáka? Dokážete rekonstruovat hlavní linie Harrisovy argumentace ve prospěch normativních závěrů, odvozených z vědeckého popisu? Jakým způsobem může věda determinovat hodnoty?  

Níže naleznete odkaz na přednášku Sama Harrise na téma "Věda může zdůvodnit hodnoty". Můžete z ní načerpat inspiraci pro odpovědi na kontrolní otázky. Současně nepřehlédnete, jak se Harris pokouší emočně manipulovat s publikem. Můžete si to v etice dovolit? V jiné verzi: můžete si dovolit při výuce studenty indoktrinovat?  Je jeho projekt na "vědecké zdůvodnění" etiky neproblematický? V čem vidíte jeho slabiny? Co Harris pomíjí a co považujete za daných okolností za nepominutelné? V čem je v přednášce jeho postup nekorektní nebo nedůsledný?

Studijní rekapitulace: měli byste již mít prostudovány Uvodní poznámku (s. 5-19), Myšlenkové experimenty v etice aneb Kdyby byl Krtek velkej jako prase (s. 20-29), The New Science of Morality (s. 30 - 41), Deskriptivní etika (s. 42 - 72).

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/podzim2024/PHUZKET/um/Ethicum_Deskriptivni_etika.docx

Umí věda odpovídat na morální otázky? Podívejte se na přednášku a zvažte. Co brání tomu, o čem se Harris pokouší posluchače přesvědčit?