Geografie dopravy - cvičení Teorie grafů (pojmy, míry, indexy) Čtvrtek 17. 3. 2005 Teorie grafů (pojmy, míry, indexy) Základní pojmy Graf = symbolické znázornění reálné sítě, abstrakce reality (realita = soustava propojených uzlů) Postup převodu reálné sítě do grafu - pravidla Základní pojmy: § graf (G), § vrchol (uzel) (v), § hrana (e). § hrana typu "most". Další pojmy: § podgraf -- podmnožina grafu, která se zbytkem grafu není spojena žádnou hranou (je-li globální dopravní systém grafem, potom je dopravní síť každého druhu dopravy jeho podgrafem), § planární (rovinný) × neplanární (3D) graf. Hrany, cesty apod. Protože dopravní sítě umožňují pohyb osob, zboží a informací, musí i teorie grafů nabízet možnosti znázornění takových pohybů -- pojmy: § spojení -- každá soustava dvou vrcholů spojených hranou, mezi nimiž tedy existuje možnost pohybu, a to nezávisle na směru; § cesta -- sled hran, které jsou absolvovány při přesunu z jednoho vrcholu do jiného ve stejném směru (nepřerušenost takového sledu). Každé hraně, každému spojení, každé cestě může být přisouzena charakteristika vzdálenosti (např. km, množství dopravy, čas, ...). § cykly, okruhy § strom -- graf bez cyklu Základní strukturální vlastnosti grafů Prostorová organizace uzlů a hran vyjadřuje strukturu grafu. K nejdůležitějším strukturálním vlastnostem grafu patří: § symetrie × asymetrie grafu: -- symetrický je graf tehdy, pakliže existuje obousměrné spojení všech spojených vrcholů, -- jsou-li některé vrcholy spojeny pouze v jednom směru, pak je graf asymetrický; § kompletnost grafu -- graf je kompletní tehdy, pokud je každý vrchol napojen minimálně jednou hranou alespoň v jednom směru (kompletní graf nemá podgrafy); § konektivita grafu -- takový graf musí splňovat vlastnost, že z kteréhokoliv vrcholu existuje cesta do všech ostatních vrcholů (hraje roli směr). Analýza efektivity sítí -- míry a indexy K analýze efektivity sítí využívá teorie grafů řadu různých měr a indexů -- jejich využití: § schopnost vyjádřit strukturu sítě prostřednictvím jedné hodnoty, jednoho čísla, § srovnání různých dopravních sítí v určitém čase, § srovnání vývoje dopravní sítě v různých obdobích. Míry: § diametr (d) -- délka nejkratší cesty mezi dvěma nejvzdálenějšími vrcholy grafu (čím vyšší má síť d, tím méně je propojená); § počet cyklů (cyklické číslo, u) -> u = e -- v + p; § řád (stupeň) vrcholu (o) -- jde o míru udávající počet hran, jež vycházejí z určitého vrcholu, jedná se o jednoduchou, ale efektivní míru významu vrcholu (hub). Indexy -- komplexnější prostředky analýzy struktury sítí: § detour index (deviatilita) -- ukazatel, jakým způsobem daná dopravní síť překonává vzdálenost či "odpor" prostředí DI = DT / DD DI -- detour index, DT -- reálná vzdálenost v dopravní síti, DD -- přímá (vzdušná) vzdálenost § hustota sítě (v km hran / km^2); § pí index -- vztah mezi celkovou délkou grafu L(G) a délkou diametru D(d) -- délky hran musí být v tomto případě oceněny, nejlépe v km; § eta index -- průměrná délka hrany; § theta index -- průměrné množství dopravy na jeden vrchol; § iota index -- poměr mezi celkovou délkou sítě a celkovou "hmotou" vrcholů (jako váha se užívá stupeň vrcholu, který je v případě všech vrcholů stupně 2 a více násoben dvěma); § beta index -- míra konektivity grafu, počítá se jako počet hran ku počtu vrcholů (čím vyšší hodnota, tím je graf konektivnější); b = e / v § alfa index - míra konektivity grafu, počítá se jako počet cyklů ku maximálnímu možnému počtu cyklů (čím vyšší hodnota, tím je graf konektivnější); a = u / (2v -- 5) § gamma index - míra konektivity grafu, počítá se jako počet hran ku maximálnímu možnému počtu hran (čím vyšší hodnota, tím je graf konektivnější); g = e / 3(v -- 2)