21URBANISMUS A ÚZEMNÍ ROZVOJ ­ ROČNÍK V ­ ČÍSLO 6/2002 Co je to Urban Sprawl? ˇ Urban sprawl je projev suburbanizace vznikající tlaky trhu zejména v okolí vel- kých měst a reakce trhu na kompetitivní nabídku území místních samospráv leží- cích ve strategických lokalitách. ˇ Tyto podmínky potom vedou k vyt- váření nové výstavby (bytové a ko- merční): URBAN SPRAWL Jiřina Jackson Tento článek je modifikací příspěvku, který autorka v poněkud pozměněné podobě a pod názvem Sprawl Evangelia uvedla ve sborní- ku říjnové konference Tvář naší země a jehož část byla na této konferenci přednesena. Je namístě zde také uvést varování, jež autor- ka přednesla na závěr svého projevu: ,,Za posledních 5 let, to je od doby svých prvopočátků, sprawl udělal ,,podstatný pokrok" a za další čtyři roky, do té doby, než se pořídí alespoň částečně užitečný protisprawlový instrument, sprawl nebude nečinně čekat, bude polykat další zelené louky, polykat investice a prostředky a vytvářet další brownfields a vylidňovat další oblasti." 22 URBANISMUS A ÚZEMNÍ ROZVOJ ­ ROČNÍK V ­ ČÍSLO 6/2002 ­ mimo existující kompaktní zastavěná území, ­ v oblastech vlivu rozvoje metropolitních měst, ­ v pásech okolo hlavních dopravních tahů, ­ na křižovatkách hlavních dopravních tahů. ˇ Proces se projevuje jak hráči, tak aktivi- tami, ale hlavně je zřetelný realizovanou výstavbou. ˇ Často, ale ne exkluzivně, je tento nový rozvoj na úkor aktivit, investic a reloka- cí ze zastavěného území metropolitních měst. Zastavěné, zastavitelné území a území metropolitního vlivu ˇ Kompaktní zastavěné území ˇ Zastavitelné území ˇ Administrativní hranice ˇ Území metropolitního vlivu Zdroj: RNDr. L.Sýkora, Ph.D. Jak se projevuje Urban Sprawl? ˇ Obchodní, logistické, průmyslové a jiné podniky zřizují svá zařízení mimo zasta- věná území sídel ­ na zelené louce. ˇ Obchodní, logistická a jiná komerční zařízení vznikají na komunikačních kři- žovatkách a podél dálničních a hlavních silničních tahů. ˇ V okolí větších i meších měst a mimo zastavěná území obcí se rozkládají čistě obytná území ­ kolonie rodinných domků ­ bez návaznosti na jakoukoliv občanskou vybavenost. ˇ Zvyšují se požadavky na dopravní obslužnost a infrastrukturu v nových lokalitách. ˇ Zvyšuje se závislost na osobní automo- bilové dopravě. ˇ V zastavěných územích a centrech měst se nedostává veřejných prostředků a sou- kromého kapitálu na obnovu existující výstavby, či existující podvyužité infra- struktury. ˇ Městská sídliště se stávají ghetty se zvý- šenou kriminalitou a s vybydleným a poloprázdným bytovým fondem. Co podporuje Urban Sprawl? ˇ Tržně vedený rozvoj, který nemusí platit veškeré komplexní náklady spojené s důsledky své činnosti, na které pak musí doplácet zbytek společnosti. ˇ Rozvoj vedený tržními potřebami, niko- liv potřebami území. ˇ Nedostatečné nástroje usměrňující tlaky trhu. ˇ Nedostatečné nástroje územního plánová- ní, které by provázaly potřeby ekonomic- kého, strategického a územního rozvoje. ˇ Nedostatečné nástroje vhodné pro koor- dinaci aspirací místních samospráv při rozvoji ,,svého" území. Urban Sprawl je problémem většiny vyspělých společností, které se ho v rámci principu udržitelného rozvoje snaží různý- mi způsoby řešit. Co způsobuje Urban Sprawl? ˇ Plýtvání již vynaloženými prostředky: ­ rozptyluje se existující hustota osídlení, ­ podvyužívá se existující infrastruktura, ­ odlivem aktivit za zastavěných území se z nich stávají ,,Brownfields", ­ odsávání fiskálních příjmů existujících území. ˇ Plýtvání novými prostředky: ­ potřeba nové infrastruktury, ­ potřeba nové občanské vybavenosti, ­ požadavek na větší spotřebu materiálu, zboží a energií. ˇ Zvyšování nároků na dopravu: ­ zvyšuje se nárok na dopravní obslužnost, ­ zvyšuje se nárok na využívání soukro- mého automobilu, ­ zvyšují se požadavky na výstavbu nových a na rozšiřování existujících silnic. ˇ Zhoršování životního prostředí: ­ zhoršuje se kvalita ovzduší a životního prostředí, ­ ztráta lesní či zemědělské půdy. Kdy se jedná o nový rozvoj a kdy o sprawl? Často je těžké rozlišit, kdy se jedná o nutné a užitečné investice či lidské právo na slušné bydlení a kdy se jedná o sprawl. ˇ Uchování ekonomické výkonnosti a zaměstnanosti je pro udržitelnou eko- nomiku nezbytné. ˇ Taková nová výstavba způsobí ale ve svém okolí obvykle tlak na další rozvoj. ˇ V zájmu ekonomického rozvoje napří- klad agentura CzechInvest rozvine a nabídne investorům do roku 2006 2130 ha vesměs greenfield pozemků. ˇ Komerční a průmyslový sprawl, i když je zatím vedoucí složkou, je poměrně nevinný z hlediska zvratnosti procesu (velké pozemkové celky) a ve svých územních