Knižní vazba Kdo našel na PVH tiskařské tampony? Knižní vazba Vytvoření knižního bloku – struktury složek našitých na vazy Vytvoření knižního korpusu – spojení bloku a desek, potažení pokryvem Výzdoba pokryvu Historický vývoj vazby Kdo našel na PVH tiskařské tampony? Popis vazby MkP-0000.138 Vznik knižního bloku Skládání bloku ◦obtáčení složek pergamenem ◦přílohy „obtočené na křidélko kolem Našívaní složek na vazy ◦šití bloku ◦materiál vazů – konopné motouzy (jednoduché, dvojité), proužky pergamenu nebo usně ◦kapitálek – ozdobný vaz při horním a dolním okraji bloku Lepení hřbetu ◦klížení ◦zpevňování pergamenovými, usňovými, papírovými proužky Kulacení hřbetu naklepávání Ořez ◦ochranná funkce ◦zdobení (natírání/stříkání barvou, zlacení, puncování, malování) ◦může nést i názvové údaje ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ Ze strany firem i uchazečů roste zájem o učební obor knihař a tiskař • mujRozhlas Knihařský stávek - našívání složek na vazy Desky, nasazování a pokryv Deska ◦dřevo (prkénka, dýha) ◦lepenka (z makulatury, litá) ◦vazy jsou do ní zapuštěny (u dřevěných desek), nebo nalepeny/vlepeny (u lepenkových nebo pergamenových vazeb) Úprava desek ◦hranění desek (vznik kanty – části desky přesahující knižní blok) Usně a jejich úprava ◦jirchy: usně vyčiněné kamencem, světlejší (jircháři) ◦třísločiněné usně: hnědé až hnědočervené (koželuzi) - - Pokryv desek ◦celkový – kožená vazba, pergamenová, papírová, plátěná ◦jen hřbet (polokožená, polopergamenová, poloplátěná) ◦kombinace (např. hřbet potažen pergamenem, desky papírem: Polopergamenová vazba, lepenkové desky potažené hnědým škrobovým papírem Předsádky ◦součást vazby ◦postupný vývoj od obtočeného listu kolem první/poslední složky, pergamenových křidélek k zvláštnímu dvou listu nalepenému na přídeští, kde zakrývá vazy ◦Předsádka nemusí být tvořena jen jedním listem ◦Přídeští ◦vnitřní strana desek, obvykle vylepená částí předsádkového listu Deska – napojení pokryvu a vazů https://api.kramerius.mzk.cz/search/iiif/uuid:06473c26-07c9-4b8c-8636-899a5645dfac/full/max/0/defau lt.jpg MkP-0000.037 Nevylepené přídeští polokožené vazby default.jpg (3376×4536) Nevylepené přídeští kožené vazby, ukázka jednoho z mnoha způsobů zapuštění vazů do desky Mk-0000.005 Polo- v označení vazby default.jpg (4034×5556) Polopergamenová vazba s využitím staršího rkp. fragmentu https://api.kramerius.mzk.cz/search/iiif/uuid:51d5badf-ef5d-4b40-a25f-cd2f313aa178/full/max/0/defau lt.jpg Polokožená vazba se slepotiskem Zvláštní typy vazby ◦Měkké vazby (obálky) ◦spojeny přímo šitím s pokryvem Brožury ◦pouze jednoduché šití nebo lepení (do 48 stran) ◦zpravidla jen papírové obálky Publikace bez vazby ◦normálie, libreta, kramářské tisky, kázání aj. ◦ Provizorní vazby ◦Sloužily primárně do doby, něž je majitel nahradil případnější (byly snadno sejmutelné) ◦Objevují se už od 16. stol., četná dochování zejm. z 18. stol. ◦dýha nebo lepenková deska pokrytá šedomodrým papírem ◦obálky z šedomodrého papíru ◦zdobnější varianty – barevný papír, někdy zpevněný (tzv. tuhá brožura) Zdobení desek Slepotisk ◦Otisk razidel v usni, někdy zlacený ◦potřebné vybavení ◦plotny (pro rozměrnější plošné prvky), ◦kolky (drobné motivy), ◦válečky (opakovaná výzdoba – hlavičky reformátorů, antických autorů, ctností, apoštolů), ◦filety (linky, obloučky, kompozitní výzdoba) ◦Kompozice ◦rámová – kombinace několika rámů kolem středového prvku, obvykle zaplňuje celý prostor desky ◦dominantová – dominantní středový prvek, kterému umožňuje vyniknout volná prostor Další úpravy usní: ◦moření (barvení) ◦mramorování (leptání za účelem dosažení mramorového efektu) Tkanice, usňové řemínky Kování ◦rohová (nárožnice) – ◦středová ◦pukly/kování s puklami ◦spony – háčková, dírková, dírková desková ◦řetězy (libri catenati) ◦nakupována u zlatníků, rytců, výjimečně vyrobená na zakázku - SLEPOTISK A ZLACENÍ. PŘEDNÁŠKA - Uměleckoprůmyslové museum v Praze Kolky pro tvorbu slepotiskové výzdoby https://www.hist-einband.de/ nusk.upce.cz Gotická vazba Kožená vazba se se slepotiskovou výzdobou a kováním. https://api.kramerius.mzk.cz/search/iiif/uuid:53b50104-5fd4-44e8-8a14-60def03dc56b/full/max/0/defau lt.jpg MkP-0000.164 https://api.kramerius.mzk.cz/search/iiif/uuid:902d904f-e562-477a-83e5-1e27fbee195a/full/max/0/defau lt.jpg Gotická vazba, desky potažené zámišem, tepaná kování s puklami, háčkové spony Mk-0000.002 default.jpg (3602×4864) Gotická vazba, desky zdobené slepotiskovými kolky a linkováním, puklice a háčkové spony Mk-0000.039 https://api.kramerius.mzk.cz/search/iiif/uuid:e2ce2815-ffb6-4cbe-9ef4-a855791ede88/full/max/0/defau lt.jpg Gotická vazba, červeně mořená useň s puklicemi a háčkovými sponami Mk-0000.030 https://api.kramerius.mzk.cz/search/iiif/uuid:a511839b-cac1-4904-9e21-f360e3c2646e/full/max/0/defau lt.jpg Gotická vazba, šedozeleně mořená useň s puklicemi a ponymi (háčkové i deskové dírkové) Mk-0000.014 https://api.kramerius.mzk.cz/search/iiif/uuid:1afad80a-1c43-4ef9-b995-6d5c803ee254/full/max/0/defau lt.jpg Pergamenová renesanční vazba s heraldickým supralibros, červenou ořízkou datací https://api.kramerius.mzk.cz/search/iiif/uuid:acab2e34-fe69-46f4-9003-7d4622dc8081/full/max/0/defau lt.jpg Pergamenová, zeleně mořená renesanční vazba s heraldickým supralibros a stříkanou ořízkou Renesanční slepotisková Renesanční vazba – Encyklopedie knihy Slepotisková výzdoba knižních vazeb Dominantová kompozice, počátek 16. století. Rámová kompozice, 16. století ST1-0160.292 – obdoba levé Rámcová kdekoliv pergamenová obálka https://api.kramerius.mzk.cz/search/iiif/uuid:991638fa-997a-408c-be6c-df8c033c848a/full/max/0/defau lt.jpg default.jpg (1047×1662) Mramorování default.jpg (4768×1638) Lepenkové desky z makulatury Umístění názvu https://api.kramerius.mzk.cz/search/iiif/uuid:1edd67f2-de1b-4f61-a75c-9f524ba9dbba/full/max/0/defau lt.jpg MkP-0000.132 https://api.kramerius.mzk.cz/search/iiif/uuid:fa821d37-7586-4c66-82e2-de93123d390a/full/max/0/defau lt.jpg MkP-0000.087 default.jpg (2864×4160) https://api.kramerius.mzk.cz/search/iiif/uuid:c991fd77-22e6-4c7f-aabc-397922bedcd9/full/max/0/defau