Veřejné příjmy
(8. Veřejné příjmy
Typologie. Daňové a nedaňové příjmy. Klasifikace daní. Struktura veřejných příjmů v ČR a mezinárodní komparace.Problematika odhadování budoucích výnosů.)
Pojem a typologie
Aby mohly vlády na všech úrovních plnit své funkce, musejí mít odpovídající prostředky. Ty získávají prostřednictvím veřejných příjmů. Jedná se o finanční vztahy nejrůznější povahy. Většinou souvisejí s
vynuceným odnímáním prvotně získaného důchodu jeho příjemcům a jeho přerozdělení ve prospěch vlády nebo jiných subjektů. Podíl těchto plateb na celkových důchodech jednotlivců či domácností je jedním z významných ukazatelů tzv. ekonomické svobody. V menší míře však existují rovněž veřejné příjmy, které jsou založeny na dobrovolnosti, návratnosti a ekvivalenci.Veřejné příjmy členit podle různých kritérií.
Jedním z nejvýznamnějších kritérií je
hledisko návratnosti. Podle něj se veřejné příjmy dělí na:
Významné je rovněž hledisko časové, resp. to, ke kterým potřebám se příjmy vztahují. Podle toho můžeme členit příjmy na běžné a kapitálové. Běžné příjmy jsou primárně určeny k financování běžných výdajů, kapitálové příjmy na krytí kapitálových, investičních výdajů. Obvykle platí, že běžné příjmy se vyznačují pravidelností, kdežto u kapitálových jde často o mimořádné, nepravidelné nebo jednorázové příjmy (např. výnosy z privatizace či prodeje majetku).
Veřejné příjmy lze dále členit na daňové a nedaňové. Právě s tímto členěním (doplněné o kapitálové příjmy) se můžeme setkat v praxi, když studujeme tabulky schváleného státního rozpočtu.
Daňové příjmy
Do daňových příjmů jsou podle metodiky, kterou je v současnosti zpracováván státní rozpočet, zařazovány daně, cla, poplatky a pojistné na sociální zabezpečení včetně příspěvku na politiku zaměstnanos
ti. Svým objemem se jedná o naprosto zásadní kategorii příjmů. Na rok 1998 byly rozpočtovány příjmy státního rozpočtu ve výši 536,6 mld. Kč a daňové příjmy z toho tvořily 511,5 mld. tj. téměř 96 procent.Daně
jsou definovány jako povinné, zákonem stanovené platby nenávratného a neekvivalentního charakteru vybírané od fyzických a právnických osob ve prospěch veřejných rozpočtů.Cla
představují specifickou skupinu příjmů státního rozpočtu. Vyvinula se z dávek mýtného a jde o jednorázově placené dávky, které jsou placeny z hodnoty zboží při přechodu státní hranice a odváděny do státního rozpočtu. Zajišťují zájem státu na kontrole dovozu, vývozu a průvozu zboží. Původním příčinou vzniku cla byl fiskální zájem. V moderní interpretaci je clo především nástrojem hospodářské politiky. Ve fiskálním kontextu je clo považováno za formu nepřímé daně z mezinárodního obchodu a transakcí.Poplatky
jsou platby, které povinně uhrazují fyzické a právnické osoby za úkony či jinou činnost státních a místních orgánů. Svým pojetím se poplatky principiálně liší od daní tím, že zde existuje jistá míra protihodnoty. Na rozdíl od pokut, které se ukládají za nedovolenou činnost, jsou poplatky vybírány za legální správní a jiné služby. Poplatky jsou příjmem státního rozpočtu (poplatky správní a soudní), rozpočtu okresního úřadu a obce (poplatky správní a místní).Pojistné na sociální zabezpečení (a rovněž i pojistné všeobecného zdravotní pojištění, které je příjmem parafiskálního fondu zdravotního pojištění a je spravováno zdravotními pojišťovnami) je v některých učebních textech řazeno mezi nedaňové veřejné příjmy. V současné metodice tvorby státního rozpočtu je však pojistné na sociální zabezpečení řazeno mezi příjmy daňové, což odpovídá i ekonomické podstatě těchto finančních vztahů
.Struktura veřejných příjmů
Vzhledem k tomu, že Česká republika směřuje k plnému členství v Evropské unii, není bez zajímavosti konfrontace struktury veřejných příjmů se zeměmi EU (viz tabulka 3 a grafy 1 a 2).
