MUNI 2022-2 KERN, JEROME O autorovi: Jerome David Kern se narodil roku 1885 v New Yorku, kde získal základní hudební vzdělání. Rozšířil si je na univerzitě v Heidelbergu v Německu, odkud přišel do Ameriky jeho otec. Matka byla dcerou židovských přistěhovalců z Čech. Poněvadž byl z Velké broadwayské Šestky nejstarší, stal se vzorem pro své mladší nástupce, především George Gershwina a Richarda Rodgerse. První hit, píseň „They Didn’t Believe Me“, napsal roku 1914 do muzikálu The Girl from Utah. Potvrzením jeho talentu a schopností bylo představení Show Boat, uvedené v prosinci 1927, které dosáhlo více než 500 repríz, na svou dobu to byl mimořádný úspěch, a dodnes jej připomíná píseň „Ol’ Man River“ (o řece Mississippi). Průnik na medailovou pozici pečetil svým posledním muzikálem, Very Warm for May, premiérovaným 17. listopadu 1939. Byl sice hrán pouze 59krát, ale zato píseň „All the Things You Are“ se mimořádně povedla. O tom, že nejde o náhodný výsledek, svědčí skutečnost, že jako jediný skladatel má v Top Ten na 9. místě ještě další píseň, „Yesterdays“ z muzikálu Roberta (1933). V posledních letech života působil v Hollywoodu a také zde uspěl lépe než kdokoliv jiný. Roku 1936 si šel pro Oscara za filmovou píseň „The Way You Look Tonight“ (27. místo v Jazz Standards), o pět let později získal druhou sošku za „The Last Time I Saw Paris“ (bez umístění, což ale v takovém množství hudby nic neznamená). Mezi stovkou různých nahrávek najdeme i zpívané verze ve francouzštině, němčině a italštině. O písni „All the Things You Are“: Už při prvním ohledání zjistíme, že dělení frází sice odpovídá osmitaktovým oddílům, avšak tyto musí být označeny jinak než obvyké schéma A – A – B – A, neboť díl A se neopakuje, není v repetici. Melodie druhého osmitaktí je sice téměř totožná s úvodním dílem, avšak tóninou posunutá o kvartu níž. Jerome Kern se nebojí opakování sekvence, to znamená krátkého melodického nápadu v prvních dvou taktech (tóny as – des – as) o půltón níž ve druhém dvoutaktí (tóny g – c – g) a do třetice v taktech 5 a 6 (tóny f – h – f) do závěrečného „e“. Postupoval tedy z počátečního tónu „as“ a podloženého akordem f-moll (tóny f-as-c-es) vždy o kvartu výš a zpět, o tón níž a znovu o kvartu výš a zpět a ještě jednou totéž, spolu s proměnlivou harmonií, aby osmitaktí skončil na nové tonice, C-dur. Jenže to nestačilo a ve druhém osmitaktí se odehrává totéž, když přehodnotí závěr prvního osmitaktí, akord C-dur na c-moll a opět první dvoutaktí (tóny es – as – es) posune o půltón níž (tóny d – g – d) a teprve ve třetím dvoutaktí je změna, pohyb v nejmenším intervalu, sekundách, dvě nahoru a zpět (tóny c – d – es – d – c) do konečného tónu „h“ nad akordem G-dur (g-h-d-fis). Třetímu osmitaktí můžeme říkat obvyklým českým výrazem střed nebo anglickým bridge. Přináší větší harmonický klid, akordy se nemění tak často. První čtyři takty jsme „doma“ v G-dur, druhé čtyři pak v E-dur. Máme vždy postup II. – V. – I. stupeň té které tóniny, což je velmi časté řešení, které je u nás nazýváno termínem dominantní jádro. Jak mu máme rozumět: prostřední ze tří akordů je dominantní septakord, který logicky ústí do toniky, jak se to děje už několik století i v hudbě artificiální. Prostě po G-dur s malou septimou (g-h-d-f) musí přijít C-dur, tak to cítíme. Nu a ten akord před dominantou, který ji připravuje, je mollový akord na II. stupni a to už je příspěvek populární a jazzové hudby. Bridge má tedy akordy: a-moll – D-dur dominantní – G-dur (první čtyřtaktí) a analogicky fis-moll – H-dur dominantní – E-dur. Poslední takt bridge však musí připravit návrat (zde zvětšeným kvintakordem c-e-gis) do závěrečného osmitaktí, které sice začíná jako to první (takže by sneslo označení písmenem A), jenže od pátého taktu vede jinam, aby v osmém nekončilo, ale prodloužilo formu o další čtyři takty. Takže schéma bude asi A1 – A2 – B – A3. Plus 4 takty navíc. V tradičním, neworleanském jazzu se takovému dvou- či čtyř-taktovému přívěšku říkalo tag. V muzikálu píseň zazněla v kombinaci dvou ženských a dvou mužských hlasů, prvními interprety byli Frances Mercer, Hollace Shaw, Hiram Sherman a Ralph Stuart, orchestr vedl známý kapelník Matty Malneck. Čím je tedy tato píseň přitažlivá pro jazzmany? Především tou řadou dvoutaktových sekvencí od samého začátku, kdy nezůstaneme v „domácí“ tónině písně (f-moll, případně As-dur, kterou končí) déle než jen ty první dva takty. Kvarta nahoru-kvinta dolů-kvarta nahoru-kvinta dolů atd., to zní lákavě a inspiruje k zajímavým melodickým nápadům. Také to prodloužení formy je atraktivní, nelze upadnout do zvyku „čtyřikrát osm taktů a dost“, když jich je o čtyři víc, než jedna forma (sloka) skončí. A protože by to méně přemýšlivé interprety mohlo svádět k pohodlnému nápadu vést druhý hlas o tercii pod hlavní melodií, jak se běžně praktikuje v cimbálových muzikách, myšlení jazzmanů je poněkud vyspělejší a budou chtít ty intervalové kroky kvarta-kvinta řešit protipohybem druhého hlasu, zde basu: když melodie stoupá o kvartu nahoru, jde bas o kvintu dolů; když melodie klesá o kvintu, jde bas o kvartu nahoru. Je to sice manýra, ale zde pěkně znějící, níže v nahrávce Paul Desmond-Gerry Mulligan: des c h as g Melodie: as g f e es d c c-d-es-d-c h Bas: f es des c c hes as g hes as g f es d fis ____________________________________________________________________________________ V této podobě notace máme přidán i text písně, který napsal velmi zkušený Oscar Hammerstein II. Figuruje u mnoha Kernových songů, po smrti textaře Lorenze Harta se stal druhým spolutvůrcem skladatele Richarda Rodgerse (od roku 1943). Budu rád, když mi sdělíte, zda je takováto analýza stavby standardu srozumitelná. Můžeme zvolit mírnější podobu rozboru. Pokud jste ale schopni si k tomu zabrnkat na klavír či jiný nástroj, abyste ty momenty, na něž upozorňuji, také slyšeli, můžeme takto pokračovat. Jerome Kern svým příkladem nasadil laťku hodně vysoko, srovnáme-li to se zapomenutou tvorbou jeho současníků. Následují odkazy na řadu hudebních ukázek, se stručným návodem, čeho si všímat. Zdroj „SecondHandSongs.com“ uvádí v roce 2020 (číslo neustále narůstá, jak přibývají nové nahrávky) 838 různých podob (o pouhý rok později již 964 provedení a za další rok jich už bylo 1369 a v naší současnosti fantastických 1598 – rostou jako houby po dešti), je tedy věru z čeho vybírat. Tom Lord uvádí 1494 různých podob! V