1 Využití korpusů při výuce češtiny jako cizího jazyka PLIN022 ÚKOL 7 – Předložky 2 Předložky v učebních materiálech • komplexní výčet gramatiky – přehledy (viz slide 3, 4) (konkrétní gr. pád – sloveso + předložka + pád; předložka (ev. funkce – např. vyjadřující místo) • komunikační/tematická metoda (viz 5, 6) (např. Plánujeme víkend, budoucí čas + vyjadřování směru, otázka kam?; „na-slova“ – jedeme na chatu, na koncert) Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště3 Czech it up! 4. Čeština pro cizince, úroveň B2, s. 22–23. https://czechitup.upol.cz/uroven/b2/ Vokalizované předložky ČKZK1. Appendix, s. 206. ČKZK2. Appendix, s. 216. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště5 ČKZK1, s. 65–69. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště6 Korpus jako zdroj pro tvorbu učebních materiálů M. Lukšija: Korpus jako zdroj dat při prezentaci předložek do/na s místním směrovým významem ve výuce češtiny pro cizince (bc. práce) • mj. ověření pravidel pro užívání prepozic na + akuzativ a do + genitiv ve významu místním směrovém • např. na – jako předložka se subst. vyjadřujícími otevřený prostor na -iště (platí částečně: jedu na letiště, parkoviště x do hlediště, kolejiště, skladiště) • analýza potvrdila vazbu předložek s toponymy (např. výjimky na Ukrajinu, na Moravu, na Šumavu) Předložky – cvičení z Korpusové cvičebnice • [tag="R.*"] • Frekvence > Lemma A. Zasina: Korpusová cvičebnice…, s. 70–72. 9 Slovesa a předložky Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště10 • frekvenční seznam slov na 1. pozici vpravo (1R) Frekvence > Vlastní (1. lemma + 2. lemma (1R) Zobrazení > Korpusová nastavení > tag (pouze při najetí kurzorem na tokeny) 11 z G nad I o A na L proti D 12 • [tag="R.*" & word="(?i).*e" ] (?i) = bez ohledu na velikost písmen, case-insensitive • Frekvence > Slovní tvary Vokalizované předložky 13 • Frekvence > Vlastní > 1. lemma + 2. word (1R) • svůj, všechen, který Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště14