Adobe Systems Výběr výzkumného souboru, validita, reliabilita Adobe Systems Kvíz: opakování z minula ̶ Adobe Systems Kvantitativní vs. Kvalitativní výzkum – Hlavní rozdíly Kvantitativní výzkum: ̶Cíl: Získat reprezentativní a generalizovatelný vzorek. ̶Klíčové pojmy: reprezentativita, velikost vzorku, měřitelnost. Kvalitativní výzkum: ̶Cíl: Pochopení specifických případů a hloubkových fenoménů. ̶Klíčové pojmy: důvěryhodnost, transferabilita, autenticita. Adobe Systems 4 Populace, vzorek, reprezentativnost vzorku Populace: souhrn případů; předpokládáme, že pro populaci jsou naše závěry platné (např. publikum seriálu Ulice) Vzorek: výběr případů z populace používaný k generování tvrzení o populaci jako celku (např. konkrétní lidé, které se ptáme na názor na seriál Ulice) Census: informace o všech jednotkách (např. sčítání lidu) ZURn4108 Deskriptivní analýza kvantitativních dat Adobe Systems ZURn4108 Deskriptivní analýza kvantitativních dat 5 Populace Vzorek Adobe Systems ZURn4108 Deskriptivní analýza kvantitativních dat 6 Populace Vzorek vlastnosti Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Parametr vs. statistika Parametr ̶Číselná hodnota, která popisuje vlastnosti celé populace. ̶Např. průměrný věk všech obyvatel v ČR. ̶ Statistika ̶Číselná hodnota, která popisuje vlastnosti výběrového souboru. ̶Např. průměrný věk vzorku 100 obyvatel vybraných z ČR. ̶Používá se k odhadování parametrů celé populace na základě dat z výběru. ̶ Adobe Systems Kvantitativní výběrové techniky: pravděpodobnostní ̶Prostý náhodný výběr: ̶Definice: Každý prvek populace má stejnou pravděpodobnost být vybrán. ̶Příklad: Losování respondentů pomocí počítačového generátoru náhodných čísel. ̶Výhody: Vysoká objektivita a snadná analýza. ̶Nevýhody: téměř nemožné ho uskutečnit – velmi drahý, obvykle nemám k dispozici seznam celé populace ̶Systematický výběr: ̶Definice: Výběr každého k-tého prvku (např. každý 10. prvek). ̶Příklad: Výběr každého 5. člověka v seznamu zaměstnanců. ̶Výhody: Snadná implementace; může vést k dobré reprezentativitě při náhodném pořadí. ̶Nevýhody: musíme si dát pozor, jak jsou respondenti v seznamu seřazení. Adobe Systems Kvantitativní výběrové techniky:ní pravděpodobnostní ̶Stratifikovaný náhodný výběr: ̶Definice: Rozdělení populace do podskupin (strat) a následný náhodný výběr z každé. ̶Příklad: Výběr mužů a žen zvlášť podle zastoupení v populaci. ̶Výhody: Lepší reprezentativita pro složité populace; zohledňuje variabilitu mezi skupinami. ̶Vícestupňový náhodný výběr: ̶Definice: Výběr probíhá v několika krocích, obvykle jako kombinace technik. ̶Příklad: Výběr regionů, škol a následně jednotlivých žáků. ̶Výhody: Praktický pro velké a geograficky rozptýlené populace. Adobe Systems Kvantitativní výběrové techniky? nepravděpodobnostní ̶Kvótní – podobné zastoupení vlastností s vlastnostmii v populaci, ktere jsou relevantní, struktura vzorku zrcadlí znamé charakteristiky populace (např. věkovou strukturu, strukturu pohlaví či vzdělání) ̶ ̶Šetření malého rozsahu – dvě nebo více učelově vybraných skupin, které jsou do jisté miry podobne, ale předpokládáme u nich teoreticky relevantní odlišnost. Adobe Systems Kvalitativní výběrové techniky ̶Technika sněhové koule ̶Definice: Výběr na základě doporučení předchozích respondentů. ̶Příklad: Výzkum skrytých nebo těžko dostupných komunit, např. subkultur. ̶Výhody: Možnost oslovit specifické a hůře dostupné skupiny. ̶Teoretický výběr ̶Definice: Výběr případů na základě teoretického konceptu, který se má v průběhu výzkumu rozvíjet. ̶Příklad: Výběr účastníků s různým stupněm zkušeností s daným fenoménem. ̶Výhody: Přizpůsobivost designu dle vývoje teorie. Adobe Systems Kvalitativní výběrové techniky ̶Výběr typických případů ̶Definice: Výběr případů, které dobře reprezentují průměr populace. ̶Příklad: Výzkum typického spotřebitelského chování v konkrétní věkové skupině. ̶Výhody: Poskytuje „běžný“ pohled na zkoumaný jev. ̶Výběr kritických případů ̶Definice: Výběr případů, u kterých je pravděpodobné, že odhalí nové poznatky. ̶Příklad: Studie na respondentech, kteří zažili specifické extrémní zkušenosti. ̶Výhody: Možnost hlubokého pochopení specifických jevů. Adobe Systems Velikost výzkumného souboru ̶Kvali: oTeoretické nasycení ̶Kvanti oPozor na výběrovou chybu How sample increases with margin of error Adobe Systems Aktivita: jaký způsob výběru výzkumného souboru byste zvolili? ̶Průzkum spokojenosti obyvatel města Brna se službami veřejné dopravy. ̶Výzkum specifických potravinových návyků mezi vysokoškolskými studenty. ̶Studie na téma sociálních médií a jejich vlivu na sebevědomí adolescentů. ̶Průzkum zájmu o nově zaváděné benefity ve firmách s více než 500 zaměstnanci. Adobe Systems Validita (platnost) Validita a reliabilita Reliabilita (spolehlivost) ̶nakolik nástroj skutečně měří to, co bychom chtěli měřit oInterní validita: nakolik nástroj skutečně měří zkoumaný jev/vztahy oExterní validita: nakolik jsou získané výsledky zobecnitelné na populaci ̶do jaké míry je měření stabilní/ovlivněno náhodnými vlivy ̶pokud se použil stejný způsob měření, měli bychom získat i stejné výsledky ̶spolehlivost je nutným předpokladem pro validitu Obsah obrázku text, snímek obrazovky, kruh, Písmo Popis se vygeneroval automaticky. Adobe Systems Validita a reliabilita – Kvantitativní přístup ̶Typy validity: ̶Vnitřní validita: Jak dobře výzkum prokazuje příčinný vztah. ̶Vnější validita: Možnost generalizace výsledků mimo výzkumný vzorek. ̶Konstrukční validita: Shoda mezi měřeným konceptem a teorií. ̶Reliabilita ̶Stabilita výsledků při opakování výzkumu. ̶Význam statistických testů pro ověření reliability. Adobe Systems Validita a reliabilita – Kvalitativní přístup ̶Kredibilita (důvěryhodnost): Vhodnost interpretace dat; reflexivní zápisky, triangulace. ̶Transferabilita (přenositelnost): Možnost aplikovat závěry na jiné kontexty. ̶Autenticita: Pravdivé zobrazení perspektivy respondentů. ̶ ̶Příklady zvyšování validity: zajištění triangulace dat, reflexivita výzkumníka, … Adobe Systems Kvíz: jaká technika zvýšení validity/realiability by byla pro danou situaci nejvhodnější? Adobe Systems Shrnutí ̶Xxx ̶Xxx ̶Xxx ̶Xxx ̶Xxx ̶Xxx ̶Xxx