originálním divadelním aranžmá píseň zpívali čtyřhlasně dvě ženy a dva muži. Podařilo se zjistit, že poprvé zazněla už při ověřovacím uvádění před slavnostní premiérou na Broadwayi v některém menším divadle, možná i jiném městě, dne 30. října 1939. Ve statistice Jazz Standards.com je na 2. místě. Na gramofonovou desku ji jako první nazpíval 20. října 1939 Jack Leonard, doprovázel jej trombonista Tommy Dorsey se svým orchestrem. Dostupná nahrávka je zvukově hodně nekvalitní. Proto: My si jako první poslechneme desku, kterou 7. listopadu 1939 nazpívala Harlan Rogers https://secondhandsongs.com/performance/278726 All the Things You Are by Frankie Masters and His Orchestra - Vocal Chorus by Harlan Rogers Recorded November 7, 1939 Jako další nás bude zajímat, jak píseň pojal zpěvák všech zpěváků, Frank Sinatra. Bude též dobré vědět, že bylo krátce po otevření gramofonových studií, která byla předtím zavřena kvůli generální stávce hudebníků za lepší finanční podmínky. Nebyla to obyčejná stávka, trvala přes dva roky a vážně narušila kontinuitu tvorby zvukových nosičů, dokumentujících právě probíhající velké změny v hudbě: sklonek swingové éry (též způsobený zánikem mnoha velkých orchestrů vinou vstupu USA do druhé světové války a s tím souvisejícími odvody mladých mužů na evropská bojiště, což se nevyhnulo ani orchestru Glenna Millera) a nástup moderního jazzu. https://secondhandsongs.com/performance/38475 All the Things You Are by Frank Sinatra & Ken Lane Singers Recorded January 29, 1945 Podobně uvolněně nazpívala píseň velká jazzová hvězda Sarah Vaughan. https://secondhandsongs.com/performance/279313 All the Things You Are by Sarah Vaughan Recorded October 30, 1956 Jako referenční znění standardů budeme dle možností používat ukázky z osmi songbooků Elly Fitzgerald z let 1956-1964. Tentokrát Ella vynechala úvodní díl, verse, který na divadle nechyběl. Jazzmani zpravidla hrávají jen následující refrain. https://secondhandsongs.com/performance/81803 All the Things You Are by Ella Fitzgerald Recorded January 7, 1963 Jako rarita bude asi působit podání Michaela Jacksona z jeho první, dětské kariéry, ještě před mutací. Rytmus už napovídá jeho pozdější orientaci na moderní pop-music. https://secondhandsongs.com/performance/170142 All the Things You Are by Michael Jackson Released April 13, 1973 Naopak k jazzu nás vrátí swingující provedení osvědčeného černého barda Joea Williamse se skupinou zdatných jazzmanů: Eddie „Lockjaw“ Davis-tenorsax - vynikající sólo! Trubka Thad Jones. https://secondhandsongs.com/performance/859491 All the Things You Are by Joe Williams & Friends Recorded June 29-30, 1985 Konečně uslyšíme i úvodní část zvanou verse (česky verze), která uvádí vlastní píseň (refrén nebo chorus) při divadelním uvádění. Za klavírního doprovodu jednoho z velkých znalců hudebního divadla, Andrého Previna, krásným hlasem zpívá Sylvia McNair, operní sopranistka, která pak zběhla na Broadway https://secondhandsongs.com/performance/82297 All the Things You Are by Sylvia McNair & André Previn Recorded September 1993 Kdo by chtěl ještě jednou verzi i refrén, zde je od populární hvězdy Carly Simon, hlubším hlasem https://secondhandsongs.com/performance/331484 All the Things You Are by Carly Simon Released July 19, 2005 A do třetice, tentokrát velkým skokem zpátky, do šedesátých let, moje zamilovaná – Barbra Streisand, též s verzí a refrénem https://secondhandsongs.com/performance/4873 All the Things You Are by Barbra Streisand Released October 1967 ____________________________________________________________________________________ Rychle za jazzmany, což zařídí svižnou opakovanou úvodní figurou (zvanou vamp) Andy Bey. Navštívíme slavný jazzový klub Birdland, pojmenovaný po Charliem Parkerovi, zvaném „Bird“. Andy Bey zpívá a hraje na klavír, na basu a bicí doprovázejí Peter a Kenny Washingtonovi. https://secondhandsongs.com/performance/643271 All the Things You Are by Andy Bey Recorded live at Birdland, New York, May 13-15, 1997 A jazzmani bez zpěváků? V prvé řadě beboppeři pod vedením trumpetisty Dizzyho Gillespieho, s Charliem Parkerem-altsaxofon, smyčcem na basu za současného broukání Slama Stewarta, kytarista Remo Palmieri a Clyde Hart na klavír, to je sestava vpravdě historická. https://secondhandsongs.com/performance/278601 All the Things You Are by Dizzy Gillespie Sextet Recorded February 28, 1945 Neskutečný trumpetista-výškař, Kanaďan Maynard Ferguson v době své začínající slávy. Nezapomeňme, že týden před vánocemi roku 1968 hrál s Orchestrem Gustava Broma v Brně! Lahůdka. https://secondhandsongs.com/performance/935980 All the Things You Are by Charlie Barnet and His Orchestra - Maynard Ferguson, Trumpet Solo Recorded August 16, 1949 Takhle perlil na sólový klavír nevidomý Art Tatum. Uklidnění po minulém vytrubování https://secondhandsongs.com/performance/590415 All the Things You Are by Art Tatum Recorded December 29, 1953 Dramaticky až zlověstně zní rachmaninovský úvod s klavírem Mala Waldrona a hlubokým trombonem Eddieho Berta a máme tu velkého rebela moderního jazzu, basistu Charlese Minguse z jazzklubu Bohemia v New Yorku (nic společného s Čechami) https://secondhandsongs.com/performance/519462 All the Things You C-Sharp by Charles Mingus Recorded live at the Bohemia, New York, December 23, 1955 Ani tak tradiční jazzman jako byl sopránsaxofonista Sidney Bechet, neodolal kráse této písničky, zde s francouzským brilantním pianistou Martialem Solalem (koncertoval v Brně před 40 roky) https://secondhandsongs.com/performance/982916 All the Things You Are by Sidney Bechet - Martial Solal Recorded in Paris, June 17, 1957 Phineas Newborn byl obdařen mimořádnou technikou a docela anekdoticky působí poznámka jednoho zručného brněnského klavíristy, že na to, co hraje Phineas, by potřeboval ještě třetí ruku. Slyšme: https://secondhandsongs.com/performance/157627 All the Things You Are by Phineas Newborn Jr. Recorded May 3, 1956 V příjemném afro-kubánském rytmu hrál píseň vibrafonista Cal Tjader https://secondhandsongs.com/performance/240474 All the Things You Are by Cal Tjader Recorded November 1956 Poněkud těžkopádně vedle toho působí velký orchestr Pete Rugola, i když po zrychlení tempa ve druhé polovině skladby (tzv. double time) je přece jen trochu svižnější https://secondhandsongs.com/performance/340856 All the Things You Are by Pete Rugolo and His Orchestra Recorded