MUNI 2020-2 GERSHWIN, GEORGE - I GOT RHYTHM (Píseň písní) Jeden z trojice hitů, dodnes připomínajících broadwayskou premiéru muzikálu Girl Crazy, radostná písnička o rytmu v těle, „I Got Rhythm“, je tak výjimečná, že musí být pojednána nejen mimo ostatní Gershwinovu tvorbu, ale zcela separovaně od veškeré ostatní populární hudby, co jí na tomto světě za posledních 100 let vzniklo. Nejde ani tak o melodii, která je prajednoduchá (4 tóny stoupající a druhé 4 opět klesající: │f-g-b-c │c-b-g-f│ a k tomu všemu ve stále stejné rytmické formulce: tá-dap-tá-dá), ale důvodem je od té doby mnohokrát dokola omílaný sled čtyř akordů: B-dur – g-moll – c-moll – F7 dominantní. Jinak definováno I. – VI. – II. – V. stupeň durové stupnice. Tou nejčastější je B-dur, řeč je o opakovaném prvním dílu běžné 32-taktové písňové formy A-A-B-A. Změna přichází ve středním dílu B, kterému – jak víme – říkáme bridge, kdy se bez přípravy, modulací skokem, ocitáme z B-dur v tónině o velkou tercii vyšší, ze stupnice dvou-béčkové jsme naráz ve dvou-křížkové, od tónu D. Jenže to není řada osmi tónů d-e-fis-g-a-h-cis-d, ale ta s malou septimou, d-e-fis-g-a-h-c-d a nemá tudíž tónický, ale dominantní charakter. Po ní by byla novou tónikou G-dur, jenže i ta má malou septimu, a stejně tak ještě dvě další. Je to sled čtyř dominantních funkcí, každá vládne dva takty, takže vyjádřeno ve značkách je to │ D7 │ D7 │ G7 │ G7 │ C7 │ C7 │ F7 │ F7 │ a jsme opět v dílu A v „domácí“ tónině B-dur. Avšak pozor, aby to přece jen bylo pestřejší, závěrečný díl A je s těmi prvními dvěma Áčky totožný jen do 6. taktu a přichází změna melodie, rytmu i harmonie a hlavně má tato část ne 8, ale 10 taktů. Dojde-li na provedení jazzmanů včetně improvizací, je důležité si předem říci, zda se tento přívěšek (odborně se mu říká tag) dvou taktů navíc bude v jednotlivých sólech respektovat, nebo bude-li se hrát na zažitou formu čtyřikrát osm taktů. Zkušený jazzman ovšem tuto volbu pozná bez říkání, poslouchá, kam ho navede klavírista sledem akordů, tzv. changes. Gershwinovi se roku 1930 podařilo vystihnout ten nejpřirozenější sled akordů, o kterém sólisté nemusí vůbec přemýšlet a mohou popustit uzdu své fantazii bez obav, že se někde „vymelou“. Tento nenápadný detail se brzy rozšířil a začal být používán jako podklad dalších melodií. Například Richardem Rodgersem v písničce „Blue Moon“ nebo v modernější populární hudbě ve světově rozšířeném šlágru „Diana“ od Paula Anky. Je už vedlejší, zda je třetí ze čtyř akordů na II. nebo IV. stupni, neboť c-moll a Es-dur jsou paralelní tóniny či stupnice, příbuzné, ze stejného tónového materiálu. Není to jediný případ, kdy je původní IV. stupeň harmonie vystřídán modernějším, chcete-li sofistikovanějším II. stupněm, který alespoň mezi jazzmany nepůsobí tak jednoduše. V českém prostředí se tomuto opakovanému sledu čtyř akordů říká „kolečko“, „čtvereček“ a možná ještě jinak. Dva příklady za všechny, které jsem výše uvedl, ovšem tímto způsobem řeší jen tu opakovanou první část formy, Áčko. Ve středním dílu neboli bridgi se písníčka od písničky liší. Tyto všechny nyní necháme bokem a soustředíme se jen na kompletní formu „I Got Rhythm“, včetně těch mimotonálních dominant v bridgi. Tato celá harmonická kostra 32 (plus 2) taktů se v průběhu let stala jakousi šablonou, na kterou jsou roubovány další a další nové melodie. Jsou zpravidla výběrem tónů a volbou rytmických hodnot více či méně složitější než ta jednoduchá předloha George Gershwina a těchto nových skladeb jsou stovky. A nejen to, stále přibývají další. Také se stává, že na večerech typu jam session, kdy spolu hrají někdy hudebníci z různých kapel poprvé, někdo řekne „rhythm“, což neznamená, aby bubeník rozjel rytmus. Je to vžitá zkratka názvu „I Got Rhythm“ a znamená to, že se bude hrát cokoliv na tuto harmonii, aniž zazní původní melodie, od prvního taktu se improvizuje, případně někdo vymyslí jednoduchý riff (krátký melodicko-rytmický nápad), který ostatní pochytí a přidají se, i případně v improvizovaném vícehlasu. Není-li řečeno jinak, hraje se automaticky v B-dur. Je-li o takovém jevu psáno trochu odborněji, například v recenzi na jazzový večer tam a tam, používá se pro takový případ použití známé harmonie „I Got Rhythm“ dvou slov: „Rhythm changes“. První slovo i zde zastupuje zkráceně původní název, druhé znamená výměny, střídání akordů. Tedy onu kostru dle Gershwina: B-dur – g-moll – c-moll – F7 – B-dur – g-moll – c-moll – F7 atd. Že tohle jednoduché řešení, kdy se nic nedomlouvá a rovnou se hraje, něco připomíná? Něco ještě staršího a také stále živého? Ale samozřejmě – BLUES!!! Také jeho harmonická kostra (changes) se jazzmanům dávno zadřela pod kůži, stačí pochytit