Úvodní hodina 26.9. 2024 Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D. Bc. Alex Ružičková jurik.vojtech@mail.muni.cz Pracovna C.502 VÝZKUMNÉ PRAKTIKUM INFORMACE O PŘEDMĚTU ▪ Vyučující/přednášející ▪ Poslání předmětu ▪ Rozvrh semestru ▪ Hodnocení ▪ Docházka ▪ Literatura ▪ Doporučení na kurzy o vědě VYUČUJÍCÍ Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D. (zodpovědná osoba pro komunikaci a zápočty = pište mně) ▪ jurik.vojtech@mail.muni.cz ▪ → IS ▪ Bc. Alexandra Ružičková (vyučující, asistent), alexandra.ruzickova@mail.muni.cz ▪ Bc. Anežka Novotná (asistent), 510707@mail.muni.cz ▪ Bc. Vojtěch Svoboda (asistent), v.svoboda@students.uu.nl (zodpovědné osoby za supervizi a zadání semestrálních projektů = pište jim) POSLÁNÍ PŘEDMĚTU Cílem je seznámit vás s praktickými postupy a nástroji v rámci vědeckého výzkumu, případně s novými metodami a přístupy k výzkumu, měření a publikování výsledků vědy a výzkumu v psychologii, motivovat vás k přehodnocení problematických nebo nefunkčních přístupů, potažmo k hledáni nových témat pro výzkum. Motivace: ➢ dlouhodobě sílící tlak na to, aby se dělal kvalitní výzkum/věda podle mezinárodních standardů (např. etika) ➢ technologický rozvoj, nové trendy ➢ rozsáhlá kritika psychologických metod v praxi – je třeba učit se uvažovat o metodách, které používáme, budeme si tudíž představovat nové možnosti poznávání ➢ replikační krize, open science Cíle: ➢ ukázat praktické pomůcky a nástroje ➢ inspirace, podněty ke kritické diskuzi zaběhnutých výzkumných procedur ➢ hledání tématu diplomové práce s vužitím state-of-the-art technologií ➢ zvýšit šanci na publikaci v mezinárodním odborném časopise ještě po dobu studia, případně bezprostředně po ukončení studia PROČ PRÁVĚ TEĎ? ▪ Vypracování Bc. práce a posléze kvalitní Mgr. práce ▪ Zvyšující se standardy na korektní výzkum (např. prevence kontaminace výzk. vzorku) ▪ Narůstající požadavky na realizaci výzkumu (RR, etické protokoly) ▪ Nutnost rozumět výsledkům vědy a výzkumu v praxi psychologa ▪ osvěta společnosti ▪ kritické myšlení ▪ orientace ve zdrojích atd. ROZVRH SEMESTRU 19.09.2024 Povodně 26.09.2024 Úvod předmětu + upřesnění zadání závěrečné práce (Vojta, Alex) 03.10.2024 Vědecké psaní – IMRAD (Alex) 10.10.2024 Aplikovaný výskum (HOST: Lenka Sakálošová) 17.10.2024 Ekologická validita v psychologickém výzkumu a aktuální nástroje k jejímu prohloubení (Vojta) 24.10.2024 Replikační krize, publikační praxe, Good Research Practices (Alex) 31.10.2024 Kritické myšleni jako předpoklad vědecké práce, zdroie informací, vědecká diskuze (Vojta) 07.11.2024 Vědecká komunikace, etické protokoly, alternativní statistické SW (Vojta) 14.11.2024 Aplikace VR technologií do psychoterapie (HOST: Kristína Varšová) 21.11.2024 Týden humanitních věd – výuka se nekoná 28.11.2024 Prezentace projektů 05.12.2024 Prezentace projektů 12.12.2024 Prezentace projektů HODNOCENÍ Skupinový návrh výzkumného projektu zpracován do článku (40 bodů) ▪ Zadání projektu v IS (obsahuje odkaz na tabulku pro přihlášení se ke skupině, mentorovi) ▪ Využití některé moderní technologie! ▪ Max 20 normostran ▪ Mentoring (Alex, Any, & Vojta junior) ▪ Minimální počet bodů pro postup studenta je 28 bodů (=70%; tj. součet skupinového hodnocení za projekt) ▪ Individuálne hodnocení freeriderů ▪ Deadline: ***Bonusový úkol: seznam APA citací 5-6 publikací, na kterých budete zakládat Váš projekt (5 bodů) ▪ Deadline: Proč (podle dr. Vojty)? Protože