nárocích. ˇ Následný rezidenční sprawl je ve své podstatě nezvratný, v tomto případě by bylo 2130 ha rozděleno například do 20­40 tisíc jednotlivých vlastnictví nových rodinných domků. Hrozby sprawlu Aktuální stav Obchodní řetězce vytvářející svá zaří- zení mimo zastavěná území měst na zelených pozemcích příměstských obcí. Logistické firmy vytvářející svá zaří- zení na zelené louce mimo zastavěná území měst na pozemcích příměst- ských obcí při hlavních dopravních tazích. Výrobní investice mimo průmyslové zóny mimo zastavěná území na pozemcích příměstských obci při hlav- ních dopravních tazích. Soukromé nízkopodlažní bydlení mimo zastavěné městské území na pozemcích příměstských obcí. Nové druhy využití mimo zastavěná území. Prognóza vývoje Saturace obchodních řetězců je téměř dokončena, problém je, že svou pří- tomností pak obchodní zařízení vytvá- ří sprawl tlak na další výstavbu, obyt- nou i komerční. Logistika obchodních řetězců téměř dokončena, ostatní logistika bude v sprawlu pokračovat. Sprawlový tlak výrobních investic bude pokračovat, pokud nebudou k dis- pozici dostatečné instrumenty, které by zjednodušily majetkovou konsolidaci a využití již zastavěného území. Tlak sprawlu vyvolaného požadavky na soukromé bydlení ještě skutečně nezačal. Nová výstavba rodinných domků v okolí velkých měst reprezen- tuje pouze malé procento z těch, kteří mají aspiraci soukromého bydlení. Chybí zatím schůdné financování. V územních plánech příměstských obcí je již místo pro tento druh spraw- lu plně a dlouhodobě rezervováno. 23URBANISMUS A ÚZEMNÍ ROZVOJ ­ ROČNÍK V ­ ČÍSLO 6/2002 Co s městským územím, ze kterého odešel investiční a lidský kapitál? Vytvoří se nám Brownfield. Co jsou to Brownfields? ˇ ,,Brownfields" jsou pozemky a nemovi- tosti uvnitř urbanizovaného území, které ztratily svoji funkci a využití, mají prav- děpodobně ekologickou zátěž a zdeva- stované výrobní či jiné budovy. ˇ Tyto nemovitosti pak ekonomicky a fyzicky deprimují své prostředí a okolí. Komplexitou a nákladností řešení pro- blémů spojených s renovací a ozdravě- ním pak tyto nemovitosti odrazují sou- kromý kapitál od účinné intervence. ˇ Brownfields vznikají zejména restruktu- ralizačními tlaky ve společnosti, jejichž řešení trh nezvládne a tam, kde je upřed- nostňován snazší a jednodušší rozvoj na zelených loukách. ˇ Politicky je problém vnímán ve vyspě- lých zemích od konce 70. let a ve své širší souvislosti je spojován s principy kompaktního města a udržitelného roz- voje. ˇ Největším problémem se Brownfields stávají, když se neřeší. Co stojí znovuvyužití Brownfields? Agentura CzechInvest uvádí následující čísla programu na podporu rozvoje prů- myslových zón: 3,120 mld. Kč (100%) stojí příprava 1,780 ha(100%) průmyslových pozemků; 1.420 mld. Kč (45%) z těchto prostředků je určeno na znovu využití 340 (20%) ha průmyslových brownfields. To znamená, že jeden ha průmyslové- ho rozvoje na brownfields je nejméně 4,4 krát dražší než obdobný rozvoj na zelené louce. CzechInvest program je vhodný pouze pro brownfields nad 10 ha, kde se zacho- vává průmyslové využití. Pro menší brownfields, nebo tam, kde je potřeba změnit využití území na jiné než průmy- slové, programy zatím nejsou. Rizika, problémy a náklady spojené s rozvojem na brownfields soukromý kapitál řešit nechce, neumí a ani nemůže. Intervenci zde obvykle začne kapitál veřejný. Veřejná intervence ˇ Tam kde problém nevyřeší trh, problém ,,zbude" veřejné sféře k vyřešení. ˇ Tak tomu není jen u nás, ale i v mnoha jiných zemích, kde se posledních 30 let veřejná sféra angažuje v řešení restruktu- ralizačních problémů. ˇ Forma veřejné intervence je různá v růz- ných zemích a kyvadlo iniciativy se pohybuje mezi intervencí ve státní úrov- ni a intervencí v místní úrovni. ˇ Nezbytné zde jsou: ­ jasné cíle státních politik, ­ koordinovaný přístup, ­ mezirezortní spolupráce, ­ mezioborová spolupráce, ­ spolupráce státní, regionální a místní správy a samosprávy, ­ budování expertizy a vzdělání, ­ důvěra soukromého sektoru a veřejnosti. ˇ Veřejná intervence se projevuje v něko- lika formách. ˇ Podstatnou, ale ne vše spasující inter- vencí, jsou finance. ˇ Dalšími formami veřejné intervence jsou ­ vhodný právní a legislativní rámec, ­ vhodné daňové prostředí, ­ vhodné instituční modely, ­ vhodné metodické vedení, ­ vhodné vzdělávací programy. ˇ Pouze finanční intervence bez podpory ostatních možných druhů veřejné inter- vence se může minout výsledkem, jeli- kož nemá dostatečné místní ,,zázemí". ˇ Ve světě existuje plno příkladů ,,jak ne na to". Kdo platí za sprawl? Za sprawl obvykle platí celá společ- nost, poněvadž dříve nebo později se spo- lečnost jeho následky pokouší řešit. Řešení vyžaduje náklady na restruktu- rální a sociální programy ­ platí je vždy daňový poplatník. Čísla mluví Od roku 1930 klesl počet obyvatelstva žijícího na území ČR o 400 tisíc, ale přesto se dvojnásobně zvýšila celková zastavěná plocha na území naší republiky. Procentu- elní podíl zastavěné plochy k celkové výměře našeho území vzrostl také skoro dvojnásobně. Je to výraz zvyšování prostorového kom- fortu společnosti, nebo výraz nehospodár- nosti využití území a příklad urban sprawlu? Demografické a vývojové prognózy Počet obyvatel ČR se snižuje a výhle- dově se dále snižovat bude (trendy dolo- žené demografickými prognózami). Většina krajů je pod rozvojovým prů- měrem EU a tento trend bude nutné během příštích dekád vyrovnat (index méně než 0,75 EU průměru s výjimkou Prahy, která je nad EU průměrem ­ index asi 1,25). Cílem EU je vyrovnaný regionální rozvoj (za tímto účelem je k dispozici pro- gram kohezního fondu). Sprawl v ČR je a bude přímým proje- vem přelévání kapitálových, územních a lidských kapacit z jednoho místa na místo jiné a příznakem čistě rozvojových trendů ne přímého demografického růstu. Kdo vyhrává a kdo ztrácí v této hře? Vyhrává: ˇ specifický okruh spotřebitelů, ˇ výrobce specifických produktů, ˇ společnosti využívající možnosti rozvoje na greenfields, ˇ obce v okolí velkých měst, dálničních tahů a jejich křižovatek. Ztrácí: ˇ zbytek společnosti tím, že se zhoršuje životní prostředí a plýtvá se prostředky, Rok Počet obyvatel Výměra zastavěné Výměra zastavěné Podíl zastavěné na území ČR plochy celkem (ha) plochy ha /obyvatele plochy na celkové výměře (%) 1930 10 6743 388 74 682 0,6996 0,9470 1950 8 896 133 85 854 0,9651 1,0887 1970 9 807 697 112 564 1.1477 1,4274 1991 10 02215 126 636 1,2292 1,6058 1999 10 278 098 130 102 1,2658 1,6498 Pramen: M.Říha, článek Anarchie urbanismu v české krajině, 2001 24 URBANISMUS A ÚZEMNÍ ROZVOJ ­ ROČNÍK V ­ ČÍSLO 6/2002 ˇ staří, sociálně slabší a jinak postižení obyvatelé, kteří tímto mají omezenou dostupnost ke službám a jsou znevýhod- něni v kvalitě těch služeb, které jim zůstanou k dispozici, ˇ velká města, která začnou mít fiskální a sociální problémy, ˇ menší města mimo hlavní tahy, ve kte- rých ,,umře pes" a bude chybět fiskální a lidský kapitál k zachování jejich roz- vojových trendů, ˇ určité kraje tím, že se jejich populace bude přemísťovat do metropolitních oblastí a venkov se bude dále vylidňovat. Filozofické a etické otázky Proč? ˇ Proč omezovat jednotlivce v jeho právu využít svůj pozemek co nejvýnosněji? ˇ Proč omezovat samosprávy ve své pri- mární zodpovědnosti zajistit pro ,,své" občany co nejvýhodnější využití území? ˇ Proč omezovat obchodní či jiné organi- zace, aby se rozvíjely jak chtějí a kde chtějí? ˇ Proč omezovat státní agentury a státní programy, aby umísťovaly své dotace dle vlastního výběru či dle lobování obcí a investorů? Protože na potíže, které způsobí tyto subjekty uplatňováním svých práv a roz- hodnutí, bude muset jednou doplácet zby- tek společnosti. Proč není sprawl součástí politické agendy? Sprawl je nový jev, v ČR postihnutelný od roku 1997. ˇ Český plánovací systém ve svých plá- nech velkých územních celků a rozvojo- vých regionálních strategiích hrozbě sprawlu zatím nevěnuje patřičnou pozor- nost. ˇ Příslušná ministerstva a jejich odborné urbanistické ústavy zatím k problému sprawlu nezaujímají viditelné stanovis- ko. ˇ Jen velmi málo odborníků hrozbě spraw- lu a procesům, znakům a nákladům se sprawlem spojeným rozumí. ˇ Vládní programy podporují téměř výhradně rozvoj na zelené louce. ˇ Úloha rozhodování o rozvoji území byla přenesena na 6 239 místních samospráv, které prosazují zájmy ,,svých" voličů. ˇ Nejednotnost názoru ­ sprawl může pro- spět jedné samosprávě, ale její sousedi mohou být takovým vývojem velmi negativně ovlivněni. Zatím sprawl v ČR není procitován jako problém. Jak vzniká Urban Sprawl? ˇ Neregulovanou aktivitou trhu. ˇ Neusměrňovanou územní aktivitou míst- ních samospráv. ˇ Nedostatkem usměrňujících nástrojů: ­ strategických, ­ taktických, ­ fiskálních, ­ územních, ­ vzdělávacích, ­ jiných. Kde je rozvoj žádoucí Udržitelný ekonomický rozvoj, zvyšo- vání kvality života a zlepšování životního prostředí je pro naši společnost nezbytný a nemá smysl a nedá se mu bránit. Když se má rozvoj konat, kde se má konat? ˇ Tam, kde je již existující infrastruktura. Nejlépe uvnitř zastavěných území exis- tujících sídel. ˇ Tam, kde je dobrá dostupnost veřejné dopravy a při železničních zastávkách. ˇ Ve fiskálně či jinak podporovaných růstových zónách, ve kterých již byl dohodnut