tempo a tóninu a hraje se. Nemusí být hrána žádná melodie, rovnou se improvizuje. Rozdil je jediný, kvantitativní: parafrází na „I Got Rhythm“ jsou stovky, blues jsou tisíce. Znalost obojího patří k dobrému vychování jazzmanů, od samého počátku přicházejí s oběma formami, 12-taktovou i 32-taktovou, do častého kontaktu, jsou to základní písmena jazzové abecedy. Je pravda, že harmonická kostra blues doznala po roce 1940 celou řadu změn, vylepšení, zejména obohacením původních septakordů nónami, často alterovanými a od časů Charlieho Parkera se akordy střídají už ne po celém taktu, nýbrž po dvou dobách, přičemž některé vybočují z hlavní tóniny, ale to nemění nic na tom, že zůstává zachován neměnný sled tří hlavních harmonických funkcí: v 1. taktu tonika, v 5. taktu subdominanta, v 9. taktu dominanta. To je zákon. Zbývá ještě dodat, že po vzoru používání harmonie „I Got Rhythm“ při vzniku nových melodií jsou i další standardy, jejichž changes nedávají odedávna jazzmanům spát a vymýšlejí na ně také nové „písničky“. Například „How High the Moon“, „Cherokee“, „Out of Nowhere“ nebo „Summertime“. Tyto melodické parafráze nejdou sice do stovek, jen do desítek, ale musíme o nich také vědět. Na další straně je ona tolik využívaná předloha, „I Got Rhythm“, včetně verze, která je povinná na prknech hudebních divadel, méně pak mezi jazzmany. Jak zjistíme níže ve vybraných ukázkách, někteří ji nicméně považují za součást celku a zařazují ji, ne však vždy od začátku. Jiné řešení je tento sled: refrén – verze – refrén. Vidíme, že formálně je verze rovněž členěna po osmitaktích, ta jsou ale jen tři, což není ojedinělý případ: A – A – B plus dva takty před repeticí a nástupem refrénu. Všimneme si ještě frázování těch čtyř stoupajících (nebo čtyř klesajících tónů) ve dvoutaktovém úseku. Délkové hodnoty těch tónů jsou (po čtvrťové pauze na první době lichého taktu) 3 osminy – 3 osminy – 3 osminy – 5 osmin, takže nepoučený ne-jazzman by je hrál všechny dlouhé: táá – táá – táá – táááá. Jazzmani zapsaný rytmus deformují, v jejich provedení vychází přibližně jako táá – dap – táá – táááá. Prostě druhá nota je zkrácená. Akademikům se to musí vysvětlit, a stejně to zpravidla zahrají, jak jsou zvyklí číst a muzikantský termín pro tento přístup zní „sokolovna“. Hrají to „sokolsky“. Free Lead Sheet – I've Got Rhythm | Jazz sheet music, Lead sheet, Sheet music (jedna z více variant harmonické kostry, nikoli jediná a vůbec ne nejsprávnější) Patrně nejstarší nahrávka, týden po premiéře. Pěkné dobové divadelní fotografie chorus line. Deska společnosti Victor https://secondhandsongs.com/performance/680829 I Got Rhythm by Victor Arden-Phil Ohman and Their Orchestra - Vocal by Frank Luther October 20, 1930 (Victor 22558) Stejný den píseň nazpíval také Paul Small s orchestrem Freda Riche pro společnost Columbia https://www.youtube.com/watch?v=YkEtdDjVc2M I Got Rhythm by Paul Small with Fred Rich Orchestra October 20, 1930 (Columbia 2328 D) Vypadá to na závody, kdo bude mít „I Got Rhythm“ na pultech gramoprodejen dřív. S třídenním zpožděním ji s Redem Nicholsem, který byl trumpetistou divadelního orchestru, uvádějícího premiéru a reprízy tohoto muzikálu (takže slyšíme autentické provedení), nazpíval Dick Robertson https://secondhandsongs.com/performance/291938 I Got Rhythm by Red Nichols and His Orchestra - Vocal Chorus by Dick Robertson October 23, 1930 (Brunswick 4957) Závody pokračují. Den poté je ve studiu orchestr Luise Russella a jeho trombonista J. C. Higginbotham se ujal vokálního partu. Aranžmá je téměř identické. https://secondhandsongs.com/performance/97311 I Got Rhythm by Luis Russell Orchestra – Vocal by J. C. Higginbotham October 24, 1930 (Melotone M 12000) O pět dní později vznikla z jazzového hlediska zatím nejzajímavější nahrávka, podruhé s orchestrem vedeným Fredem Richem, který si zde (patrně ze smluvních důvodů) říká Paul Ash. Kromě zpěvu slyšíme hezké jazzové improvizace bratrů Dorseyových (Jimmy-altsaxofon, Tommy-trombon) a patrná je i účast nerozlučného tandemu Italo-Američanů – Joe Venuti-housle, Eddie Lang-kytara https://www.youtube.com/watch?v=HrIrcNpzyRU I Got Rhythm by Smith Ballew with Fred Rich Orchestra October 29, 1930 (OKeh 41465) Také v listopadu byla písnička I Got Rhythm stále ještě horké zboží a zkoušeli to další https://secondhandsongs.com/performance/762203 I Got Rhythm by Kate Smith November 6, 1930 (Harmony 1235H) Patrně první černošská hvězda, která píseň natočila na desku, zpívá song v opačném pořadí, nejprve refrén a až po něm verzi, aby pak na refrén improvizovala. Však ji také doprovázejí mimo jiné slavní swingoví kapelníci, Jimmy a Tommy Dorseyovi (viz předešlá nahrávka Smitha