1 Osnova ˇ Pojem RD - ­ definice, význam a omezení vypovídací schopnosti, druhy ­ Příčiny vzniku, důsledky (rozpočtové, fiskální) ­ Možnosti financování ˇ Pojem VD ­ Vztah mezi RD a VD - problém fiskální nerovnováhy a oboustranná kauzality, řešení VD Fiskální nerovnováha ˇ Fiskální nerovnováhou se rozumí existence pohledávek vůči budoucím daňovým příjmům, kdy dochází k přerozdělování dosud nevytvořených zdrojů. ˇ Fiskální nerovnováha se projevuje dvěmi základními podobami - rozpočtovým deficitem a veřejným dluhem Rozpočtový deficit ˇ Rozdíl mezi celkovými hotovostními výdaji včetně úroků a celkovými hotovostními příjmy (daňovými i nedaňovými) s vyloučením úvěrových příjmů. Rozpočet - omezená vypovídací schopnost ˇ jedná se pouze o tokový pohled - významnější je vývoj stavových veličin (velikost národního bohatství, majetku státu apod..) ˇ jsou zahrnuty pouze rozpočtové transakce ˇ jedná se pouze o hotovostní operace - neodráží vládní pohledávky ani závazky 2 Druhy deficitu: ˇ aktivní (strukturální) ˇ pasivní (cyklický) ˇ kritériem jsou příčiny vzniku, resp. zda ho vláda ,,chce" nebo nikoli ˇ podrobněji viz makroekonomie (Fuchs) makroekonomické důsledky ˇ neoklasický přístup ˇ keynesiánský přístup ˇ neoricardiánský přístup ˇ ,,všechno špatně" ˇ ,,podle toho proč a nač" ˇ ,,nic se neděje" možnosti financování deficitu ˇ dluhové ­ obligace ­ úvěr ­ domácí ­ zahraniční ˇ emisní veřejný dluh ˇ hrubý VD ˇ čistý VD = hrubý VD (-) + státní finanční aktiva ˇ SFAK... finanční rezervy a účelové prostředky vlády vedené na zvláštních účtech centrální banky. (fin. rezervy na rizika vládních úvěrů, pohledávky vůči zahraničí...) 3 Veřejné rozpočty - saldo, dluh a poměrové ukazatele http://www.mfcr.cz/static/MakroPre/CZ/GT08.htmhttp://www.mfcr.cz/static/MakroPre/CZ/GT08.htm 11)) KonsolidovanéKonsolidované saldosaldo veřejnýchveřejných rozpočtůrozpočtů sese lišíliší odod součtusoučtu saldsald jednotlivýchjednotlivých složeksložek.. PříčinouPříčinou jsoujsou půjčkypůjčky vv rámcirámci vládníhovládního sektorusektoru,, kterékteré jsoujsou zaúčtoványzaúčtovány jakojako výdajvýdaj věřitelskévěřitelské složkysložky aa financovánífinancování dlužnickédlužnické složkysložky veřejnýchveřejných rozpočtůrozpočtů.. 2)2) HrubýHrubý vládnívládní dluhdluh nezahrnujenezahrnuje nepříménepřímé závazkyzávazky státustátu aa územněúzemně samosprávnýchsamosprávných celkůcelků.. 3)3) ČástČást dluhudluhu územněúzemně samosprávnýchsamosprávných celkůcelků.. 4 Tabulka 8.6: Vládní deficit a vládní dluh podle Maastrichtu (v % HDP) Vládní dluh blížící se dluhu podle Maastrichtu - nekonsolidovaný, včetně nesplacených úroků. 5 Veřejné výdaje (VV) osnova ˇ Struktura VV ˇ Vývojové tendence ˇ Faktory ovlivňující rozsah VV ˇ Metody objektivizace výdajových položek. ˇ Typy užitků a nákladů. pojem ˇ částky, které se objevují v účtech veřejného sektoru (užší, tradiční) ˇ +výdaje soukromého sektoru jako výsledek vládou zavedených pravidel (také možné) Struktura ˇ nákupy zboží a služeb ­ běžné ­ kapitálové ˇ představují nároky na zdroje (odebírají soukromému sektoru absolutně) ˇ transfery ˇ přerozdělení (redistribuce) 6 Vývoj VV ˇ tendence k růstu (až do 80-90. let) ˇ problematika vyjadřování ˇ Růst výdajů musí být vnímán ve vztahu k nárůstu ostatních ekonomických veličin: ­ např. vzestup celkové cenové úrovně, ­ růst HDP ­ přírůstku populace 0 10 20 30 40 50 60 70 1960 1965 1970 1975 1980 1985 1990 1995 1999 rok podílnaHDPv% Belgie Dánsko Francie Řecko Španělsko Nizozemsko Irsko Lucembursko Německo Portugalsko Velká Británie Itálie průměr Podíl veřejných výdajů na HDP VV v ČR