vstup komplexních investic. Takový rozvoj je ekonomičtější jak v zajištění infrastruktury, tak v zabezpeče- ní využití veřejné dopravy, a nemá tak devastující efekt na životní prostředí. Jak a ve které úrovni lze sprawl regulovat či usměrňovat ? Sprawl lze a je nutné regulovat ve všech správních a samosprávních úrovních: ˇ státu, ˇ kraje, ˇ obce. Je ale důležité, aby se jednotlivé úrov- ně mezi sebou doplňovaly, komunikovaly a spolupracovaly: ˇ stát v obstarávání vhodného právního rámce a programů, ˇ kraj v usměrňování a regulaci, obsažené ve svém rozvojovém, strategickém a územním plánu, ˇ obce v programech aktivně podporují- cích využití svého zastavěného území. Nástroje k potírání Urban Sprawlu Urban Sprawl je nutno regulovat ve všech správních a samosprávních úrov- ních. V různých úrovních je také nutné vytvořit a používat vhodné nástroje. Ve státní úrovni jsou to: ˇ vhodné státní politiky a priority; ˇ vhodné oborové strategie; ˇ vhodný právní rámec: ­ fiskální nástroje, ­ kompetenční vymezení, ­ úprava majetkových práv, ­ vhodné nástroje územního plánování; ˇ vhodné programy: ­ investičních pobídek pro nové využití brownfields, ­ vhodné programy obnovy existujícího bytového fondu, ­ vhodné pobídky pro usměrnění lokace nové výstavby; ˇ vhodný monitorovací a usměrňovací systém: ­ systém objektivních indikátorů územní- ho rozvoje ­ systém odvodů znevýhodňující výstav- bu mimo zastavěná území, ­ vzdělávací a osvětové programy, ­ vynutitelnost práva. Usměrňování a regulace sprawlu v úrovni státu ˇ Jasné přihlášení se k principům udržitel- ného rozvoje. ˇ Jasné přihlášení se k ochraně nezastavě- ných území. ˇ Vytvoření vhodného legislativního rámce, včetně podmínek územního plánování, ekonomického, finančního a fiskálního rozvoje a vhodných nemovitostních práv. ˇ Propojení cílů strategického, ekonomic- kého a rozvojového plánování. ˇ Dotační tituly podpory již zastavěných území. ˇ Nutnost prokázání ,,nezbytnosti" vý- stavby na nezastavěném území. Usměrňování a regulace sprawlu v úrovni regionu ˇ Dle platného znění zákona č. 50/76 Sb. (ve znění pozdějších předpisů) má kraj ve své samostatné působnosti svůj územní rozvoj. ˇ Z tohoto důvodu má kraj velmi silnou pozici v usměrňování a regulování svého rozvoje. To také znamená, že kraj je schopen usměrňovat a regulovat Urban Sprawl (potřebuje k tomu ale také spolu- práci svých sousedů). Jak na to? Vize čeho se chce dosáhnout: ˇ jasně vyslovené priority, ˇ přidělené zodpovědnosti, ˇ monitorování plnění. 25URBANISMUS A ÚZEMNÍ ROZVOJ ­ ROČNÍK V ­ ČÍSLO 6/2002 Implementační dokumenty: ˇ strategický plán, ˇ rozvojový plán, ˇ územní plán a jeho vhodné zadání. Je nutno využívat již známé a vytvářet nové nástroje usměrňující sprawl. Usměrňování sprawlu v úrovni obce ˇ V územních plánech obcí je zjevná snaha o to, aby ,,jejich" území bylo vyu- žíváno co nejvýhodněji z hlediska zájmů ,,jejich" občanů. ˇ Obce mezi sebou tvrdě soutěží ve snaze přilákat a získat do ,,své" obce investice ­ jak soukromé, tak státní, či z fondů EU. ˇ V chránění zájmu ,,svých" občanů obce často přehlédnou, že jejich rozvojová výhoda se může jevit nevýhodou vedlej- ší obci, regionu, či státu. ˇ Nedostatečnost instrumentů nepomáha- jících obcím k tomu, aby byly schopny reálně konsolidovat majetkové poměry uvnitř svých, již urbanizovaných území a vytvořit tam podmínky kompatibilní s výstavbou na zelené louce, nutí inves- tory k investicím na těchto nových roz- vojových plochách. ˇ Obce ve snaze získat takové investice velmi často nadhodnocují své růstové potřeby a vyčleňují ve svých územních plánech nové rozvojové plochy, přestože by jinak existovaly rozvojové možnosti uvnitř již urbanizovaného území. ˇ Obce mají příjmové a jiné výhody z pří- chodu nových investorů, jež zpočátku převyšují nevýhody, které pro ně, nebo pro sousední obec nastanou z důvodů nedostatečných investic do již zastavě- ného území. Úloha kraje jako hlavního aktéra Proč kraj? ˇ SPŽP ČR a zákon č. 129/2000 Sb., z. č. 132/2000 Sb. a z. č. 148/00 Sb. na kra- je přenáší v samostatnou působnost v implementaci principů udržitelného rozvoje, povinnost pečovat o životní prostředí a odpovědnost schvalovat územní rozvoj kraje. ˇ Praxe EU klade velký důraz jak na vy- rovnaný regionální rozvoj, tak na uplat- ňování politiky péče o životní prostředí. ˇ Zákon č. 50/76 Sb. (ve znění pozdějších předpisů) v platném znění umožňuje kra- jům v jejich samostatné působnosti pořídit pro své území platný územní plán velkého územního celku (ÚP VÚC) a to i ve formě územního plánu kraje nebo též regionu. Vyhláška č. 135/2001, příloha 2 upravuje jeho obsah (proces pořizování