MUNI 2020-2 BERLIN, IRVING O autorovi: Irving Berlin (původně Israel Beilin) se narodil roku 1888 v Ťumenu na Sibiři v rodině židovského rabína Mosese Beilina, která roku 1891 i se sedmi dětmi uprchla před pogromy do USA. Tam dostalo její jméno nový spelling – Baline. Malý Irving prošel školou života, vystřídal řadu podřadných zaměstnání, v hudbě byl samouk. Píše se, že na klavír se naučil hrát pouze ve Fis-dur a měl proto svůj nástroj speciálně upraven, aby mohl transponovat do libovolné tóniny. Jako skladatel si prvních 37 centů vydělal roku 1907 spoluautorstvím písně „Marie from Sunny Italy“. Vydavatelova chyba tisku mohla za jeho definitivní příjmení: I. Berlin. Pracoval jako song-plugger nebo zpívající číšník a ve třiadvaceti přišel jeho první hit, „Alexander’s Ragtime Band", kterým se stal náhle celebritou. Titul písně pak roku 1938 dal název známému hudebnímu filmu. O čtyři roky později se Berlin stal autorem nejprodávanější vánoční písně, „White Christmas“. Jen s původním interpretem, Bingem Crosbym, se dočkala celosvětového prodeje 50 milionů desek a spolu s dalšími interprety je prodej odhadován na dvojnásobek. Díky jejímu zařazení do filmu Holiday Inn vynesla autorovi (který zhudebňoval vlastní texty) roku 1942 Oscara. Pro nás důležitější však jsou jeho ostatní písně, z nichž tou jazzmany nejčastěji nahrávanou je ta, která se v ročním hodnocení 1932 umístila jako třetí a názvem, pouhý rok po Arlenově „Between the Devil and the Deep Blue Sea“, se zajímavě táže: How Deep Is the Ocean? (How High Is the Sky?). Berlin ji napsal už koncem 20. let, ale nepovažoval ji za tak dobrou, aby ji vydal. Byla to zbytečná skromnost. Když ji 14. října 1932 nazpíval Bing Crosby, deska měla úspěch a jiné tři nahrávky se dokonce dostaly v hitparádě do Top Ten. Ze stovek Berlinových písní jich 25 dobylo nejvyšší příčky. Podívejme se nyní na notový zápis tohoto songu. Má jasné členění 2krát 16 taktů, obě poloviny mají totožné první osmitaktí, ve druhém už se liší, takže schéma vyjádříme takto: A – B – A – C. Sled akordů není tuctový, nutí hráče se s ním raději seznámit předem, nebo koukat do not, aby se vyvaroval kolizí s rytmickou sekcí. Rozhodně je Berlinovo řešení nápadité a proto pro jazzmany přitažlivé. Písnička má v SecondHandSongs evidováno 772 výskytů. Zkusme vybrat některé z podob „How Deep Is the Ocean?“ k poslechu. Nejprve ty zpívané. Patrně nejstarší nahrávka s orchestrem Krále jazzu a první počinek v hitparádě – 5. místo https://secondhandsongs.com/performance/7581 How Deep-Is-the Ocean (How High-Is-the Sky) by Paul Whiteman and His Orchestra with Vocal Refrain by Jack Fulton Recorded September 26, 1932 Bing Crosby, jehož chvíle pro popularizaci Berlinovy tvorby, jaká nemá obdoby, přijde až roku 1942 s Bílými vánocemi https://secondhandsongs.com/performance/353097 How Deep Is the Ocean by Bing Crosby Recorded October 14, 1932 O téhle písničce se dověděli až v hlavním městě country-music a takhle to dopadlo – jestlipak ji autor vůbec poznal? https://secondhandsongs.com/performance/117515 How Deep Is the Ocean by The Nashville Teens Released November 1964 Vraťme se k referenční nahrávce Královny jazzového vokálu – Elly Fitzgerald https://secondhandsongs.com/performance/226167 How Deep Is the Ocean (How High Is the Sky) by Ella Fitzgerald Recorded March 17, 1958 ________________________________________________________________________________ Malou jazzovou