October 31, 1956 Kombinaci klarinet-akordeon jsme tu ještě neměli, neodolal jsem, na vylehčenou po minulé ukázce https://secondhandsongs.com/performance/682192 All the Things You Are by The Buddy DeFranco / Tommy Gumina Quartet Recorded March 15, 1960 Můj favorit číslo 1 – vibrafonista Gary Burton (zde 17-letý!) s country-kytaristou Hankem Garlandem, svěží zvuk, tempo pěkně odsejpá https://secondhandsongs.com/performance/225201 All the Things You Are by Hank Garland Recorded August 23, 1960 Čítankový příklad zmíněného protipohybu melodie s druhým hlasem (kvarta-kvinta atd.) v podání mistrů saxofonu: Paul Desmond-alt (přirovnáván jemností tónu k suchému Martini!), Gerry Mulligan-baryton, s odlehčenou rytmikou bez piana, jen basa a bicí. Klasika zásadního významu. https://secondhandsongs.com/performance/567872 All the Things You Are by Paul Desmond & Gerry Mulligan Recorded June 8, 1962 A ovšem setkání gigantů tenorsaxofonu, Colemana Hawkinse (1904-69, hraje první) a Sonnyho Rollinse (* 1930, letos 91 let!) přizvukuje, pak hraje druhé sólo), konfrontace stylů – swingu a modern jazzu. A k tomu moderní klavír Paula Bleye. https://secondhandsongs.com/performance/132943 All the Things You Are by Sonny Rollins and Coleman Hawkins Recorded July 15, 1963 Co byste řekli sólové kytaře skutečného mistra? Poté, co se zbavil závislosti na heroinu, hrál ještě dvakrát lépe, to je tento případ. Jeho sólová alba nesou právem název „Virtuoso“ https://secondhandsongs.com/performance/278686 All the Things You Are by Joe Pass Recorded August 28, 1973 Komorní duo klavír-kontrabas, které si rozumí. Flanagan-dlouholetý doprovazeč Elly Fitzgerald, Mitchell-hrající na kvintové ladění C-G-D-A, tedy o tercii hlouběji a tam mu to zní https://secondhandsongs.com/performance/583295 All the Things You Are by Tommy Flanagan / Red Mitchell Recorded February 24, 1980 Jak bych mohl přeskočit toho báječného belgického foukačkáře Tootse Thielemanse, zvlášť když jako jeden z mála jazzmanů zná i verzi před tolik obehrávaným refrénem https://secondhandsongs.com/performance/523940 All the Things You Are by Åke Johansson Trio with Chet Baker & Toots Thielemans Recorded in Stockholm, February 26, 1985 A tohle MUSÍTE VIDĚT! Geniální blázen Jarrett se svým „Standard Triem“, mistr reharmonizace těch známých melodií, jehož grimasy a svíjení se u klavíru vůbec neohrožuje úžasnou plynulostí frází https://www.youtube.com/watch?v=-DOgW3XcMi4 V I D E O Keith Jarrett Trio - All The Things You Are Recorded live in Tokyo, March 30, 1996 at Hitomi Memorial Hall Koho to chytilo, následuje celý koncert té nebeské krásy standardů v novém pojetí zde: https://www.youtube.com/watch?v=lBnwDTAoAC8 Keith Jarrett, Gary Peacock and Jack Dejohnette 1. I Wish I Knew 2. If I Should Lose You 3. Late Lament 4. Rider 5. It's Easy to Remember 6. So Tender 7. Prism 8. Stella by Starlight (10. ve statistice) 9. God Bless the Child 10. Delaunay's Dilemma I z Kalifornie můžeme někdy slyšet zajímavý big band, třeba ten, který vede Bob Florence. Tak dlouho odkládanou gradaci slyšíme málokdy. Téměř 5 minut čekáme, až zabere kapela. A ta zabere! https://secondhandsongs.com/performance/595478 All the Things You Are by Bob Florence Recorded in Hollywood 1988 Opakovaný návštěvník Brna, mezi muzikanty známý zkráceně jako Sco, jak krotí elektrickou kytaru svým příznačným způsobem, za který je obdivován (nebo neuznáván) https://secondhandsongs.com/performance/30462 All the Things You Are by John Scofield Recorded December 1988 Další známý z brněnských pódií se svým plynulým stylem a někdy až líbivostí, což není případ spojení s těmito spoluhráči. Nezapomeňme, že Roy Haynes kdysi hodně dávno bubnoval s Charliem Parkerem! Letos je mu 97 a myslím, že ještě hraje. A Holland, britský basista a odchovanec Milese Davise? https://secondhandsongs.com/performance/474877 All the Things You Are by Pat Metheny / Dave Holland / Roy Haynes Recorded December 21, 1989 Kouzelnou náladu má tohle duo klavír-vibrafon. Slyšíme četné reharmonizace, množství nápadů, jak obměnit tak často slýchanou písničku https://secondhandsongs.com/performance/851697 All the Things You Are by Andy LaVerne - Dave Samuels Recorded June 28, 1989 Na nejslavnější evropský jazzový festival do švýcarského Montreux si zajedeme na kubánský zázrak jménem Gonzalo Rubalcaba s elitní rytmikou. To je jedním slovem JÍZDA! https://secondhandsongs.com/performance/742898 All the Things You Are by Gonzalo Rubalcaba Recorded live at the Montreux Jazz Festival, July 15, 1990 Nedokážu přeskočit tohoto sólového pianistu, který se vyučil v kvartetu Johna Coltranea https://secondhandsongs.com/performance/142032 All the Things You Are by McCoy Tyner Recorded February 19-21, 1991 Slyšitelná radost ze svobody a volnosti, když hraje jednohlasý melodik s rytmikou bez harmonie a když na to má, jako Rich Perry, tenorák velkého formátu https://secondhandsongs.com/performance/240368 All the Things You Are by Rich Perry, Jay Anderson, Victor Lewis Recorded October 1994 Konečně i velký hráč mého nástroje, houslí, reprezentant báječné francouzské dynastie, bohužel již odšedší https://secondhandsongs.com/performance/823305 All the Things You Are by Didier Lockwood Recorded December 7-9, 1999 Další zázrak ze země galského kohouta: trpaslík Michel u klavíru, s tátou na kytaru, obdivuhodné duo https://secondhandsongs.com/performance/229972 All the Things You Are by Michel & Tony Petrucciani Recorded live at La maison de la danse, Lyon, November 10, 1992 Unikátní duo klavíru s pístovým trombonem a jeho největším představitelem, Bobem Brookmeyerem v záběru z vystoupení v klubu na americkém venkově https://secondhandsongs.com/performance/541768 All the Things You Are by Ted Rosenthal - Bob Brookmeyer Recorded live at Memorial Hall, Wilmington, Vermont, August 28, 2001 Vzácná nahrávka sólového altsaxofonu muže, který jednou zabloudil – věřte nevěřte – až do Blanska. Já na tom koncertě byl. Narozen 1923 v Bostonu, sjezdil svět, zemřel 2009 v Kolíně nad Rýnem https://secondhandsongs.com/performance/808360 All the Things You Are by Charlie Mariano Recorded in Köln, Germany, October 2003 Veterán barytonsaxofonu (* 1941) to pěkně stírá, i jeho rytmika. https://secondhandsongs.com/performance/171427 All the Things You Are by Ronnie Cuber Released 2009 Sopránsax a klavír, dva staří kámoši, jedinečná nálada https://secondhandsongs.com/performance/773417 