Metodika XIII. Znepokojivý gender, nebezpečný feminismus, konstruovaná maskulinita Perspektiva pohlaví, její společenský význam a dopad na vědeckou práci I. ‚gender‘ a spřízněné pojmy Protest ženských odborů v Londýnském Hyde Parku, 6. březen 1971 Jean-Léon Gérôme (1824–1904), nákup otroků (1857) Obsah obrázku obraz, umění, oblečení, mytologie Popis byl vytvořen automaticky Úkoly (1.10.) Obsah obrázku text, kreslené, narozeninový dort, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky •Krátký referát pojmy k genderu (cca. 5 min.) - Proč jste si ho vybral/a? - Zjistěte s pomocí různých zdrojů (knížky, studie, online rešerše) o co se jedná, dokumentujte rešerši (jak jste postupovali?) - Jak se Váš pojem historický vyvíjel (koncepty?) - Co se Vám na pojmu líbí/nelíbí •Četba textu: Sherry C.M. Lindquist, Gender, p. 113-130 - proveďte textovou analýzu: O čem to je? Jak vypadá argumentační struktura? Co se vám líbí, co méně? •Četba pramene: Christine de Pizan (1364 – 1430), - proveďte analýzu pramene: Kdo je Christine de Pizan? Z jakého díla je text výbrán? (Význam díla?) O čem pojednává? Úkoly (1.10.) Obsah obrázku text, kreslené, narozeninový dort, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky •Krátký referát pojmy k genderu (cca. 5 min.) - Proč jste si ho vybral/a? - Zjistěte s pomocí různých zdrojů (knížky, studie, online rešerše) o co se jedná, dokumentujte rešerši (jak jste postupovali?) - Jak se Váš pojem historický vyvíjel (koncepty?) - Co se Vám na pojmu líbí/nelíbí •Četba textu: Sherry C.M. Lindquist, Gender, p. 113-130 - proveďte textovou analýzu: O čem to je? Jak vypadá argumentační struktura? Co se vám líbí, co méně? •Četba pramene: Christine de Pizan (1364 – 1430), - proveďte analýzu pramene: Kdo je Christine de Pizan? Z jakého díla je text výbrán? (Význam díla?) O čem pojednává? I. ‚gender‘ a spřízněné pojmy Gender studies Anna Beňová Feminismus Veronika Gasparcová Queer/Gender Studies Laura Maniáková Masculinity studies Veronika Ondrášková Orientalismus Peter Sater Postkolonialismus Vojtěch Hami Feminismus Gender studies/gender theory Kritika ze strany genderové teorie (po roce 1990) = Historici se v minulosti pokoušeli shrnout společné zkušenosti velkého počtu lidí = Ženy mají mnohočetné identity ovlivněné různými faktory, včetně rasových a třídních, a jakýkoli pohled na historii, který shrnuje jejich zkušenosti, neposkytuje přesný obraz I. ‚gender‘ a spřízněné pojmy Gender studies Anna Beňová Feminismus Veronika Gasparcová Queer/Gender Studies Laura Maniáková Masculinity studies Veronika Ondrášková Orientalismus Peter Sater Postkolonialismus Vojtěch Hami Queer studies/teorie queer Masculinity studies/mužské studie I. ‚gender‘ a spřízněné pojmy Gender studies Anna Beňová Feminismus Veronika Gasparcová Queer/Gender Studies Laura Maniáková Masculinity studies Veronika Ondrášková Orientalismus Peter Sater Postkolonialismus Vojtěch Hami Orientalismus Postkolonialismus Úkoly (1.10.) Obsah obrázku text, kreslené, narozeninový dort, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky •Krátký referát pojmy k genderu (cca. 5 min.) - Proč jste si ho vybral/a? - Zjistěte s pomocí různých zdrojů (knížky, studie, online rešerše) o co se jedná, dokumentujte rešerši (jak jste postupovali?) - Jak se Váš pojem historický vyvíjel (koncepty?) - Co se Vám na pojmu líbí/nelíbí •Četba textu: Sherry C.M. Lindquist, Gender, p. 113-130 - proveďte textovou analýzu: O čem to je? Jak vypadá argumentační struktura? Co se vám líbí, co méně? •Četba pramene: Christine de Pizan (1364 – 1430), - proveďte analýzu pramene: Kdo je Christine de Pizan? Z jakého díla je text výbrán? (Význam díla?) O čem pojednává? II. Četba textu: Sherry C.M. Lindquist, Gender, p. 113-130 Aneb: aplikace představ genderu na středověké dějin umění Obsah obrázku Lidská tvář, osoba, úsměv, oblečení Popis byl