Metodika XIII. Znepokojivý gender, nebezpečný feminismus, konstruovaná maskulinita Perspektiva pohlaví, její společenský význam a dopad na vědeckou práci I. Úvod do tematiky Od té doby, co Virginie získala sedmé čestné uznání za poezii od Francouzské akademie, mám já, kapitán Národní gardy, každou sobotu počítat prostěradla do prádelny. Když to neudělám, manželka mi umyje hlavu... Honoré Daumier, les bas bleus (modré punčošky), Paris, Chez Aubert, 1844 Hidžra a jeho společníci ve východním Bengálsku kolem roku 1860 •Kdo jste? •Co studujete? •Co je téma Vaší magisterské práce/disertace? •Co Vás přivedlo k metodologií? •Co očekáváte od kurzu? •Znalosti cizích jazyků? Vítejte v metodologickém kurzu o genderu! Obsah obrázku Lidská tvář, koláž, úsměv, Fotomontáž Popis byl vytvořen automaticky Aktuálně nejvlivnější Drag Queens v Americe Dr. phil. Klara Hübnerová • •Studium historie, italského jazyka a literatury •Středověké dějiny umění v Bernu/CH •výzkumná asistentka na univerzitě ve Fribourgu/CH (specializace: alianční systém švýcarské konfederace v pozdním středověku) •Odborná asistentka na univerzitě v Opavě •Vědecká asistentka na PVH (FF MU) •Vedení projektů ExPro spolu s AV ČR: From Performativity to Institutionalization: Handling Conflict in the Late Middle Ages (Strategies, Agents, Communication) •Hostující profesorka na univerzitě ve Vídni •Rozsáhla mezinárodní badatelská a přednášecí činnost Výzkumné zájmy (aktuální): •Poltický jazyk a jeho dopad na historiografií •Dlouhodobé konflikty •Fragilita knížecí vlády ve středověku •Vícejazyčnost, sociální rozmanitost Cíle semestru: Formální: •2x nepřítomnost s omluvou •Aktivní účast v semináři (případně ve svetru), stavím na to svojí výuku! •Úlohy: četba a analýza přípravných textů a pramenů (cca. 25-50 str./týden, v češtině, němčině, angličtině) •Strategie překladu •Rešerše v knihovně a na netu •Naučit se zacházet s různými typy pramenů •Příprava krátkých ústních příspěvků •závěrečný referát (25-30 min) na vlastní příklad (pokud možno: propojení s vlastní badatelskou praxí) Obsah obrázku oblečení, Lidská tvář, osoba, chlapec Popis byl vytvořen automaticky Obsahové: •Nabídka proměny vlastního myšlení •Objasnění a diskuse různých pojmů (Gender, Feminismus, Maskulinita, Queer studies apod.) •Historický vývoj perspektivy pohlaví a předmětu ‚gender‘ •Četba a diskuse teoretických textů a pramenů (tady: převážně středověkých a ranně novověkých) •Diskuse kulturní závislosti konceptu •Diskuse významu a hranic perspektivy •K čemu je to dobré? Eventuální využití ve vlastní badatelské praxi Delegátky čs. svazu žen 1925 (sedící Fr. Plamínková, vpravo Albína Honzáková) 29.9. Když se řekne gender: úvod do problematiky 1.10. Genealogie pojmů: Feminismus, gender studies, masculinity studies, queer-trans studies mezi sociologií, kulturní antropologií a populismem 8.10. Historické kořeny: Dlouhá cesta k rovnoprávnosti (od středověku po 20té století) 15.10. Metodika I: Souvislost s příbuznými koncepty (třeba: postkolonialismus, rasové teorie, diversity theory) 22.10. Metodika II: Kulturní vazby perspektivy, gender a předmoderní doba, národní specifika 29.10. Prameny I.: Zviditelnění žen, osob mimo heteronormativní vněm (též: výběr vlastního tématu) 5.11. Prameny II.: kulturní stereotypy, historiografie a interpretační biasy 12.11. Prameny III.: Gender a interdisciplinarita 19.11. Studentské prezentace I 26.11./3.12. Studentské prezentace II+III 10.12. Resumé kurzu Obsah obrázku osoba, oblečení, kůň, budova Popis byl vytvořen automaticky přibližný program semestru: Tři oříšky pro popelku (1973) I. Co vás napadne, když se řekne gender: Gender 10 min (mind map) I. Co vás napadne, když se řekne gender: Gender Sociální a kulturní kategorie odlišnosti (Differenzkategorie) Identitní politika Anti-Gender Interrupce Ženská práva Konstrukce heteronormativity Pohlaví a rasa, sociální skupina, kultura Genderové role