Ballewa). https://secondhandsongs.com/performance/313494 I Got Rhythm by Ethel Waters November 18, 1930 (Columbia 2346 D) Nevydána zůstala bohužel první nahrávka Caba Callowaye, k níž se tento komediant vrátil později December 17, 1930 Ještě jedna deska, pořízená koncem roku 1930, uzavírá peloton. https://www.dailymotion.com/video/x88cr6 I Got Rhythm by Irving Kaufman with Sam Lanin Orchestra December 19, 1930 (Perfect 15396, Banner 32035) S menší prodlevou zaznamenal tuto svěží novinku, nejprve v hlavě, pak na desku, nejpopulárnější jazzman všech dob, Louis Armstrong, včetně slovního uvedení https://www.youtube.com/watch?v=smVldVtQaBQ https://www.youtube.com/watch?v=Z_PYFDeI8gk I Got Rhythm by Louis Armstrong and His Orchestra November 6, 1931 (OKeh 41534) Další rok písnička přeskočila Atlantik a během května 1932 byla nahrána dvakrát v Londýně https://www.youtube.com/watch?v=0rsdRzbnhEc&list=PLKVQpCDpzqvyroKaul8n_r4YGmj4Ct9bS&index=8&t=0s&ap p=desktop Bobby Howes May 10, 1932 (Columbia DB 824) Jinými slovy legendární skupina Le Quintette du Hot Club de France ve svých začátcích https://secondhandsongs.com/submission/59239 I Got Rhythm by Stephane Grappelly and His Hot Four featuring Django Rheinhardt October 13, 1935 (Decca F 5780) Jedno z nejoriginálnějších aranžmá, navíc překvapivé od muže, který od bicích nástrojů dokázal kočírovat plně znějící big band. Ta jeho „Kuřátka“ jsou klarinetista s flétnistou (jedním z prvních v jazzu, jménem Wayman Carver) plus rytmika klavír-basa-bicí. Ale co nadělají muziky! https://secondhandsongs.com/performance/957671 I Got Rhythm by Chick Webb and His Little Chicks September 21, 1937 (Decca 1759) Po uhlazeném stylu Stéphane Grappellyho trochu horké krve z Portorika – bratři Caceresovi (Emilio-housle, Ernie-klarinet) a jejich krajan Johnny Gomez-kytara https://secondhandsongs.com/performance/881152 I Got Rhythm by Emilio Cáceres Trio November 5, 1937 (Victor 25710) Zase jiné trio, hlučnější, ale s velkým swingařem Budem Freemanem https://secondhandsongs.com/submission/59241 I Got Rhythm by Bud Freeman Trio (tenorsax + Jess Stacy-piano a George Wettling-bicí) January 17, 1938 (Commodore 502) Brit se jménem slavného německého romantického skladatele, avšak na havajský způsob https://secondhandsongs.com/performance/865956 I Got Rhythm by Felix Mendelssohn and His Hawaiian Serenaders Released 1941 Columbia FB 2667) Téměř nevidomý mistr kláves ve strunném triu, s kytaristou a basistou, který k tomu zpívá https://secondhandsongs.com/performance/761703 I Got Rhythm by Art Tatum Trio (Tiny Grimes-Slam Stewart) January 5, 1944 (Brunswick 80102) Nebývale dlouhé provedení se změnami tempa, nálad, jakoby se básník klavíru nemohl rozloučit https://secondhandsongs.com/performance/234302 I Got Rhythm by Erroll Garner December 23, 1944 (Blue Note 10“BNLP 5014, released 1953) Poválečné Goodmanovo sexteto bylo jiné než to před rokem 1940, vibrafon hraje Red Norvo https://secondhandsongs.com/performance/586569 I Got Rhythm by Benny Goodman Sextet September 18, 1945 (Columbia 55038) První představitelka Ethel Merman nazpívala svůj song z Girl Crazy až roku 1947, účinkují London Festival Orchestra and Chorus, Stanley Black (Decca). Zkušební představení zahájila v Shubert Theatre ve Filadelfii 29. 9. 1930, premiéra v broadwayském Alvin Theatre proběhla 14. 10. 1930 https://secondhandsongs.com/performance/4704 I Got Rhythm by Ethel Merman 1947 Na tak velké obsazení (klarinet a klavír sólo, big band se smyčcovou sekcí), velmi svižné a zajímavé https://secondhandsongs.com/performance/682240 I Got Rhythm by Buddy DeFranco and Oscar Peterson December 7, 1954 (Norgran 136, MGN 1016) Odskok ze sexteta Milese Davise, kterého nahradil trumpetista Freddie Hubbard. Velmi svižné https://secondhandsongs.com/performance/132333 I Got Rhythm by Paul Chambers February 2, 1959 (Vee Jay VJLP 1014) 35 let po premiéře Gershwinovy Rhapsody in Blue stále v čele svého velkého orchestru, poněkud těžkotonážního – takový byl Paul Whiteman (1890-1967) https://secondhandsongs.com/performance/550181 I Got Rhythm by Paul Whiteman Released 1959 (Grand Award GA 244 SD) Celoživotní nadšenec do všech možných a nemožných perkusivních nástrojů, Dick Schory https://secondhandsongs.com/performance/822712 I Got Rhythm by Dick Schory's Percussion and Brass Ensemble Released 1961 (RCA Victor ‎LSA 2382) Ne každý může zvuk akordeonu. Art Van Damme je mezi jazzmany nejznámější hráč na tento pro mnohé „lidový“ nástroj. A znáte pěknou definici gentlemana? To je člověk, který umí hrát na akordeon … a nehraje na něj. https://secondhandsongs.com/performance/611412 I Got Rhythm by Art Van Damme Quintet March 4 – 7, 1968 (SABA SB15172ST) Kytarový