Tabulka 3: Podíl různých druhů příjmů na celkových běžných veřejných příjmech - srovnání ČR (1993) a průměru 11 zemí EU (1993) v %
daně |
přímé daně |
zdanění příjmů společností |
zdanění příjmů jednotlivců |
nepřímé daně |
DPH |
příspěvky na sociální zabezpečení |
ostatní | |
ČR |
58 |
22 |
16 |
7 |
36 |
16 |
31 |
10 |
průměr 11 zemí EU |
63 |
31 |
6 |
23 |
32 |
16 |
29 |
8 |
Pramen: KOSTERNA, U.: Stav veřejných financí v postsocialistických zemích střední Evropy. (Srovnání se zeměmi Evropské unie). Finance a úvěr, 46, 1996, č.11 s. 641., vlastní výpočet
Z tabulky je zřejmý relativně menší podíl přímých daní, který je výsledkem nižšího významu zdanění jednotlivců. Tento jev lze pozorovat v zemích s nižšími důchody na hlavu (ze zemí Evropské unie se analogická situace objevuje u Řecka a Portugalska). Relativně vyšší váhu má
zdanění příjmů společností, avšak zde došlo za poslední roky k poklesu. Naopak, zvýšila se relativní váha příspěvků na sociální zabezpečení.Příjmy státního rozpočtu ČR
Pojistné na sociální zabezpečení dnes představuje nejvyšší jednotlivou položku mezi př
íjmy státního rozpočtu. Podílí se na jeho celkových příjmech téměř 40 procenty. V souhrnném pohledu si lze o příjmových veličinách státního rozpočtu udělat obrázek z tabulky 4 a grafu 3.Grafy: Struktura celkových běžných veřejných příjmů v ČR (1993) a struktura celkových běžných veřejných příjmů v EU - průměr za 11 vybraných zemí (1993)
ukazatel mld. Kč. |
1997 upravený rozpočet |
1998 návrh rozpočtu |
po díl na celk. příjmech v roce 1998; v % |
index 1998/1997 v % |
daňové příjmy celkem včetně pojistného na SZ |
469,7 |
511,6 |
95,3 |
108,9 |
z toho pojistné SZ |
189,5 |
209,5 |
39,0 |
110,5 |
nedaňové příjmy |
25,1 |
21,5 |
4,0 |
85,6 |
kapitálové příjmy |
0,5 |
0,6 |
0,1 |
134,9 |
přijaté dotace |
1,5 |
2,9 |
0,6 |
190,3 |
příjmy celkem |
496,8 |
536,6 |
100,0 |
108,0 |
Pramen: Zpráva k návrhu státního rozpočtu pro PSP ČR, 1998
Daně jako nejdůležitější příjem
Daňová soustava je jasně nejvýznamnějším prostředkem získávání veřejných příjmů. Její podoba je dána zákonem. Obecně platí a je to dokonce zaručeno Listinou základních práv a svobod, že žádný občan nesmí být nucen k nějaké platbě státu, aniž by to bylo upraveno zákonem.
Dnešní daňová soustava ČR je výsledkem daňové reformy, která si jako hlavní cíle kladla přizpůsobení daní novým tržním vztahům panujícím v ekonomice a harmonizaci daňového systému tak, aby se stal porovnatelným se systémy obvyklými v západní Evropě. K hlavní změně došlo prostřednictvím zákonů, přijatých v roce 1992 a nová daňová soustava začala fungovat od 1. ledna 1993.
Daňový systém se skládá se z daní přímých a nepřímých. Břemeno přímých daní dopadá na konkrétní fyzické nebo právnické osoby, tzv. poplatníky, a ti jsou současně i plátci, tj. těmi, kteří daň bezprostředně odvádějí státním orgánům - správcům daně. Řadíme sem daně důchodové a majetkové. Naproti tomu plátci nepřímých daní nemusí být subjekty, na který bezprostředně dopadá daňové břemeno, neboť mohou daň přesunout na někoho jiného. Například daně spotřební přesouvá výrobce na spotřebitele.
Dalším možným kritériem třídění daní je vztah k platebním schopnostem poplatníka. Z tohoto pohledu se daně rozdělují na osobní a in rem (latinsky “na věc”). Sazby daně osobní ve vztahu k daňovému subjektu zohledňují jeho platební schopnost. Uvedený druh daní má různé sazby podle úhrnné výše důchodu poplatníka. Mnohdy přihlížejí k sociálním aspektům jako je např. počet členů domácnosti. Sazba daní in rem platební schopnost poplatníka nezohledňuje. Do této kategorie se zahrnuje většina daní - daně spotřební, z přidané hodnoty, výnosové, ale také důchodové placené právnickými osobami a majetkové. Tyto termíny vycházejí z předmětu daně - tedy z toho, co je zdaňováno.