Queer studies Veřejný prostor LGBTQ+ Mládí a stáří Mocenské vztahy rovnoprávnost Feminismus Rodina Lidská práva 10 min (mind map) Ideologie Historie Masculinity studies Ekonomie Sex Kulturní války orientalismus I. Co vás napadne, když se řekne gender: Gender Sociální a kulturní kategorie odlišnosti (Differenzkategorie) Identitní politika Anti-Gender Interrupce Ženská práva Konstrukce heteronormativity Pohlaví a rasa, sociální skupina, kultura Genderové role Queer studies Veřejný prostor LGBTQ+ Mládí a stáří Mocenské vztahy rovnoprávnost Feminismus Rodina Lidská práva 10 min (mind map) Ideologie Historie Masculinity studies Ekonomie Sex Kulturní války orientalismus I. Co vás napadne, když se řekne gender: Gender Sociální a kulturní kategorie odlišnosti (Differenzkategorie) Identitní politika Anti-Gender Interrupce Ženská práva Konstrukce heteronormativity Pohlaví a rasa, sociální skupina, kultura Genderové role Queer studies Veřejný prostor LGBTQ+ Mládí a stáří Mocenské vztahy Rovnoprávnost Feminismus Rodina Lidská práva 10 min (mind map) Ideologie Historie Masculinity studies Ekonomie Kulturní války Sex orientalismus Gender: genderové role Obsah obrázku text, oblečení, plakát, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, Lidská tvář, plakát, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, Kreslený film, kreslené, Animace Popis byl vytvořen automaticky He can do it: Adaptovaný plakát z konference na univerzitě ve Valencie zabývající se různými modely maskulinity (2019) Gender: rodina Obsah obrázku text, oblečení, Lidská tvář, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku Lidská tvář, oblečení, obraz, žena Popis byl vytvořen automaticky Rodina císaře Maxmiliána I. Bernhard Strigel, po roce 1515 Volební flyer SPD (2024) Gender: Mládí a stáří Obsah obrázku obraz, Lidská tvář, kresba, portrét Popis byl vytvořen automaticky Portrét Barbory Dürerové (matky Albrechta Dürera), rozené Holperové, připisovaný Albrechtu Dürerovi, kolem roku 1490, když jí bylo cca. 39 let Albrecht Dürer starší (otec Albrechts Dürera) s růžencem, když mu bylo okolo 63 let (cca. 1490) Obsah obrázku Lidská tvář, portrét, oblečení, osoba Popis byl vytvořen automaticky Portrét umělcovy matky ve věku 63 let Tato moje zbožná matka porodila a vychovala osmnáct dětí; často trpěla morem a mnoha jinými těžkými a podivnými nemocemi, trpěla velkou chudobou, pohrdáním, opovržením, posměšky, hrůzami a velkými protivenstvími. Přesto v sobě nenesla žádnou zlobu. Velmi se bála smrti, ale říkala, že předstoupit před Boha se nebojí. Také umírala těžce a já jsem si všiml, že viděla něco strašného, neboť žádala o svěcenou vodu, ačkoli dlouho nepromluvila. Hned potom se jí oči přivřely. Viděl jsem také, jak ji smrt zasáhla dvěma velkými ranami do srdce a jak poté zavřela ústa a oči a s bolestí odešla. Opakoval jsem jí modlitby. Cítil jsem takový zármutek, že to nedokážu vyjádřit. Bůh jí buď milostiv Gender: Pohlaví, rasa, sociální postavení, kultura Obsah obrázku Lidská tvář, oblečení, osoba, portrét Popis byl vytvořen automaticky Portrét starší ženy z New Orleans s mladou otrokyní (cca. polovina 19. století) Zvyk lotosových nožek ve staré Číně: Úkoly (1.10.) Obsah obrázku text, kreslené, narozeninový dort, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky •Krátký referát pojmy k genderu (cca. 5 min.) - Proč jste si ho vybral/a? - Zjistěte s pomocí různých zdrojů (knížky, studie, online rešerše) o co se jedná, dokumentujte rešerši (jak jste postupovali?) - Jak se Váš pojem historický vyvíjel (koncepty?) - Co se Vám na pojmu líbí/nelíbí •Četba textu: Sherry C.M. Lindquist, Gender, p. 113-130 - proveďte textovou analýzu: O čem to je? Jak vypadá argumentační struktura? Co se vám líbí, co méně? •Četba pramene: Christine de Pizan (1364 – 1430), - proveďte analýzu pramene: Kdo je Christine de Pizan? Z jakého díla je text výbrán? (Význam díla?) O čem pojednává?