virtuóz, tentokrát ne sám, ale s podporou rytmické kytary, basy a bicích https://secondhandsongs.com/performance/851692 I Got Rhythm by Joe Pass Quartet December 1989 (Pablo 2310 939) Francouz Pierre Blanchard (*1956) se vrátil k původnímu Grappelliho stylu, totiž spoluprací s romským kytaristou Dorado Schmittem na místě historického Django Reinhardta a vykouzlil tu starodávou atmosféru pařížského Hot Clubu let třicátých. Směs dvou témat, I Got Rhythm až druhé. https://secondhandsongs.com/performance/1083928 Someone to Watch over Me / I Got Rhythm by Pierre Blanchard - Dorado Schmitt March – April 2004 (Le Chant Du Monde ‎– 274 1294) I v našem tisíciletí se našlo dívčí trio (v Británii), vynalézavě pracující s devadesátiletou písní, jako kdysi Sestry Andrewsovy nebo Boswellovy https://secondhandsongs.com/performance/181119 I Got Rhythm by The Puppini Sisters Released November 2011 A když se třetí nenašla, šly do toho španělské Jazz Sisters (Susana Ruiz and Yoio Cuesta) odvážně jen ve dvou a nebály se tak banálního dvojhlasu jako v terciích. Pravda, úrovní je to již lidová umělecká tvořivost bez vyšších ambicí, ale zato ji máme i v pohyblivých obrázcích https://secondhandsongs.com/performance/497764 I Got Rhythm by Jazz Sisters (Youkali Music 112) Chuť nám vrátí a spraví tato Kaliforňanka s kubánskými předky a zde i rytmickými spoluhráči https://secondhandsongs.com/performance/949731 I Got Rhythm by Janet Dacal Released February 20 (CD Ghostlight JEDNA ZE STOVEK MELODICKÝCH PARAFRÁZÍ NA „I GOT RHYTHM“ https://secondhandsongs.com/performance/399700 Somethin' for You by Oscar Pettiford & His 18 All Stars featuring Dizzie Gillespie & Don Byas January 9, 1945 (Manor 1034) Byl by to velmi dlouhý seznam alespoň těch známých přepracování „I Got Rhythm“ a hodiny poslechu často velmi nápaditých parafrází. Za všechny uveďme alespoň tu od největšího jazzového tvůrce – Duka Ellingtona. Má název „Cotton Tail“ a často se píše dohromady, „Cottontail“. Toto je nejstarší nahrávka Ellingtonova orchestru, vůbec nepřipomínající Gershwinovu melodii: https://secondhandsongs.com/performance/73408 Cotton Tail by Duke Ellington and His Famous Orchestra May 4, 1940 Že nám v tomto notovém zápisu něco chybí? Ano, střední díl (bridge), kde probíhá známá harmonie a ty melodiku hraj, co tě napadne, tzv. ad libitum. Není to jediný případ, kdy v jazzové skladbě není dána melodie bridge. Improvizace je zde přímo povinná. Už jsme také slýchali tuto část zahranou jen rytmickou sekcí, případně jen kontrabasem a bicími a nastupuje představivost hráče i posluchače. Po osmi taktech ad libitum (často zkráceně ad lib) se vracíme do jistoty notového zápisu. Takto bez textu, způsobem scat song, pojala písničku Ella Fitzgerald ve spolupráci s údajnými členy Ellingtonova orchestru (byl tam jeden!) o 16 let později. Houslové sólo hraje Stuff Smith. https://secondhandsongs.com/performance/679148 Cottontail by Ella Fitzgerald and Ellington Men September 4, 1956 S Ellingtonem u klavíru a svými All Stars píseň natočil také Louis Armstrong https://secondhandsongs.com/performance/325178 Cotton Tail by Louis Armstrong & Duke Ellington April 1961 Naprosto mistrovské provedení od vokálního kvinteta New York Voices, bezkonkurenční jízda https://secondhandsongs.com/performance/374675 Cotton Tail by New York Voices Recorded 1990 Na albu, věnované památce Elly Fitzgerald, slyšíme její nástupkyni, Dee Dee Bridgewater https://secondhandsongs.com/performance/84417 Cotton Tail by Dee Dee Bridgewater February 1 – 2, 1997 Z doby novější, konkrétně z roku 1970, je jedna ze tří parafrází z pera trumpetisty, skladatele, aranžéra a dirigenta Thada Jonese – Fingers. Než k ní ale dospěl, vyzkoušel si Rhythm changes ve dvou jiných orchestrálkách: The Little Pixie (1967) a Tiptoe (1970). Nyní ale k mistrovskému dílu, Fingers. Zejména si všimneme special chorusu celé saxofonové sekce s vedoucím hlasem sopránsaxofonu před závěrem skladby. Aranžmá bylo časem vyšperkováno a vygradováno po nenadálém dvojnásobném zvolnění tempa, tzv. half-time, pět saxofonů hraje pohodově své umně propletené linky, ale jak se ukáže, to si jen pomalu zkontrolovali hmaty. Vrací se rychlé tempo (fast) pomocí double-time a saxofony nyní vystřihnou těch 32 taktů naprosto brilantně. Dobrá finta pro pozorné publikum, které po závěru nešetří ovacemi. Jako perlička koncertních vystoupení byly Fingers nahrány víckrát. Též druhým bandem, už bez Thada Jonese a vedeným jen Melem Lewisem (1978 – 1990), i třetím pod firmou Vanguard Jazz Orchestra (dodnes, založen Jonesem a Lewisem na podzim roku 1965!). Takto Fingers hraje pozůstalý Jonesův orchestr, svázaný již 59 let s newyorským jazzovým klubem Village