All the Things You Are by Dave Liebman • Richie Beirach Released October 7, 2011 Nu a nejnovější dostupná nahrávka chce být co nejmodernější. Co o těch lidech vlastně víme? Schwaar-britský pianista, Oester-švýcarský basista, Franklé-švýcarský bubeník. No budiž, ale těžko se mi analyzuje harmonie a melodie jakbysmet. https://secondhandsongs.com/performance/988037 All the Things You Are by Alvin Schwaar - Bänz Oester - Noé Franklé Released March 2020 Tak snad ještě o jinojazyčných názvech a textech: - finsky se to jmenuje Kaunein unelmain a autor textu je Kari Tuomisaari - švédský název je Allting som du är a jeho autorem poměrně známý Beppe Wolgers - česky to známe s úvodním veršem Pár dnů, jež chvílemi se zdají od Jiřiny Fikejzové A nezapomeňte: Neposlouchejte všechno, vybírejte, vyzobávejte, co vás stručnou charakteristikou zaujme. Hlavně sledujte proměny nálad, tempa, barev, obsazení – od sóla přes duo, trio, větší partu až big band. U instrumentalistů je v drtivé většině dodržena originální tónina se čtyřmi béčky – začátek v f-moll, končí v As-dur. U zpěváků je to pokaždé jinak, podle jejich schopností a rozsahu, který mají, každý jiný. Udělejte si třeba své favority, tři nebo pět podob, které „můžete“ i vy, po tolika letech. Nebudu se ptát na rozbor, jak jsem se o něj pokusil já. Zajímat mě budou vaše pocity a preference. Tak pěkný poslech! Jan Dalecký 20240928 …a tři další velké hity Jerome Kerna Považuji za vhodné přičinit krátký pohled alespoň na tři další hojně hrané standardy Jerome Kerna, tentokrát v chronologickém pořadí. Ol’ Man River zazněl poprvé ve hře Show Boat, hrané u nás (i v brněnské Janáčkově opeře!) pod českým názvem Loď komediantů. Jedná se o říční parník na řece Mississippi, píseň je oslavou tohoto veletoku. Důležité je, co o tomto divadelním kusu píše Siegfried Schmidt-Joos v knížce Muzikál (na straně 158): Show Boat je první skutečný muzikál v moderním pojetí. Libreto, texty, hudba a děj splývají do jediného celku, psychologická motivace je věrohodná, postavy jsou přesvědčivé… Přesto ale tato kniha popisuje významná díla vymezeného žánru, vzniklá již o tři roky dříve a jako první je uváděno úvodní ze třinácti společných děl bratří Georga a Iry Gershwinových, Lady Be Good (1924). Píseň Ol’ Man River jsme slýchali často z Československého rozhlasu v 50. letech minulého století jako důkaz toho, že nežijeme v izolaci od západního světa. Zpíval ji totiž svým pevným basem černošský umělec Paul Robeson silně levicové orientace, příslušník zlými kapitalisty utlačované rasy. Osvědčený zdroj informací o mnoha zjištěných vydáních a v řadě případů nabízející i zvukové podoby k poslechu, SecondHandSongs, uvádí celkem 397 různých nahrávek, počínaje deskou původního interpreta při premiéře hry 27. 12. 1927 (575 provedení byl tehdy vysoký nadprůměr!), kterým byl Jules Bledsoe, černošský barytonista (1898-1943). Show Boat byl i dvakrát zfilmován, v letech 1936 a 1951. Hudebně je píseň v příkrém protikladu k předchozí. Zatímco v „All the Things You Are“ nás Kern protáhl různými töninami, zde neopouští „domácí“ tóninu Es-dur, jen bridge se odehrává v sousední g-moll. Díly A-A-B-A začínají stejně, liší se zakončením osmitaktí, takže je vhodné označit je A – A1 – B – A2. Výběrem tónů a vedením melodie poněkud připomíná pentatonickou stupnici. Našel jsem píseň v jediném fakebooku, ale má akordické značky i text, ovšem je bez verze, pouze refrén https://secondhandsongs.com/performance/3266 Ol' Man River by Jules Bledsoe (píseň začíná verzí, nástup refrénu je v čase 1:10) Předpokládejme, že nahrávka je v časové blízkosti premiéry na jevišti… Pouhé dva týdny po premiéře píseň natočil budoucí The King of Jazz, Paul Whiteman se svým orchestrem; zpěvní hlas přednesl jeden z nejpopulárnějších herců, Bing Crosby. Nastupuje po dlouhé orchestrální expozici až v čase 1:46 rovnou refrénem https://secondhandsongs.com/performance/240007 Ol' Man River by Paul Whiteman and His Orchestra Recorded January 11, 1928 Paul Robeson je ke slyšení i vidění zde: V I D E O https://secondhandsongs.com/performance/359509 Ol' Man River by Paul Robeson (kliknout na jméno) Recorded in England September 11/12, 1930 Dva vedoucí členové legendárního Kvinteta francouzského Hot Clubu, houslista Grappelli a cikánský kytarista a analfabet Reinhardt v obnovené spolupráci, přerušené válkou. To má švih a spád. https://secondhandsongs.com/performance/928640 Ol' Man River by Django Reinhardt & le Quintette du Hot Club de France avec Stephane Grappelly Recorded in Paris November 14, 1947 Zajímavé je prohození úloh v Triu Dave Brubecka-klavíristy, který nechal celých 150 vteřin jako nositeli melodie kontrabasu svého černošského spoluhráče, Eugena Wrighta https://secondhandsongs.com/performance/668735 Ol' Man River by Dave Brubeck Recorded April 22, 1959 Legendární kanadský trumpetista-výškař začíná své pojetí kontrastně ke své skvělé hře, sólem masivního barytonsaxofonu Franka Hittnera a nechá na sebe ještě čekat. A kdo vydrží do závěrečné sólové kadence v sedmé minutě (lze se tam posunout po časové ose) zaslechne od něj i čtyřčárkované C. https://secondhandsongs.com/performance/1011470 Ol' Man River by Maynard Ferguson Recorded March 15 – 22, 1960 A další bigbandové pojetí, tentokrát od Pete Rugola. Velký zvuk a dravý swing https://secondhandsongs.com/performance/243809 Ol' Man River by Bill Holman's Great Big Band Recorded July 1, 1960 U nás tuto píseň s českým textem Jana Wericha a Pavla Kopty, nadepsaným Kalná řeka, zpívali nejdříve Rudolf Cortés (1954), později pak dva Karlové – Hála (1977) a Gott (odkaz nenalezen). https://www.youtube.com/watch?v=yJ3wBStgL9k Kalná řeka (Ol' Man River) - Rudolf Cortés (zpívá verzi i refrén) https://www.youtube.com/watch?v=qdB-fOgWU6U Kalná řeka (Ol´man River) - Karel Hála - V I D E O _________________________________________________________________________________ Yesterdays je hlavní melodie z muzikálu Roberta, hraného o šest let později, od 18. listopadu 1933, celkem 295krát. V posledním dějství pak zazněla ještě další populární Kernova píseň o Kouři v očích – Smoke Gets in Your Eyes. My se ale seznámíme s tou, kterou skladatel jistil svoji stříbrnou pozici v dlouhodobé statistice (All the Things You Are) druhým umístěním v Top Ten – 9. příčkou, což se nikomu dalšímu nepodařilo. V roli „tety Minnie“ ji už na sklonku své kariéry zpívala Fay