13. Řízení veřejného sektoru. Samospráva a státní správa. Úloha veř. správy v řízení veřejného sektoru.

ŘÍZENÍ VEŘEJNÉHO SEKTORU

Veřejný sektor je řízen a spravováván veřejnou správou. Na otázku, proč tomu tak je, se téměř nabízí odpověď, že nikdo jiný zde není k dispozici. Veřejný sektor je financován z veřejných financí. Veřejné finance jsou tvořeny z daní daňových poplatníků. Daňoví poplatníci svěřili ze zákonu, který demokraticky přijali prostřednictvím svých zástupců, své daně veřejné správě, aby na základě veřejné volby s nimi hospodařili.

Účinnost řízení veřejného sektoru veřejnou správou je v podstatě závislá na dvou faktorech:

* do jaké míry dokáže veřejný sektor využít ve svém praktickém řízení obecných

poznatků teorie řízení

* do jaké míry dokáže veřejný sektor zohlednit vliv specifických faktorů, vlastních

veřejném sektoru i veřejné správě, při konkrétním využití oněch konkrétních

poznatků.

2. 1. VZTAH MAKROŘÍZENÍ A MIKROŘÍZENÍ VE VEŘEJNÉ

SPRÁVĚ

V ziskovém (tržním) sektoru je věnována zcela rozhodujícím způsobem pozornost řízení podnikových subjektů. Tedy mikrořízení. Řízení na národohospodářské, makroekonomické úrovni, díky schopnostem tržního mechanismu při alokaci zdrojů ustupuje svým významem do pozadí. Jeho rozsah a míra jeho intenzity je, jak obecně známo, předmětem sporů různých ekonomických teorií a škol.

Ve sféře veřejného sektoru, právě proto, že v něm nepůsobí trh se svým samoregulujícím mechanismem a proto, že se jedná o veřejný sektor naopak vystupuje do popředí význam řízení na úrovni celospolečenské, národohospodářské, tedy na makroúrovni. Řízení na mikroúrovni, tedy na úrovni organizací sice neztrácí na svém významu, ale je svou strukturou i svým obsahem silně podmíněno strukturou a obsahem řízení na makroúrovni.

Z této objektivní skutečnosti pak vyplývá mimořádný význam řízení z úrovně vlády (z úrovně jednotlivých ministerstev).

Jestliže si rozebereme strukturu vlády kterékoliv země, tak vlastně zjistíme, že vláda je vládou veřejného sektoru. S výjimkou ministerstev, které řídí zahraniční politiku a nějakého typu ministerstva, které je pověřeno řízením hospodářské politiky se vláda sestává z ministerstev, která řídí veřejný sektor. Co zkazí centrum, to nižší stupně řízení a jednotlivé organizace mohou obtížně napravit.

2. 2. HORIZONTÁLNÍ A VERTIKÁLNÍ DĚLBA PRÁCE V ŘÍZENÍ

VEŘEJNÉHO SEKTORU

Jedním z praktických (ale i teoretických) problémů řízení veřejného sektoru je optimalizace dělby práce

* mezi státní správou a samosprávou

* mezi jednotlivými stupni říze

Pokud se týká dělby práce mezi státní správou a samosprávou, odborníci se shodují na použití těchto dvou kritérií:

* míra objektivní potřebnosti uspokojovat určité potřeby plošně,

tj. na území celého státu jednotně, podle stejných pravidel

* míra objektivní potřebnosti poznat, formulovat a prosadit zájmy

obyvatel určité části země.

Tam, kde převažuje vliv prvního kritéria, tam přebírá větší kompetenci státní správa. Buď tyto činnosti řídí nebo dohlíží na jejich realizací (cestou kontroly, cestou toku finančních prostředků apod.).

Tam, kde převažuje druhé kritérium, tam přebírá větší kompetenci samospráva.

Plošně jednotné zabezpečení potřeb lze zajistit i zákonně přijatými normami (např. počet dětí na jednu základní školu). Státní správa pak pouze dohlíží nad dodržením těchto norem (standardů), případně přiděluje prostředky přímo ze státního rozpočtu tam, kde se prostředky z objektivních důvodů nedostávají.

V demokratických státech můžeme pozorovat obecnou tendenci přesunu kompetencí od státní správy k samosprávě. O prosazení této tendence je však nutno neustále usilovat. Státní správa má značnou setrvačnost. Úředníci státních orgánů, zvláště centrálních, se neradi vzdávají svých kompetencí. A protože prozatím mají většinou vyšší kvalifikační úroveň než profesionální aparát úřadů samosprávy, bývají velmi vynalézaví v tom, jak si moc udržet i tam, kde by to samospráva dokázala zajistit účinněji.

Pokud se jedná o dělbu práce mezi jednotlivými stupni řízení, především v samosprávě, prosazuje se princip subsidiarity. Tento princip vyžaduje, aby bylo rozhodování ve veřejném sektoru přiřazeno na co nejnižší stupeň řízení, na který je ho možno z objektivních důvodů ještě přiřadit.

2. 3. SPECIFIKUM ROZHODOVÁNÍ VE VEŘEJNÉM SEKTORU

Rozhodovací cyklus obecně probíhá v následujících etapách

V řízení veřejného sektoru, ve kterém výrazně převládá rozhodování cestou veřejné volby dochází ke specifické dělbě práce mezi volenými funkcionáři a profesionálním aparátem tj. úřadem zastupitelstev. Profesionální aparát (např. na obecních úřadech) připravuje a zajišťuje realizaci rozhodnutí. Samo rozhodnutí však přijímají veřejnou volbou zastupitelstva, tedy poslanci. Dochází tedy k situaci, kdy soustředění informací, jejich analýzu i přípravu variant řešení diagnostikovaného problému provádí profesionálové na řízení veřejné správy, ale diagnostikaci problému, rozhodnutí a kontrolu plnění rozhodnutí provádí v podstatě laici, a to ještě kolektivním rozhodnutím, kdy osobní odpovědnost za důsledky rozhodnutí je v podstatě minimální a rizikem jsou pouze prohrané příští volby. Dlužno poznamenat, že vláda jako nejvyšší orgán státní správy není úřadem parlamentu, ale ve všech důležitých záležitostech, ke kterým jsou přijímány zákony, je v postavení úřadu parlamentu.