přehlídku zahájí umělec nejvyšší kategorie https://secondhandsongs.com/performance/399713 How Deep Is the Ocean by Miles Davis Recorded May 9, 1952 Jeho pozdější bílý pianista s triem od začátku improvizuje; hudebník píseň pozná jen podle akordů https://secondhandsongs.com/performance/147148 How Deep Is the Ocean? by Bill Evans Trio Recorded February 2, 1961 Výborná improvizující skupina s výživným barytonsaxofonem Peppera Adamse pod vedením kytaristy Petera Leitche https://secondhandsongs.com/performance/210209 How Deep Is the Ocean? by Peter Leitch, Pepper Adams, John Hicks, Ray Drummond, Billy Hart Recorded November 17, 1984 Zajímavě se proplétající hlasy francouzského komorního tria https://secondhandsongs.com/performance/205255 How Deep Is the Ocean by Barney Wilen, Philip Catherine, Palle Danielsson Recorded January 26-28, 1991 A šikovný dirigent dostal na obal na společnou fotku i samotného autora, tehdy osmdesátiletého. Protože měl mimořádně zdravý kořínek, žil ještě jednadvacet let! https://secondhandsongs.com/performance/416771 How Deep Is the Ocean by Skitch Henderson, His Piano and His Orchestra Released June 1968 https://img.discogs.com/dY3oqV8iDpfAjw6zYZQ8ZpfPbKo=/fit-in/600x602/filters:strip_icc():format(jpeg ):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-5213010-1387656237-5834.jpeg.jpg Blue Skies je druhým nejhranějším standardem Irvinga Berlina (White Christmas jsou úplně mimo všechny kategorie). Už na první pohled a při zahrání nebo poslechu je docela jednoduchá. Doslovné opakování dílu A i jeho návrat po středu (bridge) je jednoduché jako facka (easy as pie), klasická forma A – A – B – A, v níž Áčko je v a-moll a bridge v C-dur, její pararelní tónině. A přesto má tento standard vytrvalou přitažlivost, o čemž svědčí 618 různých provedení a opět 3. místo při ročním hodnocení 1926. Pokud jde o premiérové uplatnění, píseň je vetřelcem do hudební show prvního muže Broadwaye co se týká produkce, Florenze Ziegfelda, Betsy, pro niž hudbu a verše psala sehraná dvojice Richard Rodgers-Lorenz Hart, avšak bez výrazného hitu. Tím se stala písnička Modré nebe. Tak to někdy bývá, jedni se snaží, co jim síly stačí, druhý přijde a vyfoukne jim tu slávu. „Blue Skies“ je ve statistice Jazz Standards na 129. příčce a začneme opět zpívanou podobou. V muzikálu je svěřena titulní postavě, Betsy, kterou hrála Belle Baker. Její nahrávka, ač nazpívala desítky písní, neobjevena. Nejstarší mně dostupná nahrávka je z prosince 1926 a některými rytmickými prvky je až legrační. Jako výchozí ale vyhovuje, taková byla doba a její typická hudba. Vězme, že zpěvák Arthur Fields byl také úspěšným autorem písní (ročník Irvinga Berlina 1888 až 1953). https://secondhandsongs.com/performance/262860 Blue Skies by Imperial Dance Orchestra - Vocal Chorus by Arthur Fields Recorded December 10, 1926 Dobový punc má i deska kapely George Olsena, který zde doprovází vokální trio https://secondhandsongs.com/performance/45517 George Olsen and His Music - Vocal Refrain by Bob Borger, Fran Frey, Bob Rice Recorded January 19, 1927 Musíme skočit do doby vrcholícího swingu, abychom pochytili novější puls na pružné 4 doby v taktu a pomůže nám jak zpěvný trombon kapelníka Dorseye, tak hlas již zralého Franka Sinatry s přizvukujícími členy orchestru, spíš skandujícími než zpívajícími – tak to chodilo https://secondhandsongs.com/performance/62970 Blue Skies by Tommy Dorsey and His