Templeton (1865-1939), o její nahrávce však nevím. Nejstarší dostupná deska vznikla devět dní před premiérou a nazpíval ji svým tenorem Frank Luther. Zmínky si zaslouží nástroj, hrající tu melodii po skončení zpěvu, v té době ještě používaný jen velmi vzácně – flétna! A ještě upozornění na formu: má sice obvyklých 32 taktů, ale ne v častějším rozdělení 4 krát 8 dle schématu A – A – B – A, ale dvakrát 16 taktů, přičemž ty oddíly jsou totožné, takže vlastně v obyčejné repetici. Takže forma je A – A. Také rytmický model prvního dvoutaktí je opakován (s jinými tóny) ještě v taktech 3+4, 7+8, 9+10 a 11+12, to se tedy Kern moc nenadřel vymýšlením melodie. Asi se vyčerpal v „All the Things…“. Stupnicový vzestup čtvrťových not v taktech 5+6 si často říká o chromatický protipohyb basu, velmi efektní: d-cis-c-h-hes-a-gis-g. V taktech 9 až 14 může pod klesající sekvencí melodického obrysu f-e-e-d-d-c basový protihlas naopak stoupat: a-h-c-cis│d-e-f-fis│g-a-hes-h│c-d-dis-e│f-g-gis-a│hes… SecondHandSongs nabízejí 807 různých zpracování, jde přece o největší hit roku 1933! Zde ho máme v notách: Ze stejného fake booku jako prve je i druhá Kernova píseň ve standardní výbavě. Vidíme ovšem, že proti výše uvedenému správnému vydání, pokud jde o počet taktů a délkové hodnoty jednotlivých not (první takt obsahuje tříčtvrťovou a čtvrťovou notu, druhý takt notu celou), níže uvedená verze je psaná v takzvané diminuci – hodnoty jsou poloviční. Tedy dva takty stažené do jednoho, zapsané jako čtvrťová nota s tečkou, osminová nota a nota půlová. V tom případě by forma byla místo dvakrát 16 taktů pouze dvakrát 8 taktů. Nicméně v obou případech vidíme, že první a druhý díl je identický, liší se jen pokračujícím textem. https://secondhandsongs.com/performance/511523 Yesterdays by Leo Reisman and His Orchestra Recorded November 9, 1933 První významnou jazzovou zpěvačkou, která natočila Včerejšky, byla 6 let po premiéře Billie Holiday, zvaná „Lady Day“. Co jí chybělo na rozsahu a kráse tónu, to vynahrazovala prožitkem zpívaného. Roku 1959 se bohužel stala obětí svého návyku na narkotika. https://secondhandsongs.com/performance/334061 Yesterdays by Billie Holiday and Her Orchestra Recorded April 20, 1939 Nemohu přejít svoji oblíbenou zpěvačku, Carmen McRae, přednášející Kernovu melodii ve velmi loudavém tempu. Líbí se mi její charakteristika z pera jistého kritika, že „Carmen je tak dobrá, že by mohla zpívat i telefonní seznam“. Pozor na čas 2:30, to není konec, ale přechod do dvojnásobného tempa, zvaný double time https://secondhandsongs.com/performance/131026 Yesterdays by Carmen McRae Recorded December 29, 1955 S velkým studiovým orchestrem nazpívala nejen tuto, ale rovnou dva tucty Kernových standardů Margaret Whiting, dcera skladatele Roberta Whitinga, blízkého přítele Jeroma Kerna. Chodil prý k Whitingům často jako domů a ona si ho vštípila jako hodného strejdu. Tak mu pak natočila dvojalbum https://secondhandsongs.com/performance/282812 Yesterdays by Margaret Whiting Recorded January 27, 1960 Po této dá se říci autorizované verzi (i když vznikla 15 let po Kernově smrti) už přejděme k jazzovým zpracováním. První podoba vznikla téměř dva měsíce před premiérou muzikálu přičiněním slavného swingového kapelníka, bezchybného, lahodně znějícího klarinetisty Artieho Shawa https://secondhandsongs.com/performance/137700 Yesterdays by Artie Shaw and His Orchestra Recorded September 27, 1938 Pokud bychom nevěděli, co je to cool jazz, altsaxofonista Lee Konitz nám to předvede prakticky. Do tohoto stylu se pohotově vešel i krátce hostující trumpetista Miles Davis https://secondhandsongs.com/performance/401176 Yesterdays by Lee Konitz featuring Miles Davis Recorded March 8, 1951 Kdo má rád čtveřici komiků Marx Brothers, jistě ví, že ten kudrnatý a předstíraně němý Harpo Marx rád do svých rolí zapojuje nástroj zvaný harfa. Méně se ví, že on nepotřeboval dublera, aby za něj hrál, byl velmi zdatným harfeníkem, harfistou či harfenistou (všechny výrazy jsou spisovné!) a tady ho máme https://secondhandsongs.com/performance/670964 Yesterdays by Harpo Marx Released April 1957 Velmi kompetentně se představuje svým „jižanským“ způsobem hry na kytaru Brazilec Luiz Bonfá, který se proslavil hudbou k filmu Černý Orfeus (1959) a pohotově naskočil na vlnu tehdy nové bossa novy https://secondhandsongs.com/performance/914900 Yesterdays by Luiz Bonfa Released 1959 Naprostou raritou je deska Yusefa Lateefa, který jako většina tenorsaxofonistů střídá flétnu, ale co bylo jeho specialitou: přibral si ještě vzácně slýchaný hoboj. Na ten hraje melodii písně ve volném tempu celé první dvě minuty, pak dochází k nám již známému zlomu double time a zahrají si další členové skupiny https://secondhandsongs.com/performance/433349 Yesterdays by Yusef Lateef Recorded October 16, 1959 Neméně řídkým jevem, který umožnila až pokročilejší záznamová technika, je dueto jednoho muže, Conversations with Myself klavíristy Billa Evanse. Údajně neměl dva odlišné hlasy předem připraveny a musel si pamatovat vždy celou skladbu, co tam hraje „ten druhý“, aby se do něj správně trefoval. https://secondhandsongs.com/performance/162787 Yesterdays by Bill Evans Recorded August 9, 1967 Kdybychom hledali nejpřírodněji hrajícího houslistu v jazzu, vyšel by nám z toho rozhodně černoch Stuff Smith. Ten se do toho dokázal skutečně opřít, střídá příkladně tempa slow – double time – half time atd. https://secondhandsongs.com/performance/358293 Yesterdays by Stuff Smith Recorded in Germany, March 3-4, 1967 Kdo to má rád s notovou předlohou, pustí si tento odkaz na celou obrazovku a sleduje, co nám tam hraje Clare Fischer. Neujde nám ani, že nehraje zdaleka jen v jedné tónině. A kreace je to dlouhá, 10 minut! https://secondhandsongs.com/performance/655522 Yesterdays by Clare Fischer Recorded in Germany, October 1975 Konečně taky někdo z avantgardy 60. let, o tři dekády později a stále moderní, navíc s českou účastí Jiřího Mráze na kontrabas, se sólem od času 5:30 https://secondhandsongs.com/performance/941815 Yesterdays by Archie Shepp Quartet Recorded December 7, 1996 Tento soubor, Metropole Orkest, jak se píše doma v Holandsku, existuje od roku 1945 a patří mezi největší nejstálejší orchestry. Podle potřeby partitury mívá 50 až 100 členů, dosahuje tedy formátu obvyklého symfonického tělesa. Zde realizuje vzorně přímo snové aranžmá s flétnovým virtuózem