Adobe Systems Epigrafika Pojem Epigrafika 2 Definice Tradiční definice: nápis (ř. epigrafé, lat. inscriptio) – text, který je zhotovený na trvalých látkách jako např. kámen, kov apod. Nápisu je vlastní monumentalita nebo plastičnost (reliéfní provedení) a v zásadě nebyl nápis vytvořený školeným písařem. Ale také: nápisy na relativně málo trvalých látkách (např. řezy do kůže), nápisy, které nejsou monumentální (např. drobné ryté graffiti v omítce), a také nápisy, které nezasahují nad či pod povrch (např. nápisy na nástěnných malbách). Paleografické texty v užším slova smyslu (např. úřední a literární texty na papyru, pergamenu nebo papíru) X epigrafický text Epigrafika 3 Čtyři kroky odlišení paleograf. a epigraf. textu A.tvůrce nápisu vykonává podobný pohyb rukou jako při paleografickém zápisu (nástroj: pero, olůvko, štětec, stylus, křída apod.), ale jiná psací látka, podklad (např. malované nápisy na nástěnných malbách; nebo texty na voskových tabulkách). B. B.tvůrce vykonává podobný pohyb, ale nástroj, uchopení a psací látka je jiná (např. rytí v pěsti uchopeným klínem do omítky při tvorbě graffiti na zdi). C. C.ruka tvůrce vykonává jiný pohyb jako při psaní, jinak drží psací nástroj a používá jinou psací látku (např. tesaní do dřevěného trámu dlátem). D. D.vytváření sériového nápisu (např. vyražení nebo otisk pomocí matrice – vzniklé dílo není originálem ale jen kopií). Epigrafika 4 Cíl epigrafiky Analyzuje formální (vnější) a obsahové (vnitřní) znaky historických nápisů a jejich nosičů. Aplikovaná epigrafika: správně interpretovat a zařadit nápisy, aby jich bylo možno použít jako spolehlivého historického pramene. Systematická epigrafika: sledování autonomního vývoje jednotlivých typů nápisů v jejich nejširších kulturně politických souvislostech, tzn. v nejužším kontextu k jejich nosičům či jejich zázemí, a to jak jejich vnější stránku, tak i obsah. Podobně jako diplomatika a kodikologie. Všeobecná epigrafika – všechny druhy nápisů. Speciální epigrafika – bez nápisů na sériově vyráběných nosičích (na mincích, medailích, pečetích, knižních vazbách apod.). Epigrafika 5 Příbuzné disciplíny Paleografie Nápisová paleografie Diplomatika a kodikologie – podobná metodika analýzy Papyrologie – nápisy na ostrakách (hlíněných střepech) Epigrafika 6 Epigrafika podle písma Latinská Řecká Hebrejská Cyrilská Arabská Epigrafika 7 Latinská epigrafika Antická latinská epigrafika – 600 př. n. l. do 5 st. n. l. •Na našem území – keltské a starořímské nápisy – přelom letopočtu. • •Raněkřesťanská epigrafika – 1. až 7. st. n. l. • • Postantická epigrafika •Středověká epigrafika – od ca 6. st. do ca 1450/1500. • •Raněnovověká epigrafika – od ca 1450/1500 do 18. st. Epigrafika 8 Specifika nápisové kultury Epigrafika 9 Terminologie Epigraf – vědec, který identifikuje, analyzuje a zpřístupňuje epigrafické texty. Epigrafický nosič – památka, na které je umístěný nápis (např. zvon, křtitelnice, lavice, zeď, náhrobní deska apod.). Zápis – všeobecný termín pro jakýkoliv druh textu. Nápis – termín pro epigrafické texty: skládá se z písmen (liter), číslic (římských nebo arabských) a pomocných znaků (interpunkční znaky, opravy, zkracovací znaménka). Objednavatel nápisu – osoba, která nemusí souviset s procesem realizace nápisu; pokrývá náklady. Autor nápisu – člověk, který vymyslel text nápisu. Zhotovitel nápisu – osoba, která nápis fyzicky vytvořila (kameník, malíř, tesař, řezbář, kovář, kovolijec apod.). Epigrafika 10 Terminologie Spojení písem (nexus litterarum) – části písmen se překrývají, ale nemění svůj tvar. Enkláva (litterae inscriptae) – jedno písmeno je vepsáno do druhého. Písmena s přesahem (litterae intercisae) – písmena se navzájem protínají. Epigrafika 11 Terminologie Devíza – textem vyjádřené rodové nebo rodinné heslo (např. carpe diem, nebo memento mori). Emblém – organické spojení obrazu a písma. Kaligram – lyrický text uspořádaný do obrázku. Nápisová páska – text osvětlující výjev zobrazený na výtvarné památce. A(MA) M(E) T(E) S(EMPER) A(MAVI) Epigrafika 12 Vývoj epigrafických písem 10. st. 11. st. 12. st. 13. st. 14. st. 15. st. 16. st. 17. st. 18. st. KAPITÁLA ROMÁNSKÁ MAJUSKULA GOTICKÁ MAJUSKULA RANĚ HUMANISTICKÁ KAPITÁLA Gotická minuskula Fraktura Humanistická minuskula Epigrafika 13 KAPITÁLA Archaická kapitála – 6. až 4. st. př. n. l. – nejstarší latinské nápisy (např. zlatá spona z Praeneste). Kanonizována kapitála – ca 3. st. před n. l. až 8. st. n. l. / 9. až 12. st. / 15. st. až dodnes. scriptura monumentalis – poměr šířky a výšky 1:1. scriptura actuaria – výška písmen jasně převažuje nad šířkou. Unciála – 2. až 8. st. / pro verzálky 12./13. st. až 15. st. Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Epigrafika 14 Nejčastější zkratky •Titulatura: • •IMP – imperator •PONT – pontifex •CAES – caesar •MAX – maximus • • •Zaměstnání a původ: • •LEG – legio •TR – tribus •D – dominus •MIL – miles •NOB - nobilis •Osobní jména: • •C/G – Gaius •M – Marcus •SP – Spurius •P – Publius •T – Titus •Nomina sacra: • •DNS – dominus •PBR – presbyter •IHS – Ihesus •EPS – episcopus •DS - Deus Epigrafika 15 Starořímské nápisy u nás Římský nápis u Trenčína (římský nápis na trenčínské hradní skále nebo trenčínský nápis). 179-180 n. l. VICTORIAE / AVGVSTORVM / EXERCITVS atd.) Epigrafika 16 Starořímské nápisy u nás Keltské mince Keramika Epigrafika 17 Středověká epigrafická písma > Přední schody a sloupy majestátní městské budovy •Raný středověk - 6. až 8. st. – „barbarizace“ kanonických tvarů klasické capitalis monumentalis – úpadek epigrafické kvality, ortografie a gramatiky. •Nápisové písmo karlovského období – 9. st. •Raněstředověká kapitála/majuskula. •ROMÁNSKÁ MAJUSKULA (12 st.) - převažuje kapitální tvarosloví se sílícím podílem unciálních tvarů. V českém prostředí málo dokladů. • • Epigrafika 18 GOTICKÁ MAJUSKULA (13. – 14. st.) Gotická majuskula Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Pokračování v tendencích románské majuskuly – kombinace kapitálních, unciálních a dalších kulatých tvarů jiného původu („N“ a „T“) 1306 Epigrafika 19 Gotická (nápisová) minuskula Obsah obrázku text, budova, box, kontejner Popis byl vytvořen automaticky •14. – 16. st. •Převzato z oblasti písma knižního (textura, resp. gotica libraria) •Minimální výšková diferenciace – dojem dvoulinkové osnovy. • An · fang · des · kavrs · als · / man · zalt · m° · cccc° · lxxxx · v · jar ·/ [Stz.]