včetně zadání však trvá minimálně 4 roky). ˇ Dosavadní platné ÚP VÚC dnes neje- nom nereprezentují politickou realitu, ale také na sprawlové tendence neref- lektují. ˇ Nově pořízené a schválené ÚP VÚC ve formátu kraje, jsou li vhodně zadány, mohou obsahovat řadu protisprawlových nástrojů a při vhodném použití objektiv- ních indikátorů územního rozvoje mohou sprawl usměrňovat. ˇ ÚP VÚC ve formátu kraje mají také plnou politickou legitimitu. ˇ Požadavky, vyvstávající z platného územ- ního plánu kraje, musí být také uvedeny do souladu v územních plánech obcí. ˇ Zákon a vyhláška, i když se specificky o sprawlu nezmiňují, limitování sprawlu v podstatě umožňují. Co kraj v současné době nemůže? ˇ Usměrňovat vznik průmyslových zón (rozhoduje MPO, priority CzechInvestu, státní správa, lobování samosprávy a územní plány obcí). ˇ Usměrňovat příliv dotací pro rozvoj byd- lení (rozhoduje MMR, státní správa, lobování a programy místní samosprávy a soukromých subjektů). ˇ Usměrňovat jiné kapitálové granty poskytované v rámci veřejných rozpočtů (rozhodují příslušná ministerstva, lobo- vání místní samosprávy a soukromých subjektů). ˇ Usměrňovat růst místních sídel (rozhodu- je trh, státní správa a místní samospráva). ˇ Usměrňovat ekonomické aktivity míst- ních sídel ­ logistická centra, obchodní centra, zábavné parky, průmyslové zóny, (rozhoduje trh, místní samospráva a stát- ní správa). ˇ Usměrňovat aktivity v některých chráně- ných územích (rozhodují rezortní minis- terstva a státní správa). ˇ Usměrňovat lokaci a program výstavby hlavní infrastruktury (rozhoduje stát, státní správa a často občanská sdružení). ˇ Usměrňovat rozvoj okolo dálničních /sil- ničních tahů (rozhoduje MDT, MMR, státní správa a místní samospráva). Co kraj může v rámci ÚP VÚC ve formátu kraje? ˇ Stanovit základní podmínky vývoje území a ochrany jeho přírodních, civilizačních a kulturních hodnot (vyhl. č. 135/2001Sb., příloha 2 Bb, zák. č. 50/1976 Sb., §§1 a 9) ­ možnost stanovit potírání sprawlu jako jednu z hlavních podmínek vývoje. ˇ Usměrňovat návrh rozvoje sídelní struk- tury a rozvojových předpokladů obcí (vyhl. č. 135/ 2001 Sb, příloha 2Bc a zák. č. 50/1976 Sb., §1,) ­ růstová a ča- sová omezení. ˇ Usměrňovat návrh uspořádání území a vymezení významných rozvojových ploch nadmístního významu a speciál- ních územních zájmů (vyhl. č. 135/2001 Sb., příloha 2d, zák. č. 50/1976 Sb., §1) ­ průmyslové, obchodní a růstové zóny. ˇ Usměrňovat využití nadmístního význa- mu (vyhl. č. 135/2001 Sb., příloha 2Be). ˇ Usměrňovat pořadí výstavby a využití území (zák. č. 50/1976 Sb., §1. odst.1, odst. 2, písm. e, j), může požadovat, aby nová výstavba přímo navazovala na výstavbu již existující. ˇ Usměrňovat návrh dopravní a technické infrastruktury nadmístního významu (vyhl. č. 135/2001 Sb., příloha 2c, zák. č. 50/1976 Sb., §2, písm. g, i, §9). ˇ Určovat plochy a koridory pro veřejné stavby (vyhl. č. 135/2001 Sb., příloha 2Bi). ˇ V závazné části dokumentace může vyloučit, případně podmiňovat umístění staveb, využití území nebo opatření v území (vyhl. č. 135/2001 Sb., § 18, odst.1, zák. č. 50/1976 Sb., §2, písm. f), rezervování rozhodnutí pro vyšší orgán, omezení určitého druhu stavby, limitace velikostí určité stavby, ochranná pásma. Potřebuje a chce kraj usměrňovat tyto aktivity? Potírání sprawlu v úrovni kraje Nejvhodnějším nástrojem pro zamezení a potírání sprawlu je ÚP VÚC ve formě plánu kraje a tvořivé využívání právního rámce, kterým je vymezen. ˇ V podmínkách platných právních úprav umožňuje ÚPR v současné době nejefek- tivnější řešení, které se po přijetí zastupi- telstvem stává krajským nástrojem řízení územního rozvoje. ˇ Nevýhodou je jeho zdlouhavé pořizová- ní. Včetně zadání je dosažitelný v hori- zontu 4­5 let. ˇ Do té doby, než si kraj pořídí svůj vlast- ní nástroj řízení svého územního rozvo- je, se může spoléhat pouze na: ­ stávající územně plánovací nástroje (ÚP VÚC), 26 URBANISMUS A ÚZEMNÍ ROZVOJ ­ ROČNÍK V ­ ČÍSLO 6/2002 ­ vhodnou legislativní činnost státu, ­ vhodné státní programy a dotační tituly, ­ dohody s ministerstvy kontrolujícími dotační tituly, ­ dohody s agenturami kontrolujícími pro- gramy, ­ dohody s obcemi, ­ dohody s investory, ­ neefektivnost komerčního trhu, ­ nedostupnost financí pro výstavbu vlast- nického bydlení. Použitelné protisprawlové nástroje ÚP VÚC ve formátu kraje ˇ Existuje množství nástrojů a jejich kom- binací, které jsou použitelné k zamezení urban sprawlu (uvádím pouze některé). ˇ Územní nástroje jsou zpravidla doplňo- vány fiskálními opatřeními a investiční- mi, sociálními a jinými programy. ˇ Nástroje vytvářejí dopad na práva