Orchestra - Vocal Refrain by Frank Sinatra and Chorus Recorded July 15, 1941 Je tu referenční podání Elly Fitzgerald https://secondhandsongs.com/performance/98384 Blue Skies by Ella Fitzgerald Recorded March 18, 1958 Pozor, Cimrmanův krok stranou, k britskému velmi vycválanému pánskému vokálnímu sextetu. To je fantazie, z jiného světa nebo zde z čistého Modrého nebe https://secondhandsongs.com/performance/235725 Blue Skies by The King's Singers Released 1976 Stejně nekonvenční je průkopník „jiného“ zacházení s lidským hlasem, virtuózní Al Jarreau. A to saxofonové sólo Boba Shepharda! Piano-Russ Ferrante, bicí nástroje-Peter Erskine. Jízda! https://secondhandsongs.com/performance/296456 Blue Skies by Al Jarreau Released 1992 Přece jen ještě současnou vedoucí jazzovou zpěvačku a klavíristku musíme vyslechnout. To se jí to zpívá a hraje s perfektní černošskou rytmikou: Russell Malone-kytara, Christian McBride-kontrabas https://secondhandsongs.com/performance/557770 Blue Skies by Diana Krall Released May 5, 2017 ___________________________________________________________________________________ Do světa jazzu nás uvede Jesse Crawford ukázkou, jak hrával na primitivní divadelní varhany k němým filmům. Tohle už dnes nikde neuslyšíme https://secondhandsongs.com/performance/127914 Blue Skies by Jesse Crawford Recorded January 27, 1927 Uběhlo jen 8 let, ale způsob hraní se naprosto proměnil, přišel swing, počítaly se 4 doby do taktu a vévodil mu klarinetista Benny Goodman, zvaný King of Swing. Aranžmá-černý Fletcher Henderson https://secondhandsongs.com/performance/45523 Blue Skies by Benny Goodman and His Orchestra Recorded June 25, 1935 Dejme příležitost mistru elektrické kytary, vynálezci a konstruktéru, jehož model Les Paul píše dějiny https://secondhandsongs.com/performance/65307 Blue Skies by Les Paul and His Trio Recorded December 14, 1944 Ovšem nyní Jazzový Vévoda, Duke Ellington se svým orchestrem a trumpetistou-výškařem jménem William „Cat“ Anderson, který přetroubil i Maynarda Fergusona, divoch jeden https://secondhandsongs.com/performance/168723 Trumpet No End (Blue Skies) by Duke Ellington and His Orchestra Recorded November 25, 1946 Machito byl na Floridě narozený a na Kubě vyrostlý hudebník, jehož kapela hraje „afro-kubánsky“ https://secondhandsongs.com/performance/949866 Blue Skies by Machito and His Orchestra Released 1959 Zjemnělí Francouzi nás vrátí do ušlechtilých vod https://secondhandsongs.com/release/67794 Original Jazz Classics by Claude Bolling & Stéphane Grappelli (violin) Released 1970 Krásně krouží kolem původní melodie, aniž tato zazní, jediný svého druhu, Stan Getz https://secondhandsongs.com/performance/738435 Blue Skies by Stan Getz Quartet Recorded January 1982 Brilantní sólový pianista z Polska, s obdivuhodnou nezávislostí rukou https://secondhandsongs.com/performance/197434 Blue Skies by Adam Makowicz Recorded in New York, September 22-23, 1991 Takhle to dopadne, když chce jazz hrát nejlepší klasik na Zemi, houslový bůh Perlman. Jazzmani říkají takovému tuhému akademickému přístupu „sokolovna“. On to prostě, ač Američan, necítí. https://secondhandsongs.com/performance/765253 Blue Skies by Itzhak Perlman & Oscar Peterson ‎ Recorded April 11-13, 1994 Krásný souzvuk dvou kytar, doprovázejícího Aldena a starého pána George Van Epse (1913-1998), největšího vynálezce všech možných a nemožných akordů a jejich obratů v počtu asi 