Příčiny existence veřejného sektoru Přednáška č. 3 Osnova n Přehled příčin n Externality -- vymezení pojmu, dělení n Důsledky externalit n Řešení externalit Přehled příčin existence veřejného sektoru n Sociální ("Tobin 1994: Tržní mechanismus způsobuje více nerovností než požadují demokratické hodnoty.... Redistribuce se stává nevyhnutelnou" n Makroekonomické (ovlivňování veličin jako inflace, míra nezaměstnanosti, tempo růstu...) n Mikroekonomické (omezená konkurence, externality, veřejné statky) Externality - definice n Mankiw : vliv činností na blahobyt lidí neúčastnících se této činnosti n Stiglitz : kdykoliv jednotlivec nebo firma podnikne libovolnou činnost, která má vliv na jiného jednotlivce nebo firmu a která zároveň není druhou stranou zaplacená / odškodněná n Externality = efekty přelévání, vnější efekty, kladné či záporné úspory, efekty sousedství Externality - typy n Spotřební -- spotřeba jedné osoby (resp. její chování při spotřebě) ovlivňuje užitek jiné osoby- tabák, hlasitá hudba.. n Produkční -- produkce jedné firmy je ovlivňována činností jiného subjektu (ovocný sad => včely) n Pozitivní -- vnější efekty chování nějakého subjektu, které zvyšují užitek jinému, aniž by platil. Vzniká externí užitek. n Negativní - vnější efekty chování nějakého subjektu, které snižují užitek jinému, aniž by platil. Vzniká externí náklad. Externality -- důsledky I. n Externalita vzniká mezi spotřebiteli, mezi výrobci nebo mezi spotřebiteli a výrobci n Jde o vztah, který není postižen systémem cen n Trh ho neumí ocenit a tedy neumí regulovat tyto důsledky n Externalita = nechtěný, vedlejší efekt z hlediska fungování trhu Externality -- důsledky II. n Pokud existuje externalita, čistě tržní alokace není efektivní n Úroveň produkce nebude společensky efektivní n V případě negativní externality bude úroveň produkce komodit nadměrná n V případě pozitivní externality bude úroveň produkce komodit nedostatečná Řešení externalit n Veřejná řešení, tj. zmírňování následků externalit vládou n Soukromá řešení, tj. samovolná tendence trhu vedoucí k nápravě externích dopadů Veřejná řešení externalit n Teoreticky jde o přiblížení soukromých nákladů ke společenským n Nástroje : korekční daně (dotace), pokuty, bonusy = Pigouovské daně/dotace n Problém : neznáme mezní přínos či náklad externality, protože trh v případě externalit nefunguje, a tedy není jasné, kdo a kolik získává a ztrácí n Pigouovské daně/dotace nejsou univerzálně použitelným nástrojem řešení Jiná veřejná řešení n Zákazy -- např. zákaz používání freonů, zákaz řízení aut po požití některých látek n Příkazová řešení -- stanoví se,kolik externality je možné produkovat. Existují obchodovatelné licence. n Státní regulace -- právní normy (mít ve voze katalyzátor, vybudovat čističku..) n Jednorázová finanční podpora n Vlastní činnost -- vláda může nahrazovat soukromé producenty a vykonávat určité činnosti šetrněji. Využívané při řešení pozitivních externalit -- vzdělávání, věda a výzkum atp. Soukromá řešení externalit n Internalizace n Coasův teorém : pokud mohou strany postižené externími náklady vyjednávat bez transakčních nákladů, dospějí k efektivnímu výsledku bez ohledu na to, komu přisuzuje odpovědnost za škody zákon. n Podmínky platnosti : n Perfektní vymezení vlastnických práv n Transakční náklady na vyjednávání jsou nulové, respektive zanedbatelné Coasův teorém n Problém externalit je reciproký, existují tu vždy dvě strany n Kritizuje veřejná řešení, protože opomíjejí fakt, že obě strany mají zájem se dohodnout a najít společné řešení n Společné řešení existuje (resp. může existovat) pokud jsou splněny podmínky Coasova teorému Studijní literatura n Stiglitz, J. E. : Ekonomie veřejného sektoru. Grada, Praha, 1997. n Musgrave, R.A., Musgraveová, P.B. : Veřejné finance v teorii a praxi. Management Press, Praha, 1994. n FRANK , R. H. : Mikroekonomie a chování. Svoboda, Praha, 1995. n Strecková , Y., Malý, I. A kol. : Veřejná ekonomie pro školu i praxi. Computer Press, Brno, 1998.