práv- nických a fyzických osob. ˇ Nástroje se rozlišují na: ­ vhodné na to, aby se sprawlu předešlo A ­ vhodné na to, aby se sprawlu zamezilo B ˇ Moratoria B ˇ Růstové indexy A/B ˇ Minimální hustota A/B ˇ Beauty strips (ochranná pásma) A ˇ Green betls (zelené okruhy) A ˇ Dvojí jurisdikce A/B ˇ Rozvojové a růstové zóny A ˇ Důsledné vymezení zastavěného území B ˇ Fázování výstavby na zastavitelném území A/B ˇ Upřednostňování výstavby v zastavě- ném území B ˇ Reserved powers (vymezené pravomoci vyšších orgánů) B ˇ Přenositelné ,,rozvojové právo" B Moratorium Moratorium znamená okamžitý zákaz určité činnosti. ˇ Moratoria jsou dočasná, ne systémová řešení. ˇ Moratorium řeší okamžitý problém proti kterému společnost zatím: ­ nemá řešení, ­ nemá dost informací k tomu, aby věděla jak ho řešit, ­ nemá dost jiných prostředků a argumen- tů k jeho řešení. ˇ Například v Norsku bylo donedávna moratorium na výstavbu jakýchkoliv obchodních prostor nad velikost 1.200m2 - (řeší se tím ohrožení místních prodejců a formy životního stylu a rozvoje sídel). ˇ Příkladem všem známého moratoria je i stavební uzávěra. ˇ Moratorium ale může být i šířeji použi- telné a omezující jiné aktivity. Dá se moratorium použít na udržení statutu quo územních plánů obcí během pořizování ÚP VÚC ve formátu kraje? Růstové indexy a koeficienty ˇ Růstové indexy je možno používat jako nástroj regulace rozvoje jenom určitých částí území nebo celého území. ˇ Růstové indexy pro různé části území mohou být různé (to dává možnost usměrňovat tam, kde je rozvoj z jakého- koliv důvodu vítanější). ˇ Růstový index vyjadřuje, jak rychle se může dané území co rozvíjet: ­ o kolik procent například může ročně/pětiletně vzrůst obyvatelstvo, ­ o kolik procent se může zvýšit v území registrace nových staveb, ­ jiné růstové indexy jsou také možné. ˇ Růstový index nerozhoduje o využití území, to je dáno tím kterým územním plánem, ale pouze usměrňuje dobu vyu- žití území. Jsou růstové indexy použitelné v sou- ladu se zákonem č. 50/1976 Sb., §1, §2 písm. a, e, j a vyhláškou č. 135/2001 Sb., příloha 1/I písm. d, e, f ? Minimální využití ˇ V našich poměrech je obvyklejší limito- vat maximální využití území. ˇ Limitací minimálního využití území se předejde jeho nehospodárnému využití. ˇ Tento index pak vede ke kompaktnějším formám výstavby. ˇ Zvlášť použitelný je tento nástroj při usměrňování druhů výstavby bydlení. ˇ Možno požadovat minimální: ­ zastavěnost, ­ objem, ­ počet vytvořených jednotek, ­ jiné. Je toto v souladu se zákonem č. 50/1976 Sb., § 2 písm. a, b, d, e? Beauty strips (ochranná pásma) ˇ Beauty strips jsou ochranná pásma, jež omezují výstavbu okolo většinou lineár- ních objektů. ˇ Ochranná pásma se v územním plánová- ní vyskytují v různé šířce okolo hlavní infrastruktury, je v nich úplně nebo čás- tečně omezena výstavba. ˇ Obdobná ochranná pásma mohou být využitelná i pro jiné účely, například v okolí dálnic, silnic, nebo obchvatů a mohou být vymezená tak, aby zabraňo- vala výstavbě. Jsou ochranná pásma použitelná v sou- ladu se zákonem č. 50/1976 Sb., §1, §2 písm. a, e, j? Green belts (zelené okruhy) ˇ Zelený okruh chrání zájmy metropole a zajišťuje jí určitou ochranu zejména: ­ před zájmy ostatních místních samos- práv, ­ před zájmy soukromých subjektů, ­ před nekontrolovatelným rozvojem, ­ umožňuje přístup do přírody a biokori- dorové propojení. ˇ Zelený okruh je obvykle doplněn kombi- nací jiných nástrojů, jako například dis- persní politika atd. ˇ Nejdéle fungující zelený okruh se nachá- zí okolo administrativního území Velké- ho Londýna po více než 50 let. ˇ Zákonem zde byla naprosto omezena výstavba v sídlech do vzdálenosti asi 50 km okolo Londýna. ˇ Tím se chránil zájem metropole a zabrá- nilo se rozšiřování sprawlu v této oblas- ti. ˇ Zelený pruh koupil čas a chránil životní prostředí, ale nezastavil přirozený roz- voj, který se dnes přenesl za hranice zeleného pruhu, kde obdobné restrikce neexistovaly. Je zelený okruh plánovačský přežitek a/nebo je to stále využitelný nástroj? Dvojí jurisdikce ˇ Tento nástroj chrání zájmy metropolit- ních měst obdobným způsobem jako zelený okruh, avšak nemá právní, ale má smluvní podstatu a závisí na dohodě okolních obcí s metropolí. ˇ V této oblasti se k pořizování a změnám ÚP a k určitým územním rozhodnutím v přilehlých obcích v oblasti dvojí juris- dikce vyjadřuje jako dotčený metropolit- ní orgán. ˇ Nástroj není pro metropoli ideální, ale je lepší než žádný nástroj. ˇ Smluvně pak může být zajištěna také jiná spolupráce (infrastruktura, sociální a jiné služby atd.). Je tento nástroj využitelný v našich podmínkách? 