1.500, znalce hmatníku se sedmi strunami a výrobce miniaturních hračiček – byl přece z rodu hodinářů https://secondhandsongs.com/performance/136702 Blue Skies by George Van Eps & Howard Alden Recorded September 6-7, 1994 Inteligentní a současně citlivý přístup má pianista Bill Charlap se svým triem, které tvoří Peter (bass) a Kenny (bicí) Washingtonovi – nejsou příbuzní https://secondhandsongs.com/performance/430675 Blue Skies by The Bill Charlap Trio Recorded March 2000 Jako instruktáž můžeme vyslechnout tuto podobu. Pohodové tempo úvodní sloky vystřídá těsně před uplynutím první minuty double time, ale pozor: tempo se zrychlí jen pocitově, v rychlosti basové linky, akordy dále probíhají v tom původním volném, kytarista má dost času se jimi zabývat. Je to zatím nejnovější zde dostupný záznam věčného Berlinova hitu. https://secondhandsongs.com/performance/869521 Blue Skies by Vinny Raniolo Released April 27, 2018 Česky tuto píseň natočil roku 1965 Karel Gott s textem Vladimíra Dvořáka „Zpívám“. Cheek to Cheek je Berlinův třetí nejnahrávanější hit, ve statistice Jazz Standards obsadil 187. místo. Objevil se ve filmu Top Hat (premiéra 12. srpna 1935) a byl nominován na Oscara. Česká verze filmu má název Páni v cylindrech. Je to čtvrtý z deseti filmů Freda Astaira s Ginger Rogers; on zde píseň zpívá, oba na ni tančí. Náš častý zdroj SecondHandSongs ji uvádí v 637 provedeních, ve statistice roku 1935 byla na 5. místě. Forma Cheek to Cheek tentokrát neodpovídá nejčastějším zvyklostem (4x 8 taktů, A – A – B – A nebo 2x 16 taktů A – B) a důvod je pravděpodobně stejný jako u písní Cole Portera – oba byli autory hudby i textů a dost možná jim současná práce na obou složkách „kynula pod rukama“ a přestali se starat o počítání taktů, aby příběh dopověděli. Nuže zde můžeme formu vyjádřit následovně: A (16 taktů) – A (16) – B (8) – B (8) – C (8 taktů v moll) – A (16) ………….celkem 72 taktů! Zde uvedený první notový zápis obsahuje místy tradované a rozšířené sledy akordů, avšak v určitých místech působí značky příliš vykonstruovaně a nevhodně. Na pohled je čistší, přehlednější, ale více bych důvěřoval druhému, kterému chybí pouze upozornění na konci Da Capo, tedy hrej od začátku (první frázi, pochopitelně). Deska s hlasem Freda Astaira skoro o dva měsíce předcházela uvedení filmu, je vzorová https://secondhandsongs.com/performance/12255 Cheek to Cheek by Fred Astaire with Leo Reisman and His Orchestra Recorded June 26, 1935 Berlin - Cheek To Cheek sheet music (real book - melody and chords) (in C) Máme i příslušnou taneční sekvenci páru Astaire-Rogers z filmu plus text v titulcích https://secondhandsongs.com/performance/118672 Cheek to Cheek by Fred Astaire Premiered August 12, 1935 Do konce roku 1935 vzniklo nejméně 10 dalších zpívaných podob. Přeskočme dvě dekády a slyšme, jak se písně zmocnil slavný „berlinovský“ zpívající herec, Bing Crosby https://secondhandsongs.com/performance/436229 Cheek to Cheek by Bing Crosby and Buddy Bregman Recorded June 12, 1956 V polovině srpna toho roku došlo k památnému společnému nahrávání dvou nejpopulárnějších umělců, Elly Fitzgerald a Louise Armstronga. Album Ella and Louis muselo dostat po roce pokračování Again a spolupráce do třetice vyvrcholila jednou z nejzdařilejších a tím i nejrozšířenějších adaptací opery George Gershwina „Porgy and Bess“. Takhle to celé začalo. A čeho si všimneme? Modulace skokem po skončení úvodní Louisovy