2. 4. FORMY, NÁSTROJE A METODY ŘÍZENÍ VE VEŘEJNÉM

SEKTORU

a) Forma řízení

Formou řízení nazýváme základní charakteristiku řídícího systému, která je určena mírou centralizace (mírou decentralizace) rozhodovacích kompetencí. Teorie řízení nám nabízí tři základní formy, a to:

aa) přímou direktivní formu

ab) přímou nedirektivní formu

ac) nepřímou formu

Ad aa) Přímá direktivní forma se vyznačuje vysokou mírou centralizace rozhodovacích kompetencí. Nástroje (pojem je vysvětlen dále), které používá mají autoritativní charakter. Úkoly ukládané z příslušného centra jsou určovány direktivně a podrobně. Od řízeného systému se očekává iniciativa pouze ve smyslu dobrého plnění uložených úkolů. Řídícím orgánům na nižších stupních je vlastně vymezen prostor pro správní činnosti. (Správní činnosti se od řídících činností liší tím, že v nich chybí skutečný rozhodovací proces. Úkolem těchto orgánů je vlastně vykonat to, o čem bylo jinde rozhodnuto.).

Ad ab) Přímá nedirektivní forma řízení se vyznačuje tím, že řídící centrum stanovuje řízeným subjektům jejich poslání (vymezené např. ve statutu nebo jiném dokumentu), případně i hlavní cíle. Volí pak nástroje řízení obvykle motivačního, zvláště finančního charakteru, které vedou řízené subjekty k vymezení takových cílů a takových způsobů jejich dosažení, které vedou optimální cestou k naplňování poslání. Obecně vzato je přímá nedirektivní forma řízení velmi účinná za předpokladu volby vhodných nástrojů řízení. Tato forma je nejvíce uplatněna v řízení po linii samosprávy.

Ad ac) Nedirektivní forma řízení je charakterizovaná tím, že si řídící centrum stanoví úkoly samo pro sebe, řízeným subjektům nic nevymezuje a volí takové motivační nástroje, které vedou řízené subjekty ke stanovení svého poslání a cílů, pomocí nichž budou naplňovány úkoly, které si řídící centrum stanovilo samo pro sebe. Tato forma je používaná především tehdy, když řídící subjekt není vůči svému okolí v roli statutárního řídícího subjektu, ale chce chování tohoto okolí ovlivnit. V řízení veřejného sektoru je tato forma používaná všemi zastupitelskými sbory všude tak, kde jednání občanů není stanoveno zákonem nebo vyhláškou, ale zastupitelské sbory chtějí takové jednání občanů vyvolat. (např. při volbě určitého způsobu uspokojování potřeb).

b) Nástroje řízení

Teorie řízení nám předkládá k dispozici následující soustavu nástrojů řízení:

 

VEŘEJNÁ KONTROLA

Veřejná kontrola je jeden z charakteristických znaků veřejného sektoru. Má dvě formy - laickou (občanskou) a profesionální.

Laická kontrola je kontrola občanská: každý občan má právo a povinnost ji provádět buď svojí účastí na zasedání zastupitelstva nebo prostřednictvím svých zástupců ve volených orgánech. Laická kontrola je zaměřena na ty činnosti, ty statky, produkované ve veřejném sektoru, které laik může posoudit. Jeho poznatky pak musí být předány orgánům, které jsou profesionálně kontrolou pověřeny.

Vedle laické kontroly je organizovaná ve veřejném sektoru profesionální kontrola, kterou provádí odborné kontrolní orgány (např. ve školství, státní školská inspekce). Kontrolu provádí jednak ze zákona, jednak z podnětů laické kontroly a ze své laické iniciativy. Výsledky kontroly musí být zveřejňovány.

Jak bychom tedy asi nejlépe formulovali kritéria pro dělbu kontroly na kontrolu laickou a kontrolu profesionální ? Pravděpodobně takto:

* míra nároku na odborné znalosti kontrolované činnosti (kontrolovaného statku).

* závažnost důsledků způsobů provádění kontrolované činnosti pro jejich

sociálněekonomickou úroveň

Čím vyšší míru zaznamenáváváme u obou kritérií, tím více preferujeme profesionální kontrolu, tedy kontrolu, prováděnou profesionální orgány a profesionálními pracovníky.

Obě formy kontroly mají jistě svá úskalí.

Laická kontrola v neprofesionalitě, v nedostatku informací, v subjektivním přeceňování nebo podceňování významu kontrolovaných činností a způsobů jejich provádění.

Profesionální kontrola se může snadněji stát objektem mocenských sporů, může přeceňovat některé problémy v důsledku skladby pracovníků kontrolních orgánů atd.

Ukazuje se, že kombinace laické a profesionální kontroly snižuje úskalí obou typů kontrol tehdy, je-li dosaženo tohoto stavu:

* laická kontrola především podněcuje, dává impuls profesionální kontrole

* profesionální kontrola je pod kontrolou samosprávných orgánů vyššího stupně

* výsledky profesionální kontroly jsou zveřejňovány; zcela rozhodující význam

v tomto kontrolním procesu má etické chování masmédií.