Adobe Systems 1 Metody a techniky výzkumu pro magistry Vyučuje: Mgr. Klára Smejkal, Ph.D. Adobe Systems 2 Osnova ̶Organizační pokyny ̶Popis kurzu ̶Požadavky na ukončení Adobe Systems 3 Organizační pokyny ̶Výuka probíhá každý týden ̶Výrazně doporučuji pracovat průběžně – na znalostech budete postupně stavět ̶Pokud něčemu nebudete v průběhu rozumět, nebojte se ozvat (konzultace online i offline) ̶ Adobe Systems 4 K čemu mi to bude? ̶Zopakujete si, jak vlastně funguje a vzniká věda (zejména ta společenská) ̶Zopakujete si, kde najít výzkumné články a co má vše univerzita k dispozici ̶Uděláte si přehled o tom, jaké metody a techniky můžete využít ke zkoumání médií ̶Proniknete do základních metod analýzy dat ̶Zjistíte, jak při výzkumu neopomenout důležité etické otázky ̶ ̶Pokud vás láká výzkumná diplomka, zde se dozvíte potřebný základ ̶Vyzkoušíte si načrtnout vlastní návrh výzkumu Adobe Systems Zápatí prezentace 5 Ideální ve chvíli, když: ̶Se chcete umět lidí správně zeptat na to, co si myslí o nejrůznějších společenských jevech ̶Chcete vědět, kdy je lepší dělat s lidmi rozhovory a kdy jim rozdat dotazník ̶Se potřebujete dozvědět, jak dotazník strukturovat, aniž byste vše museli vymýšlet sami ̶Chcete umět poznat, že nějaký výzkum je ne/důvěryhodný ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo Popis se vygeneroval automaticky. Blahosova, J., Tercova, N., Svestkova, A., & Smahel, D. (2024). Artificial intelligence and health: How do Czech adults use AI? [Research report] Brno: Masaryk University. Adobe Systems 7 Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo Popis se vygeneroval automaticky. Szczepanik, P., Kotišová, J., Macek, J., Motal, J., & Pjajčíková, E. (2015). Studie vývoje českého hraného kinematografického díla (Online). Státní fond kinematografie. ISBN 978-80-260-8911-7. Adobe Systems 8 Obsah kurzu ̶V první části kurzu si zopakujeme, jak funguje věda a jak se vlastně liší od laického pozorování věcí kolem nás ̶Zopakujeme si také, jak a kde hledat výzkumy a jak na ně správně odkazovat ve svých seminárkách ̶Následně se naučíme rozpoznat, kdy dělat strukturovaný kvantitativní výzkum, který se dá zobecnit a kdy dělat kvalitativní výzkum, který jde více do hloubky, ale zobecnitelný není ̶Představíme si základní metody a techniky výzkumu a představíme si zákládní postupy analýzy ̶Dozvíte se, jak reportovat data a dodržovat etické standardy ̶Doporučuji orientovat v sylabu kurzu, který naleznete v ISu – najdete tam vše podstatné od obsahu kurzu, přes termíny, až po kontakty Adobe Systems 9 Požadavky na ukončení kurzu (pro prezenční studující) ̶Účast na semináři (24. 10.): kde budete konzultovat a prezentovat téma svého závěrečného úkolu ̶Účast na semináři (5. 12.): kde budete prezentovat váš závěrečný úkol - návrh výzkumného postupu ̶Adekvátní kvalita prezentace i návrhu výzkumu ̶ ̶Předmět je ukončen zkouškou – písemným testem s otevřenými a uzavřenými otázkami (max. 30 bodů). ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 10 Požadavky na ukončení kurzu (pro kombinované studující) ̶písemný úkol – návrh metodologického postupu. Úkol není bodovaný, ale pro absolvování kurzu je nutné jej ale v adekvátní kvalitě odevzdat (do 2. 12. 2024). ̶Předmět je ukončen zkouškou – písemným testem s otevřenými a uzavřenými otázkami (max. 30 bodů). Adobe Systems 11 Shrnutí ̶Setkávat se budeme každý týden ̶Úspěšně kurz ukončíte zkonzultováním a představením tématu závěrečného úkolu, prezentací úplného návrhu na semináři na konci semestru a napsáním závěrečného písemného testu v ISu. ̶Kurz funguje na postupném stavění znalostí – doporučuji studovat průběžně ̶Pokud něčemu nebudete rozumět, nebojte se ozvat