Jadera haematoloma Evoluční psychologie • Historie: – 80. léta – krystalizuje nové evoluční studium člověka – Rozdíly oproti BE jsou v důrazu na: Leda Cosmides & John Tooby University of California, Santa Barbara Darwinian psychologists SantaBarbaraschool Evoluční psychologie • Historie: – 80. léta – krystalizuje nové evoluční studium člověka – Rozdíly oproti BE jsou v důrazu na: • adaptaci oproti adaptivnosti Leda Cosmides & John Tooby University of California, Santa Barbara Darwinian psychologists SantaBarbaraschool Evoluční psychologie • Historie: – 80. léta – krystalizuje nové evoluční studium člověka – Rozdíly oproti BE jsou v důrazu na: • adaptaci oproti adaptivnosti • psychologii oproti biologii či antropologii Leda Cosmides & John Tooby University of California, Santa Barbara Darwinian psychologists SantaBarbaraschool Evoluční psychologie • Historie: – 80. léta – krystalizuje nové evoluční studium člověka – Rozdíly oproti BE jsou v důrazu na: • adaptaci oproti adaptivnosti • psychologii oproti biologii či antropologii • mechanismy oproti funkci/výsledku Leda Cosmides & John Tooby University of California, Santa Barbara Darwinian psychologists SantaBarbaraschool Evoluční psychologie • Historie: – 80. léta – krystalizuje nové evoluční studium člověka – Rozdíly oproti BE jsou v důrazu na: • adaptaci oproti adaptivnosti • psychologii oproti biologii či antropologii • mechanismy oproti funkci/výsledku • univerzalitu oproti kulturním rozdílům Leda Cosmides & John Tooby University of California, Santa Barbara Darwinian psychologists SantaBarbaraschool Otázky • Hlavní premisa: Pokud chceme zkoumat lidské chování z evoluční perspektivy, nemůžeme očekávat jeho adaptivnost v současném umělém moderním prostředí, nýbrž musíme objevovat evolučně vyvinuté psychologické adaptace, na kterých je lidské chování založené. • Otázky: – Jaké vyvinuté psychologické mechanismy produkují univerzální mentální a behaviorální charakteristiky? – Jaké selektivní tlaky utvořily psychologické mechanismy? Východiska • Prostředí současných lidských populací (moderní města, domy, instituce) jsou velmi odlišná od prostředí v němž žili naši předkové => adaptive lag • Adaptive lag => nemůžeme očekávat adaptivnost v současném prostředí • Adaptive lag => mysl doby kamenné 1992 1997 1994 Koncepty Koncepty • Prostředí evolučních adaptací (EEA) – John Bowlby (1969) – child attachment – Pleistocén (1,7 mil – 10 tis př.n.l.) – lovci a sběrači starší doby kamenné (paleolit) Koncepty • Prostředí evolučních adaptací (EEA) – John Bowlby (1969) – child attachment – Pleistocén (1,7 mil – 10 tis př.n.l.) – lovci a sběrači starší doby kamenné (paleolit) • Psychologické mechanismy – Obvody zpracovávající informace v našich mozcích, které utváří chování – pro některé včetně emoční kognice (žárlivost, strach z pavouků a hadů, citlivost vůči podvádění…) – vrozené, instinktivní Koncepty • Prostředí evolučních adaptací (EEA) – John Bowlby (1969) – child attachment – Pleistocén (1,7 mil – 10 tis př.n.l.) – lovci a sběrači starší doby kamenné (paleolit) • Psychologické mechanismy – Obvody zpracovávající informace v našich mozcích, které utváří chování – pro některé včetně emoční kognice (žárlivost, strach z pavouků a hadů, citlivost vůči podvádění…) – vrozené, instinktivní • Modularita mysli Modularita mysli • doménově specifické mentální orgány/orgány – některé domény jsou zásadnější pro přežití než jiné a tak se je učíme snáz a rychleji (např. že je nám zle z jídla) • evolučně vyvinutá řešení výzev z EEA • inspirace z kognitivní revoluce – analogie z kybernetiky – general-purpose by byl nepřesný (příliš chybující) a nákladný – X dnes na druhou stranu „predictive processing theory“ (v omezeném čase nejde vyhodnocovat input, jen trošku z něj) Žárlivost Žárlivost • doménová specificita – mating behavior Žárlivost • doménová specificita – mating behavior • adaptační výhoda – partner, který je puzen k akci při přehnaném zájmu partnera o jiného člověka (potenciálního partnera) bude mít výhodu oproti tomu, kterému je lhostejné být nahrazen či podveden