Tabackinem https://secondhandsongs.com/performance/932687 Yesterdays by Lew Tabackin - The Netherlands Metropole Orchestra Recorded 1988 Ušetříme si cestu do Španělska a shlédneme tamní big band, který vede barytonsaxofonista a kontrabasista Joan Chamorro. Na menší velikosti jeho nástroje tam hrají děvčata, taky na sólovou trubku zde asi sedmnáctiletá Alba Armengou. To se hned tak nevidí (a neslyší). A jsme téměř ve žhavé současnosti https://secondhandsongs.com/performance/837571 Yesterdays by Joan Chamorro & Alba Armengou Released May 21, 2019 https://img.discogs.com/GJICdCLOIQOfOX1S-zE3e0TaYpY=/fit-in/600x602/filters:strip_icc():format(jpeg ):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-14810418-1582046664-3625.jpeg.jpg The Way You Look Tonight psal Jerome Kern s textařkou Dorothy Fields, jejímž skladatelským partnerem byl předtím Jimmy McHugh; vytvořili spolu například desítky písní pro černošské revue v harlemském Cotton Clubu. Nový tandem měl s písní The Way You Look Tonight úspěch ve filmu Swing Time, v němž ji legendární herec, zpěvák, tanečník a stepař Fred Astaire zpívá své časté partnerce Ginger Rogers právě ve chvíli, kdy ona pracuje na svém účesu. Můžeme se dočíst, že filmaři byli z této scény zoufalí, neboť pěna z mýdla, šampónu nebo ušlehaného sněhu z bílku nedržela dostatečně dlouho a úspěchu dosáhli teprve se šlehačkou. Byl to šestý z deseti filmů dvojice Astaire-Rogers a jediného Oscara si při nejbližším udělování odnášel právě Jerome Kern za tuto písničku. Ve statistice tisíce nejhranějších standardů má 27. pozici a roku 1936 byla vyhodnocena jako druhá nejúspěšnější. Zdroj SecondHandSongs uvádí 861 různých provedení. Ještě pár vět o formě. Vidíme, že repetice na začátku 3. osnovy není po osmi, ale po šestnácti taktech. Celá sloka je roztažena na dvojnásobek taktů. I střední díl neboli bridge na 3. až 5. osnově má 16 taktů a závěrečný díl A je prodloužen ze 16 na 20 taktů. Před chvílí jsme viděli naopak „stažený“ zápis do polovičního počtu taktů neboli diminuci, opačnému postupu, který není v hudbě ničím neobvyklým, říkáme augmentace. Vidíme zde také hrubou „písařskou“ chybu v předposledním taktu 3. řádku, kde jsou čtvrťové noty hes-des-h-as; zamíchat mezi tři „béčkové“ tóny jeden odrážkový je zločin! Místo „h“ má být „ces“, aby byly všechny čtyři noty stejného druhu, tedy snížené. Přesně o řádek níž už je správné „ces“. Zaradovali by se ti dávní teoretici, hlásající, že ideální melodie se pohybuje v nejmenších krocích, po sekundách. Celý první řádek, s výjimkou prvního taktu, tak činí, stoupá a klesá po sousedních tónech! Koukněme se na tu zmíněnou scénu, s Fredem u klavíru. V I D E O https://secondhandsongs.com/performance/4826 The Way You Look Tonight by Fred Astaire Film premiered August 27, 1936 Fred Astaire v době své vrcholné popularity musel takový hit pochopitelně nejen zpívat ze stříbrného plátna, ale také nazpívat na desku. Učinil tak s měsíčním předstihem, aby byla včas na pultech. Všimněme si, kdo řídí doprovodný orchestr – Johnny Green, pracující v Hollywoodu ve více oborech, ten, který svojí písničkou „Body and Soul“ v počtu nahrávek předstihl celou tu slavnou Velkou broadwayskou Šestku! https://secondhandsongs.com/performance/292681 The Way You Look To-Night by Fred Astaire with Johnny Green and His Orchestra Recorded July 26, 1936 Neuběhly ani dva měsíce a už s novým hitem byla ve studiu první skutečně velká jazzová zpěvačka, Billie Holiday. Kapela jí hezky swinguje. Však ji taky od klavíru řídí Teddy Wilson, spoluhráč Bennyho Goodmana, známého jako King of Swing https://secondhandsongs.com/performance/455568 The Way You Look To-night by Teddy Wilson and His Orchestra - Vocal Chorus Billie Holiday Recorded October 21, 1936 Dejme ještě šanci zpěvačce, jejíž projev je tak jiný, že stačí malý vzorek a už ji vždycky poznáme – Betty Carter. Někdy v 80. letech uchvátila svým projevem pražskou Lucernu. Flétnistou je jinak saxofonista Jerome Richardson https://secondhandsongs.com/performance/82763 The Way You Look Tonight by Betty Carter with The Ray Bryant Trio Recorded May 16, 1955 Protože jsem nějaký macešský vůči vokálním skupinám, které se tolik podílely na vývoji populární hudby staršího typu, dávám příležitost méně známému kvartetu Four Lads (pozor, lad není zkratka lady, ale znamená mladíka) https://secondhandsongs.com/performance/417644 The Way You Look Tonight by The Four Lads with Claude Thornhill & His Orchestra Released 1956 A ještě naši „referenční“ zpěvačku, Ellu Fitzgerald, která tímto vyhrává závod v pomalosti tempa. Dovolím si vlastní překlad názvu té písně, ale nebijte mne: No nazdar, ty teda dneska večer vypadáš https://secondhandsongs.com/performance/81800 The Way You Look Tonight by Ella Fitzgerald Recorded January 6, 1963 Rád bych uměl uplatnit pravidlo méně je více, ale když se nabízí tato operní superstar, rodačka z Nového Zélandu, jejíž otec byl příslušníkem kmene Maori a matka Irka, nelze odolat. To už měla za sebou účast při definitivním nahrávání Bernsteinova muzikálu West Side Story. Hlas, který vás buď dostane, nebo nechá chladnými https://secondhandsongs.com/performance/82253 The Way You Look Tonight by Kiri Te Kanawa Released March 16, 1993 A s jazzovou zpěvačkou, držící se v popředí už několik desetiletí, přejdeme za jazzmany-instrumentalisty. Opět hodně volné tempo, ale myslím, že Ella zůstává neporažena https://secondhandsongs.com/performance/423497 The Way You Look Tonight by Cassandra Wilson Released April 3, 2015 Říkalo se mu nejmelodičtější ze všech saxofonistů. Tady to ale švihá ve vysokém tempu https://secondhandsongs.com/performance/228942 The Way You Look Tonight by Stan Getz Recorded December 12, 1952 Jestli jste propadli zvuku Hammondových varhan (jako já), nebudete se zlobit ani za toto znění https://secondhandsongs.com/performance/132762 The Way You Look Tonight by Jimmy McGriff Recorded autumn 1966 Porovnáváme-li si standardy, nemůže chybět slavné „Standard Trio“ klavíristy Keithe Jarretta, věnující se novým podobám starých kousků už skoro 40 let ve stejné sestavě, Gary Peacock-kontrabas a Jack DeJohnette-bicí nástroje https://secondhandsongs.com/performance/86512 The Way You Look Tonight by Keith Jarrett, Gary Peacock & Jack DeJohnette Recorded in Paris, July 2, 1985 Od sedmnáctičlenného, plného big bandu couvneme přes ten „střední“ (13 hráčů) až k „malému“ pro 11 hudebníků. Nezní