27URBANISMUS A ÚZEMNÍ ROZVOJ ­ ROČNÍK V ­ ČÍSLO 6/2002 Rozvojové a růstové zóny ˇ Rozvojové a růstové zóny jsou svým vymezením obdobné jiným zónám (památkové, ochrany životního prostředí atd.) a obvykle sahají přes území více než jedné obce či kraje. ˇ Na rozdíl od nám známých zón, kde se rozvojové podmínky při jejich vymezení obvykle zpřísňují, v těchto zónách se naopak rozvojové podmínky uvolňují více než v jiných částech území. ˇ Na tyto zóny jsou pak směřovány ostatní investičně podpůrné programy a státní dotace a granty. ˇ Uvolňovací mechanizmy jsou různé, mimo oblast územního plánování (např. rychlejší růstové indexy, výhodnější využití území atd.) se také jedná o různá daňová zvýhodnění a fiskální pobídky (například ,,Location efficient mortga- ges" atd.). ˇ Neexistují-li ještě plně mechanismy, které by napomohly uskutečnění rozvoje v rozvojových zónách, není důvod je nevymezit. ˇ Do doby horizontu účinnosti ÚP VÚC ve formátu kraje se mnohé tyto mecha- nismy mohou objevit. ˇ Mino jiné již samo vymezení těchto zón a jejich zveřejnění jako vhodného nástroje napomůže tlaku, aby se vhodné podmínky pro ně vytvořily. Spadají takové rozvojové zóny pod dikci zákona č. 50/1976 Sb., § 2, písm. h, i, j, k? Důsledné vymezení zastavěného a zastavitelného území ˇ Zákon č. 50/1976 Sb. (ve znění pozděj- ších předpisů) v §10 vymezení zastavi- telného území vyžaduje, ale nepožaduje ještě vymezení zastavěného (kompaktní- ho) území obcí. ˇ Dnešní realita je taková, že je většina územních plánů místních samospráv již ve schváleném či pokročilém stadiu, pořizování, a již vymezila svá zastavitel- ná území, která určí jejich budoucí územní rozvoj. ˇ Úloha usměrňovacího orgánu ve formě okresního úřadu mizí a kraj tuto úlohu přebírá až od konce roku 2002. ˇ Do doby platnosti budoucího ÚP VÚC ve formátu kraje mnohé další obce dokončí pořizování svých plánů a další zase revize svých existujících plánů. ˇ Z průzkumu územních aspirací obcí v okolí Prahy v roce 1996 vyplývalo, že v jejích ÚP se nacházelo neúměrné množství pozemků pro bytové funkce, viz ÚP hl. m. Prahy. (Kdo ví kolik je to k dnešku? Kdo ví kolik z této místní aspirace je ročně realizováno?) ˇ Index velikosti zastavěného k zastavitel- nému území je užitečným ukazatelem aspirací rozvoje obcí. ˇ Indexy podvyužitých již urbanizovaných území k zastavěnému či zastavitelnému území mají také velkou vypovídací cenu. Fázování výstavby na zastavitelném území ˇ Tato iniciativa se běžně uplatňuje v územních plánech, avšak zatím závisí na majitelích pozemků, aby dali své pozemky k dispozici pro plánovaný roz- voj. Cenová očekávání majitelů pozem- ků často záměry ÚP zhatí. ˇ Věcný návrh nového stavebního zákona se zabývá zejména principy jak snížit spekulaci s pozemky a jak přimět jejich majitele k tomu, aby je v rozumném časovém horizontu poskytly trhu. ˇ Toto jsou razantní instrumenty, jednající ve veřejném zájmu, běžně však používa- né ve vyspělých demokraciích. ˇ V případě, že nebude existovat zákonná norma, která tomu napomůže, pak se stane, že spekulující majitelé dodají trhu málo pozemků a tím vzroste tlak na poří- zení změn ÚP, které povedou k tomu, že další, zatím neurčené pozemky budou určeny pro výstavbu. ˇ Velmi důležitým indexem pro ÚP VÚC ve formátu kraje by měl být index pomě- ru zastavěného a zastavitelného území jednotlivých obcí. Může ÚP VÚC ve formátu kraje v tomto případě požadovat určité závazné formy fázování výstavby na zastavitelném území vedoucí například k tomu, že výstavba v zastavitelném území je možná pouze tam, kde navazuje bezprostředně na zastavěné území? Je možné tento index využít index jako růstovou regulaci? Upřednostňování výstavby v zastavěném území ˇ I o tuto iniciativu se pokouší věcný návrh nového stavebního zákona, který propaguje nástroje vhodné k tomu, aby byla možná revitalizace existujících území a aby se i zde zabránilo spekula- cím a nečinnosti majitelů nemovitostí. ˇ Tato iniciativa patří plně obcím. ˇ Z hlediska ÚPK by však bylo důležité prů- běžně vědět, kolik brownfields či potenci- onálních brownfields se v obcích nachází (soukromých, veřejných i bezprizorných). ˇ Tato informace je nejen důležitá jako absolutní číslo, ale také jako procento vyjádřené: ­ k čistému zastavěnému území (bez zele- ně), ­ k zastavěnému území, ­ k zastavitelnému území. ˇ Aby se taková analýza mohla uskutečnit, je zapotřebí, a to urychleně, jednotné metodologie, vycházející nejlépe jako podklad z rezortního ministerstva (jinak se budou sčítat hrušky s jablky a v kaž- dém kraji jinak). Může ÚP VÚC ve formátu kraje na základě takto získaných informací poža- dovat dodržování určité úrovně těchto indexů