Geografické terénní projekty a cvičení G. Petříková, 13. LGŠ 2005 FÁZE TERÉNNÍ VÝUKY: 1. výběr vhodného území a témat 2. vytvoření souboru úloh a cvičení, kritéria hodnocení 3. příprava ve škole (informace a pokyny, prac. skupiny, rozdělení úkolů, požadavky a pravidla, první úkoly) 4. práce v terénu (sběr dat a informací, řešení úloh, první závěry) 5. zpracování (formulování závěrů, tvorba vlastního materiálu ­ např. posterů) 6. prezentace a obhajoba výsledků, diskuse a hodnocení § ekosystém ­ skalní step, luh, údolí malého vodního toku, rybník, skalní útvar (maloplošné chráněné území představující určitý ekosystém) § malé povodí ­ srovnávací průzkum § menší obec ­ např. v zázemí velkého města, na periferii § jakékoliv území, nabízející geografii zajímavé přírodní i sociální téma VÝBĚR ÚZEMÍ PRO TERÉNNÍ VÝUKU: TERÉNNÍ VÝUKA § formou pracovních listů s odlišnými úkoly, které se týkají různých témat § každý řeší totéž § práce ve dvojicích § hodí se výborně pro mladší studenty § formou projektů - základní, spíše otevřené úlohy + vlastní iniciativa § skupinová práce ­ každá řeší své téma § větší volnost § vhodnější pro starší studenty TYPY ÚLOH A JEJICH ŘEŠENÍ: § hledání odpovědí na otázky § třídění nových informací § výpočty a měření § tvorba grafů, profilů a náčrtů § orientace a mapování, tvorba tématických map § dotazníková šetření § tvorba vlastních materiálů Využití informačních tabulí naučných stezek: Hledáníodpovědínaotázky Ukázky z pracovních listů: Hledáníodpovědínaotázky Ukázky z pracovních listů: Tříděnínovýchinformací Ukázky z pracovních listů: Výpočtyaměření Ukázky z vypracovaných pracovních listů: Náčrt obce Ochoz ­ občanská vybavenost a služby Tvorbagrafůanáčrtů Ukázky z vypracovaných pracovních listů: mapy využití země Mapování,tvorbatematickýchmap § sociologický průzkum (občanská soudržnost, postoje ke společenským tématům aj.) § environmentální hodnocení § využívání území v čase ad. Dotazníkovášetření Ukázky dotazníků: § tvorba informační tabule § tvorba propagačního letáku § tvorba cizojazyčného průvodce § pořizování videozáznamů a počítačových prezentací Tvorbavlastníchmateriálů PŘÍNOS TERÉNNÍ VÝUKY: § vede k učení se ze zkušenosti § zohledňuje individuální styly učení § rozvíjí myšlení a kreativitu § rozvíjí komunikační dovednosti § je zajímavá § vede k zodpovědnosti Vzorky pracovních listů a zpracovaných témat Vzdělávací sekce jihomoravské pobočky ČGS: http://geografie.wz.cz Cvičení a projekty Brno a okolí Příklady pracovních listů Prezentace o terénní výuce