Metodika XIII. Znepokojivý gender, nebezpečný feminismus, konstruovaná maskulinita Perspektiva pohlaví, její společenský význam a dopad na vědeckou práci VI. Mocenské vztahy - mocenské typologie II Obrázek hesla „Žena, život, svoboda“ v perštině: reakce na zavraždění Mashe Amini bezpečnostními složkami v Iránu, která vyvolala povstání žen (2022) Lidé na Václavském náměstí nesou 21. srpna 1968 zkrvavenou státní vlajku | Foto: Libuše Kyndrová, Výstava Sovětská invaze - srpen 1968 Úkoly (5.11.) •Vyberte si text z nabídky na ISu (napište mi, pro který jste se rozhodl:a): - Proveďte textový rozbor: Kdo je autor? - Jaké je jeho hlavní téma, které myšlenky se v textu objevují? - Jak je v něm vylíčen tematický komplex: mocenské vztahy/mocenské typologie – gender – společnost? - Zamyslete se nad nim, vyberte si pro vás nejzajímavější aspekt •Prezentace: 5-10 min. - najděte k vybranému aspektu ‚ilustrační‘ pramen, když možné: z předmoderní doby (pošlete mi ho do 3.11., abych ho mohla nahrát na IS) - Představte článek a jeho hlavní témata v semináři - Představte Váš pramen (společná četba) - Kde vidíte potenciál skloubení vybrané tematiky s tématem vaši disertací/magisterskou prací Aby bylo možné pořádat bohoslužby, vyučování a poučné a moralizující přednášky, vymyslely některé věznice systém, který umožňuje vězňům shromažďovat se v jednom prostoru a zároveň zabraňuje jakémukoli kontaktu nebo komunikaci mezi nimi (Francie, ‚chapelle cellulaire‘, cca. 1920) II. Umberto Eco Umberto Eco 1932-2016 Úkoly (5.11.) •Vyberte si text z nabídky na ISu (napište mi, pro který jste se rozhodl:a): - Proveďte textový rozbor: Kdo je autor? - Jaké je jeho hlavní téma, které myšlenky se v textu objevují? - Jak je v něm vylíčen tematický komplex: mocenské vztahy/mocenské typologie – gender – společnost? - Zamyslete se nad nim, vyberte si pro vás nejzajímavější aspekt •Prezentace: 5-10 min. - najděte k vybranému aspektu ‚ilustrační‘ pramen, když možné: z předmoderní doby (pošlete mi ho do 3.11., abych ho mohla nahrát na IS) - Představte článek a jeho hlavní témata v semináři - Představte Váš pramen (společná četba) - Kde vidíte potenciál skloubení vybrané tematiky s tématem vaši disertací/magisterskou prací Aby bylo možné pořádat bohoslužby, vyučování a poučné a moralizující přednášky, vymyslely některé věznice systém, který umožňuje vězňům shromažďovat se v jednom prostoru a zároveň zabraňuje jakémukoli kontaktu nebo komunikaci mezi nimi (Francie, ‚chapelle cellulaire‘, cca. 1920) II. Prezentace/Prameny Kdo? Článek - Pramen Anna Beňová - Archivní originál - Judith Butler “Performative Acts and Gender Constitution“ Laura Maniáková - Hildergarda z Bingenu - Judith Butler “Performative Acts and Gender Constitution“ Peter Sater - Strategic Analysis of the „woman, life, freedom“ movement - Evelin Lindner (et al.): lecture thirteen on ‚Discipline and punish‘ Vojtěch Hami - Zbierka zakonov slovenskej Republiky (Ročník 1948) Zákon zo dňa 25. októbra 1948 o táboroch nútenej práce - Evelin Lindner (et al.): lecture thirteen on ‚Discipline and punish‘ Veronika Ondrášková -“Is it a Crime to Vote?” Susan B. Anthony (1872-1873) Povstání pracujících, Berlín 17. Juni 1953 Hildegarda z Bingenu dostává božskou inspiraci a předává ji svému písaři, mnichovi Vollmarovi, frontispis Liber Scivias z Rupertsberského kodexu (kolem roku 1180), deska Úkoly (12.11.) •Zapřemýšlejte/ připravte si téma na vaší závěrečnou prezentaci •Četba textu: Norman Fairclough, Discourse and Power, S. 43-76 - Kdo je autor? Čím se zabývá? Co je pro něj ‚discourse‘? - Jaké různé mocenské funkce jazyka/diskurzu popisuje? - Jaké sociální funkce má jazyk? - Jak se mocenská soustava projevuje skrze jazyk? Na koho způsobí nejvíce? •Připravte si vlastní příklad k problematice jazyku a moci - Představte ho v plénu (3-5 min.) Moc a jazyk Alice v říši divů Lewis Caroll, 1871