špatně, vedoucí je velmi dobrý trumpetista Warren Vaché a šlape jim to. Aranžmá je pestré, uplatní se řada sólistů. Samozřejmě saxofonová sekce vede https://secondhandsongs.com/performance/195660 The Way You Look Tonight by Warren Vaché and the New York City All-Star Big Band Recorded January 11-12, 2000 Že ta písnička nedá spát ani úplně současným hudebníkům, o tom nás chce přesvědčit toto neznámé trio. Maskují tu povědomou melodii do hodně rozdrobeného rytmu. Xavier Thollard (* 1982) je francouzský pianista, víc jsem nezjistil https://secondhandsongs.com/performance/1044050 The Way You Look Tonight by Xavier Thollard Trio Released February 2020 Poslední zmínka bude o jinojazyčných provedeních této písně. Máme k dispozici nahrávky v chorvatštině a francouzštině a informaci bez zvukové ukázky o české verzi. Tu nazpíval Karel Gott pod názvem „Všechno právě teď je jen“, slova napsal Pavel Vrba. Uzavřeme kapitolu hudbou bratří Slovanů. https://secondhandsongs.com/performance/961965 Put ove noći by Višnja Korbar (chorvatská zpěvačka) Released 1963 A je to. 20240928 Pro mimořádně zvídavé pár dalších písní Jerome Kerna, už jen krátce. Smoke Gets in Your Eyes (slova Otto Harbach) z muzikálu Roberta, stejně jako předchozí „Yesterdays“, premiéra 18. 11. 1933. První interpretkou byla Tamara (vlastní jméno Tamra Drasin, přišla do New Yorku jako dítě s rodiči z Ukrajiny) v říjnu 1933. Noty a odkazy na nahrávky následují: Všímáme si rozsahu melodie – oktáva+kvinta – od malého „Bb“ po dvoučárkované „F“. To může méně zkušeným zpěváků přinášet problém. Hlavně ale je tu nečekaná modulace skokem po druhé (opakované) úvodní osmitaktové frázi z Es-dur (3 béčka) do H-dur (5 křížků!). Prostě závěrečný tón „Es“ v sekunda voltě se přehodnotí na durovou tercii H-dur, tón „Dis“, kterým melodie střední části (bridge) začíná. Opět je tu enharmonická záměna v 6. taktu bridge, vedoucí zpět do Es-dur – první 2 osminy 5. taktu = dis-fis se o takt dál stanou es-ges. Výborné řešení, hodné génia, jakým Jerome Kern byl. A nahrávky: https://secondhandsongs.com/performance/7202 Smoke Gets in Your Eyes by Tamara Referenční nahrávky pokud jde o písně Jerome Kerna poskytuje vedle Elly Fitzgerald nám již známá Margaret Whiting, jeho skladatelova téměř neteř. Tempo je asi dvakrát volnější a lepší: https://secondhandsongs.com/performance/282815 Smoke Gets in Your Eyes by Margaret Whiting Recorded January 27, 1960 Když balady, tak tenorsaxofon. Když tenorsaxofon, tak Coleman Hawkins. Ten má na balady patent. https://secondhandsongs.com/performance/890808 Smoke Gets in Your Eyes by Coleman Hawkins Recorded January 2, 1962 Krásnou náladu má také trio klavíristy Dona Friedmana https://secondhandsongs.com/performance/838542 Smoke Gets in Your Eyes by The Don Friedman Trio Recorded September 12, 1978 Návrat ke zpěvu a domů zařídí Eva Pilarová. Český text napsal Zdeněk Borovec https://secondhandsongs.com/performance/605222 Nevěř očím svým by Eva Pilarová Released 1966 V I D E O Roku 1993 přispěla jinou verzí na verše Michala Bukoviče „Vzlétám k oblakům“ Jitka Zelenková ___________________________________________________________________________________ The Song Is You (verše Oscar Hammerstein) z muzikálu Music in the Air (premiéra 8. 11. 1932). Jako první píseň zpíval Tulio Carminati, jeho nahrávku jsem ale neobjevil. Těsně kolem premiéry však vznikla jiná, kterou nazpíval Paul Small. Z těchto dvou notací písně mi připadá ta druhá blíž praxi. Je rozvržena do dvojnásobného počtu taktů, nikoli 4 x 8, ale 4 x 16 taktů, klasická forma A-A-B-A a zase šikovná modulace, tentokrát ne skokem, ale připravená před dvojčárou takzvaným dominantním jádrem neboli akordy na II., V. a I. stupni: fis-moll – Hdur dominantní – E dur (nová tónina pro bridge, respektive do poloviny středního dílu. Pak nás Kern zase připravuje chytrými harmonickými funkcemi na návrat do C-dur. Pojďme poslouchat: https://secondhandsongs.com/performance/937103 The Song is You by Jack Denny and His Waldorf-Astoria Orchestra - Vocal Refrain by Paul Small Recorded November 11, 1932 Vzorovým provedením o deset let později přispěl zpěvák všech zpěváků, Frank Sinatra, v době, kdy se vydal na sólovou dráhu https://secondhandsongs.com/performance/905746 The Song Is You by Frank Sinatra - Orchestra conducted by Axel Stordahl Recorded January 19, 1942 S ženským pojetím přichází Sylvia McNair za doprovodu báječného Andrého Previna https://secondhandsongs.com/performance/85590 The Song Is You by Sylvia McNair & André Previn Recorded September 1993 Za jazzmany nám zahraje klavírista Dave Brubeck a altsaxofonista Paul Desmond https://secondhandsongs.com/performance/947498 The Song Is You by The Dave Brubeck Quartet Recorded live at University of Michigan, Ann Arbor, MI, March 1954 Nikdy mi nezevšední virtuózní hra sólového kytaristy Joea Passe, zde již vyléčeného narkomana https://secondhandsongs.com/performance/278687 The Song Is You by Joe Pass Recorded August 28, 1973 Takhle lehounce štěbetal na trombon pouze Bill Watrous, jakoby to nic nebylo https://secondhandsongs.com/performance/657399 The Song Is You by The New Bill Watrous Quartet Recorded December 1980 Tohle bude zajímat ty, kteří sami muzicírují: přední tenorsaxofonista Bob Mintzer dlouze improvizuje a máme k dispozici zápis jeho hry. Nezapomenout, že tenor transponuje do B, noty jsou tedy o tón výš! https://secondhandsongs.com/performance/556243 Recorded October 2 – 5, 1991 __________________________________________________________________________________ I’m Old Fashioned (text Johnny Mercer) je úvodní píseň z filmu You Were Never Lovelier (1942) s Fredem Astairem a Ritou Heyworth, za kterou ovšem zpívala Nan Wynn. Svět chce být klamán. Jedna ze tří nominací na Oscara patřila Kernovi, ovšem za jinou písničku, „Dearly Beloved“. Nicméně i to se počítá. V případě „I’m Old Fashioned“ máme co do činění s poměrně vzácně se vyskytující formou melodie (a samozřejmě harmonie). Vezmeme-li to od konce a odmyslíme čtyřtaktové prodloužení ze 32 taktů na 36 (těmto přívěškům se v období neworleanského jazzu říkalo „tag“ a možná obstojí toto slovo i zde), můžeme vysledovat 4 x 8 taktů jako v nejběžnější formě A – A – B – A, jenže pozor, tady se nám úvodní osmitaktový díl neopakuje. Melodie přináší nový nápad. Třetí osmitaktí čili střední díl nebo bridge se také zcela liší od předchozího, ale i čtvrté osmitaktí