Předmětem daně může být důchod ve formě mzdy, zisku firmy, výnosů z cenných papírů, odměny, renty a pod. Může jím být rovněž majetek a to jak movitý (např. automobil), tak i nemovitý (pozemek, budovy). Dani podléhá nejen držba tohoto majetku (v ČR daň z nemovitosti), ale i příjmy z jeho prodeje (v ČR dědická daň). Předmětem daně může být také spotřeba. V tomto smyslu rozeznáváme univerzální daně ze spotřeby (daň z přidané hodnoty či daň z obratu) a spotřební daně selektivní, které se vztahují k vybraným výrobkům (např. alkohol, tabák, benzín apod.)
Jistý význam má rovněž rozlišování daní podle toho, kam směřuje jejich výnos, tj. daňového určení. rozlišujeme daně státní, které plynou do státního rozpočtu a centrum také rozhoduje o jejich ukládání i výši, svěřené plynoucí do místních rozpočtů, ale nichž rovněž rozhoduje centrum a místní, které tvoří příjem místních rozpočtů a rozhodují o nich plně místních a regionálních orgány. (V ČR klasické místní daně nejsou.)
Obrázek 2: Daňová soustava ČR od 1993
Daně
|
Přímé |
|
|
|
Nepřímé |
| ||||
Daně z příjmů |
|
Majetkové |
|
Univerzální |
Selektivní - spotřební daň z: |
(Cla mají ekonomickou povahu spotřebních daní | ||||
|
|
|
| |||||||
(příspěvky na sociální zabezpečení - mají ekonomickou povahu zdanění důchodů) |
|
|
Z hlediska svého hlavního poslání, tj. jako zdroj veřejných příjmů, jsou jednotlivé daně různě významné. Nejvyšší výnos získává státní rozpočet z DPH. Zdanění důchodů je rovněž velmi významné, o výnos se však státní rozpočet “dělí” s rozpočty místními. Jedinou daní, která zcela směřuje do místních rozpočtů je daň z nemovitostí. (Podrobněji pojednává o daňov
ém určení kapitola věnovaná místním rozpočtům.)Tabulka 5: Daňové výnosy jako příjem státního rozpočtu ČR (v mld. Kč)
položka |
očekávaná skutečnost 1997 |
rozpočet |
index |
daň z příjmů fyzických osob |
31,6 |
33,1 |
104,7 |
daň z příjmů prá vnických osob |
39,4 |
34,8 |
88,3 |
DPH |
114,0 |
128,0 |
112,3 |
spotřební daň |
64,7 |
74,0 |
114,4 |
silniční daň |
4,3 |
4,4 |
102,3 |
clo |
16,0 |
15,2 |
95,0 |
majetkové daně |
4,1 |
4,3 |
104,9 |
správní a soudní poplatky |
4,0 |
4,9 |
122,5 |
Pramen: Zpráva k návrhu státního rozpočtu pro PSP ČR
, 1998
Problematika odhadů budoucích příjmů
Z praktického pohledu je nejvýznamnějším problémem spjatým s veřejnými příjmy přesnost odhadu budoucích výnosů. Na přesnosti odhadu závisí reálnost a funkčnost veřejných rozpočtů.
Při odhadech výnosů daní je nutno odpovědět v zásadě na dvě základní otázky:
Mezi hlavní faktory, které mají vliv na vývoji výnosů patří hrubý domácí produkt, inflace, úroveň mezd, struktura spotřeby domácností i podniků, výše dovozů, počet ekonomicky aktivních obyvatel a mnoho dalších. V loňském roce se např. na vývoji daňových příjmů veřejných rozpočtů velmi výrazně podepsaly ničivé povodně. V kombinaci s negativními dopady poklesu hospodářského růstu tak došlo k výraznému výpadku příjmů oproti rozpočtované výši.
Odhady výnosů daní jsou u nás navíc komplikovány tím, že daňová soustava je relativně nová a časové řady, které jsou doposud k dispozici, možná neposkytují dostatečně solidní základ pro poznávání závislostí mezi vývojem relevantních faktorů a daňovým výnosem. Zdá se, že relativně nejsnazší jsou odhady daní majetkových, ovšem jejich výnos je příliš malý, aby to mělo nějaké výrazné pozitivní dopady. Naopak, dosti obtížné jsou odhady výnosů ze zdanění příjmů právnických osob a příjmů z podnikání fyzických osob.