· 1 · 4 · 9 · 5 ·/ 1495-1498 Epigrafika 20 Epigrafika 21 Gotická minuskula, Jindř. Hradec, hrad, nástěnná malba, 1338 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Gotická (nápisová) minuskula Smíšené formy. Gotická minuskula s verzálkami, kapitálky (před 1541) Přepis: Anno · d(omi)ni · M · D 〈XLI〉 · die / vero 〈24〉 mensis 〈MAY〉 Obyt / venera(bi)lis Vir · d(omi)n(u)s · Michael / Piscatoris · Canonicus · Eccle(si)a(rum) / Sa(n)cti · viti 〈· Et · s(ancti) · an(dreae) ·〉 ac · Rector · / parrochialis · Eccl(esi)e · S(ancti) · georgy / In · poge(n)hausen · c(uius) · a(n)i(m)a · deo · viuat Epigrafika 22 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Fraktura a kapitála (1618) Fraktura Epigrafika 23 Z tradice gotické minuskuly. Texty v národních jazycích. Typické znaky: oválné tvary, tzv. sloní choboty, pod linku protažené dlouhé „s“ a „f“. Adobe Systems Epigrafika 24 Raněhumanistická kapitála (kon. 15. st. – kol. 1550) Raněhumanistická kapitála Moravská Třebová (okres Svitavy), zámek, portál, 1492 Obsah obrázku text, Kamenořezba, Řezba, budova Popis byl vytvořen automaticky Pardubice, kostel sv. Bartoloměje, portál, 1519 Epigrafika 25 Adobe Systems Epigrafika 26 Novověk - kapitála ̶Vedoucí nápisové písmo evropského novověku (výraznost, symetričnost a přijatelné nároky na řemeslné zpracování) ̶Humanistická centra (Augsburg, Budín) ̶Masové rozšíření v Čechách od 40. let 16. století ̶Pokračování v tradici klasické římské scriptura monumentalis ̶V menší míře humanistická minuskula, polokurzíva a kurzíva (neoficiální a spontánní nápisy) ̶ Obsah obrázku text, budova, exteriér, podepsat Popis byl vytvořen automaticky Interpunkce a zkratky Obsah obrázku zámek Popis byl vytvořen automaticky Dělítko – mezera, tečka, křížek, hvězdička, kosočtverec apod. Epigrafika 27 Třídění epigrafického materiálu Epigrafika 28 Materiály nosičů •Kamenné nosiče: •Pískovec •Vápenec •Mramor •Žula • •Technika: tesání, rytí, malování Epigrafika 29 Obsah obrázku text, černá, bílá Popis byl vytvořen automaticky Dřevěné, kosterní a slonovinové nosiče: •Dřevo: •Trámy •Dřevěný mobiliář •Voskové destičky • •Kosti, rohy, parohy: •Slonovina Materiály nosičů Epigrafika 30 Materiály nosičů Obsah obrázku budova, okno, kámen, zdobené Popis byl vytvořen automaticky •Omítka a oltářní desky: •Sgrafito – renesanční fasádní technika • •Kovové nosiče: •Bronz (měď + cín) •Mosaz (měď + zinek) •Olověné destičky (sepulkrální nápisy) •Zlato, stříbro a měď • •Technika: gravírování, email (roztavené sklo do kovu), puncování, tepání apod. Epigrafika 31 Materiály nosičů Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky •Keramika a sklo • •Technika: malování a rytí •Textilní nosiče • •Technika: vyšívaní a tkaní Epigrafika 32 Umístění nápisů •Na stavbách a konstrukčních částech: • •Funkční doplňky stavby: dveře, brány, okna, dlažba … • • •Nápisy na drobné architektuře: • •Studny •Sochy •Kamenné kříže a křížové kameny •Kaple •Kalvárie •Hraniční kameny •Milníky Epigrafika 33 Umístění nápisů •Nápisy na movitých památkách •Mobiliář • •Sepulkrálie (funerálie) • •Předměty „každodenního užitku“ (zbraně, šperky, oblečení, předměty k stolování, knižní vazby …) Obsah obrázku zbraň, nůž Popis byl vytvořen automaticky Nápis: AEI/OV 1446 nebo dříve Epigrafika 34 Obsahová typologie nápisu •Nápisy s funkcí veřejné informace (zákonodárné tabule) • •Propagace a reprezentace (posílení a legitimizace politické moci) • •Didaktický charakter • •Memoriální (pamětní) nápisy • •Texty na sepulkráliích (funerálních památkách) • •Historiografické texty • •Spontánní graffiti • •Nápisy na fundacích (realizace nebo renovace díla) • •Dedikační nápisy na uměleckých dílech • •Vlastnické nápisy Epigrafika 35 Kompaktátní deska na kapli Božího těla, která kdysi stála v Praze na Dobytčím trhu (nynější Karlovo nám.), s citátem usnesení Basilejských kompaktát v češtině Epigrafika 36 Vyhnání vídeňských Židů (1670) – nápis nad portálem Leopoldskirche (Vídeň) Epigrafika 37 Římské číslice MDCLXVI MCMXC MMXXIV Římská číslice I V X L C D M Hodnota 1 5 10 50 100 500 1000 Epigrafika 38 Římské číslice ? ? Epigrafika 39 Římské číslice •I)) – 5.000 •((I)) – 10.000 •D)) – 50.000 •((M)) – 100.000 • •Horizontální tah nad: • •V (5.000) •X (10.000) •C (100.000) •M (1.000.000) Epigrafika 40 Arabské číslice Obsah obrázku text, budova, exteriér, podepsat Popis byl vytvořen automaticky Středověk – Španělsko – 10. st. V říši a střední Evropě od konce 14. st. Epigrafika 41 Chronogram •Chronogram – část věty nebo celá věta, někdy heslo, v němž některá písmena mohou mít hodnotu římských číslic (I, V, X, L, C, D, M). • •Chronostich – chronogram ve verši. • •Chronodistichon – dvojverší. Obsah obrázku budova, exteriér, oblouk Popis byl vytvořen automaticky Anno ConfLICtVs, VbI ThraX est MVstapha VICtVs, TVrCICa porta rVIt nostraqVe strVCta fVIt [???] Epigrafika 42 Chronogram Obsah obrázku budova, exteriér, oblouk Popis byl vytvořen automaticky Anno ConfLICtVs, VbI ThraX est MVstapha VICtVs, TVrCICa porta rVIt nostraqVe strVCta fVIt [1716] Epigrafika 43 Epigrafické bádání •Předkritické – sbírání antických nápisů jako kuriozit (do 16. st.) • •První katalogy nápisů (16.-18. st.) • •Vědecké soupisy antických nápisů: • •CIG – Corpus Inscriptionum Graecarum (1825-1860). •CIL – Corpus Inscriptionum Latinarum (1863-1936). •Raněkřesťanské nápisy z 1. až 7. st. – samostatné svazky. Epigrafika 44 Epigrafické bádání •V r. 1959 obnovení projektu (Bonn, Mnichov, Heidelberg, Göttingen, Mohuč, Düsseldorf, Berlín, Lipsko, Vídeň). •Dnes vydáno více než 100 sv. = 40 tis. nápisů. •Die Deutschen Inschriften – německo-rakouský projekt – cílem je katalogizovat latinkou psané nápisy v jakémkoliv jazyce (latina, němčina) od 6. st. do raného novověku (pol. 17. st.) – první svazek 1942. Epigrafika 45 Epigrafické bádání •Syntézy v západní Evropě: Robert Favreaua (franc. epigraf), Rudolf M. Kloos, Walter Koch (oba Mnichov). • •České bádání: • •Praha – Ivan Hlaváček. Jeho žák Jiří Roháček (†2023). •Brno – Miroslav Flodr († 2015). Epigrafika 46 Corpus inscriptionum Bohemiae (ed. Jiří Roháček) Ø Ústav dějin umění AV - Epigrafické a sepulkrální studia Ø Ø každoročně organizuje zasedání k problematice sepulkrálních památek Ø Ø ročenka - Epigraphica et Sepulcralia Epigrafika 47 Zásady popisu epigrafické památky – EP (podle M. Flodra, viz https://hdl.handle.net/11222.digilib/101974) I.Lokalizace památky a.Označení obce b.Objekt, v němž se EP nachází II.Celková charakteristika EP a.Určení nositele nápisu b.Materiál c.Rozměry d.Úprava, zpracování e.Stav dochování f.Stáří, provenience III.Záznam nápisu (nejpodstatnější složka) a.Písmo (grafika, technika, velikost) b.Přepis (nic neměnit a nedoplňovat) c.Stav textu Epigrafika 48 Chronogram - příklady Obsah obrázku kámen Popis byl vytvořen automaticky Epigrafika 49 Chronogram - příklady český chronogram Sloupnice Epigrafika 50 Chronogram - příklady chronogram z Dolních Věstonic Epigrafika 51 Doporučená literatura ROHÁČEK, Jiří. Epigrafika v památkové péči. Praha: Národní památkový ústav, ústřední pracoviště, 2007. ŠEDIVÝ, Juraj. Historické nápisy a ich nosiče. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2018. Epigrafika 52