Žárlivost • doménová specificita – mating behavior • adaptační výhoda – partner, který je puzen k akci při přehnaném zájmu partnera o jiného člověka (potenciálního partnera) bude mít výhodu oproti tomu, kterému je lhostejné být nahrazen či podveden • následná akce už se může lišit – dle velikosti muže, dle velikosti soka, dalších osobnostních rysech etc. může dojít k vyhrožování, agresi, zvýšenému hlídání nebo např. zvýšenému plnění jeho tužeb Metody • laboratorní + terénní experimenty + dotazníky Postup: Metody • laboratorní + terénní experimenty + dotazníky Postup: A) Identifikovat specifické adaptivní výzvy z prostředí naší dávné evoluční historie (určení selektivních tlaků). Metody • laboratorní + terénní experimenty + dotazníky Postup: A) Identifikovat specifické adaptivní výzvy z prostředí naší dávné evoluční historie (určení selektivních tlaků). B) Určit psychologické mechanismy, které by se dokázaly s těmito výzvami vypořádat (tak aby vylepšovaly fitness) a byly podporovány nezávisle z dalších vědeckých oblastí (např. neurovědy, fyziologie, biologie). Metody • laboratorní + terénní experimenty + dotazníky Postup: A) Identifikovat specifické adaptivní výzvy z prostředí naší dávné evoluční historie (určení selektivních tlaků). B) Určit psychologické mechanismy, které by se dokázaly s těmito výzvami vypořádat (tak aby vylepšovaly fitness) a byly podporovány nezávisle z dalších vědeckých oblastí (např. neurovědy, fyziologie, biologie). C) Specifikovat jaký druh chování (konceptů a norem) by musel být na základě těchto mechanismů u lidí široce rozšířen. Metody • laboratorní + terénní experimenty + dotazníky Postup: A) Identifikovat specifické adaptivní výzvy z prostředí naší dávné evoluční historie (určení selektivních tlaků). B) Určit psychologické mechanismy, které by se dokázaly s těmito výzvami vypořádat (tak aby vylepšovaly fitness) a byly podporovány nezávisle z dalších vědeckých oblastí (např. neurovědy, fyziologie, biologie). C) Specifikovat jaký druh chování (konceptů a norem) by musel být na základě těchto mechanismů u lidí široce rozšířen. D) Vytvořit nové experimentální protokoly, které by pomohly potvrdit či vyvrátit existenci těchto mechanismů. Metody • laboratorní + terénní experimenty + dotazníky Postup: A) Identifikovat specifické adaptivní výzvy z prostředí naší dávné evoluční historie (určení selektivních tlaků). B) Určit psychologické mechanismy, které by se dokázaly s těmito výzvami vypořádat (tak aby vylepšovaly fitness) a byly podporovány nezávisle z dalších vědeckých oblastí (např. neurovědy, fyziologie, biologie). C) Specifikovat jaký druh chování (konceptů a norem) by musel být na základě těchto mechanismů u lidí široce rozšířen. D) Vytvořit nové experimentální protokoly, které by pomohly potvrdit či vyvrátit existenci těchto mechanismů. E) Otestovat rozšíření experimentálně (nebo na základě etnografických záznamů, např. databáze). Metody Would you rather be stuck in a forest with a man you don´t know or a bear? Sex differences in mate choice (Buss 1994) Evoluční psychologie náboženství • Jaké psychologické mechanismy produkují náboženské myšlení a chování? • Jaké selektivní tlaky utvořily tyto mechanismy? • Jsou specificky vyvinuté pro náboženské myšlení a chování? Standard CSR model (Jensen, 2009) • Náboženské představy i rituální chování parazitují na standardní kognitivní architektuře (tj. nepotřebují vlastní specifický mechanismus jsou vedlejším produktem kombinace mechanismů určených primárně k jiným účelům) – získávání nových znalostí o světě (P. Boyer) – detekování jednatele – koaliční psychologie – „contagion-avoidance“ – … TOM (Theory of Mind) „mentalizing“ „mind reading“ false believe task (Sally and Anne) (až od 4 let projdou) HAD (Hyperactive agent detection) tváře v mracích (S. Guthrie) HUI (Hyperactive understanding of intentionality) odhalování intencionality u artefaktů, událostí apod. i když chybí viditelný jednatel HTR (Hyperactive teleofunctional reasoning) připisování účelu objektům D. Kelemen – děti jako intuitivní teisté 37 Sellaro et al., 2015