Metodika XIII. Znepokojivý gender, nebezpečný feminismus, konstruovaná maskulinita Perspektiva pohlaví, její společenský význam a dopad na vědeckou práci IV. Mocenské vztahy - vztahy k moci Román 1984: Totalitní vize George Orwella Konec druhé světové války: francouzska, obžalovaná z ‚horizontální kolaborace‘ je partizány stříhaná do hola Úkoly (22.10.) •Vyhledejte vlastní příklad pro ‚ovládání těl subjektů´ (historický nebo současný) - Připravte si krátkou ústní prezentaci (3-5 min.) •Četba textu: Michel Foucault, subject and power, S. 777-795 - Proveďte textový rozbor: Kdo je autor? - jaké hlavní myšlenky se v textu objevují? - Proč je důležité, zabývat se vztahem řádu/moci a individua/tělesnosti? •Četba textu: Umberto Eco (Ur)fascism, 1995, S. 1 - 10 - Kdo je Umberto Eco? - Jakým způsobem charakterizuje fašismus? Které body uvádí? - Kde se text protíná s tezemi Foucaulta? - jak souvisí z genderovou tématikou? Military porn Paráda Wehrmachtu (cca. 1942) Úkoly (22.10.) •Vyhledejte vlastní příklad pro ‚ovládání těl subjektů´ (historický nebo současný) - Připravte si krátkou ústní prezentaci (3-5 min.) •Četba textu: Michel Foucault, subject and power, S. 777-795 - Proveďte textový rozbor: Kdo je autor? - jaké hlavní myšlenky se v textu objevují? - Proč je důležité, zabývat se vztahem řádu/moci a individua/tělesnosti? •Četba textu: Umberto Eco (Ur)fascism, 1995, S. 1 - 10 - Kdo je Umberto Eco? - Jakým způsobem charakterizuje fašismus? Které body uvádí? - Kde se text protíná s tezemi Foucaulta? - jak souvisí z genderovou tématikou? Military porn Paráda Wehrmachtu (cca. 1942) I. Michel Foucault Michel Foucault (1926-1984) společnost a šílenství (1966) (Folie et déraison) Kultura = vymezení vůči něčemu „druhému“ (nenormálnímu), vývoj institucí k vymezování (blázince, vězení, nemocnice) Vývoj vědomostí nezávisí od geniálních jedinců, je Výsledkem zákonitostí a kódů, které jsou často neviditelné (epistemy) 1800: člověk se stává Středem vědecké pozornosti Řád věcí (1966) (Les Mots et les choses) Archeologie vědomostí (1969) (L’Archéologie du savoir) Kritika práce historika, Který rekonstruuje minulost s pomocí pramenů Místo interpretace (kdo? Kde? Kdy? Proč? Jak? K čemu?) by se měl pramen postavit do kontextu Historického materiálu, ve kterém se po prvé ocitl (= diskurz) Vymezení technik moci: Mocenské struktury, které vytvářejí subjekty Uzavření těl, duší= 1. Nejvyšší stupeň kontroly mezi vnitřkem a vnějškem 2. Lepší kontrola jednotlivců a jejích výkonů (škola) 3. Ustanovení jasných hierarchií Řád diskurzů (1970) I. Michel Foucault Panoptické vězení na Kubě (Machadova diktatura, 20. léta 20. století) I. Michel Foucault – subject and power (1982) Formy moci: Dobrý pastýř I. Michel Foucault – subject and power (1982) Donald Trump jako dobrý pastýř (umělá inteligence, současnost) Vladimir Putin a pastýřská moc Andrej Babiš a pražské Jezulátko …a reakce TMBK Pastýřská moc I. Michel Foucault – subject and power (1982) Dobrý pastýř: Robert Fico vyvolává ducha Gustáva Husáka I. Michel Foucault – subject and power (1982) Bio-moc: dietní teror, optimizace ženského těla Protipotratová propaganda, USA 2014 Pro-Choice reklamy, které se oběvili v New Yorku (1988) Bio-moc: Úkoly (22.10.) •Vyhledejte vlastní příklad pro ‚ovládání těl subjektů´ (historický nebo současný) - Připravte si krátkou ústní prezentaci (3-5 min.) •Četba textu: Michel Foucault, subject and power, S. 777-795 - Proveďte textový rozbor: Kdo je autor? - jaké hlavní myšlenky se v textu objevují? - Proč je důležité, zabývat se vztahem řádu/moci a individua/tělesnosti? •Četba textu: Umberto Eco (Ur)fascism, 1995, S. 1 - 10 - Kdo je Umberto Eco? - Jakým způsobem charakterizuje fašismus? Které body uvádí? - Kde se text protíná s tezemi Foucaulta? - jak souvisí z genderovou tématikou? Military porn Paráda Wehrmachtu (cca. 1942) II. Umberto Eco Umberto Eco 1932-2016 Úkoly (5.11.) •Vyberte si text z nabídky na ISu (napište mi, pro který jste se rozhodl:a): - Proveďte textový rozbor: Kdo je autor? - Jaké je jeho hlavní téma, které myšlenky se v textu objevují? - Jak je v něm vylíčen tematický komplex: mocenské vztahy/mocenské typologie – gender – společnost? - Zamyslete se nad nim, vyberte si pro vás nejzajímavější aspekt •Prezentace: 5-10 min. - najděte k vybranému aspektu ‚ilustrační‘ pramen, když možné: z předmoderní doby (pošlete mi ho do 3.11., abych ho mohla nahrát na IS) - Představte článek a jeho hlavní témata v semináři - Představte Váš pramen (společná četba) - Kde vidíte potenciál skloubení vybrané tematiky s tématem vaši disertací/magisterskou prací Aby bylo možné pořádat bohoslužby, vyučování a poučné a moralizující přednášky, vymyslely některé věznice systém, který umožňuje vězňům shromažďovat se v jednom prostoru a zároveň zabraňuje jakémukoli kontaktu nebo komunikaci mezi nimi (Francie, ‚chapelle cellulaire‘, cca. 1920)