http://www.mfcr.cz/static/MakroPre/CZ/GT08.htm 7 Elastičnost VV ˇ vztah mezi % změnou veřejných výdajů a % změnou HDP. (VVt+1 - VVt)/VVt (HDPt+1 - HDPt)/HDPt ˇ jistou modifikací je určení marginálního sklonu výdajů, kdy jde o zvýšení výdajů jako procenta zvýšení HDP Struktura veřejných výdajů ˇ funkční klasifikace ˇ kritériem členění odvětví, do kterých výdaje plynou (školství, zdravotnictví, doprava...) ˇ ekonomická klasifikace ˇ vychází z aktivit, jimiž vláda naplňuje své funkce (běžné výdaje, úrokové platby, jiné transfery, kapitálové výdaje atd.) Příčiny růstu ˇ Změna preferencí vlivem růstu důchodu na hlavu ˇ Změny v demografické struktuře ˇ Technologické změny ˇ Inflace ˇ Demonstrační efekt ˇ Jiné vlivy Makromodely veřejných výdajů ˇ Vývojové modely růstu veřejných výdajů. (Musgrave a Rostow) ˇ Wagnerův zákon ˇ Peacockova a Wisemanova analýza (teorie prahových efektů) 8 Efektivnost veřejných výdajů ˇ porovnání s běžným tržním prostředím ­ nejistota ­ motivace, zájmy ­ kritéria správnosti rozhodnutí ˇ historie uplatnění analýz ˇ odborný a laický prvek Kroky rozhodovacího procesu ˇ Identifikace souboru variant projektů ˇ Identifikace všech významů těchto projektů (všech jejich vstupů a výstupů) ˇ Odhad ceny jednotlivých vstupů a výstupů ˇ Převedení všech cen na současnou diskontovanou hodnotu ˇ Sečtení všech nákladů a výnosů jednotlivých projektů s cílem odhadnout celkový přínos projektu Ekonomické analýzy veřejných projektů - druhy ˇ jednokriteriální ­ Analýza minimalizace nákladů ­ Analýza účinnosti nákladů ­ Analýza nákladů a užitečnosti ­ Analýza nákladů a výnosů ˇ vícekriteriální CBA ve veřejném sektoru ˇ Soubor praktických metod optimální volby v oblasti veřejné ekonomiky respektující kritérium maximální čisté společenské rentability, přičemž jsou všechny uvažované náklady a užitky vyjadřovány v penězích, ať už přímým či nepřímým způsobem 9 Náklady ˇ Náklady jsou souhrnem peněžních výdajů a nepeněžních prvků nutných k využití různých zdrojů pro získání specifického produktu. Mezi nepeněžní prvky lze zahrnout omezení plynoucí ze státních regulačních opatření, škody pociťované jinými subjekty nebo znehodnocení životního prostředí (negativní externality) a "náklady příležitosti", které označují výhody plynoucí z jiného použití týchž zdrojů Výnosy (užitky) ˇ Výnosy jsou souhrnem uspokojení (užitků) jednotlivců, skupin jednotlivců či komunity, které generuje nějaký program či veřejné opatření. Mohou mít primárně peněžní i nepeněžní formu. V průběhu zpracování CBA se snažíme všechny převádět na peněžní jednotky a takto vyjadřovat. Typy nákladů a výnosů (užitků) ˇ reálné ˇ Odrážejí přírůstek blahobytu společnosti, který se porovnává s reálným nákladem převedení zdroje z jiného použití ­ přímé x nepřímé ­ hmotné x nehmotné ˇ peněžní ˇ vznikají v důsledku změn v relativních cenách, které se projevují při adaptaci ekonomiky na poskytované veřejné statky a na změny ve struktuře poptávky po zdrojích. Výsledkem je, že narůstají zisky nebo ztráty některých jednotlivců, které jsou však vyrovnávány ztrátami nebo zisky, jež pociťují ostatní. hmotné x nehmotné lze nalézt pro daný náklad či užitek na trhu cenu?? ˇ hmotné ˇ cenu lze najít na trzích ˇ (ušetřený benzín, zvýšené množství přepraveného zboží) ˇ nehmotné ˇ cenu na trhu nelze najít ˇ (ušetřené životy, volný čas, zlepšení kvality životního prostředí) 10 Kritéria výběru projektů dělitelnost a nedělitelnost projektů x fixní a flexibilní rozpočet dělitelné + fixní ... MUX = MUY nedělitelné + fixní B/C max. B-C max. dělitelné + flexibilní MUx >= 0 nedělitelné + flexibilní B - C > 0