1 Příčiny existence VS (selhání a ,,selhání") VE - přednáška č.2 Selhání trhu Absence trhu vs. "selhání trhu" - (jako kdyby někdo jabloni říkal hrušeň, a v rozčarování z toho, že neplodí hrušky vyvodil závěr, že hrušeň selhala - Kinkor.) Osnova: příčiny existence veřejného sektoru ,,neekonomické" příčiny - sociální preference, solidarita, pojetí spravedlnosti. selhání trhu lidský potenciál a jeho kultivace struktura VS jako výsledek příčin jeho vzniku. (Příklad strukturalizace na základě teorie potřeb) 2 Otázka Ale proč veřejný sektor existuje? Proč vláda zastává funkce, které zastává, a proč produkuje právě to, co produkuje? Existuje logický a jasně formulovaný argument, kterým lze vysvětlit socioekonomické důvody existence státu? Anebo mají být funkce státu odůvodněny ideologicky? Odpověď Neexistuje pouze jediné ekonomické odůvodnění vlády. Platí spíše, že vláda existuje proto, aby se zabývala celou řadou různých problémů, a přitom hraje řadu různých rolí, které se často od sebe liší a které jsou často ve vzájemném rozporu.. Adam Smith: ... existují jen tři povinnosti, které musí vládce vykonávat: za prvé povinnost ochraňovat společnost před násilím a útokem jiných nezávislých společností; za druhé povinnost ochraňovat každého člena společnosti, ... před nespravedlnostmi a útiskem ze strany všech ostatních členů této společnosti, ...; (pokr.) 3 Adam Smith 2 ... za třetí povinnost zřídit a udržovat jisté veřejné práce a projekty a jisté veřejné instituce, jejichž zřízení a údržba nikdy nemůže být v zájmu jednotlivce či malé skupiny jednotlivců, neboť zisk z nich by nikdy nevynahradil vynaložené náklady jednotlivce či malé skupiny jednotlivců, přestože mohou často poskytnout více než pouhou úhradu nákladů pro velkou společnost. ...ale nejasnost v obsahu pojmů: násilí (stát je nástroj objektivizace použití násilí v obraně proti iniciaci násilí - odtud bezpečnost, obrana, justice, zahr. politika) útisk (vylučuje ,,dobrovolnost" tržní směny ekonomický útisk?) nespravedlnost (co je spravedlivé a pro koho?) Ultraliberalismus Jedinou ,,morální" (I.M.) funkcí státu je ochrana individuálních práv, tj. použití síly k obraně proti iniciaci násilí. Jakákoliv akce státu je použitím násilí. Vše ostatní nad ochranu individuálních práv je etatismem, zneužitím instituce státu. 4 ... ale co v případech, kdy na sebe naráží (v té či oné formě) individuální právo a potřeba reprodukce společnosti, ve které individuum existuje? problém obsahu pojmu reprodukce - hmotný blahobyt? přežití? efektivní stav? dělba práce si vyžaduje koordinaci a ,,problém černého pasažéra" (někdy) donucení... Příčiny existence - střední proud ,,neekonomické" - sociální, resp ,,nespokojenost" s výsledky distribuce trhem ekonomické (neefektivnost) makro (inflace, cykly, nevyužití výrobních faktorů) mikro (Paretovsky efektivní rovnováha) Tzv. neekonomické... problémy ,,nesprávné", ,,nespravedlivé" redistribuce - sama Paretovsky efektivní řešení neříkají nic o úrovni blahobytu jednotlivých členů společnosti. redistribuční souvislosti (polarizace bohatství a chudoby) statky pod ochranou, (merit goods) 5 Makroekonomické nerovnováha inflace nezaměstnanost cykličnost vývoje ...ale, u řady těchto jevů je vysoce pravděpodobné, že je zásahy státu, ne-li vyvolávají, pak zcela jistě prohlubují... Mikroekonomické (PŘÍŠTĚ) Překážky k nastolení Paretovsky efektivních stavů: Selhání konkurence Přirozené monopoly Veřejné statky Externality Nedostatečná informovanosti Pojetí spravedlnosti Kritéria založená na schopnostech (liberalismus) Utilitární kritéria (Bentham) Egalitářská kritéria (první křesťané) Smíšená kritéria (sociální síť) ... příklad trosečníků. 6 VS z hlediska teorie potřeb Potřeba = (jedincem) pociťovaný nedostatek dělíme (mimo jiné) na individuální a společenské společenské jsou ty, které pociťuje člověk (jedinec, individuální spotřebitel) proto, že žije ve společnosti. Společenské potřeby organizovaného uspořádání společnosti ochrany osoby a jejího majetku zajištění spravedlnosti ochrany území, na kterém žije, společenství, do kterého jedinec patří. Lidský potenciál - made in Czechoslovakia Lidským potenciálem rozumíme předpoklady člověka k činnostem, které realizuje ve všech svých základních sociálněekonomických funkcích, a to ve funkci občana, člena rodiny, pracovníka, spotřebitele i vlastníka. 7 Lidský potenciál - složky Teorie lidského potenciálu konkretizuje lidský potenciál těmito jeho složkami: potenciál zdraví potenciál poznatkový a dovednostní potenciál hodnotově orientační potenciál sociálně participační potenciál individuálně integrativní a regulační potenciál tvůrčí.