sloky, konkrétně z As-dur o malou tercii níž, do F-dur, pohodlnější tóniny pro zpěvačku: https://secondhandsongs.com/performance/82844 Cheek to Cheek by Ella Fitzgerald and Louis Armstrong Recorded August 16, 1956 Rok 1956 byl v hollywoodských studiích plodný i pro bílého jazzového zpěváka Mela Tormého, doprovázeného jedinečným souborem, pro který aranžoval a který řídil Marty Paich – Dektette. Tento novotvar znamenal 10 předních kalifornských studiových hudebníků. https://secondhandsongs.com/performance/82125 Cheek to Cheek by Mel Tormé Recorded November 10-11, 1956 V pohodlném tempu a naprosto uvolněně nazpívali píseň velká rivalka Elly, Sarah Vaughan a její někdejší zaměstnavatel, kapelník Billy Eckstine https://secondhandsongs.com/performance/608013 Cheek to Cheek by Sarah Vaughan and Billy Eckstine, Orchestra conducted by Hal Mooney Recorded August 25, 1957 Takhle šťavnatý orchestrální doprovod si právem zasluhuje ten největší ze zpěváků, „Frankie Boy“ https://secondhandsongs.com/performance/20328) Cheek to Cheek by Frank Sinatra with Orchestra conducted by Billy May Recorded December 22, 1958 Do nového tisíciletí nás uvede zvukem i obrazem zpěvačka, kterou „mohou“ i jazzmani. Jedním z nich je tenorsaxofonista Joel Frahm, jehož kamera bohužel „nevidí“ https://secondhandsongs.com/performance/25120 Cheek to Cheek by Jane Monheit Recorded March – June, 2002 Ještě takovouhle dvojici musíme slyšet – Lady Gaga (* 1986) jako host Tonyho Bennetta, o 60 (šedesát!) let staršího https://secondhandsongs.com/performance/339562 Cheek to Cheek by Tony Bennett & Lady Gaga Recorded September 19, 2014 _________________________________________________________________________________ Zdravě swingově se do písničky opřel Orchestr Counta Basieho https://secondhandsongs.com/performance/82723 Cheek to Cheek by Count Basie and His Orchestra Recorded April 11, 1949 Nejstarší dostupná instrumentální deska připomíná pozoruhodné trio vibrafonisty Reda Norva; celé obsazení je na etiketě desky v obrazové části https://secondhandsongs.com/performance/82724 Cheek to Cheek by Red Norvo Trio Recorded May 3, 1950 Z alba filmových melodií francouzského skladatele, aranžéra a dirigenta Michela Legranda https://secondhandsongs.com/performance/82718 Cheek to Cheek by Michel Legrand and His Orchestra Released 1957 Cool-jazzový nevidomý pianista se svým kvintetem a big bandem předvádí svoji zvukovou alchymii – unisono klavíru, vibrafonu a elektrické kytary https://secondhandsongs.com/performance/146503 Cheek to Cheek by The George Shearing Quintet with Bib Band conducted by Billy May Recorded March 1958 Když je kapelníkem bubeník, musí být jeho nástroje dominantní. Zmínky ale zasluhuje i flétnista Sam Most a vibrafonista Mike Mainieri ve velkých sólech https://secondhandsongs.com/performance/146461 Cheek to Cheek by Buddy Rich and His Buddies Recorded October 3, 1960 Setkání new-grassového mandolinisty Grismana s jazzovým kytaristou Taylorem nedopadlo špatně! https://secondhandsongs.com/performance/807187 Cheek to Cheek by Martin Taylor / David Grisman Acoustic Jazz Quartet Published 1999 Švédský jazzový kytarista nese kůži na trh jako sólový hráč https://secondhandsongs.com/performance/827707 Cheek to Cheek by Ulf Wakenius Released April 27, 2005 Trio renomovaných jazzmanů tvoří klavírista Bill Charlap, basista Jay Leonhart a bubeník Bill Stewart. Jejich pojetí je svěží, nadlehčené