lt.jpg MkP-0000.184 Mk-0000.032 Ranný a vrcholný středověk Církevní (klášterní) knihařské dílny (do 12. století) Sekulární knihvazačství (od 12. stol. paralelně s kláštery) ◦zlevnění výroby (postupné šíření papíru) ◦vznik univerzit (noví producenti knih) ◦rozvoj nižšího školství (klášterní, katedrální školy) Kořeny v antice Velmi málo dochovaných exemplářů původních vazeb Dochované vazby byly často později upravovány Pozdní středověk – gotická vazba Knižní blok, šití ◦silné, často dvojité vazy ◦nekulacený hřbet ◦univerzitní rukopisy často jen našité do pergamenové obálky Desky ◦masivní dřevěné ◦u univerzitních rukopisů pergamanové obálky ◦zakončené společně s papírem Ořízky ◦do konce 15. století bez výzdoby, ◦někdy obsahují názvy (pozdější úpravy), ◦často zarovnané s okrajem desek Spony ◦háčkové spony na hraně desky, ◦- nebo dírkové na ploše desky Výzdoba usně ◦barvení ◦slepotisk (především kolky, filety z linek – rámy, koso ◦řezané vazby (vzácně) Kování ◦rohová a středová kování s puklicemi ◦samostatné puklice ◦Řetězy Restaurování, převazby - Větší počet dochovaných exemplářů Masivní vazby přetrvávají u určitých typů Změny od 3. čtvrtiny 15. století ◦akcelerace výroby knih ◦urychlení přechodu od pergamenu k papíru ◦nedostatečné kapacity knihvazačů v důsledku rychlejší výroby tištěných knih -> ◦odstraňování časově náročných výkonů ◦tlak na zlevnění knihy -> ◦snižování nákladů na materiál (méně robustní dřevěné desky, lepenka) Renesanční vazba (ca 1520-1620) Knižní blok, šití ◦celkové odlehčení, méně masivní Desky ◦Dřevěné, lehčí a hraněné ◦Rámové kompozice: světlý potah z jirchy zdobený válečkovým slepotiskem se středovou plotnou ◦v 1. pol. 16. stol. Časté polokožené vazby, výzdoba pomocí kolk ◦Lepenkové ◦Pergamenový potah s dominantovou kompozicí, lepenkové desky („luxusnější“) – často supralibros ◦Místo spon jen plátěné stuhy ◦Měkké vazby (pergamenové obálky, časté sekundární využití rkp. fragmentů na pergamenu) Ořízka ◦zakulacená a vhloubená ◦časté barvení ◦Názvy na ořízce (knihy ležely, nebo stály hřbetem nahoru Kování ◦od poloviny 16. století ubývají středová kování, rohová zůstávají ◦Spony – háčkové, pravidlem u dřevěných desek; u luxusnějších exemplářů tordované Výzdoba desek ◦slepotisk (hlavičky reformátorům, symboly ctností, antičtí autoři) ◦zlacený slepotisk – u luxusnějších variant (středový motiv, zejm. u dominantových kompozic). Zlacení pod vlivem vnějšího prostředí často zčerná ◦datace na deskách: vydání, vazby, získání knihy, nasazení nepůvodních desek … Barokní vazby a mladší Vazby ◦Ustupují výrazné, viditelné vazy, zakryté hřbetem ◦Dřevěné desky ◦Jirchy s rámovým slepotiskem zůstávají spíše pro velké formáty v klášterech ◦u osmerkových formátů nahrazují klasické desky lehčí dýhy ◦Lepenka ◦Dominantní materiál pro desky Pokryv ◦Bílá useň (jircha), hnědá třísločiněná useň - povrchové úpravy (mramorování, moření) ◦pergamen – pergamenové vazby poměrně luxusní, sekundární užití rukopisů je znakem spíše levnější vazby ◦papír Výzdoba ◦často je jednoduchý rámec ◦bohatě