před tím, než lze uvažovat o změ- nách zastavěného či zastavitelného úze- mí? Reserved powers Jde o známá rozhodnutí, jež příslušejí vyšším orgánům. ˇ Existují různé formy těchto rozhodnutí: ­ nadřízený orgán sám rozhodne, ­ nadřízený orgán rozhodne po společné konzultaci s obcí, ­ nadřízený orgán odmítne podřízené roz- hodnutí. ˇ V Německu například existují reserved powers pro výstavbu obchodních zaříze- ní nad 800m2 celkové plochy. ˇ V jiných zemích toto existuje pro výstavbu regionálního významu. ˇ Je pro kraj možné si na základě platného ÚP VÚC ve formátu kraje si například rezervovat rozhodnutí o zvětšení zasta- věného/zastavitelného území obce, není- li toto v souladu s indexy poměru tako- výchto území uvedených ve schválené dokumentaci ÚP VÚC ve formátu kraje? ˇ Je možné pro kraj na základě ÚP VÚC ve formátu kraje si například rezervovat rozhodnutí udělení výjimek pro výstav- bu řekněme v zeleném pruhu či okruhu a/nebo rozhodnutí o změně rozvojových indexů stanovených pro to či jiné území v ÚP VÚC ve formátu kraje? ˇ Mimo tradiční použití, reserved powers mohou také být nástrojem, který dodá ÚP VÚC ve formátu kraje potřebnou fle- xibilitu jak reagovat na nový vývoj ­ každý ÚP VÚC ve formátu kraje v době kdy bude přijat je už zastaralý a je nejméně 4 roky za realitou vývoje. 28 URBANISMUS A ÚZEMNÍ ROZVOJ ­ ROČNÍK V ­ ČÍSLO 6/2002 Přenositelné rozvojové právo ˇ Tento koncept je vhodný tam, kde již v předešlé době byly určeny územním plánem velké plochy pro rozvoj, které by v nové situaci bylo vhodné nevyužít. ˇ Rozvojové právo takových ploch je možné za určitých okolností od vlastníků po dohodě vykoupit a přenést na jiný subjekt. ˇ Vlastnictví pozemku tím zůstává nedo- tčeno, pouze je pozemek zatížen rozvojo- vým omezením (pravděpodobně možné registrovat v katastru nemovitostí). ˇ Tento instrument lze využít například v metropolitních oblastech, kde územní plány okolních obcí již určily množství rozvojových pozemků, které jsou v pří- mém rozporu se zájmy metropole. ˇ Metropole tak strategickým vykoupením těchto práv může ovlivnit svůj rozvoj i mimo oblast své jurisdikce. ˇ Obdobně mohou jednat obce či zájmové a neziskové organizace, v případech, kdy se jedná o zachování určité kvality území, které by jinak bylo předurčeno k výstavbě. Není každému dáno stejně ˇ Ne každý kraj je postihnut sprawlem stejně. ˇ V některých krajích se protisprawlová problematika pro velkou většinu území kraje nebude týkat růstu, ale postupné- ho vylidňování, stárnutí obyvatelstva a následného snižování hodnoty a úrov- ně realitního majetku a služeb, což ve svém důsledku dále povede k neekono- mickému a drahému využití již tak pod- využité technické, sociální a kulturní infrastruktury a které pak přirozeně smě- řuje k dalšímu vylidňování. Kdo může a má nohy, tak z takových oblastí přece utíká. Únik zejména lidského, ale i inves- tičního kapitálu a aktivit s ním spojených pak také způsobuje, že si takto postižené území už neumí pomoci z vlastních, zejména lidských zdrojů. ˇ Jiné části území v okolí statutárních měst se budou potýkat s velkými růstovými tlaky a bude se zde realizovat nová výstavba a porostou zde nároky na novou technickou, sociální a kulturní infrastrukturu. ˇ Sama statutární města se pak v mnohých případech budou potýkat s vylidňováním ve prospěch obcí v okolí a ve ztrátě investic a aktivit v již zastavěných úze- mích, které se přesunuly na zelenou louku, mimo jurisdikci statutárního města. Ekonomie využití území ve měs- tech se tak bude dále zhoršovat a tech- nické, sociální a kulturní služby budou dražší služby, jejich podinvestovanost se bude dále prohlubovat. Závěrem ˇ Nástroje na potírání sprawlu nespočívají pouze v ÚP VÚC ve formátu kraje ale ÚP VÚC ve formátu kraje je momentál- ně hlavní možností jak se mu region může bránit a kterou má k jeho potírání. ˇ Nejdůležitějším dokumentem v okamži- tém horizontu, který napomůže sprawl v budoucnosti kontrolovat, je zadání ÚP VÚC ve formátu kraje ˇ Je-li priorita potírání Urban Sprawlu dostatečně zakotvena v zadání ÚP VÚC ve formátu kraje, pak odborní konzultan- ti mohou využít tradiční české tvořivosti k tomu, aby v horizontu 4­5 let vytvoři- li v regionu vhodný instrument, který ­ usměrní nechtěné rozvojové trendy, ­ omezí vznik brownfields, ­ ušetří prostředky, které by jinak směřo- valy do budování nové a dotování exis- tující podvyužité infrastruktury, ­ omezí budoucí sociální problémy, gheta atd., ­ ochrání a zmírní škodlivé vlivy na život- ní prostředí, ­ přiblíží kraj k principům udržitelného rozvoje. Ing.arch. Jiřina Jackson Institute for Transport and Development Policy