https://secondhandsongs.com/performance/814772 Cheek to Cheek by New York Trio Recorded May 30-31, 2007 České texty vznikly dokonce dva, ten starší je od Josefa Kainara a vznikl pro Gustava Broma, Kainarova dávného kapelníka (hrál u něj na kytaru) https://www.youtube.com/watch?v=0nBStHdvmfA Gustav Brom - Duben, první duben (Cheek To Cheek) Recorded December 18, 1956 Vyšlo v době střídání stráží – dobíhaly šelakové desky a objevily se první vinyly Supraphon ‎– 51164-M (Shellac, 10", 78 RPM, Mono) Supraphon ‎– 051 A1 EP (Vinyl, 7", 45 RPM, Mono) Novější česká verze je od Vladimíra Dvořáka a takhle ji zpívala Marta Kubišová https://secondhandsongs.com/performance/715519 Ve tvém objetí by Marta Kubišová Released 1965 Etiketa původní šelakové desky pro československý trh s brněnským Orchestrem Gustava Broma https://img.discogs.com/l7x_zRQ-6_XJn-CqCTCEx7qkJd8=/fit-in/600x606/filters:strip_icc():format(jpeg ):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-6064080-1411158492-1744.jpeg.jpg A takto byl balen již vinylový „singl“ Marty Kubišové https://img.discogs.com/yvRwOKNd8vkt0z0SwRz_KOaWH3E=/fit-in/600x600/filters:strip_icc():format(jpeg ):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-8014743-1453507234-5447.jpeg.jpg Také Berlin napsal tolik krásných melodií, že stojí za to se alespoň v krátkosti seznámit s několika dalšími. Always není obyčejná píseň. V celém díle Irvinga Berlina je jediná, a to proto, že ji napsal jako svatební dar své ženě a přiznal jí i budoucí tantiémy z jejího provozování a vydávání. Od velké většiny veškeré populární hudby se též liší tím, že je napsána ve třídobém taktu. Zvuková kvalita nejstarší dostupné desky napovídá, že jde ještě o tzv. akustickou nahrávku do trychtýře místo na modernější mikrofon. Slyšíme zde verzi i refrén, jakoby autor zamýšlel píseň uplatnit na divadle, ale právě to si nepřál a také k tomu nedošlo. Víme o 385 různých verzích nahrávek. Ve statistice Jazz Standards je na 302. místě. https://secondhandsongs.com/performance/190379 Always by Irving Kaufman Recorded January 30, 1926 Poskočíme o 20 let k pěkné desce černošského vokálního kvarteta The Ink Spots. Krásně starodávné https://secondhandsongs.com/performance/967969 Always by Ink Spots Released 1947 Bobby Darin, jehož životním hitem byla nahrávka Weillovy odrhovačky „Mack the Knife“, patří k těm odvážlivcům, kteří nazpívali tento valčík ve čtyřdobém taktu https://secondhandsongs.com/performance/20303 Always by Bobby Darin Released October 1962 Třeba budeme zvědavi i na to, jak s touto písní naložil Paul McCartney. To jsou jeho vzpomínky na dětství, doma naposlouchal mnoho standardů té doby https://secondhandsongs.com/performance/188455 Always by Paul McCartney Recorded 2011 Tato instrumentální nahrávka se v Americe v květnu 1926 dostala na 1. místo hitparády. Vtipně hrají kousek v mollové tónině https://secondhandsongs.com/performance/295678 Always by Vincent Lopez and His Casa Lopez Orchestra Recorded February 13, 1926 S glennmillerovským zvukem se o 20 let později hlásí Ralph Flanagan, na pomalé 4 doby v taktu https://secondhandsongs.com/performance/816456 Always by Ralph Flanagan and His Orchestra Recorded June 1946 I takovéto obohacení karibskými rytmy musela písnička vydržet. Machito, narozený na Floridě jako Francisco Raúl Gutiérrez Grillo, vyrůstal na Kubě a odtud si pak do Států přivezl tance jako ča-ča https://secondhandsongs.com/performance/949855 