Metody a techniky výzkumu společenských věd Logika a design empirického výzkumu Mgr. Klára Smejkal, Ph.D. Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS, MU Opakování z minula Empirický výzkum Výzkum: proces vytváříení nových poznatků, systematická, organizovaná a naplánovaná činnost Cílem výzkumu je poznání doposud neznámých nebo málo známých vlastností (parametrů světa, objektů, předmětů, procesů, fakt) Empirický výzkum: „cesta k poznatkům pomocí systematické analýzy dat získaných nějakým metodologicky podloženým způsobem“ (Hendl, 2005: 37) TEORIE KONCEPTY •Stávající vědecké uvažování o daném jevu ZKUŠENOST, POZOROVÁNÍ •Přímá zkušenost s daným jevem METODA •promyšlený a vědomý postup získávání a analýzy dat Metody a techniky výzkumu společenských věd (Novotná et al., 2020) Metody a techniky výzkumu společenských věd TYP VÝZKUMU CHARAKTERISTIKA ZAMĚŘENÍ CÍLOVÁ SKUPINA Základní vytváření základních poznatků a teoretického porozumění vědci, studenti, vědecká komunita Aplikovaný praktické problémy a aplikace oblast praxe, může vést k návrhu opatření, intervencí, programů Evaluační určení kvality zásahu oblast praxe Akční řešení praktických problémů, usiluje o změnu stavu oblast praxe Kritický výzkum osvětlení a změna sociálních nerovností Společnost a jednotlivé skupiny v rámci společnosti Typy empirického výzkumu Skupinová aktivita Metody a techniky výzkumu společenských věd LOGIKA VÝZKUMU STÁVAJÍCÍ POZNÁNÍ CÍL OTÁZKA Explorace Velmi omezené nebo neexistuje Získat počáteční porozumění tématu Co se děje? Deskripce Nekompletní, nesystematické Získat popis, kategorizovat/klasifikovat jev Jak? Kdo? Kolik? Explanace Jev je již dobře popsán Vysvětlit jev, ověřit teorii/hypotézu Proč? Interpretace N/A Poskytnout výklad interpretovaného objektu, praxe z nějaké hlediska, porozumět Co to znamená? CÍL VÝZKUMU Vývoj konkrétní oblasti teorie nebo metodologie Shromažďování nového souboru informací nebo dat Vývoj výzkumných metod nebo technik Generování poznatků, porozumění problému, či konkrétnímu jevu Opatření (ang. policies) a praxe v konkrétní oblasti Metody a techniky výzkumu společenských věd Od formulace výzkumného problému k formulaci hypotéz Oblast výzkumu Výzkumný problém Ú č e l výzkumu Výzkumná otázka Hypotéza Metody a techniky výzkumu společenských věd Tematická oblast, v níž se bude provádět výzkum Problém, který potřebuje řešení Stanovení toho, co se bude z problému zkoumat a jak Otázka týkající se procesu, fenoménu, aspektu, který se bude zkoumat Predikce nebo odhad vztahu mezi koncepty (Hendl, 1997) Výzkumná otázka •Překlápí výzkumný cíl do podoby otázky, na kterou má výzkum odpovědět •Obsahuje základní pojmy, které charakterizují zkoumaný problém •Odvozují se od ní zpravidla vedlejší výzkumné otázky, případně hypotézy •Tři základní typy otázek: •Co? •Proč? •Jak? Proces výzkumu a záznam o něm OTÁZKA/PROBLÉM ZKOUMAL TO UŽ NĚKDO? KTERÉ ASPEKTY? S JAKÝM ÚSPĚCHEM? PODROBNĚJŠÍ OTÁZKY HYPOTÉZY ROZHODNUTÍ O DATECH POZOROVÁNÍ (SBĚR DAT/ANALÝZA) INTERPRETACE A DISKUZUE ÚVOD METODY VÝSLEDKY DISKUZE Jakým problémem se zabývám? Jaká bude logika výkladu a kam s m ě ř u j e? K jakému základnímu závěru jsem dospěl? K čemu dospěli ostatní? S jakými koncepty a teoriemi pracovali? V čem a proč byli neúspěšní? Ke kterému přístupu k řešení problému se hlásím? Jak jsem postupoval při řešení otázky? Proč jsem se rozhodl pro takový postup? Jaké výsledky se dá očekávat a proč? Jaká data jsem použil? Co jsem zjistil? V čem se moje výsledky shodují/liší od již dostupných výsledků? Co mohlo ovlivnit mnou získané výsledky? Co stále nevíme? Metoda výzkumu, technika sběru dat, metoda analýzy •Metody a techniky: kvantitativní, kvalitativní, smíšené • •Metoda výzkumu: širší koncept, který se vztahuje k celkovému přístupu nebo strategii (dotazníkový výzkum, experimentální výzkum, …) •Technika sběru dat: konkrétní nástroj nebo způsob, jakým jsou data shromažďována během výzkumu •Metoda analýzy: způsob, jak jsou data analyzována • Příklad •Metody a techniky: kvantitativní, kvalitativní, smíšené • •Metoda výzkumu: •Výzkum využívající kvantitativní přístup, konkrétně dotazníkový výzkum (survey) •Technika sběru dat: •Dotazníkové šetření •Metoda analýzy: •Statistická analýza, konkrétně regresní analýza Metody a techniky výzkumu společenských věd Kvantitativní a kvalitativní výzkumný přístup Po vzoru PŘÍRODNÍCH věd Zjišťování konceptů pomocí MĚŘENÍ Cílem je odhalit vztah mezi proměnnými (kauzalita nebo korelace) Vyhodnocení dat pomoci statistických metod (ověření hypotéz Typické metody: experiment, dotazníkové šetření, obsahová analýza, analýza sekundárních dat Po vzoru HUMANITNÍCH věd Proces hledání POROZUMĚNÍ pomocí interpretace Cílem je zjistit, jak lidé chápou svět kolem sebe, proč jednají určitým způsobem a proč jejich chování vypadá tak, jak vypadá Vyhodnocování dat pomocí kvalitativních metod, které vychází z různých tradic Typické metody: kvalitativní analýza hloubkových rozhovorů, focus groups a textů, etnografické pozorování Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Image Metody a techniky výzkumu společenských věd Kvantitativní a kvalitativní výzkumná strategie Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Účel výzkumu deskripce/explanace explorace/deskripce Analytický postup měření, statistická analýza interpretace Vztah teorie a výzkumu potvrzení, falsifikace teorie často vzniká Konstrukce výzkumného souboru Reprezentativní výběr účelový výběr Vztah výzkumníka k subjektu odstup těsný Data číselně vyjádřitelná texty, významy Proces Postupný (plán, sběr dat, analýza) Neustálé porovnávání a přehodnocování, od sběru dat přecházíme k vyhodnocování a zase zpět ke sběru Povaha výsledků objektivní subjektivní Na základě (Hendl, 2005: 63) Smíšený výzkumný přístup •Přístupy kvali a kvanti se spíše doplňují, než že by šly proti sobě (viz kriticko-realistické paradigma) •Jedno může předcházet druhému a naopak •V minulosti kvalitativní výzkum nebyl příliš uznáván, to se v posledních 30 letech výrazně změnilo • •Typy smíšených výzkumů: •Míchání metod – kvali-kvanti-kvali (metody nejsou silně integrovány, jsou spíše vedle sebe) •Smíšený model – míchání obou přístupů v rámci jednoho výzkumného designu – jeden typ dat, otázek, analýzy, … doplňuje a ovlivňuje druhý (obě fáze výzkumu jsou propojené) Výhody a nevýhody kvali a kvanti přístupu Kvali přístup •Přístupnější pro veřejnost •Hlubší porozumění, má menší vzorek •"zkreslený vzorek" - riziko, ale i výhoda •Ne tak ustálené metody Kvanti přístup •Povrchovější porozumění, velký vzorek •Když mám dobře vybraný vzorek, pravděpodobnost reprezentativnosti je vyšší • Kdy tedy využít kvali a kdy využít kvanti? •Cvičení: rozdělte se do dvojic a •zkuste vymyslet, za jakých okolností by se dalo zadané téma zkoumat kvalitativně a za jakých kvantitativně. •Stejně tak zkuste popřemýšlet nad tím, jak by se daly oba výzkumy zintegrovat do jednoho •Následně vaše návrhy odprezentujte ostatním •Zkuste ke každému typu výzkumu navrhnout výzkumnou otázku Shrnutí hodiny •Xx •Xx •Xx •Xx Použitá literatura Metody a techniky výzkumu společenských věd Hendl, J. (1997). Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum. Novotná, H., Špaček, O., Šťovíčková Jantulová, M. (Eds.). (2020). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK Sedláková, R. (2014). Výzkum médií. Nejpoužívanější metody a techniky. Grada