Vanguard – hraje zde každé pondělí. Kdo je trpělivý, vyslechne téměř čtvrthodinovou nahrávku celou. Kdo spěchá, skočí na čas 12:05 a uslyší special chorus saxofonové sekce, nejprve v pohodlném středním tempu a po krátké mezihře v double time – vrchol souhry ve vysokém tempu https://secondhandsongs.com/performance/810084 Fingers by The Vanguard Jazz Orchestra May 1 – 2, 1999 …a mnoho, přemnoho dalších po celém světě, i u nás: Pod dojmem té první – „The Little Pixie – hned dvě ze tří sobě podobných (proč ne, když se má člověk nabažit těch changes a obrazně řečeno se v nich doslova vyválet) parafrází vytvořil, aby si jich užil, Emil Viklický: Saxolines, Pixle a Violinolines. Skladbu Pixle, slyšitelně inspirovanou Jonesovou The Little Pixie, nahrál v brněnském rozhlasovém studiu vynikajícím způsobem Orchestr Gustava Broma 14. prosince 1982. Podle slovníku slangu termín „pixie“ znamenal v době, kdy Thad Jones skladbu napsal, krátce ostříhanou ženu. Emil Viklický našel podobně znějící český výraz „pixle“, aby chytrému napověděl, odkud má inspiraci. Saxolines v našem rozhlasovém archivu nemáme, ale autor z nich vytvořil smyčcovou variantu pro tři houslové party a dva hlubší hlasy barytonových houslí. Nazval je Violinolines, pět hlasů postupně do širokého pásu natočil Jan Beránek, doprovází autor na klavír, Petr Kořínek kontrabas a Vítězslav Vavrda bicí nástroje. Datum snímku 4. února 1983. A konečně něco více o muzikálu Girl Crazy. Měl premiéru 14. října 1930 v Alvin Theatre. Název divadla neobsahuje osobní jméno, je kombinací křestních jmen dvou původních majitelů, Alexe Aaronse a Vintona Freedleyho. Ti zahájili provoz roku 1927, ale po pěti letech se dostali do finančních potíží a museli budovu prodat dalšímu majiteli. Roku 1983 bylo divadlo přejmenováno po slavném americkém dramatikovi na Neil Simon Theatre. Muzikál měl 272 provedení, připomeneme si druhý hat-trick bratří Gershwinů názvy těch tří nezničitelných standardů, jak se v průběhu děje objevily: Embraceable You, I Got Rhythm a But Not for Me. Umístění v JazzStandards.com jsou 024, 073 a 054. Čili prokazatelně nejživotnější melodie, stále mladé i ve věku 94 let!!! Ve velkých rolích při premiéře vystoupili William Kent, Ginger Rogers a I Got Rhythm přinesla jako první postava jménem Kate Fothergill, kterou představovala Ethel Merman. Z našeho hlediska je tento muzikál rozhodně Gershwinův nejjazzovější díky obsazení orchestru, v němž seděli ti nejslavnější budoucí swingoví kapelníci, účastnící se již před rokem 1930 studiových skupin pro gramofonové firmy, organizovaných trumpetistou Redem Nicholsem – Benny Goodman, bratři Dorseyové, Glenn Miller, Gene Krupa, Jack Teagarden a další. V tomto muzikálu na sebe poprvé výrazně upozornily dvě později známé zpěvačky, Ethel Merman (1908-1984) – zpívala I Got Rhythm a Ginger Rogers (1911-1995), pozdější partnerka Freda Astaira – Embraceable You a But Not for Me. Embraceable You je nádherná balada ve volném tempu, But Not for Me v tempu medium je pro jazzmany velmi příjemně hratelný. A jak se na to dívám, jsme teprve na deváté straně, takže se neudržím a nabídnu aspoň menší počet pěkných provedení zbývajících dvou superhitů z muzikálu Girl Crazy. Nezapomínejme také na možnost standardy až do pozice 300 ve statistice „JazzStandards.com“ nejen slyšet, ale také vidět v podání známých jazzových hráčů a zpěváků ve vybraných videích. Obrazová kvalita nebývá vždy ta nejlepší, ale pro oživení představy to stačí a máme přece uši. Stačí kliknout na název standardu z přehledné tabulky níže a vybrat si z nabídky na malé obrazovce, která jde zvětšit. Za pozornost stojí, že v nemilosrdné soutěži sčítání nejrůznějších vydaných verzí na trhu zvukových nosičů je George Gershwin ve vedoucí stovce zastoupen 11 tituly! Příkladem budiž „I Got Rhythm“. Kliknutím na modrý název, případně odkaz pod ním, 073 I Got Rhythm 1930 Gershwin,George Gershwin,Ira https://www.jazzstandards.com/compositions-0/igotrhythm.htm se objeví hlavní stránka toho kterého standardu, zde tento obrázek: Playlist na obrazovce videa nabízí šest provedení: Začíná mistr sedmistrunné kytary a též výborný zpěvák, Pizzarelli Junior; otec též kytarusta, Buck. Prostřední sloupec pod videem pokračuje spoustou dalších informací: Zajímat by nás mohla i tato tabulka dalších možností: O dalších použitích dotyčného standardu jsou dobré i tyto údaje položky „Soundtrack Info“: …a další. Ale návrat do „SecondHandSongs.com“ a pár vybraných nahrávek zbytku hat-tricku z roku 1930. Embraceable You – vybíráme z 867 nahraných podob Sedmnáctiletá Judy Garland. Už o rok dřív si vyzpívala Oscara pro mladistvé svým jedinečným výkonem ve filmu „The Wizard of Oz“ – písní „Over the