hlavní dovedností absolventa FF by měla být schopnost sestavit a odprezentovat myšlenkový koncept. Bude to potřeba nejen zde, ale také např. při realizaci DP, získávání posudků EKV nebo HL atd. Proč (podle asistentů)? HODNOCENÍ Skupinový návrh výzkumného projektu zpracován do článku (40 bodů) ▪ Zadání projektu v IS (obsahuje odkaz na tabulku pro přihlášení se ke skupině, mentorovi) ▪ Využití některé moderní technologie! ▪ Max 20 normostran ▪ Mentoring (Alex, Any, & Vojta junior) ▪ Minimální počet bodů pro postup studenta je 28 bodů (=70%; tj. součet skupinového hodnocení za projekt) ▪ Individuálne hodnocení freeriderů ▪ Deadline: ***Bonusový úkol: seznam APA citací 5-6 publikací, na kterých budete zakládat Váš projekt (5 bodů) ▪ Deadline: Proč (podle dr. Vojty)? Protože hlavní dovedností absolventa FF by měla být schopnost sestavit a odprezentovat myšlenkový koncept. Bude to potřeba nejen zde, ale také např. při realizaci DP, získávání posudků EKV nebo HL atd. Proč (podle asistentů)? MENTOŘI Anežka Alex Vojta KOMUNITA DOCHÁZKA Jsme A předmět vedený formou přednášek, takže docházka nebude vyžadována WARNING! Hypoteticko-deduktivní myšlení je nezbytné, pokud chcete rozumět vědě a praktikovat ji. Věda je náš nejlepší nástroj pro porozumění světu a všeho v něm i lidem. Naším klientům, pacientům, participantům. Učit se o tom, jak funguje věda, rozvíjí hypoteticko-deduktivní myšlení. Učit o tom, jak funguje věda rozvíjí společnost. Výzkumné praktikum je předmět o vědě, o vzájemném obohacení se poznatky a zkušenostmi, které jsme my všichni, instruktoři i účastníci, dosud nasbírali. Předměty jsou buď dobré nebo povinné... Přednášky z výzkumného praktika nejsou povinné. LITERATURA Statistika/medologie ▪ C. James Goodwin; Research in Psychology: Methods and design ▪ Michael Passer; Research Methods: Concepts and Connections ▪ Andy Field; Discovering Statistics Using SPSS ▪ Andy Field; Discovering Statistics Using R ...but what you really need is: ▪ David C. Howell; Fundamental statistics for behavioral sciences (Frequentis stats) ▪ Richard McElreath; Statistical Rethinking: A Bayesian Course with Examples in R and STAN (Bayesian stats ...for the brave ones) LITERATURA VR ▪ Jason Jerald ; The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality HCI ▪ Guy A. Boy; The Handbook of Human-Machine Interaction: A Human-Centered Design Approach ▪ I. Scott MacKenzie; Human Computer Interaction: An Empirical Research Perspective. ET ▪ Stanislav Popelka: Eye-tracking (nejen) v kognitivní kartografii Psaní odborných článků ▪ How to write really good articles for premier academic journals DOPORUČENÍ NA KURZY Uvažování o analýze dat/statistika ▪ D. Lakens; Improving your statistical inferences (https://www.coursera.org/learn/statistical-inferences) Kritické myšlení ▪ Think Again I: How to Understand Arguments (https://www.coursera.org/learn/understanding-arguments) Konference o kognitivní vědě pro studenty ▪ Kognitivní škola (každý leden/únor) ROZDĚLENÍ DO SKUPINEK Do příště: ▪ Rozdělte se do skupin po 5-6 členech, a to tak, aby nikdo nezůstal sám. ▪ Zapište se do tabulky ZDE. ▪ V případe zájmu si vyberte a zapište se i k mentorovi. DISKUZE + DOTAZY Promyslet na příště: ▪ Kritické myšlení je výrazná přidaná hodnota (nejen) univerzitního vzdělání. Proč je tak nezbytné v kontextu dnešní doby a jak se mu učit? ▪ Proč potřebujeme metodologii a statistiku i v poradně/v soukromé psychologické praxi?