Veřejné výdaje a příjmy Přednáška 8 a 9 Osnova n Pojem veřejných výdajů n Velikost n Měření n Funkce VV n Vývoj , příčiny růstu n Veřejné příjmy Pojem veřejných výdajů Existuje více definicí : n VV jsou ta část HNP, kterou spotřebováváme spíše kolektivně než soukromě (Samuelson,1995) n VV jsou výdaje související s realizací základních funkcí vlády na všech jejích úrovních (Hamerníková,Kubátová,1999) n Výdaje na zabezpečení statků a služeb prostřednictvím veřejných rozpočtů (vládní nákupy statků a služeb; transferové výdaje) n Výdaje způsobené rozhodnutím veřejného sektoru n A další Měření veřejných výdajů n Růst absolutní velikosti veřejných výdajů : - UK (1900) : 280,8 milionů liber - UK (1987) : 168 017 milionů liber - USA (1902) : 1,6 mld. USD - USA (1987) : 1 476,0 mld. USD n Korektnější je růst VV vztahovat k růstu ostatních ekonomických veličin : - Vzestup celkové cenové úrovně - Růst HDP (nejčastější) - Přírůstek populace - Veřejné výdaje na hlavu n Pružnost (elasticita) výdajů -- vztah mezi % změnou VV a % změnou HDP Vývoj veřejných výdajů od roku 1870 n Od roku 1870 vzrostly veřejné výdaje ve všech industrializovaných zemích bez ohledu na jejich geografické, sociální a institucionální rozdíly n Největší nárůst je patrný do roku 1980, pak zpomalení či dokonce pokles veřejných výdajů Graf : Růst veřejných výdajů v letech 1960-1995 (v % HDP) Graf : Výdaje vládního sektoru v ČR v letech 1995 -- 2004 (v mld. Kč) Funkce veřejných výdajů n Alokační -- rozhodování o velikosti a struktuře poskytovaných veřejných výdajů, produkce veřejných statků v rámci rozpočtového omezení (např. výdaje na obranu) n Redistribuční -- přerozdělování, které má vést ke zmírnění sociálních a důchodových nerovností ve společnosti (transfery a subvence) n Stabilizační -- veřejné výdaje jako nástroj makroekonomické politiky sloužící k dosažení vysoké zaměstnanosti, rozumné míry stability cenové hladiny a žádoucího ekonomického růstu Struktura veřejných výdajů 2 typy klasifikace : n Funkční klasifikace : kritériem členění jsou základní odvětví, do kterých výdaje plynou (školství, zdravotnictví, doprava ..) n Ekonomická klasifikace : vychází z aktivit, jimiž vláda naplňuje své funkce (běžné výdaje,úrokové platby, jiné transfery, kapitálové výdaje ...) Typologie veřejných výdajů n Časové hledisko : - Běžné(provozní) -- každoročně opakované platby, většinou tzv. mandatorní výdaje - Kapitálové -- jednorázové výdaje (konkrétní investice,splátky investičních úvěrů..) n Dle rozpočtové skladby : - Nenávratné ( a neekvivalentní) - Návratné -- půjčky, investice n Dle peněžního fondu : - Výdaje veřejných rozpočtů - Výdaje mimorozpočtových fondů n Makroekonomické členění : - Vládní výdaje - Peněžní transfery n Dle plánované bilance : - Plánované - Neplánované Faktory růstu veřejných výdajů n Změna preferencí vlivem růstu důchodu na hlavu n Změny v demografické struktuře n Technologické změny n Inflace n Demonstrační efekt n Jiné -- sociální, politické ... Makroekonomické modely růstu veřejných výdajů n Vývojové modely růstu VV (Musgrave, Rostow) n Wagnerův zákon n Peacock-Wiseman analýza Veřejné příjmy n Převládajícím příjmem jsou daně => základní charakteristiky veřejných příjmů : - Nedobrovolnost - Nenávratnost - Neekvivalence n Podíl těchto nedobrovolných plateb na celkových důchodech jednotlivců nebo domácností je ukazatelem tzv. ekonomické svobody Typologie veřejných příjmů n Časové hledisko : - Běžné(provozní) -- pravidelné příjmy - Kapitálové -- mimořádné výnosy (privatizace, prodej majetku) n Dle rozpočtové skladby : - Nenávratné ( a neekvivalentní) -- daně, dávky, poplatky, příjmy z výnosů privatizace - Návratné -- bankovní úvěr, obligace n Dle druhu : - Daňové -- daně, cla, poplatky, pojistné na sociální zabezpečení včetně příspěvku na politiku zaměstnanosti - Nedaňové -- z vlastní činnosti institucí : podnikání, poplatky za poskytované statky, příjmy z pronájmu, přijaté sankční platby, příjmy z úroků... Daňové příjmy n Zásadní kategorie veřejných příjmů : - 2005 (předpoklad) : celkové příjmy 824 Mld, daňové příjmy 776 Mld ( cca 94%) n Daně -- povinné, zákonem stanovené platby nenávratného a neekvivalentního charakteru vybírané ve prospěch veřejných rozpočtů n Cla -- jednorázové, "daň z mezinárodního obchodu a transakcí" n Poplatky - za úkony státních nebo místních orgánů, jistá míra protihodnoty (x daně), příjmem SR nebo místních rozpočtů n Pojistné na sociální zabezpečení + na zdravotní pojištění Daňová soustava Sdílené daně v ČR n V ČR : - 76% daň. příjmů do SR - 3% daň. příjmů do rozpočtu krajů - 21% daň. příjmů do rozpočtu obcí n Daňové příjmy rozpočtu obcí a krajů - Zákon o rozpočtovém určení daní (243/2000 Sb.) : http://portal.gov.cz n 3 nejvýnosnější daně : DPH, příjmové daně, spotřební daň Příjmy a výdaje SR n Členěny do kapitol www.mfcr.cz n 5 kapitol, do kterých jde nejvíce peněz : - Ministerstvo práce a sociálních věcí - Všeobecná pokladní správa - Ministerstvo obrany - Ministerstvo vnitra - Ministerstvo školství KONEC J