jen chvilku vypadá na reprízu prvního a vede melodii jinam. Takže stručně vyjádřeno máme zde formu A – B – C – D. A takových je opravdu vzácně. Předběhneme, než se dostaneme k významnému filmovému skladateli Victoru Youngovi a uvedeme jako nejznámější řešení A – B – C – D jeho překrásnou baladu „Stella by Starlight“ z filmu roku 1944, The Uninvited. Patří mezi 10 nejhranějších skladeb. V poválečném moderním jazzu má obdobné řešení jiná oblíbená kompozice, „Dolphin Dance“ klavíristy Herbieho Hancocka. Příjemným tonálním vybočením jsou takty 21 až 23 (ty se zvýšenými tóny fis, cis a gis. Ovšem 24. takt nás vrací do F-dur. Filmovou zvukovou stopu máme tentokrát k dispozici zde: https://secondhandsongs.com/performance/20049 I'm Old Fashioned by Fred Astaire & Rita Hayworth [dubbed by Nan Wynn] Premiered November 19, 1942 Ve velkém předstihu, ještě před vypuknutím velké stávky, stihl píseň natočit Orchestr Glenna Millera se Skipem Nelsonem https://secondhandsongs.com/performance/394854 I'm Old Fashioned by Glenn Miller and His Orchestra - Vocal Refrain by Skip Nelson Recorded July 15, 1942 „Tetička Ella“ nám zazpívá i verzi, předcházející známějšímu refrénu https://secondhandsongs.com/performance/80630 I'm Old Fashioned by Ella Fitzgerald Recorded January 5, 1963 Jazzman jeden z nejopěvovanějších, John Coltrane zvaný Trane, v lyrické náladě https://secondhandsongs.com/performance/103622 I'm Old Fashioned by John Coltrane Recorded September 15, 1957 Jiskřivá hra jednoho z velkých krotitelů kláves stojí za poslech https://secondhandsongs.com/performance/602100 I'm Old Fashioned by The Oscar Peterson Trio Recorded June 24, 1962 A když ten drahocenný nábytek nastěhovali, tak si na něj zahráli. Dva kontrabasy mistrům stačí https://secondhandsongs.com/performance/973574 I'm Old Fashioned by David Friesen / Glen Moore Recorded April 20 & 27, 1993 20240928 KERNOVY POZICE V JAZZ.STANDARDS.COM JS year SHS Lord lyrics musical / movie / performances 002 All the Things You Are 1939 1593 1494 Hammerstein,Oscar Very Warm for May – 59 009 Yesterdays 1933 807 1141 Harbach,Otto Roberta – 295 027 The Way You Look Tonight O S C A R 1936 857 591 Fields,Dorothy Swing Time (movie) 099 Smoke Gets in Your Eyes 1933 751 418 Harbach,Otto Roberta 159 The Song Is You 1932 456 477 Hammerstein,Oscar Music in the Air – 342 236 Ol' Man River 1927 394 277 Hammerstein,Oscar Show Boat – 575 250 I'm Old Fashioned 1942 474 402 Mercer,Johnny You Were Never Lovelier (mov) 299 Long Ago (and Far Away) 1944 340 298 Gershwin,Ira Cover Girl (mov) 339 Can't Help Lovin' Dat Man 1927 274 150 Hammerstein,Oscar Show Boat 377 Why Was I Born 1929 117 112 Hammerstein,Oscar Sweet Adeline – 234 427 A Fine Romance 1936 160 117 Fields,Dorothy Swing Time 431 Why Do I Love You? 1927 162 122 Hammerstein,Oscar Show Boat 446 They Didn't Believe Me 1914 202 116 Reynolds,Herbert The Girl from Utah – 120 471 The Folks Who Live on the Hill 1937 210 138 Hammerstein,Oscar High, Wide and Handsome (mov) 550 Pick Yourself Up 1936 188 190 Fields,Dorothy Swing Time 595 Dearly Beloved 1942 182 183 Mercer,Johnny You Were Never Lovelier 607 Who 1925 104 116 Hammerstein,Oscar Sunny – 517 657 Nobody Else but Me 1946 230 194 Hammerstein,Oscar Show Boat 673 Look for the Silver Lining 1920 226 137 De Sylva,Buddy Sally – 570 936 Make Believe 1927 156 96 Hammerstein,Oscar Show Boat 999 I Won't Dance 1935 206 123 Fields-Hammerstein-Harbach-McHugh Three Sisters (London musical) ----- The Last Time I Saw Paris O S C A R 1940 112 47 Hammerstein, Oscar Lady Be Good (movie) JS 1000 Jazz Standards (názvy 001-300 lze rozkliknout a dovědět se mnohé) SHS SecondHandSongs.com (stav v září 2024) Lord Tom Lord Jazz Discography (stav z roku 2013) A z dalšího bezedného pramene discogs.com: fotografie skladatele: https://www.discogs.com/artist/166685-Jerome-Kern/image/SW1hZ2U6MTA3Mjg3MTc= stručné informace: https://www.discogs.com/artist/166685-Jerome-Kern (níže pod foto i s překladem) Jerome Kern Jerome Kern U.S. composer for stage and movies, known as the father of the modern musical theater, according to a joint resolution passed by Congress (born Jan. 27, 1885, New York, N.Y., U.S. — died Nov. 11, 1945, New York City). Kern studied music in his native New York City and in Heidelberg, Germany, and he later gained theatrical experience in London. Returning to New York, he worked as a pianist and salesman for music publishers and wrote new numbers for European operettas. In 1912 he composed The Red Petticoat, the first musical to contain only his own music; its success was surpassed by Very Good Eddie (1915). Subsequent musicals include Oh, Boy! (1917) and Sally (1920). In 1927 his Show Boat, based on Edna Ferber's novel and with lyrics by Oscar Hammerstein, became the first American musical with a serious plot drawn from a literary source; it represents a landmark in the history of musical theatre. It was followed by The Cat and the Fiddle (1931), Music in the Air (1932), and Roberta (1933). After 1933 he composed for Hollywood. Kern's classic songs include “The Song Is You,” “All the Things You Are,” “Smoke Gets in Your Eyes,” and “Ol' Man River.” He was inducted into the Songwriters Hall of Fame in 1970. Americký divadelní a filmový skladatel, podle společné rezoluce Kongresu známý jako otec moderního hudebního divadla (narozen 27. ledna 1885, New York, N.Y., USA - zemřel 11. listopadu 1945, New York). Kern studoval hudbu v rodném New Yorku a v německém Heidelbergu, později získal divadelní zkušenosti v Londýně. Po návratu do New Yorku pracoval jako klavírista a obchodník pro hudební vydavatelství a psal nová čísla pro evropské operety. V roce 1912 složil The Red Petticoat, první muzikál, který obsahoval pouze jeho vlastní hudbu; jeho úspěch překonal až Very Good Eddie (1915). Mezi jeho další muzikály patří Oh, Boy! (1917) a Sally (1920). V roce 1927 se jeho Show Boat na motivy románu Edny Ferberové s texty Oscara Hammersteina stal prvním americkým muzikálem s vážnou zápletkou podle literární předlohy; představuje mezník v dějinách hudebního divadla. Po něm následovaly tituly The Cat and the Fiddle (1931), Music in the Air (1932) a Roberta (1933). Po roce 1933 komponoval pro Hollywood. Mezi Kernovy klasické písně patří „The Song Is You“, „All the Things You Are“, „Smoke Gets in Your Eyes“ a „Ol' Man River“. V roce 1970 byl uveden do Síně slávy písničkářů.