1 Využití korpusů při výuce češtiny jako cizího jazyka PLIN022 4. Co se dnes dozvíte? • Přínosy DDL • Nevýhody DDL aneb Neúspěšná aplikace DDL do výuky • Možné řešení a budoucnost DDL Opakování Rozhodněte, jestli jsou následující tvrzení pravdivá. Zakladatelem metody DDL je Tim Johns. Metoda DDL spočívá na deduktivním přístupu k učení. Metoda DDL je rozvíjena především ve středoškolském prostředí. Pro DDL jsou typické dvě metody práce (hands-on a hands-off). Nástroj SKELL nabízí 4 hlavní funkce. ANO/NE Praktický úkol nástroj SmartTool, Skell korpusový manažer KonText, korpus SYN2015 břicho, bratr, blůza → 4_2024_seminární úkol Přínosy DDL ● autentická a aktuální data ● lektor je upozaděn ● samostatnost ● „discovery learning” ○ kongnitivní přínos (charakter znalostí) ○ pedagogický přínos (rozvoj autonomního učení, podpůrné prostředí) ○ motivační přínos (“úspěch”) Přínosy DDL ● autentická a aktuální data ● klíčovou roli má význam (slovních) jednotek slovníky jsou výběrové, nenabízejí všechny ekvivalenty a rozdíly v užití ● introspekce rodilých mluvčí je omezená učitel mnohdy není schopen poskytnout přesnou odpověď (např. užití či kolokabilita slova; význam vždyť, přece) ● informace o stylové charakteristice výrazu (mluvenost x psanost) ● protiklad biflování a práce s uměle vytvořenými modelovými texty Přínosy DDL ● výhody a atraktivita moderních technologií (mladá generace) jednoduchá tvorba frekvenčních seznamů grafické znázornění výsledků Limity DDL ● autentická data (nestandardní prvky rodilých mluvčí) → obava ze špatných příkladů • chyby v lemmatizaci a desambiguaci (homonymní tvary) • korpus je jen vzorek jazyka! (periferní prvky se nemusí objevit) • pouze doplňková metoda, nenahradí tradiční výuku • primárně pro výuku lexika a gramatiky Limity DDL technická a časová náročnost • vyžaduje vybavení (počítač, internet) • školení lektorů a studentů – práce s počítačem – práce s korpusem (korpusoví laici) • hodně práce (příprava – tvorba cvičení, realizace) • nutnost stálého vzdělávání (nástroje se mění, široká nabídka) • nedostatek inspirace/materiálů ? Korpusové otazníky SYN2015 jako zdrojový korpus usage-based model je určen 3 makrotypy: beletrie – publicistika – oborová literatura beletrie: 78% próza morfologický a kolokační profil substantiva je proměnlivý v závislosti na typu komunikátu! 12 V korpusu syn2015 vyhledejte konkordance pro výraz „sukně“. (zadejte jednoduchý dotaz) https://www.korpus.cz/kontext/view?viewmode=kwic&pagesize=40&attrs=word&attrs=lemma&attrs=tag&attr_vmode=mouseover&base _viewattr=word&refs=%3Ddoc.title&ref_max_width=40&q=~4o6QEwSeMg82&cutoff=0 Korpusové otazníky SYN2015 jako zdrojový korpus usage-based model je určen 3 makrotypy: beletrie – publicistika – oborová literatura beletrie: 78% próza morfologický a kolokační profil substantiva je proměnlivý v závislosti na typu komunikátu! Stáhne mi sukni přes boky a zlehka přitiskne tvář k růžové látce kalhotek. Bleskne mi hlavou, že se ty kalhotky vůbec nehodí k modré podprsence; a pak už si přeju jen to, aby mi oboje sundal. Korpusové otazníky ● kontext jazykového vyučování V obuvi prodávají boty. X Na tento výlet není doporučována vycházková obuv. ● rozlišování významu V kuchyni na stole ležely noviny. X Má ráda italskou kuchyni. ● idiomatický význam vyřizovat si s někým účty X platit účty ● chyby ve značkování ● není dostupné obsahové vyhledávání Příklady dobré praxe Dana Gablasova: Learn with corpus (discovery - discussion - research info) http://wp.lancs.ac.uk/corpusforschools/ Korpus českého verše https://versologie.cz/v2/web_content/tools.php?lang=cz Adrian Zasina https://korpus.cz/seminar/327?fbclid=IwAR1kTTIMux8DOYRLQBNn7eCJMAMX608zTBMGONWDCQgrqxF6m5a%20Y-18kR78 „Nový” korpusový manažer http://alpha.korpus.cz/ Metastudie (DDL nefunguje izolovaně, správné načasování) 16 Příklady dobré praxe https://wp.lancs.ac.uk/corpusforschools/files/2020/12/Christmas_handout_ELT.pdf Dana Gablasova: Learn with corpus (discovery – discussion – research info) 17 Příklady dobré praxe Současný stav obecně přijímané výhody korpusového přístupu X nevyužívání korpusů ve výuce, kritika ze strany pedagogů možné řešení: • U. Römer (2006): user-friendly software, spolupráce mezi lingvisty a učiteli, popularizace • S. Braun (2007): pedagogicky orientovaný korpus • A. Boulton (2010): DDL součástí kurikula/učebnic • SCoRe (2014–2020): Lago Institute of Language Sentence Corpus of Remedial English (SCoRE) https://score.ddl-study.org/en/