Rainbow“, která bude pojednána v kapitole „Harold Arlen“ o nejmladším z Big Broadway Six https://secondhandsongs.com/performance/299226 October 16, 1939 Božská Sarah Vaughan https://secondhandsongs.com/performance/321560 December 1954 One and only Chet Baker, cool jazz v nejčistší podobě https://secondhandsongs.com/performance/1538834 December 9, 1957 First Lady of Song, Ella Fitzgerald https://secondhandsongs.com/performance/85328 January 8, 1959 Jane Monheit zpívá nejprve verzi ve formě A-A-B https://secondhandsongs.com/performance/25125 March & May 2004 Sant Andreu Jazz Band – takhle vede mládež v Barceloně k jazzu Joan Chamorro, už asi 25 let https://secondhandsongs.com/performance/759420 released 2018 Sonny Stitt patří k potomkům Charlieho Parkera, vedle Phila Woodse a pár dalších. Hrál nám v pražské Lucerně roku 1971 ve hvězdné skupině Giants of Jazz (Gillespie, Monk, Blakey ad.). Je to stylově velmi čistý projev, nic nechybí, nic nepřebývá. Esence bebopu. https://secondhandsongs.com/performance/103509 June – July 1960 I otec free jazzu Ornette Coleman se projevil jednou tradičně. Don Cherry-tp, Charlie Haden-b, Ed Blackwell-dr. https://secondhandsongs.com/performance/25126 July 19, 1960 Al Haig, bílý pianista, kdysi zaměstnanec Charlieho Parkera. Jedna velká radost. https://secondhandsongs.com/performance/697747 September 16, 1977 Bill Mays & Red Mitchell – duo piano & bass, ovšem Red Mitchell ho v té době ladil v kvintách, od hlubokého „symfonického“ C-G-D-A https://secondhandsongs.com/performance/699413 October 1982 Wynton Marsalis s neznámými sidemany, ale skvělý https://secondhandsongs.com/performance/114921 released 1991 Fred Hersch – Tommy Flanagan, vzácné klavírní duo https://secondhandsongs.com/performance/811577 September 5, 1997 Další přemýšlivý tandem, André Previn – David Finck, na největším evropském klasickém labelu, Deutsche Grammophone! https://secondhandsongs.com/performance/657049 released 1998 Biréli Lagrène-kytara a jeho romští kamarádi, Florin Niculescu-housle https://secondhandsongs.com/performance/928636 released 2001 John Abercrombie – Don Thompson, kytara-basa jako jedna z možností https://secondhandsongs.com/performance/1059651 released 2019 A třetí klenot mezi standardy, nejen George Gershwina – písnička But Not for Me. U nás méně prováděná, avšak svými 785 různými podobami na současném trhu zvukových nosičů je rozhodně velmi vytrvalá květina První dva řádky je návrh předehry, když melodie refrénu začíná delším předtaktím tří čtvrťových hodnot. Je to poslední osmitaktí celé sloky, občas se takto standardy začínají. Ovšem rytmicky jde o hodně zjednodušený, „zprůměrovaný“ zápis. Jazzovému frázování bližší bude asi tato podoba notace. Že je o tón výš, v F-dur (místo Es-dur), není podstatné. Hrává se v obou tóninách. Při vyhledávání notových podob standardů jsem si už víckrát všiml, že takovému stahování bez poplatku se melodie George Gershwina vzpírají podstatně houževnatěji než jak je tomu u ostatních autorů. Tedy za vším jsou zřejmě dědicové práv nebo jejich zástupci, kteří neradi dávají své poklady zadarmo. Cítíme za tím „dobře míněnou radu“: Kupte si tištěné vydání, je krásné, luxusní. Částečnou náplastí by mohl být níže nález kompletní verze, jak na divadle předchází refrénu, tedy vlastnímu dvaatřicetitaktovému standardu, to znamená i s textem. Takto kompletně píseň nazpívala naše známá, Judy Garland. To už jí bylo jednadvacet. https://secondhandsongs.com/performance/368013 November 2, 1943 Bez verze, zato s velmi delikátním klavírním doprovodem Ellise Larkinse a dlouho před natočením velkého Songbooku bratří Gershwinů píseň zpívala královna jazzového vokálu, Ella Fitzgerald https://secondhandsongs.com/performance/87492 September 12, 1950 Nechme se pohladit trubkou a hlasem Cheta Bakera, prvotřídního jazzmana, Nebojí se tempa. https://secondhandsongs.com/performance/87496 February 15, 1954 Za pozornost rozhodně stojí pojetí Sammyho Davise Jr. – jako recitativ uvolněně zpívá verzi, aby nastoupil swingující orchestr do refrénu. Svého času býval uměleckým partnerem Franka Sinatry https://secondhandsongs.com/performance/115549 July 2, 1957 Svrchovaně tvořivě přistoupila ke známému materiálu obdivuhodná hudebnice tmavé pleti, Esperanza Spalding. Nejenže v posledním desetiletí vytrvale boduje v kategorii jazzového zpěvu – byla šestkrát druhá, hned za neporazitelnou Dianou Krall a k tomu pětkrát třetí, ale neméně zdatně si vede i v tvrdé konkurenci kontrabasistů, osmkrát medailová za Ronem Carterem a Christianem McBridem. Když před šesti lety natáčela živé album v nejlepším jazzklubu světa, v newyorském Village Vanguard, získala jako doprovazeče toho nejcitlivějšího, Freda