Obsahová analýza Metody a techniky výzkumu Adobe Systems Obsahová analýza – základní vymezení ̶Obsahová analýza zkoumá mediální obsahy (např. knihy, filmy, články) za účelem klasifikace a interpretace jejich významu a dopadů. Definice: Analýza manifestního (přímého) a latentního (skrytého) obsahu, zahrnující klasifikaci, kvantifikaci a interpretaci témat. Vývoj: Od jednoduché analýzy frekvencí výskytu ke zkoumání složitých konceptů a významových vztahů (manifestní a latentní obsah) ̶ Adobe Systems Účel a využití obsahové analýzy ̶Obsahová analýza slouží k pochopení reprezentace témat, obrazů a jevů ve společnosti. ̶ ̶Příklady využití: •Média a žurnalistika: Analýza zpráv, reklam, vizuálního obsahu. •Například kolik prostoru dostává to které téma nebo člověk •Umění: Zkoumání filmů, vizuálních prvků nebo narativů. •Jak jsou v obsazích reprezentováni lidé v závislosti na genderu •Sociální sítě: Analýza diskuzních příspěvků nebo komentářů. •Zda populistické obsahy jsou více lajkované než nepopulistické obsahy • •Účel: Identifikovat, kvantifikovat a interpretovat význam mediálních sdělení a jejich širších dopadů. ̶ Adobe Systems ̶ HYPŠMANOVÁ, Eliška. Proměny hodnotové orientace deníků MF Dnes a Právo v kontextu teorie tiché revoluce. Online. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. 2022. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/vd4f2/. Adobe Systems Obsah obrázku text, snímek obrazovky, číslo, Písmo Popis se vygeneroval automaticky. NOVOTNÁ, Martina, Alena MACKOVÁ a Patrícia ROSSINI. Incivility and Intolerance in COVID-19 Discussions on Facebook. Social Media + Society. London: SAGE Publications, 2023, roč. 9, č. 4, s. 1-12. ISSN 2056-3051. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1177/20563051231207848. Adobe Systems Výhody Výhody a nevýhody obsahové analýzy Nevýhody ̶Stabilnější obsah ̶Může to být přesnější ̶Může to být rychlejší ̶Přístup k datům je jednodušší ̶Nemůžeme se doptat ̶Může to být subjektivní ̶Může to být i pomalejší Adobe Systems Výhody kvantitativní obsahové analýzy ̶Nenarušuje zkoumané subjekty: Analýza probíhá bez přímé interakce s autory obsahu. ̶Tedy pokud zkoumáme již existující texty a ne například rozhovory ̶Časová a finanční efektivita: Lze rychle zpracovávat velké množství dat. ̶Longitudinální studie: Umožňuje sledování změn v čase (longitudinální výzkumy). ̶Flexibilita: Může být aplikována na různé typy médií a dat. Adobe Systems Výzvy a limity obsahové analýzy ̶Časová náročnost: Manuální kódování velkých datových sad zabírá hodně času. ̶Subjektivita: Interpretace latentního obsahu je náchylná k individuální zaujatosti. ̶Redukce komplexity: Složitý obsah bývá zjednodušen na jednotlivé kategorie. ̶Kontextová omezení: Nepokrývá širší kontext vzniku obsahu ani proces jeho produkce. Adobe Systems Kvantitativní obsahová analýza Typy obsahové analýzy Kvalitativní obsahová analýza ̶Zaměřuje se na frekvence jevů a jejich kvantifikaci. ̶Vhodná pro velké množství dat. ̶Příklad: Počet zmínek konkrétního tématu v mediálním obsahu. ̶Sleduje hlubší významy, symboliku a narativy. ̶Vhodná pro detailní zkoumání menších datových sad. ̶Příklad: Interpretace ideologie ve filmovém příběhu. Smíšený přístup: Kombinace obou přístupů umožňuje obohatit interpretaci o kvantitativní data. Adobe Systems Kvantitativní obsahová analýza Výběr výzkumného souboru Kvalitativní obsahová analýza ̶Potřeba si stanovit „populaci“ – tj. například ̶všechny články konkrétní rubriky v konkrétním médiu, ̶všechny IG příspěvky konkrétního umělce ̶všechny zápisy ze schůzí konkrétní komise, ̶Všechny přepisy scénářů filmů v daném žánru za posledních 5 let ̶Z nich následně reprezentativní výběr ̶Náhodný ̶Systematický náhodný ̶Stratifikovaný náhodný ̶Vícestupňový náhodný ̶Homogenní výběr: Zaměřuje se na skupinu s podobnými charakteristikami (např. texty jednoho žánru nebo od jedné cílové