vytvořen automaticky Sherry C.M. Lindquist •Profesorka dějin umění na Western Illinois University (USA) •Specializace: středověká a renesanční vizuální kultura, výuka a výzkum umělecké identity, kulturní výměny, genderu, sexuality, monster, teorií vnímání, sociálních dějin umění a uměleckohistorické metodologie Gender Gender: relativně nová kategorie historické analýzy Historie významů: biologické pohlaví, (mocenské) vztahy mezi pohlavími, sexualita, gender •Gender nebyla jediná determinantou identity a genderových rolý: jsou tu další faktory jako bohatství, moc, sociální postavení, etnik, rasa, sexualita, náboženská příslušnost, vzdělání = středověké obrazy, které se dnes zdají být transgresivní nebo podvratné vůči normativnímu pojetí pohlaví, nemuseli nutně podkopávat normativní představy = Častokrát se umělci právě využitím formálně transgresivních prvků pokoušeli subtilně posílit společenské normy „a gendered reading of a medieval work of art investigates the normative message of a patriarchal, heterosexist cultur that inflected the images, and how those messages were conceived, produced , disseminated, internalized, and/or underminde by and for audiences in particular historical contexts“ (s. 115) II. Gender a předmoderní umění I. Obsah obrázku umění, budova, Kamenořezba, Řezba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku umění, socha, obraz, Posvátná místa Popis byl vytvořen automaticky Egon Friedell, Kulturgeschichte der Neuzeit (1931): II. Gender a předmoderní umění II. – 3x kristova maskulinita Obsah obrázku Lidská tvář, osoba, muž, Hruď Popis byl vytvořen automaticky Hans Memling (cca. 1430-1492); Kristovo vzkřísení, cca. 1490 Obsah obrázku obraz, Lidská tvář, kresba, muž Popis byl vytvořen automaticky Kristus Pantokrator z kláštera svaté Kateřiny na Sinaji (cca. 6 stol. n. l.) Kristus a kontroverze: Plakát pro Svatý týden 2024 v Seville od Salustiana Garcíi Úkoly (1.10.) Obsah obrázku text, kreslené, narozeninový dort, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky •Krátký referát pojmy k genderu (cca. 5 min.) - Proč jste si ho vybral/a? - Zjistěte s pomocí různých zdrojů (knížky, studie, online rešerše) o co se jedná, dokumentujte rešerši (jak jste postupovali?) - Jak se Váš pojem historický vyvíjel (koncepty?) - Co se Vám na pojmu líbí/nelíbí •Četba textu: Sherry C.M. Lindquist, Gender, p. 113-130 - proveďte textovou analýzu: O čem to je? Jak vypadá argumentační struktura? Co se vám líbí, co méně? •Četba pramene: Christine de Pizan (1364 – 1430), - proveďte analýzu pramene: Kdo je Christine de Pizan? Z jakého díla je text výbrán? (Význam díla?) O čem pojednává? II. Christine de Pizan (1364-1430) Obsah obrázku oblečení, obraz, šaty, osoba Popis byl vytvořen automaticky Christine de Pizan se svým synem Jeanem de Castel (bedfordský mistr) La Cité des dames (1405) Miniatura v pařížském rukopise Cité des Dames (počátek 15. století, Mistr Cité des Dames) Úkoly (8.10.) •Najděte příklad argumentace proti změně genderového řádu (genderových rolí): - Jakým způsobem je prezentován veřejnosti? Kdo ho podporuje? - Kterého tématu se dotýká a proč (které mocenské vztahy z nim stojí?)? Jak vypadá argumentace podporovatelů? připravte si k vlastnímu příkladu krátkou ústní prezentaci (3-5 min.) •Četba textu: Mary Beard, The public voice of women, p. 3-45 - kdo je Mary Beard? Čím se zabývá? - Proveďte textovou analýzu: O čem to je? Jak vypadá argumentační struktura? Co se vám líbí, co méně? •Četba pramene – kontrastního textu: Vlastimil Vondruška, kap. Rovnoprávnost (Breviář pozitivní anarchie, 2016) - Kdo je Vlastimil Vondruška? Jakou pozici zastává? - Analyzujte jeho ‚argumentaci‘ Obsah obrázku text, plakát, Lidská tvář, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky Chcete takové ženy? Plakát ke kantonálnímu hlasování o volebním právu žen v Basileji, 1920.