zdobené hřbety (zlacený slepotisk) ◦názvové štítky (nalepená, zlacené) ◦sekundární nátěry hřbetů ◦stříkané ořízky ◦předsádky z barevného papíru Spony ◦dírkové spony uchycené v hraně přední desky (u dřevěných desek) ◦u lepenkových desek nahrazeny plátěnými tkanicemi Rokoko ◦„krajkové“ rámce ◦asymetrický dekor Empír ◦strohé rámy z linek, antikizující motivy + ST3-50.564 další rokoko i s kováním Vazby konce 18. a 19. století - Papírové/polokožené vazby, desky potažené barevným papírem - plátěné vazby - lepené kapitálky - historizující úpravy desek - zavěšované vazby - připevnění jen předsádkou a lepidlem, tj. bez vazů - nástup nakladatelských vazeb Kategorie: 19. století / Staré tisky KNIHY - 19. STOLETÍ - Antikvariát Valentinská Převazby, restaurátorské zásahy - výměny předsádek - nový potah - nalepené zbytky starého potahu - sejmutí makulatury/původních desek (a oddělené uložení) - převazba – oříznutí nebo zjevně nezaříznutá ořízka - posun od restaurování ke konzervování Restaurování vazeb C:\Users\Admin\Pictures\11 MK-0000.116 Brno\MK-0000.116\01.JPG C:\Users\Admin\Pictures\11 MK-0000.116 Brno\MK-0000.116\06.JPG C:\Users\Admin\Pictures\11 MK-0000.116 Brno\MK-0000.116\29.JPG C:\Users\Admin\Pictures\11 MK-0000.116 Brno\MK-0000.116\54.JPG C:\Users\Admin\Pictures\11 MK-0000.116 Brno\MK-0000.116\58.JPG C:\Users\Admin\Pictures\11 MK-0000.116 Brno\MK-0000.116\64.JPG Vrstvení vazeb u jednoho svazku: vpravo dole středověká vazba¨, překrytý černou vazbou se zlacením (ca 18. stol.) a následně vazbou z 19. století (hnědý hřbet papírový pokryv desek) Zlomky na vazbě Pokryv Předsádky Proužky v mezivazovém prostoru Proužky vně a uvnitř složek Restaurování vazby - náhrada desek - nalepení zbytků pokryvu na nový - přidání nových desek - převazba, nové předsádky 1904 požár italské knihovny v Turíně 1966 povodně na Arnu (Florencie) Makulatura (rukopisná kniha) – Encyklopedie knihy Literatura Povinně kapitoly Bohumila Nusky otištěné zde: BOHATCOVÁ, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. Praha: Panorama, 1990. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:986f40c0-0755-11e4-83c7-005056827e51. Doplňující: encyklopedieknihy.cz (Petr Voit a kol.) VOIT, Petr. Vzácné knižní vazby Strahovské knihovny v Praze: od gotiky na práh baroka. Bibliotheca Strahoviensis. Series monographica. Praha: Královská kanonie premonstrátů na Strahově, 2020. ISBN 978-80-88009-18-4. HAMANOVÁ, Pavlína. Z dějin knižní vazby od nejstarších dob do konce 19. století. Lidová umělecká výroba a řemeslo. Praha: Orbis, 1959. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:5e73c530-a2f9-11e5-b5dc-005056827e51. BÁRTOVÁ, Kateřina a SLOVIK, Radomír. Historický vývoj knižní vazby: technologie vazby 16. století. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2020. ISBN 978-80-7560-343-2. MILLER, Julia. Book will speak plain: a handbook for identifying and describing historical bindings. Ann Arbor, Michigan: Legacy Press, 2010. ISBN 978-0-9797974-3-9. Opakování Způsob zápisu impresa Imprimatur Dekor a ilustrace