Always by Machito and His Orchestra Released 1959 S notovým doprovodem nám písničku zahraje vynikající sólový kytarista Lenny Breau, byl uškrcen https://secondhandsongs.com/performance/499946 Always by Lenny Breau Recorded 1977/78 Bez velké parády, intimně jen pro dva hlasy, to jsou borci, kteří už si svoje odehráli a nezmatkují https://secondhandsongs.com/performance/739631 Always by Houston Person with Ron Carter Recorded October 26, 2005 They Say It’s Wonderful z muzikálu Annie Get Your Gun (premiéra 16. 5. 1946, 1.147 provedení!) se stala kořístí Ethel Merman a jejího divadelního partnera Raye Middletona. Oba ji nazpívali ještě před premiérou, v den prvního zkušebního představení mimo Broadway. Píseň má obvyklou formu 4 x 8 taktů a schéma A – A1 – B – A2, rozsah přesně jedné oktávy je příjemný snad všem. 235 verzí. https://secondhandsongs.com/performance/21721 They Say It's Wonderful by Ethel Merman & Ray Middleton Recorded March 28, 1946 Ovšem ještě dřívější vznik má gramofonová deska nesmírně populárního herce a zpěváka, Bínga Crosbyho, nejvíce spojovaného s Berlinovou vánoční písní, „White Christmas“ https://secondhandsongs.com/performance/408089 They Say It's Wonderful by Bing Crosby with Orchestra directed by Jay Blackton Recorded January 22, 1946 Do trojlístku historických nahrávek logicky zapadá i deska, kterou rovněž před premiérou pořídil Frank Sinatra https://secondhandsongs.com/performance/955036 They Say It's Wonderful by Frank Sinatra - Orchestra under the direction of Axel Stordahl Recorded March 10, 1946 Z dámských provedení mám rád to se Sarou Vaughan https://secondhandsongs.com/performance/279319 They Say It's Wonderful by Sarah Vaughan Recorded October 30, 1956 Jak píseň pojal současný vícenásobný šampión pánského vokálu: https://secondhandsongs.com/performance/389548 They Say It's Wonderful by Kurt Elling Recorded January 21, 2009 Jiný z velkých tenorsaxofonistů nedlouho po premiéře https://secondhandsongs.com/performance/652601 They Say It's Wonderful by Don Byas Quartet Recorded August 21, 1946 Klavírista John Bunch s triem a hostujícím flétnistou Frankem Wessem, to je radost https://secondhandsongs.com/performance/575182 They Say It's Wonderful by The John Bunch Trio & Frank Wess Recorded February 20 – 21, 2008 ___________________________________________________________________________________ A vraťme se za prvním opravdu velkým hitem Irvinga Berlina až do roku 1911: Alexander's Ragtime Band není v pravém slova smyslu ragtime, jak by mohl napovídat název. Je to písnička o ragtimu a roku 1911 způsobila změnu v populární hudbě, nikoli však hned. Původně mínil Berlin novinku věnovat newyorskému Friars Clubu (lidí a celebrit kolem divadla), pak ji však raději nabízel vaudevillovým umělcům, jenže bez úspěchu. Teprve když Emma Carus písničku provedla v chicagském divadle - vaudevillu, upozornila na toto svěží dílko. Během měsíce se prodalo přes milion výtisků not a „Alexander’s Ragtime Band“ se hrál všude: v divadlech, restaurantech, tanečních síních, po celé Americe i v Evropě. Taková popularita v době předrozhlasové byla bezprecedentní. Berlin se stal nejslavnějším písničkářem v zemi a tuto pozici si dlouhá desetiletí udržel (dožil se 101 roku). Že však píseň přece jen těsně souvisí s érou ragtimu, o tom svědčí modulace do subdominantní tóniny, jakmile dozní verze a nastoupí refrén. Zde konkrétně první díl v C-dur, druhý