Hersche. Kvůli těm dvěma stojí za to na devět a půl minuty vypnout a nechat se zaplavit nepředstavitelnou krásou. Poklepem na miniaturu obalu alba se vám po rolování dolů nabídne celá deska té nekonečné nádhery. https://secondhandsongs.com/performance/1561966 October 2018 A ještě něco z nezpívaných a o to „jazzovějších“ podob písně: Mistr pístového trombonu (místo pohyblivé části, zvané snižec je nástroj opatřen ventily, jako trubka) Bob Brookmeyer ve spolupráci s argentinským klavíristou a aranžérem Borisem „Lalo“ Schifrinem v drobivém osminovém jihoamerickém rytmu https://secondhandsongs.com/performance/624206 February 7, 1963 Nejpozoruhodnější skladatel, aranžér a v letech 1965-78 vedoucí legendárního newyorského big bandu Thad Jones, se svými dánskými přáteli v komorním prostředí jazzového kvarteta, kde může předvést i své hráčské kvality jako moderně myslící a hrající trumpetista. Jedním slovem – pohoda. https://secondhandsongs.com/performance/679758 October 4, 1984 Copenhagen Jeden z bílých odchovanců Thada Jonese (viz a slyš výše), pokud jde o moderní kompozici a aranžmá big bandu, saxofonista Bob Mintzer, se svým perfektním velkým orchestrem. Prostě radost. https://secondhandsongs.com/performance/556242 September 22 – 23, 1990 Bubeník Paul Motian v čele příležitostného kvarteta, jehož hlavním melodiekm byl tenorsaxofonista Joe Lovano a zbytek tvořili jiní dva významní muži, velmi originální kytarista Bill Frisell a ikonický basista Charlie Haden. Jen pozor na výslovnost kapelníkova příjmení – [moušn - pohyb se píše motion], je původu arménského, Američané je čtou [moudjen]. https://secondhandsongs.com/performance/136119 September 1989 Poznámka: V tomto odlehčeném pojetí můžeme vyslechnout celé album, složené z broadwayských standardů od komponistů jako byli Jerome Kern, Richard Rodgers, samozřejmě George Gershwin a další. Stačí klepnout na miniaturu obalu desky a narolovat dolů. Kdo přečká čtvrtminutový bombastický úvod, bude odměněn ještě subtilnější chytrou hrou klavírního tria vynikajícího současného nevidomého pianisty Marcuse Robertse a jeho tria, jehož členové – Reginald Veal-kontrabas a Herlin Riley-bicí – dostanou také sólovou příležitost na gershwinovském albu. I to je po kliknutí na miniobal možno vyslechnout celé! https://secondhandsongs.com/performance/111262 1994 Kdo dosud neslyšel První dámu sopránsaxofonu, má jedinečnou příležitost. Jane Ira Bloom (zde její miniprofil: https://secondhandsongs.com/artist/42264) oplývá něhou a kromě námi zkoumaného Gershwina nabízí na jedním kliknutím celém dostupném albu přenádhernou melodii „menšího“ broadwayského skladatele, Kurta Weilla – My Ship v tom nejskrovnějším balení sólové sopránky. Musíte slyšet. https://secondhandsongs.com/performance/606208 May & June, 2013 A kdo by snesl neméně lyrické provedení tohoto standardu od neúplného Art Deco Tria, jeho dvou britských členů (Peter Sparks-klarinet, Iain Farrington- klavír; americký saxofonista má tacet), na závěr přehlídky proměn jednoho standardu, má možnost zde: https://secondhandsongs.com/performance/1507187 September 4 – 5, 2020 Toto album, vtipně nazvané Gershwinicity, je rovněž dostupné, po kliknutí na miniobal, ve vší úplnosti a nabízí někde snad i kompletní trio velmi nezvyklého obsazení – dva plátkové nástroje a klavír. Saxofonista z USA se jmenuje Kyle Horch, je naprosto neznámý. Dáme mu šanci? 20241103 Ira Gershwin Biography PRVNÍCH 100 JAZZ STANDARDS – ČERVENĚ SUVERÉNNÍ ZASTOUPENÍ GEO. GERSHWINA poř. název vznik skladatel(é) textař(i) 001 Body and Soul 1930 Green,Johnny Heyman,Edward-Sour,Robert-Eyton,Frank 002 All the Things You Are 1939 Kern,Jerome Hammerstein,Oscar 003 Summertime 1935 Gershwin,George Heyward DuBose 004 'Round Midnight 1944 Monk,Thelonious Hanighen,Bernie/Gonzales,Babs 005 I Can't Get Started (with You) 1935 Duke,Vernon Gershwin,Ira 006 My Funny Valentine 1937 Rodgers,Richard Hart,Lorenz 007 Lover Man (Oh, Where Can You Be) 1942 Ramirez, Ram-Davis-Sherman - 008 What Is This Thing Called Love? 1930 Porter,Cole - 009 Yesterdays 1933 Kern,Jerome Harbach,Otto 010 Stella By Starlight 1946 Young,Victor Washington,Ned 011 Autumn Leaves (Les Feuilles Mortes) 1947 Kosma,Joseph Prévert,Jacques/Mercer,Johnny 012 Star Dust 1929 Carmichael,Hoagy Parish,Mitchell 013 Willow Weep for Me 1932 Ronell,Ann - 014 What's New? 1939 Haggart,Bob Burke,Johnny 015 Honeysuckle Rose 1929 Waller,Thomas „Fats“ Razaf,Andy 016 Sweet Georgia Brown 1925 Bernie-Pinkard-Casey Ben-Maceo-Ken 017 Caravan 1936 Tizol,Juan-Ellington,Duke Mills,Irving 018 The Man I Love 1924 Gershwin,George Gershwin,Ira 019 In a Sentimental Mood 1935 Ellington,Duke Mills,Irving-Kurtz,Manny 020 St Louis Blues 1914 