skupiny). ̶Maximální variabilita: Cílem je zachytit co nejširší spektrum pohledů nebo typů dat. ̶Kritický případ: Výběr na základě klíčového příkladu, který ilustruje fenomén. ̶Teoretický výběr: Výběr založený na předpokladech nebo teoriích, které výzkum ověřuje. Adobe Systems Kvantitativní obsahová analýza Adobe Systems Metodologické požadavky na obsahovou analýzu (Neuendorf) ̶Objektivita: Výsledky by měly být nezávislé na výzkumníkovi. ̶A priori design (deduktivní strategie) ̶Reliabilita: Konzistence mezi kodéry (inter-kodérská spolehlivost). ̶Validita: Výsledky musí přesně odrážet analyzovaný obsah. ̶Replikovatelnost: Metoda musí být opakovatelná jinými výzkumníky. ̶Generalizovatelnost: Výsledky by měly být použitelné na širší vzorky. ̶Testování hypotéz Adobe Systems Kroky při realizaci kvantitativní obsahové analýzy ̶Vytvoření výzkumného souboru ̶Příprava pro kódování dat a vytvoření kódovací knihy ̶Kódování výzkumného souboru ̶Měření kódérské realiability ̶Analýza dat Adobe Systems Kategorie obsahu, když zkoumáme obsah v médiích ̶Identifikační ̶Identifikační číslo / ID článku ̶Datum vydání ̶Typ média ̶Rubrika ̶Číslo článku ̶Pořadí článku ̶Kód média ̶Analytické ̶Vztahující se k hypotézám Adobe Systems HYPŠMANOVÁ, Eliška. Proměny hodnotové orientace deníků MF Dnes a Právo v kontextu teorie tiché revoluce. Online. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. 2022. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/vd4f2/. Adobe Systems Kódovací matice - příklad ̶ HYPŠMANOVÁ, Eliška. Proměny hodnotové orientace deníků MF Dnes a Právo v kontextu teorie tiché revoluce. Online. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. 2022. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/vd4f2/. Adobe Systems Analýza dat - příklad ̶ HYPŠMANOVÁ, Eliška. Proměny hodnotové orientace deníků MF Dnes a Právo v kontextu teorie tiché revoluce. Online. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. 2022. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/vd4f2/. Adobe Systems Reliabilita v OA ̶Interkóderská reliabilita ̶Je kvůli ní nutné: ̶Jasně definovat proměnné a hodnoty ̶Vytrénovat kódéry v jejich rozpoznání ̶Změřit inter-kódérskou reliabilitu (např. Krippendorffova alfa, víc než 0.8) à Existují na to kalkulačky: https://www.k-alpha.org/ Adobe Systems Kvalitativní obsahová analýza Adobe Systems Hlavní charakteristiky ̶Založena na identifikaci tematických vzorců v textu ̶Témata nejsou textu vnucena zvenčí, ale objevují se v průběhu pečlivého čtení textu výzkumníkem ̶Typologie kvalitativní obsahové analýzy: ̶Rétorická analýza – analýza způsobů využití rétorických prvků ̶Narativní analýza – rekonstrukce narativu ̶Diskurzivní analýza – ideologie, způsoby, jak se o daném tématu mluví ̶Semiotická analýza – latentní významy, identifikace ideologie, využívání symbolických znaků ̶Interpretativní analýza – významy, subjektivní interpretace, hlubší porozumění ̶Konverzační analýza – struktura, pravidla, průběh interakcí ̶Kritická analýza – mocenské vztahy, ideologie, dominance ̶ ̶ Adobe Systems Postup při analýze ̶První čtení - bez jakéhokoliv dělání poznámek ̶Druhé čtení - s poznámkami ̶Třetí čtení - hledání vzorců ̶ ̶Myšlenkové mapy jako užitečná pomůcka Adobe Systems kvalitativní obsahová analýza volebních programů a instagramových projevů Alternativ für Deutschland Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo Popis se vygeneroval automaticky. POLÁČKOVÁ, Pavlína. Alternativa pro Německo: Analýza protestní a antisystémové identity v kontextu zahraniční politiky. Online. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. 2024. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/dxq0c/. Adobe Systems Shrnutí ̶Babiš je jako my ̶Může to být subjektivní, takže je dobrý to analyzovat ve více lidech ̶Dávat si pozor, jestli je kvali nebo kvanti ̶Je dobré si to dopředu naplánovat - kvůli té subjektivitě ̶