v F-dur. Toto řešení dvou sousedních tónin se ujalo v mnoha dalších dobových kompozicích, nejslavněji o 6 let později ve skladbě „Tiger Rag“, vytvořené kolektivně pěticí členů souboru Original Dixieland Jazz Band. Ten jmenovaný Alexander jako vedoucí kapely je sice fiktivní postava, nicméně důkazem obrovské a hlavně trvalé popularity Berlinovy písně je skutečnost, že ještě o 27 let později vznikl v Hollywoodu stejnojmenný hudební film, jehož ústřední melodií je…však víme. Ani nás už nepřekvapí, že získal Oscara za hudbu. Obsahuje tuto plus 27 dalších Berlinových melodií z různých dob. Tato má 417 záznamů. Nahrávku Emmy Carus nemáme, ale z roku vzniku této novinky považujeme za reprezentativní desku komediální dvojice Arthur Collins & Byron Harlan: https://secondhandsongs.com/performance/139305 Alexander's Ragtime Band by Collins and Harlan Recorded May 23, 1911 Z roku 1911 je i deska jednoho zpěváka, známého též jako Harry Blake, nahrávajícího už v roce 1897, se spoustou obrazového doprovodu během přehrávání https://secondhandsongs.com/performance/686982 Alexander's Ragtime Band by Billy Murray Released 1911 O 16 let později písničku nazpívala Císařovna blues – Bessie Smith. Na doprovodné fotografii není ona https://secondhandsongs.com/performance/686996 Alexander's Ragtime Band by Bessie Smith and Her Blue Boys Recorded March 2, 1927 Již ve stylu swingu píseň nazpíval trojlístek Sester Boswellových https://secondhandsongs.com/performance/687021 Alexander's Ragtime Band by The Boswell Sisters Recorded August 20, 1935 A takhle si s písničkou poradil nevidomý génius Ray Charles https://secondhandsongs.com/performance/151510 Alexander's Ragtime Band by Ray Charles Recorded June 23, 1959 Píseň je povinná především pro všechny tradiční kapely (dixielandy), což dokazují i naši umělci kolem klarinetisty Pavla Smetáčka s Evou Olmerovou, „českou Billie Holiday“ https://secondhandsongs.com/performance/227675 Alexander's Ragtime Band by Eva Olmerová & The Traditional Jazz Studio Recorded March 21, 1972 Rovněž z roku 1911 je i první nezpívaná nahrávka s tímto legendárním bandem https://secondhandsongs.com/performance/687208 Alexander's Ragtime Band by Victor Military Band Recorded October 17, 1911 Úplně jiný styl už měla o 16 let později bílá dixielandová kapela, kterou vedl trombonista Miff Mole https://secondhandsongs.com/performance/686983 Alexander's Ragtime Band by Miff Mole's Molers Uběhlo téměř 10 let a Král swingu – klarinetista Benny Goodman vynesl své karty https://secondhandsongs.com/performance/687216 Alexander's Ragtime Band by Benny Goodman and His Orchestra Recorded October 7, 1936 Po druhé světové válce dostal krátkou šanci na výsluní českého jazzu Ladislav Habart se svým orchestrem. Tuto Berlinovu píseň pro něj aranžoval v modernějším styl Brňan Alexej Fried https://secondhandsongs.com/performance/687233 Alexander's Ragtime Band by Ladislav Habart se svým orchestrem Recorded 1945 Přehlídku uzavře česká podoba textu od Zdeňka Borovce pro oblíbenou dvojíci Yvetta Simonová a Milan Chladil (Pražák z Brna) https://secondhandsongs.com/performance/767942 Alexandrův Ragtime Band by Yvetta a Milan Released 1977 20241006 Berlin – poznámky How Deep Is the Ocean? The verse is recycled from the song "How Much I Love You", written by Berlin for the musical "Reaching for the Moon" in 1930, but never used. V tisícovce Jazz Standards obsadila píseň 49. místo