Handy,William Christopher - 021 How High the Moon 1940 Lewis,Morgan Hamilton, Nancy 022 Oh, Lady Be Good! 1924 Gershwin,George Gershwin,Ira 023 Take the "A" Train 1941 Strayhorn,Billy Mercer,Johnny 024 Embraceable You 1930 Gershwin,George Gershwin,Ira 025 On Green Dolphin Street 1947 Kaper,Bronislaw Washington,Ned 026 Tenderly 1946 Gross,Walter Lawrence,Jack 027 The Way You Look Tonight 1936 Kern,Jerome Fields,Dorothy 028 These Foolish Things 1936 Strachey,Jack Link,Harry 029 I'll Remember April 1941 De Paul,Gene Raye,Don-Johnson,Patricia 030 Love for Sale 1930 Porter,Cole - 031 Sophisticated Lady 1933 Ellington,Duke Mills,Irving-Parish,Mitchell 032 Ain't Misbehavin' 1929 Waller,Thomas „Fats“ Razaf,Andy 033 Night and Day 1932 Porter,Cole - 034 After You've Gone 1918 Layton,Turner Creamer,Henry 035 Laura 1945 Raksin,David Mercer,Johnny 036 Lush Life 1949 Strayhorn,Billy - 037 Sweet Lorraine 1928 Burwell,Cliff Parish,Mitchell 038 Don't Blame Me 1932 McHugh,Jimmy Fields,Dorothy 039 Cherokee (Indian Love Song) 1938 Noble,Ray - 040 Night in Tunisia 1942 Gillespie,Dizzy-Paparelli,Frank Hendricks,Jon 041 Indiana (Back Home Again in Indiana) 1917 Hanley,James MacDonald,Ballard 042 You Go to My Head 1938 Coots,J. Fred Gillespie,Haven 043 There Will Never Be Another You 1942 Warren,Harry Gordon,Mack 044 Georgia on My Mind 1930 Carmichael,Hoagy Gorell,Stuart 045 Satin Doll 1953 Ellington,Duke-Strayhorn,Billy Mercer,Johnny 046 Prelude to a Kiss 1938 Ellington,Duke Gordon,Irving-Mills,Irving 047 I Should Care 1944 Weston,Paul-Stordahl,Axel Cahn,Sammy 048 Stompin' At the Savoy 1936 Sampson,Edgar-Webb,Chick-Goodman,Benny Razaf,Andy 049 How Deep Is the Ocean? 1932 Berlin,Irving - 050 I Cover the Waterfront 1933 Green,Johnny Heyman,Edward 051 Come Rain or Come Shine 1946 Arlen,Harold Mercer,Johnny 052 There Is No Greater Love 1936 Jones,Isham Symes,Marty 053 You Don't Know What Love Is 1941 De Paul,Gene Raye,Don 054 But Not for Me 1930 Gershwin,George Gershwin,Ira 055 On the Sunny Side of the Street 1930 McHugh,Jimmy Fields,Dorothy 056 Misty 1954 Garner,Erroll Burke,Johnny 057 Love Is Here to Stay 1938 Gershwin,George Gershwin,Ira 058 Perdido 1942 Tizol,Juan-Ellington,Duke Drake,Ervin-Lengsfelder,Hans Jan 059 Tea for Two 1924 Youmans,Vincent Caesar,Irving 060 It Could Happen to You 1944 Van Heusen,Jimmy Burke,Johnny 061 I Got It Bad (and That Ain't Good) 1941 Ellington,Duke Webster,Paul Francis 062 Skylark 1941 Carmichael,Hoagy Mercer,Johnny 063 Over the Rainbow 1938 Arlen,Harold Harburg,Edgar Yip 064 The Nearness of You 1937 Carmichael,Hoagy Washington,Ned 065 If I Had You 1928 Shapiro,Ted Campbell,James-Connelly,Reginald 066 (I Don't Stand A) Ghost of a Chance 1932 Young,Victor Crosby,Bing-Washington Ned 067 Angel Eyes 1946 Dennis,Matt Brent,Earl K. 068 Out of Nowhere 1931 Green,Johnny Heyman,Edward 069 Lover Come Back to Me 1928 Romberg,Sigmund Hammerstein,Oscar 070 Darn That Dream 1939 Van Heusen,Jimmy De Lange,Eddie 071 All of Me 1931 Marks,Gerald-Simons,Seymour - 072 More Than You Know 1929 Youmans,Vincent Eliscu,Edward-Rose,Billy 073 I Got Rhythm 1930 Gershwin,George Gershwin,Ira 074 Just One of Those Things 1935 Porter,Cole - 075 Mean to Me 1929 Ahlert,Fred-Turk,Roy - 076 September Song 1938 Weill,Kurt Anderson,Maxwell 077 Someone to Watch Over Me 1926 Gershwin,George Gershwin,Ira 078 I've Found a New Baby 1926 Palmer,Jack-Williams,Spencer - 079 Polka Dots and Moonbeams 1940 Van Heusen,Jimmy Burke,Johnny 080 Easy Living 1937 Rainger,Ralph Robin,Leo 081 Pennies from Heaven 1936 Johnston,Arthur Burke,Johnny 082 I Didn't Know What Time It Was 1939 Rodgers,Richard Hart,Lorenz 083 Memories of You 1930 Blake,Eubie Razaf,Andy 084 It Don't Mean a Thing 1932 Ellington,Duke Mills,Irving 085 Just Friends 1931 Klenner,John Lewis,Sam M. 086 They Can't Take That Away from Me 1937 Gershwin,George Gershwin,Ira 087 Star Eyes 1943 De Paul,Gene Raye,Don 088 A Foggy Day 1937 Gershwin,George Gershwin,Ira 089 Alone Together 1932 Schwartz,Arthur Dietz,Howard 090 Just You, Just Me 1929 Greer,Jesse Klages,Raymond 091 My Romance 1935 Rodgers,Richard Hart,Lorenz 092 Things Ain't What They Used to Be 1942 Ellington,Mercer Persons,Ted 093 Do Nothin' Till You Hear from Me 1943 Ellington,Duke Russell,Bob 094 Blue Moon 1934 Rodgers,Richard Hart,Lorenz 095 I Surrender Dear 1931 Barris,Harry Clifford,Gordon 096 You Stepped Out of a Dream 1940 Brown,Nacio Herb Kahn,Gus 097 My One and Only Love 1953 Wood,Guy Mellin,Robert 098 'S Wonderful! 1927 Gershwin,George Gershwin,Ira 099 Smoke Gets in Your Eyes 1933 Kern,Jerome Harbach,Otto 100 Here's That Rainy Day 1953 Van Heusen,Jimmy Burke,Johnny 329 Fascinating Rhythm 1924 Gershwin,George Gershwin,Ira