1 Využití korpusů při výuce češtiny jako cizího jazyka PLIN022 ÚKOL 5 – Skloňování substantiv Akuzativ sg., lokál pl. 2 Skloňování (deklinace) substantiv Koncepce výkladu deklinace substantiv (v zásadě celé jmenné deklinace) převažuje horizontální nad vertikální (vertikální často pro prezentaci specifik v deklinaci, např. člověk, lidi, rok, den) Lingvodidaktický přístup: komunikační metoda (komplexnost, adresnost, užitečnost) A1: začátek výuky gramatiky – nominativ, akuzativ sg. (dialogy v restauraci; Dám si kávu; téma rodina Mám bratra). 3 Czech it up! https://czechitup.upol.cz/ 4 Levou zadní I https://ceskylevouzadni.cz/ucebnice Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště5 Akuzativ sg. 6 Akuzativ sg. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště7 Akuzativ sg. 8 Dativ, akuzativ – nástroj Treq 9 Treq – databáze překladových ekvivalentů • založena na textech paralelního korpusu InterCorp • funguje obousměrně pro jaz.páry čeština – cizí jazyk; angličtina – cizí jazyk • texty automaticky zarovnané • https://treq.korpus.cz/ Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště10 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště11 Lokál PL – hláskové alternace Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště12 Lokál PL – hláskové alternace A. Zasina (2023). Korpusová cvičebnice..., s. 51–53. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště13 Lokál PL – hláskové alternace plocha politika dráha liga ch š k c h z g z 14 Koncovka -ech po pravopisně měkké hlásce -c 15 Koncovka -ech po pravopisně měkké hlásce -c • [word=".+[c]ech" & tag="N.*"& lemma=".+c"] • Frekvence > Lemmata 16 Koncovka -ech po pravopisně měkké hlásce -c • Frekvence > Vlastní > 1. lemma_lc + 2. lc + 3. tag